Afkoelen in je zwembroek in februari

Deze muziekverzamelende dj wordt blij van themafeesten- en avonden en door de jaren heen heb ik meerdere bijzondere feesten meegemaakt van achter de draaitafels.

Museumnacht in het Belasting- en Douanemuseum met als thema Geld, Gokken en Illegale Genotsmiddelen is ‘Game ON’ voor mij.

Ik kan me er nog veel meer herinneren als de dag van gisteren: Halloweenfeesten in verschillende hoedanigheden, een trouwfeest in de 20-er jaren stijl, een opening van een Tattoo Expo bij het Centrum Beeldende Kunst van Rotterdam, een Oud- en Nieuwjaarsfeest in de grote zaal van ’t Paard te Den Haag met als thema ‘Hemels’….

De songs komen bij de boekingsaanvraag al direct voorbij in mijn hoofd en ik kan niet wachten om de avond te voorzien van de juiste ‘soundtrack’. Het plan vormt zich, terwijl ik titels en artiesten opschrijf.

Héérlijk is het om de platenkast omver te trekken voor zo’n gelegenheid! Dat levert bijvoorbeeld soms platen op die wel in het verhaal passen, maar niet te draaien zijn op een feest. Dat is een groot onderdeel van mijn lol in de voorbereiding en zo vind ik soms weer ideeën om verder uit te werken in mijn radioshow. En zodra het bekender wordt dat je als dj op die manier de avond swingend kan invullen met passende muziek, weten meer en meer mensen in de business je te vinden. En voor je het weet zit je er tot over je oren in.

Een feest dat ik me nog goed herinner is het Superheroes & Villains feest in het Dolhuis (sinds december 2009 te Dordrecht). Werkelijk íedere bezoeker was in stijl gekleed: van Hulk tot bajesklant. Om de paar nummers draaide ik tv- en filmtunes die met helden of boeven te maken hadden. Het publiek pikte het direct op.

Dat laatste is een belangrijke voorwaarde, want als het niet werkt kun je er na twee pogingen beter mee stoppen. Je bent als dj bepalend maar uiteindelijk niet zó bepalend als het publiek dat ergens in mee gaat of niet.

Eén van de meest gewéldige feesten blijft voor mij de jaarlijks terugkerende Beachparty in de Beuk (sinds 1971 bestaand poppodium te Barendrecht). Dit strandfeest vindt namelijk plaats in… hartje winter.

Werkelijk álles klopt aan dit feest: In de week voor het feest laten ze een vrachtwagen zand bezorgen die de begane grond van het gebouw omtovert in een zandbak. Dit zorgt niet alleen voor de juiste ondergrond, maar ook nog eens voor een bizar goed basgeluid. Je hebt hierdoor namelijk geen echo meer; alles kan in het rood staan en nóg klinkt het goed.

De verwarming gaat drie dagen van tevoren op 24 graden en de aankleding is perfect; tot aan de limbo-balk toe.

De eerste keer dat ik er draaide kwam ik aan op de locatie en wist niet wat ik zag! Er stonden jongeren buiten in bikini en zwembroek, de stoom kwam van hun lichamen af. Ze stonden ‘af te koelen’ vertelden ze me. Ik was benieuwd wat me binnen te wachten stond. Ik liet mijn winterjas en handschoenen maar al vast achter in de auto.

Flyer_beachparty_2010Bij binnenkomst liep het zweet binnen vijf minuten van mijn rug en ik had spijt dat ik geen korte broek droeg. De twee uur die ik draaide was raak, mijn uitgezochte Beachtunes (hoogte-dieptepunt Sex On The Beach) werkten alsof ik midden in de zomer op Hoek van Holland stond te draaien.

Meteen na afloop ging ik naar buiten om bij te komen. Aan de voorkant van het pand stonden drie bezoekers een sigaretje te roken: Twee dames in bikini en een jongeman in zwembroek met een Hawaï bloemenkrans om. In februari!

