Masterenzo’s mastering poll: de uitslag!

In mijn vorige column stelde ik jullie vijf vragen. Vijf vragen over mastering. Vijf vragen over hoe mastering leeft onder jullie muziekproductiefanaten om meer specifiek te zijn.

En nu, in mijn 40e (!) column voor de Popunie, kom ik met antwoorden.
Jullie hebben flink gehoor gegeven aan mijn oproep om deze vijf vragen met hart en ziel te beantwoorden. Daarvoor ben ik jullie eeuwig dankbaar.

De resultaten geven mij inzicht over hoe jullie denken over dit mooie vak en -nog belangrijker- of het daadwerkelijk leeft onder jullie én wat het jullie waard is.

Welnu, de antwoorden:

Vraag 1: Wanneer komt mastering in beeld?
Ruim 65% van jullie kijkt hiernaar tijdens de opnames. De overige 35% neemt dit mee in de voorbereidingen. Bijna niemand gaf aan mastering te zien als “probleemoplosser” om minder goed gelukte opnames op te lappen.

Vraag 2: Waarom kies je voor mastering?
Zo goed als unaniem kozen jullie voor antwoord A: Je juweel van een plaat moet retegoed klinken op elk medium! Al vindt ruim de helft ook het technisch aspect belangrijk: het aanleveren van de juiste bestanden voor het gekozen medium waarop je gaat releasen (antwoord B).

Eigenlijk is dit voor ons masteringtechnici het meest ideale antwoord. Platen retegoed laten klinken op elke stereo en in ieder oor(tje) is namelijk de kern van ons vak. Daarnaast is het fijn als onze technische expertise wordt gewaardeerd.

Niemand gaf als antwoord dat het er nu eenmaal bij schijnt te horen (antwoord C). Geruststellend!

Vraag 3: Waarom kies je voor een bepaalde masteraar?
Antwoorden A en B kregen elk ongeveer 50% van de stemmen. Hieruit is af te leiden dat het netwerk van mensen erg belangrijk is (antwoord A) maar dat ook het genre waarbinnen een masteraar zich lijkt te specialiseren een minstens zo belangrijke rol speelt (antwoord B).

Ongeveer een kwart van jullie gaf aan daarnaast te vertrouwen op het machtige Google (antwoord E), terwijl in een enkel geval mastering voor vinyl belangrijk wordt gevonden (antwoord C).

Vraag 4: Wat heb je over voor mastering?
Dit was nogal duidelijk en unaniem: En masse gaven jullie aan de kosten voor mastering minder van belang te vinden en vooral voor kwaliteit te willen gaan (antwoord C). Een enkeling heeft zelfs een mail gestuurd naar Bob Ludwig! (D)
Een aantal van jullie gaf aan zelf te masteren, al dan niet voor anderen.

Gelukkig gaf niemand aan te werken met zogenaamde package deals: Opname, mix en master en dat allemaal bij dezelfde studio. Ik ben daar geen voorstander van en het is fijn om te lezen dat jullie dat blijkbaar ook niet zijn. De combinatie van opname en mix snap ik nog wel omdat daar een duidelijke scheidslijn zit: Zodra je klaar bent met opnemen ga je mixen. Duidelijk verhaal.

Zo duidelijk is die scheidslijn niet tussen mix en master. Wanneer is de mix af en ga je over tot masteren? Een lastige vraag lijkt me. Misschien moet ik daar ‘ns een column over schrijven…

Vraag 5: Speelt de “gear” waarmee een mastering studio werkt een rol bij je keuze?
Uiteraard heb ik de leukste vraag voor het laatst bewaard. Ook hier was het antwoord eenduidig: Op één inzending na kozen jullie allemaal voor het vertrouwen. Het vertrouwen in de oren, ervaring en kunde van een masteringtechnicus. Precies dit antwoord horen wij technici graag!

De gear: Natuurlijk speelt dit een rol bij je keuze. Gear is tof. Het is het (meestal vrij dure) speelgoed waarmee een mastering studio de blits maakt en ik zou liegen als de gear geen klankmatige invloed zou hebben op het eindresultaat.
Maar dan moet je wel aan de juiste knoppen draaien en juist dat is zo belangrijk tijdens mastering waarbij je werkt aan een gehele mix.

Dit waren de antwoorden. Ik ben er superblij mee. Ze bieden een mooi kijkje in de ziel van producers, mixers, makers en andere muziekproductiefanaten.
Ik zal in latere columns vast nog ‘ns terugkomen op deze resultaten. Voor nu: dank jullie wel en tot gauw hier in de studio!

PS: Ik serveer voorafgaand aan een mastersessie heerlijke koffie, gemaakt met vers gebrande Rotterdamse koffieboontjes. Dat je het maar weet…

Renzo (Masterenzo) is een Rotterdamse masteringtechnicus. Vanuit zijn premium mastering studio heeft hij heeft gewerkt aan vele producties van onafhankelijke artiesten als Phil Bee, The Legendary Orchestra Of Love en Bart Voncken. Nóg meer info over mastering is te vinden op zijn website.

BIRD start crowdfundingcampagne

Je hebt de borden van ‘’Horecamakelaardij Rutte & De Jonge’’ misschien al zien hangen bij BIRD… Ook BIRD is inmiddels al negen maanden praktisch gesloten: geen clubavonden, geen live muziek en een groot deel van de tijd ook geen horeca. Dit zorgt ervoor dat ze een miljoen euro aan omzet missen, terwijl de vaste lasten en onderhoudskosten gewoon doorlopen. Hoogste tijd dus voor de hartekreet: “We need your support!”

Extra steun noodzakelijk
Op haar speciale crowdfundpagina op de site schrijft BIRD het volgende:

“We hebben zelf al een groot deel van ons tekort gefinancierd. Dat hebben we gedaan door een lening af te sluiten en we hebben afspraken gemaakt met onze leveranciers. Gelukkig werkt onze huurbaas ook mee. De overheidssteun dekt een gedeelte van onze personeelskosten. Maar ondanks dat komen we nog steeds duizenden euro’s tekort.

Dankzij een donatie van het Kickstart Cultuurfonds maken we op dit moment onze podiumzaal coronaproof, zodat het publiek er kan zitten. We vergroten de capaciteit door de bar te verkleinen en brengen verhogingen aan om je een optimale live-ervaring aan te kunnen bieden. Dat betekent dat we je straks in ieder geval weer veilig kunnen ontvangen. Helaas is dat niet voldoende om BIRD er weer financieel bovenop te helpen.

BIRD is een begrip in Rotterdam: een muzikaal broeinest waar zowel internationale sterren en lokaal talent een thuis vinden. Onze combinatie van een podium, club, restaurant en Garden is een diverse get-together van uitzinnige partypeople en pizza-lovers tot jazz- en hiphopheads en culinaire fijnproevers. In short: een plek voor iedereen.

Een donatie aan BIRD betekent dat wij de coronacrisis overleven en óók na de crisis de kwaliteit leveren die je van BIRD bent gewend. Met jouw support kunnen we onze faciliteiten onderhouden, een deel van de vaste kosten dekken en zorgen dat we financieel gezond blijven.
Natuurlijk krijg je er ook iets voor terug.”

Doneren
Wil je bijdragen aan het overleven van dit prachtige Rotterdamse podium? Kijk dan op de speciale GoFundMe-page naar de verschillende tegenprestaties en hoe je kunt doneren.

Wat Guido en Raluca, muziekprogrammeurs van BIRD en Philip, artistiek directeur de komende vier jaar allemaal in petto hebben vertelden ze al eerder en dit interview lees je hier.