Tourverslag: MXRCXL in Frankrijk en Duitsland

On_The_Road

Tijdens onze Winter Is Coming mini tour spelen we drie shows. Eén in Frankrijk en twee in Duitsland. Alles bij elkaar een vierkant rondje van ongeveer 2000 kilometer.

Lille, Frankrijk
De eerste show is in de Franse stad Lille, op ongeveer drie uur rijden vanaf Rotterdam. Onderweg worden we gebeld door de boeker. Helaas is hij ziek en kan hij er vanavond niet bij zijn. Gelukkig zegt hij dat we na de show wel bij hem kunnen overnachten.

Na een verder voorspoedige reis komen we eind van de middag aan bij de locatie. Le Midland is een niet heel grote, nogal smoezige, typische Franse kroeg met achterin een goed verstopte deur naar de zaal.

Als we aankomen is alleen de eigenaar van de kroeg aanwezig. Hij maakt ons met handen en voeten duidelijk dat we onze backline kunnen uitladen en opbouwen. Niet veel later arriveren ook twee andere bands die zullen spelen.

Helaas zijn de met de boeker gemaakte afspraken over onder andere een maaltijd niet bij de eigenaar doorgekomen. Het wordt dus een pizza in de stad. Daarna is het showtime voor ons.

We spelen een goede set. Met redelijk wat verkochte merchandise was het een geslaagde avond. Na een half uurtje zoeken door onverlichte straten zien we in de buurt van het opgegeven adres iemand op straat staan zwaaien waarvan we hopen dat het de boeker is.

Fap (what’s in a name) laat ons het voorkamertje van zijn anti-kraak appartement zien waar we kunnen tukken. Vrij klein, maar hij zegt tegen ons: “yesterday a reggae band with eight people slept here”. Omdat het een nogal typische buurt is besluiten we dat de ruimte groot genoeg is voor de complete inhoud van de bus, en ons vieren.

Plochingen_SleepingPlochingen, Duitsland
Omdat de reggae band nog best goed ruikbaar is, zijn we ’s ochtends al vroeg vertrokken. Na een kleine zes uur rijden komen we op tijd aan in Plochingen waar het Plochingen & Friends Fest aan zijn tweede dag bezig is.

Het gebouw is een typisch cultureel centrum, niet heel sfeervol, maar wel comfortabel. We worden hartelijk ontvangen met alles wat we nodig hebben: een stagemanager, een geluidsman, een slaapplek en een drie-gangen-diner.

We kunnen onze backline direct opbouwen. Na een korte linecheck kunnen we ons installeren in de, één verdieping lager gelegen, slaapzaal. Er spelen deze avond vijf bands, met MXRCXL als vierde, wat ons de tijd geeft om nog even te chillen.

Na een vette set van de locals Apaath spelen wij onze set, die erg goed wordt ontvangen. De zaal JUZE heeft een goede geluidsman en het publiek komt aardig los. We verkopen na afloop veel merchandise, zoals meestal in Duitsland het geval is.

Omdat we niet meer hoeven in te laden en rijden, hebben we de tijd om te relaxen en te socializen. De dag voor onze tour is de videoclip voor The Damaged One uitgekomen en daar krijgen we toffe reacties op. Altijd fijn.

Als we in de vroege ochtend door het barpersoneel alleen achtergelaten worden met het verzoek om niet al het bier uit de koelkast mee te nemen als we weg gaan, hebben we nog tijd voor een paar uur slaap.

Chemnitz, Duitsland
Aangekomen bij Subway To Peter in Chemnitz is alleen de schoonmaakster nog aanwezig. Ze vertelt ons dat ze over twee uur pas open gaan, maar tipt ons de Chemnitzer Weihnachtsmarkt om de tijd te overbruggen.

De hel op aarde, zelfs zonder aanslag, maar Tijmen genoot zichtbaar en daar gaat het om. Nadat we de nodige glühwein en andere narigheid hebben doorstaan is het tijd om terug te gaan naar de club. Een sfeervolle kelder/bar waaronder een soort bakstenen boog naast het biljart een plek is die als podium dient.

We doen hier met een klein mengpaneeltje ons eigen geluid en dat klinkt verrassend goed. Na een korte soundcheck heeft de barman een vegan meal klaar gemaakt en hebben we nog ruim de tijd voordat we moeten spelen.

Mark_Subway_To_Peter

Onze verwachtingen zijn hoog, want deze plek is super gaaf en het is zaterdagavond. Helaas valt de show tegen. Van de ongeveer 50 aanwezigen neemt slecht een handjevol mensen de moeite om ons te checken.

De meeste blijven aan de bar of aan hun tafeltje hangen en doordat we achter een moeilijke hoek spelen, zien we dus echt maar een paar mensen. Gek genoeg reageren ze wel enthousiast met een goed applaus, en uit de fooienhoed die rond is gegaan blijkt toch wel degelijk waardering.

Desalniettemin een hele aparte show, waar we na afloop al snel om kunnen lachen maar die we ook snel willen vergeten. Nadat we na enig aandringen een shot van de beruchte Subway To Peter knoflook wodka hebben gedronken mogen we weg. We slapen in een net nieuw appartement van de club, op tien minuten rijafstand.

Een witte, lege kamer met matrassen op de grond, omdat de stapel bedden nog in bestelling zijn. Groot genoeg voor onze backline en al onze spullen, dus wij zijn tevreden. Nadat we de stad in zijn gelopen voor een afknappertje ter afsluiting van dit weekend komen we tot de conclusie dat Chemnitz, los van onze show en de kerstmarkt, best een leuke stad is. De volgende ochtend rijden we de laatste 750 kilometer naar huis.

