Verkeerd

Gisteren overkwam het me weer. Aankomen op een locatie en uitvinden dat ik verkeerd zit. Het zat zo. Al 10 jaar draai ik voor een bepaald evenement in Rotterdam. De laatste drie jaar was dit evenement op dezelfde locatie. Dit jaar was het ergens anders, dat was niet doorgeven en ik had het niet gecheckt.

Het is een vreemde gewaarwording, aankomen met de auto -want dj-booth mee- en zien dat het hek dichtzit en de verlichting uitstaat van het pand waar je denkt te gaan draaien. Na contact kreeg ik de nieuwe plek door. De locaties zitten niet ver van elkaar en door de jaren heen heb ik geleerd extra tijd te reserveren voor het geval dat er iets anders loopt dan gepland.

Het was zeker niet de eerste keer…
Vorig jaar werd ik geboekt door IFFR. Het ging over een specifiek zakelijk onderdeel van dat evenement, wat altijd afgesloten wordt met een feest. Het jaar daarvoor draaide ik voor dezelfde club mensen in horecagelegenheid Aloha. Het werd een knalfeest, mede door de bijzondere locatie. Het oude Tropicana Zwembadgebouw zou zomaar kunnen dienen als een decor van een filmscène. Afijn, door die ervaring had ik de mail met instructies niet helemaal goed gelezen en na een korte scan aangenomen dat mijn boeking weer op die plek zou zijn.

Wat dus niet zo was. De bestemming was Boompjes op de Boompjes(kade). Die wel weer overgaat in de Maasboulevard waar Aloha zit. In mijn beleving een mogelijke vergissing.

Aloha binnenlopend met een deel van mijn dj-apparatuur werd ik doorverwezen naar een verbaasde bedrijfsleider. Achteraf gezien logisch. Ik werd wat ongeduldig toen mij werd verteld dat er geen evenement gepland was die avond. “Geeneens op de hoogte van wat er plaatsvond in de eigen tent deze dame”, dacht ik. Tijdens mijn betoog checkte ik mijn mail op de smartphone en kwam er achter dat ik fout zat. Letterlijk… Mijn excuses werden lachend aanvaard.

Nog een geval van verkeerd
In het verleden werd ik geboekt door een evenementenbureau, achteraf omschreven als het betere ‘snelle jongens & meidenwerk’. Er kwam een aanvraag binnen en ik werd ingezet. De briefing was al apart. “Het is op een middelbare school op de Beukelsdijk. Er zitten jongeren van diverse nationaliteiten daar. Het is daarom een Urban-Party. Doe maar een shirt aan met korte mouwen want tattoos zijn hip”. Hmm… die inkt had ik niet genomen om als USP (uniek verkoop punt) te dienen. Maar geen probleem, het is lekker weer en ik toonde me flexibel.

De persoon die me binnenliet lichtte me in wat de werkelijke reden was van het feest. De directeur en zijn vrouw -lerares op dezelfde school- vierden een jubileum. 25 Jaar bij de school. Genodigden: vakgenoten, familie en vrienden. Net even anders dus als doorgesproken. Even later kwamen de feestvierders zich voorstellen. Twee zestigers van het oude stempel, zeer vriendelijke en correcte Oud-Rotterdammers. Ze werkten al sinds 1985 samen op de school.

De muzieksmaak kwam niet overeen met mijn meegekregen informatie. Geen R&B, rap en reggaeton maar Cliff Richard, The Cats en graag veel Nederlandstalig. Muziek uit de seventies maar liever geen soul en disco. Dat werd de hele avond graven in mijn digitale muziekcollectie. Mijn korte mouwen contrasteerden enigszins, ook was er een mismatch met mijn knalrode shirt met witte cassettebandjes-opdruk.

Bij terugkoppeling naar mijn contactpersoon van het evenementenbureau de volgende dag volgde haar antwoord: “Oh, uiteindelijk alles goed gegaan, toch”?

Okkie Vijfvinkel (1968) is net als Obelix bij zijn geboorte in een ketel met toverdrank gevallen. Vandaar dat hij al van jongs af als een bezetene in de weer is. Vooral met muziek! Door zijn eeuwige aanwezigheid in het uitgaansleven, zijn dj-werk en zijn avonturen als zanger en drummer van diverse bands, is hij een niet meer weg te denken steunpilaar uit de Rotterdamse muziekscene.

Het portret: Flawed

Rotterdam is een walhalla voor (jonge) muzikanten en kunstenaars. Wie zijn de mensen die hier deel van uitmaken? Hoe creëren ze naambekendheid en misschien nog wel het belangrijkste, op welke plek(ken) komen ze samen? Een goeie locatie om te werken, oefenen en groeien was er nog niet. Om deze reden is Samiha Awad het gloednieuwe platform FLAWED gestart, een broedplaats voor Rotterdamse creatievelingen waar ze in alle rust kunnen werken, vergaderen, ontmoeten, maken en alles wat ze (waarschijnlijk) met minder succes thuis kunnen doen.