Er kwam een auto voorbij. De voorbijrijdende locals draaiden hun hoofden tot aan de pijngrens; ze keken alsof er een ufo geland was.

27 februari 2016 komt er weer een editie van de Beachparty in De Beuk. Ik stap dan weer in de auto met mijn voetbalbroekje en tanktop, hopend dat de politie me niet onderweg aanhoudt… want hoe ga je dít uitleggen aan oom of tante agent…


Okkie Vijfvinkel (1968) is net als Obelix bij zijn geboorte in een ketel met toverdrank gevallen. Vandaar dat hij al van jongs af als een bezetene in de weer is. Vooral met muziek! Door zijn eeuwige aanwezigheid in het uitgaansleven, zijn dj-werk en zijn avonturen als zanger en drummer van diverse bands, is hij een niet meer weg te denken steunpilaar uit de Rotterdamse muziekscene.

copyright foto: Jeroen Moerdijk

 

Music Talks #3: Authenticiteit in muziek

12493520_975992865818375_3810630899632320022_oMusic Talks #3! Op 11 februari in Grounds. Tijdens dit derde internationale symposium worden verschillende kanten van ‘authenticiteit in muziek’ belicht en besproken samen met muzikanten, academici en professionals uit de muziekindustrie. Tijdens deze editie worden verschillende kanten van ‘authenticiteit in muziek’ belicht en besproken samen met muzikanten, academici en professionals uit de muziekindustrie.

Vragen als ‘Wat is authenticiteit? Hoe kun je het onderzoeken? Wat is de waarde van authenticiteit voor je carriere als muzikant? Wie bepaalt er wat ‘authentiek’ is en wat zijn de mechanismen achter een dergelijke selectie en marketing processen?’ zullen deze avond aan bod komen.

Daarnaast is er een performance van kunstenaar Toine Klaassen. De performance is gecureerd door Roodkapje Radicals.

Hosts van de avond
Niels van Poecke, Zsuzsi Nagy-Sandor (Erasmus University Rotterdam) & Henrice Vonck (Codarts)

Performers / sprekers / in het panel
– Lucky Fonz III (Dutch folk musician)
– Kudsi Erguner (master of the Turkish ney flute and artistic leader Ottoman music Codarts).
– Barbara Titus (University of Amsterdam)
– Dick Houtman (University of Leuven, Belgium)
– George Caird (Artistic Advisor of the Classical Music department, Codarts)
– Koen ter Heegde (label manager Subroutine Records).

Inleiding op de avond
‘Are we obsessed with anything and everything vintage, from retrospective rock documentaries to band reformations (the Sex Pistols!), reunion tours, and reenactments of historical concerts? Are we living in a pop age gone loco for nostalgia?

If we are to believe music critics such as Simon Reynolds (author of the book Retromania, 2011), then popular music – and even popular culture in general – is currently suffering from a disease called ‘retromania’, an incurable addiction to its own past. By reviving styles from the past (folk, electropop, Britpop), pop music regains the desired aura of ‘authenticity’, but is essentially only recycling the past: a never-ending story of the fifties, sixties, seventies, eighties, nineties…

On the other hand, the notion of ‘authenticity’ seems to be more alive than ever. The best singer-songwriter of the Netherlands is the one who ‘keeps it small and simple’ and is void of being the distant celebrity. On the other hand, when looking at the increasing popularity of genres like ‘folk’ and ‘world music’, in which notions like ‘sincerity’ and ‘authenticity’ have always been dominant, then there seems to be more going on than just being crazy for retro.

11235277_975992982485030_6586559361614220234_nExtra informatie
Datum: donderdag 11 februari
Locatie: Grounds, Pieter de Hoochweg 125
Aanvang: 19.30 uur
Entree: gratis
Facebookevent

Music Talks #3 wordt georganiseerd door: Erasmus University Rotterdam (Arts and Culture studies), ERMeCC, Codarts, Grounds, Roodkapje Radicals and SG Erasmus. Met input van de Popunie.