Afgelopen 4 april vond alweer de 47e editie van Meet The Pro plaats en ik mocht daar weer bij zijn om een verslag van te schrijven. Deze avond draaide om een van de meest prangende vragen van elke DIY of startende artiest: How to get booked? Studio De Bakkerij in Rotterdam Noord, waar de sessie plaatsvond, was afgeladen en de sessie was dan ook uitverkocht.
Maatwerk voor artiesten
Het panel was het aan het einde van de avond over een ding eens: er is geen eenduidig plan dat werkt voor elke artiest, maar er zijn zeker dingen waar je aan kunt denken, die bijna gelden voor élke artiest. Bedenk echter: alles is maatwerk.
En waarom het begrip artiest? Het panel besloot halverwege de sessie, dat het lekkerbekkende ‘bandje’, dat soms zelfs bijna denigrerend kan klinken, eigenlijk te outdated is. Na een terechte vraag vanuit het publiek of alle antwoorden ook geschikt zijn voor bijvoorbeeld dj’s, ging het woord ‘bandje’ direcht uit het raam. En wat doet dan die artiest aldus Jeps? Iets uit niets maken, waar niemand op zit te wachten. Tja, wat ga je dan doen? Dat vonden we uit.
Daarbij wil ik nog vermelden dat het publiek veel vragen heeft gesteld tijdens deze sessie en dat is precies wat je graag ziet: een gaand gesprek tussen panel en publiek. Ik heb voor deze sessie dan ook een uitgebreid verslag geschreven. Hou dit in gedachte bij jouw volgende bezoek aan een Meet The Pro sessie. Maak maatwerk van jouw sessies! Jouw vragen zijn namelijk meer dan welkom.
Het panel
Voordat ik verder inga op de dingen waar artiesten aan moeten denken om geboekt te worden, stel ik graag eerst het panel voor, zoals voorgesteld door de Popunie.
Host van de avond: Jeps Salfischberger
Jeps Salfischberger begon zijn muzikale loopbaan ooit als bassist van de crossover band Brotherhood Foundation waar hij ook de boekingen voor deed. Zo speelde hij op Pinkpop, Lowlands maar ook buiten de landsgrenzen. Zijn eigen bedrijfje heette The Book King. In 2000 kwam hij als boeker bij Mojo terecht waar hij nog steeds werkt als senior promoter. Boekt heavy bands, hiphop artiesten en standup comedy. Artiesten als Travis Scott, Kevin Hart, Paramore, Post Malone, QOTSA, Slipknot, Electric Callboy, Ricky Gervais. Maar programmeert ook mee aan festivals als Jera On Air, The Rock Circus, Woo Hah!, Lowlands eva. Ook maakt hij nog steeds muziek. Onder de naam DARKER maakt hij electronische synthwave muziek in de lijn van Depeche Mode en Massive Attack.
Joël Heijda
Joël Heijda is programmeur bij 013 Poppodium in Tilburg, werkt mee aan Roadburn Fest en is daarnaast ook actief als drummer in de bands No Turning Back en Mayleaf. Hij studeerde eerder aan de Herman Brood Academie en Rockacademie en heeft als programmeur gewerkt bij Bibelot in Dordrecht en Patronaat in Haarlem.
Ploni van der Wansem
Ploni werkt sinds juni 2021 bij Mojo aan het Nederlandse roster en neemt de boekingen van o.a. Remme, Nona, SERA, The Jordan, NONCHELANGE, Thomas Azier en Sophia voor haar rekening. “Wat ik belangrijk vind is een goed contact met het management van een artiest. Samen kunnen we dan klein beginnen en een carrière opbouwen door de juiste stappen te zetten en dan de mijlpalen te vieren.” Als ultieme eigenschappen voor een boeker noemt ze sociaal en nuchter zijn, de business kennen en een oor voor muziek hebben. Een favoriet genre heeft ze niet: ‘Als ik het voel, dan voel ik het.”
Niels Nieuborg
Als zijn alter ego Arp Frique heeft Niels Nieuborg door heel Europa en Azië gespeeld en op festivals gestaan als Lowlands, North Sea Jazz, Dekmantel, Transmusicales en Womad. Naast muzikant is Niels ook programmeur en programmeerde in het verleden voor o.a. North Sea Jazz Club, REC. Festival en Festival Magia. Momenteel is hij als producer actief voor o.a. Karsu en Ntjam Rosie en als (freelance) programmeur voor festivals als Dekmantel en Oerol Festival!
