Tourverslag: Sociale Onrust in Chili (3/5) – Most Probably Guilty

553269_796042513814599_1753832261974729439_n (1)Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. De vagabonden Thijs en Jim van Sociale Onrust kregen de kans om naar Chili te gaan om hun Nederlandstalige punk te spelen voor het Chileense publiek. Behalve legendarische shows en opnames maakten ze een heleboel nieuwe vrienden. Hoe dat in z’n werk ging, zien we door de ogen van Jimmy Onrust. 

Most probably guilty
Maxi, het broertje van Lucho, was er ook. We hadden hem al even gezien op het vliegveld en verder veel over hem gehoord. Hij ziet er uit als een mix van punker en een oude jazz bassist van wie ik de naam even niet weet. De zijkanten van zijn hoofd zijn kaalgeschoren. Daar staat Imputable getatoeëerd. Pancho vertaalde dat als “most probably guilty”. Van Pancho hadden we ook al verhalen over hem gehoord.

Hij kan fantastisch saxofoon spelen, speelt elke soort muziek mee, jazz, hiphop, salsa, rock en ga maar door. Hij heeft toen die een jaar of tien was ook in Rotterdam gespeeld. Nighttown en Dizzy. Maar nu wil hij niet meer spelen in Europa of Amerika. Alleen nog maar Zuid-Amerika, de rest trekt hij naar eigen zeggen niet.

Tegen al mijn verwachtingen in (klote spullen en korte set door de buren) vond hij het te gek wat we deden. Hij wilde met ons spelen als er goed geluid was in de zalen(dat kan je meestal vergeten in de plekken waar wij spelen) en hij wilde met ons opnemen. De volgende maandag zouden we één keer oefenen en de dag daarna opnemen.

Maar eerst kwam de zondag. Pancho had door dat we optredens nodig hadden dus hij had ook wat dingen geregeld. Ook al is hij een fantastische pianist; hij hield van onze energie, dus wilde een paar keer met ons mee bassen. Prima! Hij had geregeld dat we met de band Anarkia konden spelen in hun oefenruimte om te kijken of het klikte en misschien een show konden doen. Bij binnenkomst klikte het al.

Het waren ranzige punkers die ons direct drank en coke aanboden. Toen wilde ze dat we gingen spelen. Ook al maken we best wel andere muziek en misschien voor hun doen nogal soft: ze vonden het te gek. Insgelijks. Net als de meeste andere Chilenen, dachten ze dat wij over politiek zongen; we hebben ze dat laten denken.

Aan de oefenruimte vast, zat een soort kamer met veel mensen. Ze wilden van alles van ons weten en deelden alles met ons. Pancho had ons gereden met de taxi en hij moest om één uur ergens optreden met een jazz band. Te laat reden we weg, uit ons dak. Redelijk in het buurt van het huis zette hij ons af en nam hij zelf een taxi. Verstandig. Later hoorde we dat toen hij bij zijn optreden aankwam, er een gevecht bezig was. Hij heeft zijn keyboard gered en is met de band in de studio gaan zitten en tot zeven uur doorgegaan met muziek maken.

11196354_817375945014589_1536279999525937413_nDe volgende dag was het maandag. Het oefenen met Maxi en Pancho op bas was in de studio van Loco Leo. De jongen waar Thijs zijn drumstel kon huren. In deze studio zouden we de volgende dag ook opnemen. Het oefenen ging goed, behalve dat we Maxi niet goed konden horen omdat zijn sax er niet boven uitkwam. En als hij versterkt werd ging alles rondzingen. Maar ik hoorde een klein beetje; het was geen kattenpis en ik zag dat hij veel meer deed dan wat ik hoorde.

11182081_817376125014571_8531440992152230158_nDe volgende dag stond ik met mijn bek open. Nadat wij de nummers snel hadden ingespeeld ging hij eroverheen. Nu konden we hem écht horen. Die gast is uniek! Ik heb nog nooit zoiets gehoord, laat staan gezien laat staan mee samengewerkt. Na elke take vroeg hij of we het goed vonden. Godverdomme en óf we het goed vonden.

Als we over de koptelefoon meeluisterden werd het nog heftiger omdat hij met een paar effectjes werkt. Bij de eerste track dacht ik dat hij maar wat improviseerde (begrijp me niet verkeerd, het was helemaal top). Maar toen hij er nog een laagje overheen legde met een andere sax bleek dat hij precies wist wat hij daarvoor had gedaan. Deze gast: UNIEK.
Voor mij was dit een hoogtepunt van de tour. Het samenwerken met zo’n meester en dat terwijl hij het aanbood en zelf meebetaalde aan de studio.

