Tourverslag: The Sweet Release of Death

Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. The Sweet Release of Death  vertrok naar Tsjechië voor een kleine tour. Over hoe die ervaring was lees je in het volgende verslag!

2020
2019 was voor ons het bizarste jaar van ons bestaan als band. Na een lang en moeilijk
proces om ons derde album eruit te krijgen, werd alle frustratie rijkelijk goed gemaakt: al
voor de release ging het goed met optredens en festivals, en na de release brak het echt
los.

Laaiende reviews kwamen, de een na de ander. We speelden in Nederland festivals zoals
Left of the Dial, Noorderslag, Le Guess Who, en in Engeland speelden we ons grootste
optreden ooit op Rockaway Beach, met namen als The Jesus and Mary Chain, John Cale en
Fontaines DC in de line up.

Na een korte pauze waarin Alicia op tour ging met Neighbours burning Neighbours, stond het jaar vol gepland met festivals in Nederland en buitenland. Mensen waren laaiend enthousiast, qua optredens en festivals leek the sky the limit.

Tot corona. Wat blijkt: we zijn als band niet heel corona proof. In de tussentijd gebeurde er met The Sweet Release of Death weinig. We speelden 1 seated festival (Walk The Line, Tivolivredenburg) Alicia bracht een solo album uit. Maar na een bizar begin van 2020 kwamen we eigenlijk tot een volledige stop. Tot dit jaar. Van alle gecancelde shows bleef er nog eentje over: Valkhof festival in Nijmegen. Onze eerste show in een jaar, en hoewel het nog voor zittend publiek was is het openlucht theater waar we speelden daar bij uitstek voor geschikt. Het is geweldig om weer te spelen, en het smaakt naar meer.

Gelukkig staan er nog 2 dingen. Baroeg Open Air in Rotterdam en een kleine tour in Tsjechië. Nog net voordat het in Nederland mogelijk is kan er in Tsjechië gewoon voor staand publiek gespeeld worden. Het is niet alleen onze eerste “normale” show sinds vorig jaar Januari, maar ook de eerste keer dat we weer in het buitenland spelen na de release tour van ons derde album.

Mariánské Lázně – Moody Moon Noize vol. 2
Na een rit van 13 uur (waarvan zeker 3 uur stilstand in file) komen we aan in Mariánské
Lázně, een stad vol spa’s, wellnessoorden, toeristen en bejaarden. Maar ook host van dit
festival, georganiseerd door Full Moon Magazine, die ons hebben uitgenodigd om te spelen.

Het festival vindt plaats op twee plekken, beiden overblijfselen van oude vakantieoorden. Het is een bizar tafereel, dat doet terugdenken aan scènes uit The Great Gatsby, al zei het totaal
vervallen. Het is na deze periode makkelijk om te vergeten hoeveel we getourd hebben in
het buitenland. Er zijn veel bekenden, er lopen op het festival mensen met Sweet Release
shirts rond. En het spelen is weer ouderwets hard, en zeker niet onwennig voor staand
publiek.

We spelen deze twee optredens samen met Sinks, een postpunk band uit Brno waar Alicia eerder mee gespeeld heeft met Neighbours burning Neighbours. Het is net als The Sweet Release een driemansformatie, en ze zetten een bizar goede show neer. Zoals we al eerder hebben meegemaakt op tour: het niveau van bands in landen zoals Tsjechië en Polen is bizar hoog. Het is een schande dat je de meesten nooit zal kennen, terwijl bands uit Londen of New York volledig in de aandacht staan.

Brno – Bajkazyl
Brno is een verademing na Mariánské Lázně : een echte stad. We hebben hier eerder met
veel plezier gespeeld. Er staat ons nog een kleine verrassing te wachten in het hostel dat
voor ons is geregeld: een beklemmende en claustrofobische oorlogsbunker vol bizarre
ruimtes en gangen waar alles expres nog volledig is gelaten zoals in de oorlog, alsof je een
computerspel binnenwandelt.

Na een rondgang met vrienden en langs de platenzaak waar we vorige tour gespeeld hebben, eindigen we in Bajkazyl om te spelen. Het is donker, en vol, mensen gaan los. Het zijn goddank weer, ouderwetse taferelen. Eindelijk. Het is een verademing om weer als vanouds te kunnen spelen.

Wat de toekomst gaat brengen is onduidelijk. Bij terugkomst hadden we nog 1 bizar festival staan: Baroeg Open Air, met een geweldige line up (oa Napalm Death, Atari Teenage Riot en Iguana Death Cult) Het zou ook de eerste keer zijn dat we weer in onze thuisstad zouden spelen sinds 2019, maar helaas: gecanceld.