Zei iemand uitverkocht? Ik snap het wel. Dit is een super divers panel. Van festival- en zaalprogrammering tot het perspectief van boeker en artiest.
Het benaderen van een programmeur of boeker: mij niet bellen!
Jeps startte de avond met een van de meest gestelde vragen van artiesten aan programmeurs. Hoe wil je als programmeur of boeker benaderd worden? Een groot onderwerp in de vraag How to get booked.
Niels is stellig van mening: mij niet bellen! Een ook Ploni en Joël delen zijn mening. Er is voor hen een verschil tussen te persoonlijk (lees: stalkerig) en zakelijk met een persoonlijke klik. Volgens Niels kun je beter niet bellen om de volgende redenen: ‘Je weet niet wat de mood is van iemand en hoe kom je aan het nummer?’
Maar wat doe je dan wel? Volgens Niels kun je het beste mailen. ‘Hou het kort en to the point, je beste video eerst. Hoe is het live?’ Joël voegde daaraan toe dat het beste is om je te presenteren aan de programmeur, zoals je gezien wilt worden. Ploni leest graag per mail wat je plannen zijn en met wie je werkt. Toch benadrukte zij dat een live gesprek en een persoonlijke klik ook interesse kunnen wekken. Niels was het daar mee eens en legde in zijn reactie het verschil uit tussen persoonlijk zakelijk en persoonlijke stalkerig: ‘Dat gaat meer over de situatie creëren en niet iemand opzoeken en stalken.’ Voorbeelden om de situatie te creëren waren: naar Eurosonic en panels gaan.
Biografieën en bijlagen
Aanvullend op het onderwerp werd vanuit het publiek de volgende vragen gesteld: hoe zit het met je biografie? Stuur je die mee en besteed je daar veel tijd aan. En hoe zit het met bijlagen?
Waar ik me nog kan herinneren dat Marius in een vorig panel jeuk kreeg bij het woordje biografie, antwoordde dit panel bijna unaniem: dat ligt eraan, maar vooral niet te lang.
Volgens Joël is het goed om na te denken over de volgende dingen: ‘denk goed na over je verhaal, wat je doet, wat je hebt gedaan en gereleased, maar hou het kort en bondig. Anders gaat het de prullenbak in.’ In het geval van Oerol kan het volgens Niels juist weer een duwtje geven als het bijzonder is. Volgens hem kun je het beste sterke feiten die interessant zijn benoemen. Wat ik hieruit kan halen, is dat het ten alle tijden vooral goed is om je te beseffen wie je voor je hebt en daar je e-mails, bijlagen, bio’s etc op aan te passen. Wat voor de een interessant is, hoeft voor een ander niet interessant te zijn. Zoals Niels aangeeft: ‘het ligt eraan naar wat men op zoek is.’
Wat betreft bijlagen en verder leesgemak is er vanuit het panel een voorkeur voor linkjes (vooraf getest graag) in de e-mail, geen downloads en geen spelfouten en copypaste mails (Jeps persoonlijke gruwel). Alles wat te veel tijd kost voor een programmeur, kan een artiest een kans kosten. Ze zien graag wat er op het podium staat en hoe het klinkt. Heb je geen video? Zelfs een interessante repetitieruimtevideo kan voldoende zijn. Een concert kijk je immers naar en naar een album luister je, aldus Niels.
Zo spring je erbovenuit! Ja, maar niet zo… – de bijzondere anekdotes:
Om terug te komen op het stukje te persoonlijk vs. persoonlijk-zakelijk. Hoe spring je erbovenuit, maar niet op de gewenste manier?
Joël vertelde dat hij wel eens bierpakketen ontvangt, maar dat een item voor hem geen meerwaarde heeft. Iemand in het publiek gaf aan, elk jaar wel een presentje te sturen naar zijn relaties, maar wanneer je nog geen relatie met iemand hebt, is het geen relatiegeschenk, maar een ‘omkooppakket’ en is er dus wel een degelijk verschil.
