Tourverslag: The Sweet Release Of Death naar Londen en Gent

“What’s your band called?” Vraagt de douane medewerker die de binnenkant van onze bus inspecteert. We staan op Calais voor de pont naar Dover. “The Sweet Release of Death” De man begint te lachen: “I saw that written somewhere but I couldn’t believe that was your bandname” Sven lacht. De man lacht. Het is ok. Ondanks onze bandnaam zien we er kennelijk niet genoeg uit als terroristen om ons langer op te houden. Het is rustig in Calais. Een zee van prikkeldraad strekt zich uit. In de verte staan een paar mannen verzameld bij een brug. Op de toiletten wordt iemand gefouilleerd.

Samen met Maxime (gitarist en zanger van Rotterdamse band The Lumes, altijd in voor een avontuur) gaan we voor de eerste keer in onze carrière naar Engeland. Het is daar ‘anders’ voor bands, schijnt. Koen (Subroutine Records) weet ons te vertellen: Elke Amerikaanse band die in Europa tourt landt in Engeland, er is simpelweg een overvloed aan bands die willen spelen. Het blijkt ook dat het moeilijk is om op korte termijn dingen te regelen. Toch hebben we geluk. Een paar dagen voordat we vertrekken wordt er nog een optreden bevestigd en kunnen we bij Sanne (van Britse booker/promoter Bad Vibrations) blijven slapen. Haar huisgenoot is weg en er is ruimte voor ons, zelfs bedden, in een gigantische omgebouwde loods in het Harringay Warehouse District.

Shacklewell Arms – Londen (met Black Delta Movement & GURU)
London is druk, chaotisch, de sirenes loeien continu als we binnen rijden. In de buitenwijken is een duidelijk contrast tussen arm en rijk. Aftandse flatjes en prachtige nieuwbouw appartementen en privé-scholen wisselen elkaar in rap tempo af. Uiteindelijk vinden we het podium en beleven we meteen een tour klassieker die ons tot nu toe gelukkig bespaard is gebleven: De bus is kapot. Het is duidelijk een bus met een groot plichtsbesef: Hij is er recht voor de deur van de Shacklewell Arms mee opgehouden. Na het uitladen en de bus in een hoek geduwd te hebben en verder niks te doen tot de soundcheck wagen we ons aan een typisch britse combo: Bier en vegan hotdogs.

We spelen met GURU, jongens uit Brighton met een excentrieke zanger ala The Smiths en Black Delta Movement, een rockband met zanger met leren jas in de stijl van Brian Jonestown Massacre & Black Rebel Motorcycle Club. Na een leuk optreden inclusief enthousiast publiek en geluidsmeisje met losgaande space echo zitten we nog met één probleem; de auto. Er is inmiddels een monteur naar de auto komen kijken maar hij kan hem niet ter plekke maken. Het kost 180 pond (€200+) om de auto weg te laten slepen naar een garage vijf minuten lopen verder. In een grandioos team effort duwen we samen met Sanne en de organisator van de Shacklewell Arms de bus dwars door het verkeer heen naar de garage toe. Kapot van het duwen maar met een wel verdiend biertje uit de nachtwinkel gaan we in de taxi naar huis.

Thinking/Not Thinking Festival – Londen
We hebben 1 dagje om toerist uit te hangen (Tate Modern, vegan fish&chips) De dag daarna moeten we spelen op Thinking/Not Thinking festival.

Thinking/Not Thinking is een genreloos festival, genoemd naar een nummer van kunstenaar Martin Creed, of zoals de organisator het zelf noemt: een live mixtape. Anything goes: Improvisatie, A capella optredens, violisten, bands, pure noise in een oude loods die ook wordt gebruikt als oefenruimte voor bands. Een van de hoogtepunten was zonder twijfel Dead Hands, een metal band uit Birmingham met een in een sportoutfit gehulde zanger die schreeuwend het publiek rondrent terwijl een klein blond meisje met bizarre gitaar skills er dikke metal riffs uitgooit. Het is een succes formule die ons bijblijft en bijzonder aardige mensen. We treden op in een donkere grot, bekend gebied voor ons. Op het einde als we nog een biertje aan het drinken zijn krijgen we 1 van de mooiste kritieken van een jongen die het hele festival al keihard aan de drugs rondloopt en bloedserieus constateert: “I hated your set. I could only hear high frequencies and low frequencies and nothing in between. It was fucking terrible”

Kinky Star – Gent (met Sweats)
Na afscheid in London en een overtocht samen met half Engeland onderweg naar Disneyland Parijs zijn we binnen no time in Gent. We spelen deze avond met het Belgische Sweats: een mix van hip hop en van hitsige electronica en female empowerment. Perfecte act voor een Girls Go Boom avond in een donkere grot zoals de Kinky Star, waar we eerder met veel plezier hebben gespeeld tijdens de Gentse feesten, en ook deze keer weer. Er is zat publiek, mensen zijn enthousiast, het is altijd fijn spelen in Gent.

Toch blijft het niet de hele avond leuk. Bij het inladen van de bus springt er opeens een hond onze tourbus in. Later blijkt: hij is zich aan het verstoppen, het beest is doodsbang. De eigenaar is een dronken man die al eerder op de avond raar aan het doen was.

