Tourverslag: The Sweet Release of Death op tour naar o.a. Colours of Ostrava

Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. The Sweet Release of Death vertrok eerder dit jaar naar Tsjechië voor Colours of Ostrava en speelden rondom het festival nog een klein tourtje. Hoe die ervaring was lees je in het volgende verslag!

Elke tour is anders. Nadat in 2020 vrijwel elk festival klaar stond en daarna keer op keer
gecancelled werd zijn er daarvan nog een paar festivals overgebleven die we dit jaar spelen:
Colours of Ostrava en Baroeg Open Air. Rondom Colours of
Ostrava spelen we een klein tourtje. Het is niet alleen de eerste keer dat we weer op tour
gaan na de laatste lockdown van vorig jaar: de week voor de tour speelden we voor het
eerst in 3 jaar tijd in onze thuisstad (WORM) samen met de Tsjechische noise-rock band
SINKS waar we deze tour ook 2 optredens mee spelen.

Ook de travel party is weer anders. We hebben Max mee als chauffeur en tourmanager om
alles in goede banen te leiden. Chris (LGMStudios, oa bekend van geluid en opnames voor
bands als Rats on Rafts en Lewsberg) gaat mee voor geluid en Michèle is mee als chauffeur
en voor fotografie.


Foto copyright Michèle-Margot

Berlijn – SCHOKOLADEN
Op de een of andere manier hebben we als band weinig in Duitsland gespeeld, en ook nog
nooit in Berlijn. Na heel vroeg opstaan en een probleemloze rit komen we aan bij
Schokoladen, een legendarisch kraakpand in de binnenstad van Berlijn. We spelen met
Alienbaby Collective, een zeer goede bekende van ons (het solo project van Liu, oa van
Slow Worries en SOON) die in haar eentje (en een imposante opstelling van pedalen) noise
scapes maakt. Een optreden op maandag is altijd een vraagteken, maar het staat bomvol en
mensen zijn heel enthousiast. Het is heel fijn om na lang niet gespeeld te hebben zowel in
WORM als hier weer te merken dat het wat losmaakt bij mensen als we spelen.

Praag – Kasarna Karlin
We spelen op de binnenplaats van Kasarna Karlin, een sociaal en cultureel centrum
gevestigd in voormalige militaire barakken. Het gebouw is historisch erfgoed en wordt totdat
het verbouwd wordt opengesteld voor het publiek en culturele activiteiten. Er zijn
sportvelden, een pleinbios, speelplaatsen, cafés, expositieruimtes en optredens. Overal op
het terrein zijn mensen en wat te doen. Vanwege het goede weer spelen we buiten op een
geïmproviseerd podium in de hoek van het complex. Buiten spelen is altijd wat onwennig,
zeker qua geluid, maar dankzij Chris komt het allemaal goed en is het een succesvolle
avond. We spelen wederom met SINKS, een geweldige band die zeker het ontdekken waard
is.

Ostrava – Colours of Ostrava
Colours of Ostrava is een festival dat in grootte niet onder doet voor de grotere Nederlandse
festivals, met headliners zoals Franz Ferdinand en The Killers. Het is het grootste festival
van Tsjechië dat al sinds 2002 bestaat. Het terrein is gigantisch maar wat vooral indruk
maakt is de omgeving: het festival vindt plaats temidden van vervallen overblijfselen van de
staalindustrie. Overal torenen oude fabrieken en silos boven je uit, het is een bizarre
omgeving die direct uit een film of computerspel lijkt te komen.

We spelen midden tussen zulke gebouwen op het podium van Full Moon, een Tsjechisch muziekmagazine ala Oor die ons voor dit festival hebben uitgenodigd. Zo’n gigantisch festival en groot podium is even een groot contrast met een kraakpand, maar zeker niet onwennig. Helaas begint het tijdens onze set te regenen, maar het mag de pret niet drukken. Uiteindelijk eindigen we in de regen dansend met SINKS op hits van The Killers, dat maak je niet elke dag mee.

Warschau – Club Poglos
Net zoals we al jaren niet in Rotterdam hadden gespeeld, is het ook al heel lang geleden dat
we in Warschau gespeeld hebben, waar we deze tour eindigen. We hebben hier een redelijk
uitgebreid verleden, sinds dat we ooit via de Popunie terecht kwamen op Sounddrive
Festival in Gdansk. De mensen en bands uit Warschau die we daar ontmoet hebben kennen
we nog steeds en ook vanavond spelen we met 1 van die bands samen: Hanako.