Niels kon zich nog goed herinneren dat hij van iemand herinnering op herinnering op herinnering kreeg. Toen hij aangaf geen interesse te hebben, volgde een scheldtirade. Zo kun je dus wel een bijzondere anekdote worden, maar niet in positieve zin.
Ook Ploni wilde nog aanvullen dat continue persoonlijke herinneringen niet helpen, maar eerder irritatie opwekken. Bellen, sms’en en whatappen is voor haar een harde nee. Een boeker kan zich niet voorbereiden en kent de act vaak nog niet. Daarnaast vindt ze dat als je een antwoord hebt gekregen, maar toch blijft zeuren, je afstand creeert: ‘dan druk je iemand weg’.
Joël merkte nog een veelgemaakte fout op die artiesten maken, een die ik zelf ook herken: je aanmelden als support voor elke show. ‘Sommige mensen melden zich aan voor Slayer maar ook voor Maan’. Denk na en wees specifiek. Specifiek zijn, betekent ook weten wie je voor je hebt. Jeps: ‘op gegeven moment weet je wat iemand tof vindt en wat ie boekt. Joël benader je dus niet voor jazz. Probeer daarachter te komen. Soms kan je de receptie bellen.’
Op de vraag van Jeps of meedenken met een programmeur wel een optie is, antwoordde Joël ‘ja hoor dat helpt wel, dan heb je een richting en weet je naar wat je moet kijken en getuigt van goed nadenken’ inplaats van schieten met losse hagel.
Voor Niels komt vanaf dit punt eigenlijk een boekingskantoor aan te pas. Voor hem heeft een langlopende relatie waarde en het vergroot de kans dat een mail serieus wordt genomen. Als een boeker mailt zonder live materiaal, durft hij daar wel op te vertrouwen. Wanneer artiesten zelf mailen kan dit toch een barrière vormen.
Het panel sluit grotendeels aan met hun tips bij het het panel van de sessie Inside the programmers mind. Ben je op zoek naar meer tips van programmeurs hoe je hen het beste kan benanderen? Lees dan zeker ook eens dit verslag.
Wanneer ben je klaar voor een boeker en hoe kom je op de radar?
Jeps stelde daarop de terechte vraag: wanneer ben je klaar om bij een agent terecht te komen en wat moet je hebben?
Volgens Ploni verschilt dit, maar het belangrijkste voor haar is dat er al muziek is en dat je live kunt spelen. Daarnaast vindt ze het ook goed om te weten of je al een team hebt. Heb je een manager, iemand om de plannen op de lange termijn mee uit te werken? Inmiddels hoorde ik de hersenen al kraken in het publiek, want wat als je het zelf doet? En deze vraag werd dan ook vrij direct al gesteld.
Voor Ploni is het erg belangrijk dat als je de professionele omslag wilt maken, je als artiest de focus moet kunnen leggen op het creatieve proces. Je moet je ervan bewust zijn dat het mogelijk is dat je het op een bepaald punt niet meer aankunt.
Niels reageerde hierop dat het wel een persoonlijke situatie is. Zelf doet hij als artiest ook zijn eigen management en dat gaat prima. Daarnaast nam hij ook Karzu als voorbeeld. Hij heeft goede ervaringen met haar ouders als management. Hij merkt over het algemeen dat mensen die dicht bij je staan het beste met je voor hebben en geen dubbele agenda hebben. Ergens in de verte hoorde ik nog zacht gefluister: Britney Spears? Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Voor Joël is iets anders belangrijk: het creatieve plaatje en je bewust zijn van je positie in je netwerk om verder te kunnen komen. Als je zakelijk sterk bent, denkt hij dat het goed kan. Jeps sloot hierop aan dat als de muziek goed is, het uiteindelijk wel wordt opgepikt, maar dat boekers uiteindelijk graag bellen met een aanspreekpunt die alles weet en niet met 5 bandleden, ookwel de regelneef of manager. ‘De muziek eerst, daarna zorgen dat je je sh*t op orde hebt.’
