Nu we allemaal keurig thuis zitten in een ultieme poging corona de definitieve nekslag toe te brengen dacht ik bij mezelf: Is er een onderwerp voor een column te bedenken waarbij ik mijn lezers actief kan betrekken?
Na ampel beraad met mezelf en mijn nogal communicatieve poes Pippa was ik er al snel uit. Column nummer 39 zou een interactieve column worden, een… hoe noem je zoiets, een… poll!
Juist ja, zo’n vragenlijstje wat je ook wel ziet in Instagram Stories.
Gewoon omdat het kan, omdat het leuk is en bovenal omdat ik heel benieuwd ben of jullie een luisterend oor hebben voor al dat gedraai aan knoppen om muziek beter te laten klinken. Kortom: Leeft mastering onder jullie?
Bij deze dan mijn poll. Het zijn vijf vragen met elk verschillende keuzemogelijkheden.
Ik wil aan jullie vragen om per vraag aan te geven wat op jou van toepassing is. Mocht je twijfelen, geef dan per vraag gerust meerdere antwoorden waarbij het eerste antwoord het belangrijkste is.
1. Wanneer komt mastering in beeld?
a. Voordat het opnameproces begint
b. Tijdens de opnames
c. Mijn opname en mix klinkt niet als gehoopt, hopelijk kan de masteringtechnicus er nog iets moois van maken
2. Waarom kies je voor mastering?
a. Omdat de plaat retegoed moet klinken op elk medium
b. Techniek: fijn als iemand weet hoe je de juiste files aanlevert voor bijvoorbeeld vinyl of streaming
c. Op advies van een ander, het schijnt erbij te horen
3. Waarom kies je voor een bepaalde masteraar?
a. Via mijn netwerk
b. Op basis van wat een masteraar in het verleden heeft gemasterd
c. Ik heb gehoord dat deze studio erg goed is in mastering voor vinyl
d. Ik heb een package deal met de opname-/mixstudio
e. Google weet alles
4. Wat heb je over voor mastering?
a. Ik heb een package deal met de opname-/mixstudio: goedkoop, makkelijk en snel
b. Ik doe het lekker zelf, zo moeilijk kan het toch niet zijn?
c. Geld is minder belangrijk, ik wil kwaliteit
d. The sky is the limit, ik heb net een mailtje gestuurd naar Bob Ludwig in de VS
5. Speelt de “gear” waarmee een mastering studio werkt een rol bij je keuze?
a. Ja ik geef het toe, ik ben een gear nerd
b. Nee, ik vertrouw op de oren en ervaring van een masteraar
Een voorbeeld: Janine komt met de volgende antwoorden: 1a, 2c, 3abc, 4c, 5b. Janine koos bij vraag 3 voor zowel a, b als c. Allereerst bepaalt haar netwerk haar keuze voor een bepaalde mastering studio. Daarna kijkt ze naar wat die studio in het verleden allemaal heeft gemasterd en tenslotte wil ze haar plaat op vinyl uitbrengen dus speelt ook dat een rol bij haar keuze.
Zo, dit was ‘m. De enige echte Masterenzo-poll. De antwoorden op de vragen kun je het beste achterlaten bij de post hierover op mijn Facebook of Instagram pagina, maar via mail kan natuurlijk ook.
Volgende maand kom ik met de resultaten. Leuk, ik heb er zin in en kijk uit naar jullie antwoorden!
Renzo (Masterenzo) is een Rotterdamse masteringtechnicus. Vanuit zijn premium mastering studio heeft hij heeft gewerkt aan vele producties van onafhankelijke artiesten als Phil Bee, The Legendary Orchestra Of Love en Bart Voncken. Nóg meer info over mastering is te vinden op zijn website.