Een paar dagen later heeft hij zijn tatoeage eer aan gedaan. Hij bracht ons naar een ander feestje waar we op moesten treden. Hij kwam ons netjes ophalen (voor muziek was hij altijd op tijd) en nadat we alle spullen in de auto hadden gepropt nam hij plaats achter het stuur. Hij draaide zich om en vroeg aan Jup “heb jij je rijbewijs?” Thijs en Jup zeiden ja. Maxi was daar wel blij mee, zelf had hij er blijkbaar geen. Hij zou de auto eerst uit het centrum rijden (hier kan je als gast uit Hollanda op dat uur echt niet rijden) en daarna moest iemand anders het overnemen. Toen we net wegwaren kwamen we direct een politie patrouille tegen die godzijdank de auto voor ons aanhield.

20190_817376138347903_6837392078077406543_n

 

 

11080476_803616393057211_3032273341368329366_o (1)Shirt uit
De volgende dag was het zover, het verrassingsoptreden bij de FAU (de universiteit). Ik had snel een versterker gefixt die na een korte test oké leek. Aangekomen bij de universiteit, gooiden we snel alles neer en begonnen na wat problemen met de zangversterker van de universiteit direct met spelen. Pancho op bas! En Jup die het hele spektakel filmde.

Het was een fantastische tyfus zooi. De zang versterker haperde aan alle kanten en mijn versterker viel steeds uit. Iedereen begon zich met de techniek te bemoeien en wij probeerde maar door te spelen. Er waren twee jongens die draadjes aan mijn versterker vasthielden, zeker vier mensen bij het mengpaneel en sjorrend aan de kabels van de microfoons. Er kwam zelfs een jongen die de kabel uit mijn gitaar en versterker haalde om hem om te draaien en er weer in te stoppen. De wondere wereld van de techniek; het hielp natuurlijk niets. Maar achteraf was het leuk.

11215759_819593491459501_1202628923262986012_nNa één redelijk nummer met de gitaar door de basversterker kapten we ermee. Sol had ook al problemen gekregen met de directie van de universiteit. Er werd geklapt en we werden uitgenodigd voor volgende feestjes. Sol vond het zo punk dat we werden uitgenodigd naar zijn geboorte plaats Chiliuan om daar met één van zijn bands samen te spelen en er zou nog een feest op de universiteit komen waar we zeker terug moesten komen.

Sol vond het überhaupt punk dat we zonder plan naar Chili kwamen. Eigenlijk hadden we wel een plan, dachten we, maar dat bleek nooit echt te hebben bestaan. Weer dronken we, nodigde ik slowmotion meisje uit voor de volgende show en verlieten we dronken het terrein.

Slowmotion meisje zou nooit bij een show op komen dagen, net zoals bijna ieder ander die we uitnodigde. Afspraken werken bijna niet, wat er op het moment gebeurd is veel belangrijker. Zo waren er ook veel mensen bij shows die waarschijnlijk een andere afspraak hadden maar liever bij ons bleven hangen.

11128472_819593611459489_3816070756375418364_nIn tegenstelling tot het verschrikkelijke geluid bij de FAU hadden we bij Projazz top geluid. Toen we aankwamen waren er al drie serieuze geluidsmannen bezig alles op te bouwen. Dure shit daar! – en een flinke zaal. Pepe, één van de mannen, had er echt zin in. Hij stond maar zuip gebaren te maken en filmde zelfs de soundcheck.

11081395_800933043325546_7390813690891297450_nEr speelde daar voornamelijk zeer serieuze mensen en wij waren meer lol, dat hoorde bij Pepe. Er was geen alcohol want dat mocht niet bij de Projazz. Maar Pepe wist om de hoek een café met super Pisco Sauer. Tussendoor was hij er al snel eentje met Jup wezen halen waardoor Jup zijn vaste hand voor het filmen weer terug had.

Na de hele soundcheck moesten we eigenlijk al bijna beginnen. We zaten buiten en nodigde wat mensen uit om te komen kijken. Allemaal meisjes die helemaal hyper van ons werden en wat leuke gasten. Rodriguez was nu ook gearriveerd en we besloten nog snel even met zijn allen langs de Pisco tent te gaan. Bedankt daar nog voor Pepe, want dit was inderdaad de lekkerste Pisco Sauer die ik gedronken heb. Echt fantastisch.