Niels haakte aan met een quote van Stevie Wonder: ‘De beste muzikant is nooit de meest succesvolle muzikant.’ Zijn interpretatie daarvan is dat als jij het wil maken als artiest dat muziek alleen het niet wordt. Je bent een ondernemer. Naast kunstenaar ben je ook een business. Je moet zorgen als artiest dat je product iets is wat mensen willen. ‘Ik heb 15 jaar gekl**t met bandjes en ik ging ook zielig met m’n demo rond en niemand wilde hem. Tot ik op een gegeven moment iets had waarvan allemaal mensen om mij heen zeiden ‘omg ga dit live doen’. …. Voor ik het wist, was het hele apparaat er. Als je te hard moet werken om de manager, en het boekingskantoor en die gig binnen te krijgen, moet je eerst terug naar de tekentafel. Is het product nou wel heel aantrekkelijk wat ik heb?’ Dit kan volgens hem lastig zijn omdat het ook gaat om een stukje van je eigen identiteit.
Op de radar met je product
Uit het publiek volgde een terechte vraag: als onbekende artiest moet je van goeden huize komen. Hoe kom je dan op de radar, zonder een van de 1000 te zijn? Joël kwam met een aantal goede tips: ‘een boeker zal niet naar jou lopen van hé wat voor muziek maak je, laat eens horen’. Hij noemde verschillende initiatieven, zoals de Popronde, showcase festivals zoals Eurosonic, alhoewel de laatste jaren volgens hem veel invloed is van boekingskantoren, en music hub in Brabant, waardoor je jezelf in je lokale netwerk kan laten zien.
Sommige dingen, zoals Eurosonic zijn lastiger, maar ook daar had Jeps een goed antwoord op: Je hebt ook onofficiële programma’s als Pinguin Radio Showcases. Ik ga altijd wel even kijken.’ Hij gaf aan dat sommige acts die niet geplaatst kunnen worden daar wel welkom zijn en omdat iedereen er rondloopt is het volgens hem een kwestie van iedereen uitnodigen en naar je show lokken.
Niet maar een manier
Volgens Niels is er geen gouden formule, maar zijn er wel heel veel manieren. Sommigen artiesten hebben nog nooit een gig gedaan, maar zijn online groot. Zijn tip: als je het echt wil, moet je bereid zijn om alles te geven. Je moet heel veel geduld en geluk hebben, het moet echt zijn en authentiek. Tuurlijk begin je niet met Lowlands, maar kun je volgens hem wel andere dingen aanpakken. Amarte Fonds heeft bijvoorbeeld Amarte Studio concerts, waarbij de selectie draait om je muziek, niet je bekendheid. Zo krijg je een betaald concert dat wordt gefilmd en daar kan je iets mee.
Jeps benoemde ook subsidiemogelijkheden. Er zijn namelijk veel potjes die bestemd zijn voor de kunstsector en daar heb je recht op. Om dit te kunnen doen moet je wel cultureel ondernemer worden. Je hoeft volgens hem niet opnieuw het wiel uit te vinden, maar je kunt het je wel eigen maken. Soms betekent dat gewoon doen, en veel op je bek gaan.
Niels merkte ook op dat als je kijkt naar andere genres, je ziet dat zij soms iets beter weten hoe het moet. Zo zijn sommige genres heel visueel georiënteerd, waar ze daar bij jazz en blues nagenoeg geen gebruik van maken. Volgens hem ben je niet alleen je muziek, maar ook je loopje, het hele totaalplaatje. ‘Als je het goed gebruikt, kom je erbovenuit. We willen geëntertaind worden en dat kan heel fragiel zijn.’
Als boekers letten Plonie en Jeps, die zelf ook shows bezoeken, op wat een band uitstraalt. Worden ze er blij van? Ploni vertelde: ‘ik kijk altijd even naar een liveshow, dit kan doorslaggevend zijn. Dan weet je gewoon, dit is supervet.’ Ze is zelf verantwoordelijk voor haar roster en luistert al in een vroeg stadium naar artiesten. Zo gaat ze naar de Popronde, let ze op tips in haar netwerk, soms ook van artiesten zelf. Ook Tik Tok en Instagram kunnen een bron zijn.
Voor DJ’s had Joël de tip om via het lokale netwerk op avonden te draaien. En als het geen eigen werk is, gaf Jeps de tip om in ieder geval een mixtape paraat te hebben, zodat met weet wat men kan verwachten. Voor Niels is vooral belangrijk dat je de volgende vragen stelt: Waar klop ik aan? Is het mijn sound en scene?