De persoon die nu de verantwoordelijkheid draagt als Head Marketing, Metin Fennema, ken ik nog van het uitgaan. Hij nodigt me uit om op 22 februari bij het officiële openingsfeest van de onderneming aanwezig te zijn. Voorafgaand wordt er een house-tour gegeven door het kantoor van FLAWED dat boven Pink Pank in het befaamde Schieblok zit. Het concept vraagt om meer uitleg, dus spreek ik later in de week met het team (Metin, Merel, Samiha en Sharon) af op het kantoor zodat we kunnen kletsen over het concept.

Hoe het allemaal begon
Samiha, de grondlegger, heeft iedereen bij elkaar getrommeld. Ze heeft een respectabele tijd bij Roodkapje gewerkt waar ze Metin van kent. Metin is nog steeds werkzaam bij Roodkapje als programmeur. Hier programmeert hij o.a. voor de avond van zijn collectief Bound Centre, zelf draait hij onder de naam Victor Metske.

Sharon Vos haar vriend, Tim Alkemade (A.K.A Dread Pitt), geeft les bij de Music Production Academy (MPA) wat gerund wordt door Michaël Verton. Sharon heeft zich bij FLAWED gevoegd toen bekend werd dat er een zoektocht gaande was naar een grafisch vormgever.

 

De MPA is ook de plek waar Samiha en Metin in het begin aan FLAWED hebben gewerkt. Last but not least; Merel Goedhart. Zij en Samiha studeren samen Arts, Culture and Society aan de Erasmus Universiteit. In een pauze kwam het ter sprake dat Samiha een nieuw bedrijfje aan het opzetten was en dat ze nog een rechterhand nodig had. Zo is Merel de manager geworden.

Samiha had sterk het gevoel dat een platform als FLAWED nog miste in Rotterdam. Een fijne atmosfeer is immers van belang en motiverend voor je werk, echter waren er eerder nooit betere ruimtes voor creatievelingen om te werken dan de cafés in de binnenstad.

Trompet
‘’Het voornaamste doel van FLAWED is om een community te bouwen van muzikanten en kunstenaars, waar geleerd wordt (van elkaar) en iedereen samen een goeie tijd heeft. Het samenzijn van mensen met dezelfde visie kan heel krachtig zijn met bijzondere uitkomsten, zeker als je de muziek- en art-scene samenbrengt. Ook willen we de mogelijkheid bieden om samen exposities te organiseren, we zijn bezig met een ruimte hiervoor, dat is nu nog een fietsenwinkel.

Er komt ook een educatief programma aan, genaamd FLAW-EDU. Hier gaan masterclasses en workshops gegeven worden. De onderwerpen in dit programma kunnen variëren van administratie tot het visuele aspect van je onderneming. Eigenlijk is het de bedoeling dat de ruimte waar FLAWED nu in werkzaam is na een tijd te klein wordt.’’

‘’De officiële opening is zo goed uitgepakt dat we nu al aanvragen krijgen van geïnteresseerden voor een werkplek. Een aantal van de acts die aanwezig waren om onze opening groots te maken waren Beau Zwart (die bij ons is gekomen via de MPA, nu werken we als partners), HardHeaderz en de Girls Go Boom! DJ Squad. Dit zijn namen die al een positie hebben opgebouwd in Rotterdam, het is fijn dat we hier nu mee geassocieerd worden. Op die manier helpen we elkaar.

 

 

Omdat er vraag was naar een platform als de onze, gaat de publiciteit eigenlijk vanzelf en van mond tot mond. Zo heeft iemand al contact met ons opgenomen om trompet te komen spelen, anders heeft zijn buurman er zo last van. Ook krijgen we erkenning van mensen uit Jordanië, hoe dat gebeurt is weten we ook niet zo goed.’’

‘’Eigenlijk is het de bedoeling dat de ruimte waar FLAWED nu in werkzaam is na een tijd te klein wordt.’’

Laagdrempelig
Merel: ‘’Ik kom zelf oorspronkelijk uit Den Haag, waar deze stad een beetje tegenvalt qua muziekscene is Rotterdam echt een verademing. Hier is altijd wat te doen. Het is laagdrempelig en er is altijd wat te beleven. Zo ga ik graag doordeweeks naar Dizzy voor de jazz, naar BAR voor de karaoke of naar BIRD voor de jamsessies.

In de zomer zijn er ook veel festivalletjes. Super leuk altijd, ik blijf het bijzonder vinden hoeveel er te beleven valt. Op werk zijn is nu ook een feestje, aangezien we het erg gezellig hebben met het team. Sinds de opening krijg ik het nummer Milkshake van Kelis niet uit mijn hoofd, daar wordt ik dagelijks door iedereen aan herinnerd.’’

