Uitzoeken van muziek is de helft van de lol

In de Arminiuskerk wordt al jarenlang Het Denkcafé gehouden. Ongeveer eens per maand is er een debatavond met zeer afwisselende onderwerpen. Bijvoorbeeld verandering in de wereld van de uitvaart, emancipatie, voeding en politiek. Acceptatie van nieuw ontwikkelde medische mogelijkheden. Uitdagingen van het groeiend aantal wereldbewoners en oplossingen als megasteden.

Er is al veel voorbij gekomen. Verschillende zienswijzen aan discussie blootstellen, dat is de bedoeling van de avond. DJ-collega Dennis Gaertman (ClubLePop) en ik mogen hierbij vinylplaten uitzoeken, we draaien om de beurt avonden bij dit evenement.

Liedjes die én goed in het gehoor liggen én over het onderwerp van de avond gaan. Een leuke, soms tijdrovende uitdaging. Rond de start en vlak na afsluiting van het debat draai ik de themaplaten. De uitdaging die erbij komt is het selecteren van één plaat die onderwerp wordt van een kort onderdeel van de show. De presentator komt begin of eind van het debat naar de dj en stelt de vraag wat de keuze van de dj is bij het onderwerp.

Het gaat om de tekst, maar eentje verpakt in een keiharde punksong of een minutenlange dissonante industriële track is niet de bedoeling. Het gaat om vermaken hier. Van tevoren spreken we meestal de plaat en de keuze door met de regie en presentator zodat het moment soepel in de show past. Het mooist is een zienswijze van een artiest of band die het onderwerp (mogelijk zijdelings) raakt te belichten. Het is de bedoeling dat dit een luchtig moment is, even wat triviaals in de uitwisseling van hoogstaande kennis en soms gepolariseerde standpunten.

Het laatste onderwerp was ‘Het einde van het verheffingsideaal?’. Wat ging over scholing, arbeid en sociale samenhang van de maatschappij. Mijn gekozen plaat daarbij was Fisher-Z met The Worker. De zanger en tekstschrijver zet zich hierin af tegen zijn vader die een heel werkleven met dezelfde trein, op dezelfde tijd, naar de dezelfde kantoorbaan gaat. Oersaai, dan liever een leven als artiest is de strekking. Mooi meegenomen is dat het een picture disc single betreft. Een schijf vinyl met een afbeelding erop. Op de ene kant een illustratie van de trein die rondrijdt, op de andere kant wachtende reizigers. Een foto werd getoond op de beamer om het verhaal te verduidelijken.

 

Mocht er tijd over zijn dan had ik ook een verhaal bij een single van Canned Heat die een versie uitvoeren van Wilbert Harrison’s Let’s Work Together. Een positief ingesteld jaren-zestig nummer. Insteek van het lied is dat we het samen redden. Samen kan een relatie zijn maar ook de maatschappij. Mooie insteek. Fisher-Z was mijn nummer één, het verhaal ervan direct en de afbeeldingen vermakelijker.

Na afloop draaide ik nog wat singletjes en kreeg een compliment voor de muziek van de avond. Na het van tevoren doorgraven van een kastvol materiaal, naar de juiste singles die passen in het thema van de avond, was dat een directe beloning. Het draaien van de juiste plaatjes is de andere helft van de lol.

Okkie Vijfvinkel (1968) is net als Obelix bij zijn geboorte in een ketel met toverdrank gevallen. Vandaar dat hij al van jongs af als een bezetene in de weer is. Vooral met muziek! Door zijn eeuwige aanwezigheid in het uitgaansleven, zijn dj-werk en zijn avonturen als zanger en drummer van diverse bands, is hij een niet meer weg te denken steunpilaar uit de Rotterdamse muziekscene.

copyright foto: Jeroen Moerdijk

Rotterdamse popmuzikanten in 2018 opnieuw succesvol met crowdfunding!

Het gaat al jaren goed met het cultureel ondernemerschap in de Rotterdamse popmuziek! Ook in 2018 zijn de Rotterdamse popmuzikanten weer succesvol geweest als cultureel ondernemer. Er is met crowdfundingscampagnes een bedrag van € 69.603,- binnengehaald! Een terugval t.o.v. de uitschieters in 2016 en 2017, maar nog steeds ruim boven het niveau van de jaren daarvoor. Alle projecten op één na hebben het streefbedrag ruimschoots gehaald en het project gerealiseerd.

Met het programma Investeer in Talent verzamelt, ondersteunt en promoot de Popunie crowdfundingsprojecten van ondernemende Rotterdamse muzikanten op o.a. Voor de Kunst. Deze projecten geven we een extra impuls door ze overzichtelijk te bundelen en extra aandacht en ruimte te geven op de website en social media van de Popunie. Steeds meer muzikanten proberen op creatieve en inventieve wijze hun nieuwe plaat, videoclip of buitenlandse tour uit de markt gefinancierd te krijgen. De investeerders krijgen in ruil voor hun bijdrage en afhankelijk van de hoogte hiervan tegenprestaties geleverd door de muzikanten. Dit varieert van een aantal gesigneerde exemplaren van de te realiseren cd tot het verzorgen van een huiskamerconcert live bij de investeerder thuis.

De cijfers van 2018 tonen aan hoe cultureel ondernemend, creatief en marktgericht Rotterdamse muzikanten te werk gaan om hun carrière verder te ontwikkelen.

  • In 2018 zijn er 13 crowdfundingsprojecten van Rotterdamse popmuzikanten gerealiseerd.
  • Deze 13 projecten hebben in totaal € 69.603,- opgebracht.
  • In totaal hebben 1.017 donateurs een bijdrage geleverd en geïnvesteerd.
  • 12 van de 13 projecten hebben het streefbedrag behaald of overtroffen.

Dit is het overzicht van de crowdfundingsprojecten in 2018 die bij de Popunie bekend zijn en promotioneel werden ondersteund.

Artiesten Opbrengst Donateurs Percentage Doeleinden