Tips op een rij
- Maak een plan voor de inrichting jouw onderneming: wat doe je zelf en wat besteed je uit, waardoor jij de focus op jouw creatieve proces kan behouden
- Maak het creatieve plaatje en jouw product compleet. Is het authentiek, wat maak het bijzonder? Moet je te veel moeite doen om slechts een show te boeken? Wellicht moet je dan terug naar de tekentafel.
- Wees je bewust van jouw positie in jouw netwerk.
- Creëer mogelijkheden door op showcases te spelen en nodig mensen (lees: boekers en programmeurs) uit
- Kijk af of spiegel: van welke artiesten en genres kun je nog iets leren?
- Durf te doen en durf fouten te maken
- Er zijn mogelijkheden voor subsidies, doe hier onderzoek naar en kijk hoe het jou kan helpen
Plek voor talent in beeld
Als beginnende band wil je in korte tijd veel nieuw publiek bereiken en volgens Jeps doe je dat niet door in kroegjes te spelen, maar tijdens showcases en als voorprogramma. Bij Oerol heeft Niels het roer omgegooid om te zorgen dat headliners niet meer alles overschaduwen en de programmering beter matcht met de bezoekers. Ook Le Guess Who noemde hij als voorbeeld van een festival waarbij het hun trademark is.
Bij Roadburn is Joël heel scherp op nieuw talent. Het is echt een boutique festival. Nieuw talent is juist iets wat ze graag presenteren, en het is iets waar het publiek ook voor komt: het ontdekken van nieuwe acts. Zo hebben studenten van de Metal Factory nu een speciaal stuk geschreven voor het festival, een manier om muzikanten al vroeg aan hen te binden.
Bij The Rock Circus heeft Jeps een talenttour waarvoor metal en rock acts zich kunnen inschrijven. De winnaars staan op het festival en krijgen een traject aangeboden met tips en tools. Op het festival zelf is ook tussen die bands nog een battle en de winnaar daarvan komt het jaar daarop terug naar het festival. Voor nummer 2 en 3 komt er een tussentijdse mini tour.
Publiek aan bod – praktische zaken: speeltijd, formaties en dukaten.
Vanuit het publiek kwamen ook een aantal praktische vragen. Want hoe lang moet je nu eigenlijk kunnen spelen? Wat doe je als je verschillende formaties hebt? En een veel gevreesde vraag voor makers: hoe begin ik over geld?
60 minuten vs. 1 nummer
Zowel Joël, Ploni als Jeps gaven aan dat je minimaal een half uurtje moet kunnen spelen. Let er wel op dat een festival show vaak een uurtje is en een support show 30 minuten. Jeps vindt zelfs dat het beter is als je al een uur aan materiaal hebt, omdat je dan ruimte creëert voor jezelf om te schrappen – ‘kill your darlings’ – voor een echt goede set.
Om toch weer de andere kant te belichten kwam Niels weer met een tegenhanger: ‘je carrière begint niet specifiek bij optreden’. In de digitale era waar we nu in leven kun je ook een naam maken op basis van 3 liedjes, als je startpunt een online buzz creëren is. Ploni gaf hierbij wel als reactie: ‘vanuit boekersperspectief is dat wel heel lastig.’ Voor haar is het belangrijk dat een artiest momentum kan vasthouden. Geheel nutteloos is het natuurlijk niet, want je valt met veel ‘buzz’ wel op bij de boekers.
Jeps gaf zelfs aan dat het wel eens is gebeurd dat er een artiest werd getekend met maar één nummer: ‘hij had maar een liedje, maar iedereen wilde hem boeken’. Niels benadrukte weer dat er dus niet maar een manier is. Waar het volgens hem vooral om gaat is het creëren van iets dat waarvan mensen denken ‘dit wil ik’.
Volgens Jeps is het daarom belangrijk om je niet alleen te richten op het maken van muziek en live spelen en te wachten tot je bekend wordt, maar je ook te focussen op je socials. Zo heeft Joël eens een liveset opgenomen met zijn band Mayleaf. Hun doel was vooral spelen, maar niet perse een tour. Het filmen van deze liveset heeft hen uiteindelijk wel weer iets opgeleverd. Zolang de muziek en performance goed is op zichzelf en kwaliteit uitstraalt, zit je volgens Joël wel goed. Denk wel na over te maken artistieke keuzes. Neem je een keukensetting? Wat trek je aan? Wat wil je uitstralen?
