Wat is er nou zo speciaal aan mastering?

Masterenzo_studio
Mijn eerste keer was heel speciaal. De eerste keer dat ik een master afleverde voelde als een muzikale ontmaagding. Het was het jaar 2003; masters werden afgeleverd op cd, een glimmend schijfje wat je in een apparaat stopt en waar dan muziek uit komt.

Zo’n master afleveren, dat was toentertijd nog best een technische uitdaging. Het op lage snelheid (2x) gebrande schijfje moest volledig worden nageluisterd en werd -na een softwarematige foutcontrole- verzegeld om te worden verzonden naar het cd-dupliceerbedrijf.

Daar werd de cd nogmaals gecontroleerd waarna de glassmaster gemaakt werd. De glassmaster (ook echt van glas gemaakt) fungeert als moederschijf van waaruit alle plastieken cd-kindertjes gemaakt worden.

Welnu, voordat de master gebrand werd moest deze nog even gemasterd worden. Maar wat is dat precies, mastering? En waarom blijft het zo in nevelen gehuld?

Kijk, dat zijn nog eens existentiële levensvragen. Je zou er zo een boek over kunnen schrijven. Dat komt mooi uit: Bob Katz, een Amerikaanse mastering engineer (Engels voor masteraar), heeft een boek over mastering geschreven: Mastering Audio: The Art And The Science. Een prachtig naslagwerk met alle ins & outs, ups & downs, do’s & don’ts en meer over mastering.

Een mooi vak is het: Mastering. En een mooi woord ook: Masteraar.

Als Rotterdamse masteraar begon mijn reis in m’n slaapkamer. Een fluisterstille pc, een programma om audio te knippen en te plakken, een geluidskaart, een losstaande compressor en equalizer (outboard genaamd) en een set huisgemaakte luidsprekers waren de voornaamste ingrediënten, waarvan de luidsprekers veruit de belangrijkste waren en nog steeds zijn.

Sterker nog: Ik zou zo maar eens kunnen beweren dat de afluistering (luidsprekers plus de akoestiek van de ruimte) het belangrijkste gereedschap van de masteraar is. Het zijn je oren en zorgen ervoor dat datgene wat je hoort ook daadwerkelijk hetgeen is wat zich afspeelt in de muziek.

Dat klinkt nog best ingewikkeld zo, maar als je het omdraait wordt het duidelijk: Stel, je draait wat extra laag in de muziek omdat je afluistering je vertelt dat dit mooier is. Vervolgens ga je de muziek bij Pietje thuis op zijn stereo beluisteren. Het is maar goed dat de buren van Pietje niet thuis zijn, het toegevoegde laag veroorzaakt een trilling waarvan menig Groninger pardoes in een stuip schiet. Met goede afluistering was ons (en Pietje) deze geluidsbeving gespaard gebleven.

Nou, dit was ‘m dan. Mijn allereerste column voor de Popunie.

De bedoeling was om in één column alle geheimen rondom mastering te ontrafelen. Dat is helaas maar ten dele gelukt. Mooi is dat. Nog mooier is dat ik jullie de komende maanden steeds iets over mastering zal vertellen.

Komt het toch nog goed.

Renzo van Riemsdijk (Masterenzo) is een Rotterdamse masteraar. Hij heeft onder meer gewerkt voor Gery Mendes (GMB), Charlie Dée en Phil Bee’s Freedom. Nog meer info over mastering is te vinden op zijn website.

Luisteragenda maart 2017

Rotterdam bruist van de toffe live concerten! Om al dit enthousiaste en vaak nog onbekende talent overzichtelijk te promoten, heeft de Popunie een luisteragenda samengesteld in de vorm van een podcast.

Host en tevens muzikant Chris Anderson presenteert de podcast en vertelt waar en wanneer de diverse acts optreden. De lijst is samengesteld uit louter Rotterdamse acts die in maart optreden in de stad.

Dus wil je uit in de stad en heb je zin in livemuziek van eigen bodem; check dan de Popunie Luisteragenda hieronder! Kijk in de Popunie Agenda voor meer informatie over deze events.

Onder de podcast de tracklist en uitgebreide informatie per act.