Hij is het niet eens met het gedrag van de hond en begint hem midden op straat te slaan. Maxime dreigt te ontploffen en we staan op het punt de hond mee te nemen. Er ontstaat langzaam ruzie met de man die begint te dreigen met de metalen riem waar hij de hond aan vast zat. Gelukkig zijn er veel mensen en blijft de situatie onder controle maar het is extreem frustrerend om iemand midden op straat een dier te zien mishandelen en hem niet aan zijn verstand te kunnen krijgen dat dat niet de bedoeling is. Langzaam verergert de situatie, de man wordt tegen de grond gewerkt, de hond wordt door mensen apart gehouden, de man draait door, de politie komt maar niet, de man haalt de hond terug. Zo blijft het doorgaan.

Uiteindelijk kunnen we niets doen en rijden we maar weg. We zien de man met de hond weglopen. Het is stil in de tourbus, de frustratie is tastbaar, het respect voor de mensheid tot het nulpunt gedaald. Zo zie je hoe makkelijk het is voor één dronken gek om iets te verpesten. Touren gaat naast spelen om de mensen die je tegenkomt. We hebben weer geweldige mensen ontmoet op tour (sowieso Sanne en haar huis vol bijzondere huisgenoten en Dead Hands) maar het is belachelijk om te merken hoe erg een stomme gebeurtenis je naar beneden kan trekken. Een moment later krijgen we een berichtje van Lindsi (Girls Go Boom) dat de politie uiteindelijk toch kwam en de man heeft gevonden en aangehouden. Er slaat een zucht van opluchting door de tourbus. Het geloof in de mensheid is weer een beetje hersteld. We stoppen nog even zodat Maxime alle frustratie eruit kan kotsen. We gaan absoluut een keer terug naar Engeland, het was deze keer lastig om dingen te regelen maar na nieuwe contacten opgedaan te hebben gaat dat zeker goed komen in de toekomst!

Volg The Sweet Release Of Death op Facebook.

Deze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.

Namen Popunie Live en Talent Stage Metropolis bekend!

Vandaag zijn de laatste twee Popunie Live acts bekend gemaakt die op zondag 8 juli optreden tijdens het Metropolis Festival. Eerder werd Lewsberg al bekend gemaakt, vandaag zijn daar Luka en Day Fly bijgekomen. Ook zijn de namen voor Talent Stage (powered by Popunie) bekend gemaakt.

In 2013 ontwikkelde de Popunie het concept Popunie Live met als doel de promotie van Rotterdamse popmusici in de hogere regionen. Met name gericht op het neusje van de zalm dat inmiddels diverse stadia heeft doorlopen en wellicht aan de vooravond staat van een professionele carrière in de muziek. Deze acts programmeren we op festivals als The Life I Live en Oerol, maar dus ook op Metropolis!

Lewsberg

Lewsberg is een èchte Rotterdamse supergroep, met leden uit Bonne Aparte, Rats On Rafts, Venus Tropicaux en Eklin. Vernoemd naar de Rotterdamse schrijver Robert Loesberg, vindt inspiratie in de tegencultuur en het ‘grotestadscynisme’ van de jaren ’60 en ’70. De groep maakt razende, repetitieve rocksongs in de geest van The Velvet Underground, gekenmerkt door een achteloze intensiteit en absurdisme.

 

Luka

Singer/songwriter Luka (Lisa Lukaszczyk) timmert lekker aan de weg met haar eigenzinnige indiepop. Luka laat zich inspireren door artiesten als Lianne La Havas, Bon Iver, Feist en Patrick Watson. Het zal je dus niet verbazen dat je heerlijk kunt wegdromen bij haar liedjes, maar Luka houdt je wakker met haar typerende stem. Ze trad onlangs nog op als Popunie Live act bij Motel Mozaïque en speelt deze zomer op diverse festivals waaronder Sziget! Tussendoor keert ze gelukkig nog even huiswaarts voor een show op Metropolis.

 

Day Fly

Day Fly is opgericht door Nederlandse producer / muzikant Koen de Vries en Britse zanger Beau Nox. Samen hebben ze hun muziek omgedoopt tot Future Soul, een glimmende, smakelijke combinatie van hiphop, soul, alternative pop en R&B. Na de ep Her Light in 2018 te hebben uitgebracht, ziet de toekomst er inderdaad welvarend uit voor Day Fly. Hetzelfde lot als je alledaagse eendagsvlieg is dus onwaarschijnlijk met muziek die zo’n rijkdom aan leven, enthousiasme en geestdrift uitstraalt.

 

Metropolis Talent Stage (powered by Popunie)
Ook heeft Metropolis programmeur Joey Ruchtie zijn vier favoriete jonge bands gekozen. Deze vier talentvolle acts zie je op zondag 8 juli in actie op The Garden, het Metropolis-podium dat na drie edities weer van de partij is:

  • Maj Wouterson (R&B / jazzy pop) uit Amsterdam.
  • Rock Season (de jongste classic rock coverband van Nederland) uit Bergen op Zoom.
  • The Frontiers (hardrock) uit Spijkenisse.
  • Left In Suspense (alternative rock) uit Berkel en Rodenrijs.

Talent Stage is hèt podium voor jonge bands die staan te popelen om de wereld te laten horen wat ze in huis hebben. Enkele tientallen bands, acts en muzikanten hebben zich de afgelopen tijd aangemeld in de hoop een van die vier felbegeerde spots op Metropolis te bemachtigen.

De talents spelen op Metropolis om de vermaarde Lekker Bezig-bokaal plus een uitgebreid prijzenpakket:

  • Een professionele fotoshoot
  • Studiotijd in LGM Studio
  • Een optreden op het Rotterdamse showcase festival Eendracht Festival op 19 juli ’18
  • Een adviesgesprek op maat en drie Meet The Pro sessies van de Popunie