6 is leuk, 10 is beter.
Aanvullend op dit onderwerp was er vanuit het publiek nog een vraag. Wat doe je als je diverse formaties hebt? In dit voorbeeld ging het om een 10-koppige hiphop formatie, die uit praktische overwegingen (zoals een podium dat geen 10 man aan kan) ook met een 6-koppige formatie kan spelen. De zorg die hierbij onstond: elke formatie heeft een andere vibe. 6 is praktisch, maar in dit geval meer uit noodzaak. Hoe communiceer je dit naar een programmeur?
Volgens Joël kun je prima aangeven bij een programmeur wat het artistiek inhoudt als hij of zij voor een kleinere formatie kiest. Dit hoeft niet in een heel boekwerk, maar je geeft de programmeur dan wel de keuze. Niels sloot zich hierbij aan. Volgens hem is het een kwestie van triggeren en denkt hij dat het goed is, dat je jouw gewenste uitkomst als eerste benoemt en dan pas jouw tweede keuze. Zo verleid je de programmeur zonder de keuze weg te nemen.
Ik bied … !
Uit het publiek blijkt dat er meedere dingen zijn die artiesten lastig vinden om te benoemen. Wanneer begin je nu over geld? Zelf ben ik van mening dat je niet voor een habbekrats moet spelen. Weet wat jij en je werk waard zijn. Zo zorg je er ook voor dat er geen beeld onstaat dat vrijwel elke artiest voor niets tot weinig speelt. Uiteraard is het wel een spel, en dat spel speel je volgens Niels zo:
‘Degene die als eerste een bedrag noemt, daar komt het meestal bij in de buurt. Als jij met iets komt, ga ik mijn best doen om bij te krabbelen.’ Gages kunnen wel ingewikkeld zijn, zo stelde hij. Het hangt volgens hem van alles af. Een festival is bijvoorbeeld anders dan een show in 013. In 013 is het jouw naam die de tickets moet verkopen, ookwel hardtickets. Bij een festival ben je onderdeel van een line-up, ookwel softtickets. Vanuit een festival gezien wordt er bijvoorbeeld vaak een budget verdeeld over de artiesten. Bij het toekennen van gages spelen een aantal factoren mee: moet een act reizen? Hoe belangrijk is het voor de programmeur dat de artiest geboekt wordt? Is er een gunfactor die meespeelt? Maar voor een groot deel gaat het ook om marktwaarde en daar ben je als artiest volgens hem zelf verantwoordelijk voor.
Joël ziet als podiumprogrammeur dat er standaardbedragen zijn voor support acts (zoals 200 – 400 euro in de kleine zaal), maar niet altijd. Soms heeft de venue niet te kiezen en worden support acts door het agentschap van de artiest bijgeboekt of kopen artiesten zich in voor een tour, ook wel Pay to Play genoemd. Volgens Joel is het vooral heel professioneel als je wél over geld begint. Je hoeft je er dus niet ongemakkelijk bij te voelen. Ook hij vindt: speel niet voor niets. Je mag echt wat verdienen. Vanuit de overheid vindt er zelfs een fair practice onderzoek plaats voor popartiesten (Fairpacct). Je bent immers kosten en uren kwijt.
Tips
- Bedenk wat jouw doel is als artiest en zoek uit wat hierbij past: een hele set, een nummer met online buzz of een combinatie?
- Geef opties, maar plaats wat past bij jouw doel past voorop
- Over geld durven praten is professioneel, durf het spel te spelen
Over presentatie op Social Media en contactverloop
Het publiek vroeg zich af in hoeverre programmeurs en boekers letten op de socials van een artiest als het gaat om geboekt worden.
Voor iedereen bleek dit heel belangrijk. ‘Ja, het is onwijs belangrijk. Het is onderdeel van je act en presentatie’, aldus Joël. Volgens Niels kun je zelfs je website even laten zitten, zo belangrijk is het in dit tijdperk dat je social media op orde is. Het kan je de kans op een boeking zelfs kosten. Ook Ploni gaf aan dat zij als boeker eerder naar een goede Instagram kijkt dan een website. ‘Soms luister ik naar Spotify terwijl ik de Instagram pagina bekijk’. Ze kijkt ook naar TikTok, maar net als Facebook kijkt ze er op dit moment toch minder naar dan dat ze naar Intagram kijkt.