 

“North Sea Jazz was toch in Den Haag?”

Opstaan Voor De Nacht
‘’Het is echt balen dat BAR weggaat, maar wel mooi om te zien hoe een project als Opstaan Voor De Nacht laat zien hoe wakker het nachtleven in Rotterdam is. Dat de gemeente zomaar na zo’n lang traject de stekker er uit kan trekken, begrijpen wij nog steeds niet. Een goed nachtleven kan, en is nodig. En dan, als het aan ons ligt, het liefst in kleine venues.

Het oud en nieuw feest Nachtduik is naar de Ahoy verplaatst door de grote vraag naar kaartjes. Het krijgt gelijk een hele andere vibe door de locatie. Kleinere evenementen daar ga je veel makkelijker de dag zelf heen, iets groots plan je van tevoren.’’

 

 ‘’Een goed nachtleven kan, en is nodig.’’

Bank en biertje
‘’Als het gaat om tips voor vergelijkbare start-ups als de onze, hebben we één hele goede; kom bij ons een ruimte huren! All jokes aside, het is erg aangenaam om in een ruimte samen te komen wat geen woonkamer is, aangezien de productiviteit van een bank met biertje nogal nihil is. Bij ons kan je desnoods twee uurtjes inplannen om iets te bespreken.

Dit kan gaan over je identiteit, wat belangrijk is voor de representatie van je onderneming. Interne communicatie is van groot belang, dan weet iedereen waar die aan toe is. Als je jezelf op de kaart wilt zetten, is het verstandig om je doelen op te schrijven en deze na te streven. Zet stappen en weerhoud jezelf er niet van om hulp te vragen, bijvoorbeeld bij het opschrijven van je korte- en lange termijn doelen. Weet van jezelf wat je in een maand én een jaar tijd wilt bereiken en gebruik hiervoor alle uren in je week intensief.

Las af en toe ook een ‘speeldag’ in. Ga bijvoorbeeld een rondje lopen door de stad, zo doe je nieuwe inspiratie op en hou je het leuk voor jezelf, wat natuurlijk erg belangrijk is.’’

Naar wat voor evenementen gaan jullie graag?
Samiha: ‘’HardHeaderz is erg tof qua hiphop en trap, en Girls Go Boom voor een goede dosis girlpower.’’

Sharon: ‘’In Het Nieuwe Instituut zijn elke maand lezingen over o.a. design. Kleinere evenementen zijn heel fijn om te netwerken.’’

Metin: ‘’Ik programmeer nog in Roodkapje en draai hier met plezier mijn eigen feestje, Bound Centre. Een ander evenement, Pantropical, is hiermee te vergelijken. Dit vindt meestal plaats in WORM maar reist ook rond. Als je van post moderne clubmuziek houdt zijn dit aanraders, Bound Centre voor eclectische invloeden en Pantropical voor iets, wat de naam al verklapt, tropischere sferen.’’

Merel: “Duizel In Het Park, Eendracht Festival, Bluegrass Festival en Festival Magia. Ook was ik laatst bij het concert van Tamino in Annabel, dit was betoverend.’’

 

Tenslotte vragen de vrienden van FLAWED wat mijn eerste indruk is van het platform? Deze is erg positief. Naast het lachen tijdens het interview ben ik heel enthousiast over de nieuwe plek in Rotterdam waar muzikanten en kunstenaars samen kunnen komen om te werken en te leren.

Als afsluiter krijg ik dan ook een uitnodiging om nogmaals langs te komen, zodat ik in alle rust en vrede deze column uit kan schrijven. Een deel van dit stuk is dan ook uitgewerkt in het kantoor van FLAWED in het Schieblok, met uitzicht op Biergarten, BAR en Annabel.

LIJSTJES
(Huidige) favoriete artiesten?
Merel: Tamino en Kaleo.
Metin: Ik volg tegenwoordig meer labels dan losse artiesten, dit is ook handig voor het draaien. Slagwerk, Club Late Music, Unizone en natuurlijk Bound Centre zijn een paar namen om in de gaten te houden.
Sharon: Duh, Dread Pitt. En Winne, omdat hij zichzelf nog echt als woordsmid neerzet. A Tribe Called Quest.

(Huidige) favoriete platen?
Metin: AN System – INT POSSESSION.
Sharon: Damian Marley – Stone Hill.
Merel: Kelis – Milkshake, kan hem gewoon niet uit mijn hoofd krijgen.
Samiha: Amy Root – Lynn.

 

PS. Op 25 april vind de Meet The Pro sessie ‘Show Me The Money’ plaats bij FLAWED. Voor meer informatie klik je hier.