Het is een avond vol oude bekenden, en het is heel fijn om ze na al die tijd weer te zien. Het blijft het mooiste aan touren, de mensen en bands die je ontmoet en blijft ontmoeten, alsof er geen tijd voorbij is gegaan. Voor en met vrienden spelen blijft toch altijd geweldig. Helaas moeten we weer vroeg op voor een lange rit naar huis en moeten we al snel weer afscheid nemen. Hopelijk deze keer niet voor lang.

Het was wederom een bijzondere ervaring. Het is altijd weer spannend om samen te werken
met nieuwe mensen, maar dankzij Chris, Max en Michèle is de tour vlekkeloos verlopen en
kan je je als band gewoon richten op wat eigenlijk het belangrijkst is: spelen!

Meer over The Sweet Release Of Death vind je op hun Facebook-pagina of Instagram.

Deze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.

Dien nu je plannen in voor Popunie Music Support en Export 2023!

Ook in 2023 heeft de Popunie weer drie supportregelingen voor popmuzikanten, podia en festivals ontwikkeld. Talentontwikkeling, doorstroming en verlevendiging door livemuziek zijn onze rode draad. We hebben hiervoor drie projecten ontwikkeld die ook in 2023 weer van kracht zijn: Music Support Rotterdam, Music Support Zuid-Holland en Music Export Rotterdam.

Op jaarbasis faciliteren we hiermee i.s.m. tientallen partners ruim 1.000 optredens van aanstormend talent. De Popunie heeft fair-pay hoog in het vaandel staan en onze bijdrage moet dan ook volledig ten goede komen aan de gages van de optredende regionale muzikanten!

1. Music Support Rotterdam
Music Support Rotterdam is gericht op talentontwikkeling van popmuzikanten, door ze zoveel mogelijk te laten optreden tegen een eerlijke beloning. Tevens wordt de stad verlevendigd met livemuziek van Rotterdamse pluimage: alleen optredens van Rotterdamse artiesten komen in aanmerking! Music Support Rotterdam staat alleen open voor aanvragers die geen structurele gelden ontvangen uit het Cultuurplan 2021-2024 van de gemeente Rotterdam en bestaat uit twee regelingen:

-Regelmatige Programmering
Dit onderdeel is specifiek bestemd voor muziekcafés, popups en kleine podia die op regelmatige basis (maandelijks of vaker) Rotterdamse bands/artiesten programmeren. Aanvragen voor de jaargang 2023 kunnen t/m maandag 2 januari 2023 bij de Popunie ingediend worden. De maximale bijdrage op jaarbasis bedraagt € 4.000,-.

-Incidentele Programmering
Dit onderdeel is bestemd voor ondernemers, stichtingen, broedplaatsen, labels, kleine podia en festivals, muzikanten en evenementen die een project organiseren waarop tenminste drie Rotterdamse acts geboekt worden. Aanvragen hiervoor kunnen het hele jaar door ingediend worden, maar moeten wel uiterlijk acht weken voor uitvoering van het project bij de Popunie binnen zijn. Maximale bijdrage per evenement € 1.500,-.

Lees hier alles over Music Support Rotterdam 

2. Music Export Rotterdam
Rotterdam barst van het muzikale talent dat rijp is om de wereld te veroveren. De drempel om in het buitenland op te treden is echter vrij hoog vanwege de kosten, de administratieve rompslomp (visa, verzekeringen, vervoer apparatuur en instrumentaria) en het veelal ontbreken van directe inkomsten. Om de export van Rotterdamse popmuziek te stimuleren heeft de Popunie in 2014 Music Export Rotterdam ontwikkeld, dat dankzij financiële steun van de Gemeente Rotterdam sindsdien jaarlijks tot stand komt. Lees hier alles over Music Export Rotterdam.

Lees hier alles over Music Export Rotterdam 

3. Music Support Zuid-Holland
Ook bij Music Support Zuid-Holland snijdt het mes aan twee kanten: de beste leerervaring voor musici is zoveel mogelijk meters maken op de podia en festivals en al deze live muziek is een uitstekende manier om de regio te verlevendigen. Music Support Zuid-Holland is van toepassing op de gehele provincie Zuid-Holland, met uitzondering van Rotterdam, en wordt financieel mogelijk gemaakt door de Provincie Zuid-Holland en Fonds 1818.

Lees hier alles over Music Support Zuid-Holland 

Dus muzikanten, muziekcafés, podia, festivals, popups en broedplaatsen die in 2023 lokaal talent willen boeken, kunnen een beroep op ons doen. Zowel financieel, promotioneel, programmatisch en organisatorisch. Check op de website onder de kopjes Artiesten en Organisatoren eerst de criteria en vul daarna het op jouw project van toepassing zijnde aanvraagformulier in en stuur dit digitaal of per post met de gevraagde documenten tijdig naar de Popunie.