Op de vraag wanneer je dan het beste live kunt gaan waren de meningen enigzins verdeeld. Waar Jeps grapte dat hij de maandag ochtend voor een DJ-set zou afraden en social media tegenwoordig 24/7 is, had Niels wel een sterke mening. In die specifieke scene wordt er heel serieus naar gekeken naar doelgroepen. Wanneer gaat wie slapen en hoe laat gaat iets dan live? De infomatie is er zeker wel volgens hem, welke je voornamelijk bij social media experts kunt vinden. Al gaf hij wel de kanttekening dat boekers niet per se onder die doelgroep vallen. Zij zijn wat ongestructureerd zo blijkt, want ‘wij kijken op de raarste tijden’.
Voor Joël is het vooral belangrijk dat je in ieder geval weet waar je het beste kunt zijn, en niet overal dezelfde content plaatst, maar goed nadenkt over unieke content per kanaal.
Buiten de gebaande paden
Tom van de Popunie is Tom niet, als hij geen vraag heeft, waarvan hij denkt dat het nuttig is voor het publiek, dus vroeg hij: Toen jullie begonnen, hadden jullie het erover dat het vooral belangrijk is dat jullie worden aangesproken via mail, maar net zei jij (duidend naar Niels) dat je ook DM’s krijgt op Insta, maar hoe reageer jij daarop?
Voor Niels is dat anders: ‘dat ben ik als artiest, en ik word dan benaderd door een festival.’ Maar als programmeur wil hij dat dus liever niet. ‘Dat is een heel oneerlijke wereld, maar als programmeur/boeker is het niet handig om ons direct te gaan benaderen op onze app en willen we dat liever mooi in onze inbox krijgen, want dan gaat het mee in de werkflow. Dan is er meer kans dat we dat checken, maar als wij onze artiesten pet opzetten … dan vind ik dat hardstikke leuk, maar hoe ik dan reageer is ’top! Mail even naar mijn boeker”. Als artiest heb je ook afspraken en ga je niet parrallel boekingen regelen en dingetjes ‘hosselen’, zoals hij het noemde, als je eenmaal bij een boekingskantoor zit. Of het boeiend is of niet, klein of groot, je stuurt alles door naar jouw boeker.
Ploni sloot zich daarbij aan. Voor haar moeten alle aanvragen, al zijn ze klein, direct door naar haar: ‘het is heel lastig als een artiest of een manager van een artiest direct contact heeft met dat festival of de programmeur en er is al ’t een en ander gezegd…’ Voor haar is het moeilijk de beste deal eruit halen voor jouw als artiest, omdat je het proces mogelijk al hebt beinvloed. Ook Niels vindt dit. Een boeker kan volgens hem ‘good cop, bad cop’ spelen, waar een artiest altijd leuk en gezellig moet zijn. ‘Alle ellende gaat via de boeker’.
‘Ik eis van mijn artiesten die ik teken, die ik boek, ik ben jullie exclusieve boeker, tenzij anders afgesproken. Maar het is bijna altijd: met je boeker heb je een exlusieve deal. Dat betekent dus dat je als artiest al je optredens, ookal komen ze bij jou allemaal binnen in het begin: stuur ze door naar jouw boekingskantoor, anders krijg je miscommunicatie. En dat is gewoon niet leuk, want de boeker gaat dat werk doen, die handelt alle sh*t af, de contracten enzovoorts. En daar wordt een bedrag voor berekend, een commissie heet dat. Dus een boeker vraagt een percentage over de fee of uit de fee. Dat is maar net hoe de deal is.’, vertelde Jeps.
15% is een reëel percentage, voor een manager is dat ongeveer 10-15%. Bij een manager gaat het over het algemeen van je gage af, waar het bij een boeker boven op de gage komt. Voor artiesten die fanatieke amateurs zijn en geen BTW-nummer hebben kon Jeps hen geruststellen met het volgende: ‘Als het goed is, is er overal een oplossing voor.’ Het eerste advies kan zijn ga naar de KVK, zodat je cultureel ondernemer wordt. Daarnaast is het goed om te weten dat je met een gageverklaring vaak al een heel eind komt.