Tracklist

  1. Bäsn – A Big Mess

    Deze multi-instrumentalist is niet vies van een beetje DIY. Bäsn, die buiten muziek om door het leven gaat als de in Middelburg geboren Sjoerd van Kampen, wordt live ondersteund door een band van drie andere musici en hebben een sound die ergens in het midden van M83 en jaren 80 psychedelica ligt. Dit viertal is te zien tijdens een nieuwe editie van Pica Pica in Hostel Ani & Haakien. Tijdens Pica Pica komen artiesten samen voor een avond kunst en muziek uit Rotterdam. Deze avond is gratis bij te wonen vanaf 20.40 uur, maar begint al om 19.00 uur. Voor de liefhebbers is er ook nog vegan pasta voor €4,50!

  1. Certain Animals – Midnight Shaker

    De mannen van Rotterdamse rockband Certain Animals hebben al even mogen proeven aan nationaal succes. Met optredens bij onder andere De Wereld Draait Door en op Lowlands ligt er veel moois voor de band in het verschiet. Stil zitten doen ze sowieso niet aangezien de mannen nu een clubtour aan het voorbereiden zijn terwijl ze werken aan hun album. Op 11 maart kun je ze gaan zien in Proeflokaal Faas aan de Zwaanshals tijdens Faas Live. Dit optreden gaat van start om 21.00 uur en is helemaal gratis!

  1. Bongomatik – Bongomatik Beat

    Op zaterdag 12 maart presenteert de funky Bombay Boogie en soul band Bongomatik hun derde album Espenderland in De Fruitvis aan de Marconistraat. Deze middag/avond vol tropicana kost je €10,- en begint om 15.30 uur!

  1. Gold – White Noise

    Donderdag 16 maart kun je naar de V11 voor een gig van Gold! Deze donkere rockband met een voorliefde voor het duistere is live niets minder dan een ‘force of nature’. Liefhebbers van de ruigere kant van de rock muziek zitten bij deze “post-everything” formatie helemaal goed! Tickets zijn hier voor €8,- verkrijgbaar en de aanvang is om 21.00 uur!

  1. Die Nakse Bananen – Loser

    Op 18 maart kun je naar het grootste festival in het kleinste kroegje van de stad voor VOIGHT 4T; een serie van 4 festivals verspreid over het hele jaar in het knusse interieur van Café Voorheen Voigt in een zijstraat van de Nieuwe Binnenweg. Deze editie spelen onder andere Die Nakse Bananen! Deze Rotterdammers zijn al sinds de jaren 90 bezig en zijn ondertussen toch wel lokale legendes te noemen! Je kan ze komen bekijken in het café voor de zeer prettige prijs van nul euro. Aanvang is om 20.00 uur!

  1. The Dawn Brothers – Milk Truck

    Hoewel dit viertal geen echte broers zijn, hebben ze toch een connectie via hun gedeelde voorliefde voor klassieke rock ’n roll. Deze mannen staan met beide voeten in de Americana met invloeden van The Beatles en Soul legende Otis Redding. Op 23 maart verschijnt hun album ‘Stayin’ Out Late’ en dat moet natuurlijk gevierd worden! De locatie voor deze presentatie is Rotown, en kost je €5,- (excl. servicekosten) in de voorverkoop of aan de deur!

  1. Logue – Envy You

    Mocht The Dawn Brothers niet helemaal jouw ding zijn dan kun je ook op 23 maart naar Logue in V11! Deze avond presenteert de Rotterdamse indie act hun allernieuwste EP ‘Some Kind of Glimmer’. De eerste single van het album ‘Jump The Gun’ heeft in ieder geval al meer dan 200.000 plays binnen weten te harken op Spotify en op 23 maart lichten ze de sluier volledig op! De deuren gaan open om 21.00 uur en kost je €5,- excl. servicekosten!

  1. Petrol – Gone

    Op donderdag 30 maart is het weer tijd voor Popunie Homegrown met deze keer Petrol! Deze band is pas anderhalf jaar een ding, maar heeft nu al hun eigen niche weten te creëren in de Rotterdamse muziek scene. Deze editie van Homegrown is het dus tijd voor funky indie en experimentele pop! Homegrown vindt zoals altijd plaats in BiRD op donderdag vanaf 22.00 uur. Toegang is gratis!

  1. Cusack – Hey Baby

    Last but certainly not least is er nog Cusack! Dit post-punk trio speelt in het voorprogramma van de Britse all-female punk band Pins. Voor dit event kun je op 30 maart naar Mono aan de Vijverhofstraat. Het begint om 20.00 uur tot 23.00 uur en kost je €5,- aan de deur!