11110581_801734213245429_4975718380615452333_nToen we terug kwamen stond Alicia al voor de poort op ons te wachten. We moesten op! Ze was nog steeds een beetje bang dat we er een zooitje van zouden maken. Maar we speelden goed. Het geluid was goed. En ook al waren er maar een stuk of dertig man in de zaal, iedereen zat er in. In no-time zat Alicia alles te fotograferen of filmen en gaf ze zelfs toestemming dat Thijs zijn shirt uit mocht doen. Ze was blij en – ik denk – opgelucht.

Er werd zelfs gedanst en na uitnodiging zelfs op het podium. Toen we klaar waren wilde iedereen met ons op de foto. We gingen weg met een horde meisjes. Op naar de kroeg om te genieten van het eten, zuipen en de karaoke van de meisjes.

Jimmy Onrust

11083674_797599483658902_199506747721309585_n

Meer weten over Sociale Onrust? Bezoek hun website of Facebookpagina.
deel 1 – Pisco’s, vrouwen en beloften
deel 2 – Social Oenroest
deel 3 – Most Probably Guilty
deel 4Tijdens het roken en drinken
deel 5Sociale Onrust & the Bacallos

Deze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.

Meer zoals dit

Festival Werelds in Delfshaven

11336981_1600766606865474_7348528903817227118_oDe zevende editie van Festival Werelds Delfshaven. In het weekend van 5, 6 en 7 juni is iedereen welkom om in het culturele hart van Delfshaven de zomer te komen vieren. Met muziek, dans, poëzie, straattheater, schilderkunst en culinaire specialiteiten wordt de Coolhaven voor één lang weekend omgetoverd tot een bruisend Wereldplein.

Vrijdagavond wordt er afgetrapt met het FullMoon Babylon Fest! Normaal barst bij iedere volle maan in Podium Grounds de creatieve gekte los, deze keer gebeurd dat op de kade aan de Schie als startschot van Werelds Delfshaven. Behalve aanstekelijke cumbia’s van de band Los Paya Brava zal er een wervelende mix van salsa, West African, Eastern, Indian crossover en nog veel meer te horen zijn. Dansen is onvermijdelijk!

Zaterdag en zondag zijn er optredens van onder meer Sabrina Starke & Friends met het project Different Worlds, de Corona band, Americo Britto Sanae Abdoe, Primos del Norte, Dutch Carribean Groove Orchestra en Waldin Roes e.v.a. Daarnaast wisselen Kaapverdiaanse morna’s, onvervalst straattheater, Hollandse smartlappen, Cuban music, spannende crossovers en opera zang elkaar op onnavolgbare wijze af!

580wdh-mexicaasedansHet weekend staat bol van de culturele en culinaire verrassingen waaronder een grote cultuuroverschrijdende bruiloftsmodeshow met Eritrese, Marokkaanse en Javaanse live muziek. Van smartlap tot klassieke Turkes zang met zangkoren uit Delfshaven, traditionele Marokaanse thee, een Eritrese koffieceremonie, overheerlijke cappuccino, gebakken vis, köfte, wortel/sinaasappel- of rabarberijs…je komt het tegen op Werelds Delfshaven

Wie liever zelf de handen uit de mouwen steekt kan zijn hart ophalen bij het creatieve laboratorium van de Speelfabriek, het atelier van de Kleurbende en in het Kleine Avonturenpark van Landgoed van Cool tot Terhaven. Worden de indrukken allemaal een beetje teveel? Dan is er vast wel een rustig plekje te vinden bij het Visrestaurant met uitzicht op de Schie, of bij de Machinist, met uitzicht op Werelds Delfshaven.

Werelds Delfshaven wordt georganiseerd door stichting Abou Rakrak, De Waterkant, Jawa Mix,  stichting Transforum, Fediç, stichting B.A.R.R., E.V.A., Circunstruction, Nari Vrouwenfroep, Landgoed van Cool tot Terhave, De Machinist, FullMoon Babylon, Grounds, het Rotterdams Volkstheater, in samenwerking met culturele groepen en bewoners uit Delfshaven en de Cultuurscout Delfshaven.

Extra informatie
Datum: vrijdag 5, zaterdag 6 en zondag 7 juni
Locatie: Coolhaven, Rotterdam (het terrein achter De Machinist, Landgoed van Cool tot Terhave)
Aanvang: 5 juni, 18.00 uur
Entree: gratis
Facebookevent

Het actuele programma is te volgen op de site en de Facebookpagina van het festival.

Festival Werelds Delfshaven wordt mede gefinancierd door Popunie Music Support Rotterdam.