Tips:
- Maak unieke content op het social media kanaal dat bij jouw doel past
- Benader programmeurs niet via social media. Andersom is oke, maar verwijs altijd naar jouw boeker, indien je die hebt, om miscommunicatie en het mislopen van goede kwalitatieve deals te voorkomen
Hoera, ik deed alles goed en heb een boeker! Maar nu wil ik ervanaf… Hoe doe ik dat?Dat is wat het publiek wilde weten en ook geen onterechte vraag, want niet iedereen heeft altijd het beste met je voor in de industrie.
Volgens Jeps zijn er twee manieren: of je gaat naar de concurrent, of een boeker neemt afscheid van jou, omdat de boeker aan een dood paard trekt. Maar wanneer trekt een boeker nu aan een dood paard? ‘Er wordt niet aan gewerkt of er wordt geen muziek uitgebracht en de muziek wordt niet echt opgepakt. Je hebt altijd wel periodes wanneer je ups and downs hebt. Dat is prima, maar je voelt wel aan als boeker dat er op een gegeven moment het een beetje stil blijft staan en als dat echt te lang duurt, dan is het beter om afscheid te nemen’, aldus Ploni. Jeps vulde daarop aan: ‘soms is het een me too’tje of ja… Ook dat soort dingen maken we mee’. Ook criminele activiteiten werden nog genoemd.
Niels wilde ook benadrukken dat als je de luxe hebt om te kiezen dat een groter roster niet altijd beter betekent. Zo bestaan er minder fijne boekingskantoren waarvan een groot deel van ’t roster niet actief is. Er zijn boekingskantoren die scoren op je hoogtepunt en daarna niets meer doen. Een plan maken voor meerdere jaren wordt aangeraden.
Een vraag, zoveel antwoorden en de ene pet is de andere niet
Zoals eerder aangegeven zijn er diverse antwoorden mogelijk op de vraag How to get booked, en geen een weg is dé juiste. Hier sloot het panel de avond ook mee af. Niets is specifiek, maar het is belangrijk dat jij je zaken op orde hebt en je product interessant en verrassend is. Je kan maar 3 nummers hebben, en toch een set van 30 minuten spelen, omdat je covers toepast en misschien haal je wel meer shows binnen dan je boeker en heb je er geen nodig. Maar misschien heb je er wel een nodig omdat het boekingskantoor jou richting geeft en meer kwalitatieve shows tegenover een grote hoeveelheid die jou niets opbrengt. Het panel raadde dan ook aan: doe navraag en doe research. Ga in gesprek en leer mensen kennen. Een boeker hebben, hoeft geen einddoel te zijn. Het moet vooral passen bij jouw doel. Hetzelfde geldt voor labels. Je hoeft niet voor het eerste beste aanbod te gaan. Doe je onderzoek.
Als artiest heb je dus een breed scala aan opties om aan te denken als je wilt opvallen bij programmeurs en boekers. Duidelijk mag zijn dat er niet maar een manier is om te groeien. Er is geen gouden regel, ‘want anders zouden we allemaal al miljonair zijn’, klonk het eerder op de avond al. Het blijft ’trial and error’. Wat wel belangrijk is, is dat je weet wie je bent, wat je product is en wat het speciaal maakt, wat je doelen zijn en welke stappen je daarvoor moet nemen en wie je daarvoor moet aanspreken, en vooral moet nadenken over hoe je dat doet.
Artiest zijn… het is wat. Je bent je eigen product met een product, een ondernemer, soms marketeer (strategisch en operationeel), maar vooral ook een kunstenaar. Past een pet jou niet zo goed? Uitbestreden kan altijd. Zo dragen ook de professionals verschillende petten. Joël is naast programmeur nog steeds de drummer, is Ploni toch liever de boeker dan de manager (maar heeft wel de ervaring) en rouleert Niels gedurende het jaar tussen programmeur en artiest zijn. Jeps heeft een passie als muzikant voor muziek en zijn werk, is net zo goed zijn hobby.
Jullie maken iets vanuit niets, waar niemand op zit te wachten, maar als je het dan goed doet en jouw plaatje is compleet? Dan wil iedereen onderdeel zijn van jouw creativiteit in alle opzichten.