Precies nog op de rand van de maatregelen. Maar er wordt steeds meer mogelijk, bands spelen weer en hopelijk kunnen we zoiets als Baroeg Open Air volgend jaar wel doen. Deze tour was in ieder geval weer een reminder van hoe het was, hoe geweldig het kan zijn, en hoe het hopelijk vanaf nu gewoon weer gaat gaan: Ouderwets hard.

Meer over The Sweet Release Of Death vind je op hun Facebook-pagina of Instagram.

Deze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.

RAUW presenteert avontuurlijk muziekprogramma met Rotterdams hart

Op woensdag 27 en donderdag 28 oktober vind het Rotterdamse makersfestival voor avontuurlijke muziek RAUW plaats in de Maassilo. Het festival staat bol van nieuwe (inter)nationale samenwerkingen, premières en jong talent, met een hoofdrol voor de Rotterdamse scene en sound.

Eerder maakte RAUW al bekend dat er optredens te zien zullen zijn van Jo Goes Hunting Orchestra, The Pack Project van Alba Gil Aceytuno en Bandler Ching. Onlangs werden ook LAURA PERRUDIN <<Doksha>>, Han Bennink & Jelle Roozenburg, CLOD!, Coal Harbour, Heidi Bayer’s VIRTUAL LEAK, Amaguk en Randal Corsen Symbiosis aan het festival toegevoegd.

RAUW
RAUW staat voor avontuurlijke muziek die de rafelranden van de jazz opzoekt. Hoe rauwer hoe beter. Het festival, tot vorig jaar bekend als Festival Jazz International Rotterdam, presenteert artiesten die niet alleen de oren strelen, maar ook uitdagen, vragen stellen en verwondering oproepen. Nagenoeg alles wat op RAUW wordt gepresenteerd is nieuw, misschien nog in ontwikkeling of zelfs een experiment. Het festival nodigt met nadruk lokale makers uit en faciliteert hen om nieuwe projecten te maken en hun artistieke dromen na te jagen. In dit licht vinden op RAUW ook (inter)nationale samenwerking en uitwisselingen plaats. Hieronder een aantal van deze festival-specials toegelicht.

FESTIVAL-SPECIALS

Jo Goes Hunting Orchestra
Drummer Jimmi Hueting, leider, zanger en multi-instrumentalist van Jo Goes Hunting, komt op eigen verzoek met een compleet orkest optreden: Jo Goes Hunting Orchestra. De Nijmeegse Rotterdammer is kind van de iPodgeneratie en dat is te horen in de muziek van zijn indieband: die shufflet de genres door elkaar tot er één spannende, unieke sound overblijft die telkens weer verrast. Is het indie? Futuristische jazz, of toch dance? Het is bovenal goed en verrassend, durven we wel te zeggen, zeker in deze setting van een XL-jazzorchestra.
Joe Goes Hunting is ook Popunie Live act geweest en heeft op Grasnapolsky en Metropolis gestaan.

Alba Gil Aceytuno – The Pack Project
Exotische stoomwalsjazz met Spaans tintje, zo klinkt de ‘droomband’ (The Pack Project) van de Spaans Rotterdamse Alba Gil Aceytuno. De jonge saxofonist werd door Jazz International Rotterdam als bijzonder talent gevraagd haar ideale band samen te stellen en nieuw werk te schrijven. Het werd een septet met een all female blazerssectie en twee drummers. Daarmee raast, knettert en walst ze over het podium als een olietanker door de golven. De wortels liggen in moderne jazz en improvisatie, maar invloeden zijn zo divers als punkrock, klassiek en een flinke dosis Afrikaanse en Canarische folklore. Verwacht een hoop energie, Spaanse passie en Rotterdamse directheid van een band die de spijkers uit het podium speelt.

Heidi Bayer’s VIRTUAL LEAK
Dit jaar is RAUW een uitwisselingstraject met jazzpodium Stadtgarten in Keulen, NICA Artist Development en Festival Jazz International Nijmegen gestart. Een aantal jonge makers uit Rotterdam, Nijmegen en Keulen geeft concerten in de drie steden en maakt door middel van korte residenties kennis met elkaar, met elkaars muziek, elkaars scenes en professionele netwerken, om zo verder te bouwen aan hun internationale carrière. In dat kader komt de Duitse trompettist Heidi Bayer naar Nederland. Haar langverwachte debuutalbum Virtual Leak bewijst wat live al langer zichtbaar was: deze veelzijdige artiest knalt het ene moment blazend en stomend uit de speakers, om even later subtiel, verfijnd en gevoelig de oren te aaien of juist melodieus te swingen.

Bekijk de website van RAUW festival voor het volledige programmaoverzicht.