MXRCXL

Chemnitz_Apartment

tourposter

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en optredens van MXRCXL via hun website en geef ze een like op Facebook.

rotterdam-music-export Deze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.

Hoe een musical deuren opent voor de nieuwe hiphop generatie

column tomas de paauwDe titel staat, nu is het tijd deze te verantwoorden. “Who lives. Who dies. Who tells your story.” Deze drie zinnen vatten eigenlijk heel Hamilton samen. Een musical die mij, als spoken word artiest en mens, een nieuwe kijk op hiphop heeft gegeven.

Voordat ik uitleg waarom gaan we eerst een paar stappen terug.

Wat is Hamilton? Hamilton is een musical over Alexander Hamilton. Wie is Alexander Hamilton? Alexander Hamilton is de eerste minister van financiën van de V.S.

Zijn we nu veel verder? Nee, maar wees gerust, de belangrijkste puzzelstukjes hebben we.

Naast het downloaden van muziek heb ik twee muziekalbums gekocht de afgelopen drie jaar. De eerste was Lobi Da Basi van Typhoon, de tweede is de officiële soundtrack van Hamilton.

Deze soundtrack hoorde ik ontzettend vaak van mijn mee rappende vriendin en haar laptop. Leuk, dacht ik eerst, best tof. Totdat ik haar een keer zag huilen terwijl ze Hamilton materiaal op YouTube keek.

Eerlijk is eerlijk, ik vond het goed en tof maar begreep het simpelweg niet. ‘Mai Inglish just isnt perfekt joe no’. En je Engels moet van een bepaald niveau zijn wil je alles (in één keer) begrijpen.

Ik legde me neer bij het feit dat dit niet ging gebeuren en luisterde de soundtrack drie à vier keer in een week. Door 10 uur naar hetzelfde materiaal te luisteren (2,5 uur per show) begon ik Hamilton niet alleen beter te verstaan, maar begon ik ook het verhaal en de show te zien.

Begreep ik alles? Hell no! Maar het begon te komen. Hoe de opening een lang gedicht was. Hoe een visie over de dood herhaald werd totdat de dood daadwerkelijk kwam opdagen. Hoe vriendschap resulteerde in haat. Hoe vreemdgaan geheim gehouden werd. Hoe Engeland en Frankrijk van de partij waren tijdens de oorlog in Amerika. Hoe elkaar neerschieten tijdens duels legaal was in New Jersey.

Hoe kan het dat ik zoveel informatie krijg van alleen wat liedjes? De reden is dat elk liedje, elk stuk tekst, elke bar en elke zin baas is.

Sinds ik het grootste en belangrijkste gedeelte van de soundtrack heb weten te begrijpen, heb ik een nieuwe kijk op hiphop in het algemeen. Ik snap nu waarom veel rap albums interludes en sketches hebben. Dit geeft extra dimensie en karakter.

Verder heb ik me door Hamilton ook verdiept in andere creatievelingen als J.K Rowling, Kendrick Lamar en Bep van Klaveren. Ik vind het namelijk ontzettend interessant om een kijkje te nemen achter de schermen van creaties die je zelf tof vindt, omdat je hier zowel herkenning als mind blowing simplicity kan vinden.

Hierdoor heb ik mezelf, als artiest en als mens, beter leren kennen. Er is een bepaalde investering in jezelf nodig om stappen vooruit te blijven maken.

Informatie opdoen, jezelf verdiepen in je omgeving, reizen, fouten maken (a.k.a leermomenten creëren) enz. Als spoken word artiest moet ik mezelf fan noemen van Hamilton, en dat met de kanttekening dat ik de show nog nooit heb gezien. Dat is juist misschien wel de magie.




Hamilton richt zich op groei, liefde, vriendschap, politiek, vreemdgaan, verlies, verraad en racisme. In een tijdperk waarin we veel worden blootgesteld aan contextloze informatie is het een zegen dat er een verhaal is waarmee diverse universele belangen uitgelicht en verspreid worden.

Rotterdam heeft een bijzonder verhaal en ontzettend veel unieke verhalenvertellers. Of je die nu ziet in Broederliefde of Winne, in Jules Deelder of Aboutaleb, in Neda Boin of Gery Mendes, in Stacii Samidin of Khalid Amakran, in Derek Otte of YMP, in Jandino of Kenneth Asporaat, in Coen Moulijn of André van Duin, in je buurman, nichtje, bakker, fietsenmaker of loempia verkoper.

Weet dat er een Rotterdams verhaal in je spiegel staat. Wij Rotterdammers luisteren naar elkaar en is jouw verhaal niet in woorden, dan kijken we wel naar jouw verhaal.

Rotterdammers supporten elkaar, want zo zijn wij. Dus ga aan de slag met jouw verhaal. Verdiep je in de verhalen van anderen. Kom tot mooie en lelijke conclusies. Bouw bruggen, wees eerlijk en tot slot, wees vooral jezelf.

“Want je leeft en je zal sterven. Hoe zal men jouw verhalen vertellen. En hoe zal de toekomst jouw verleden spiegelen?”

Wat leuke feitjes:
– De snelste rap in Hamilton is de track Guns And Ships, gerapt door Daveed Diggs. De track heeft gemiddeld vier woorden per seconde en een max van 6,3 woorden p/s. Het Guinness World Record in aantal woorden in een commerciële single staat op naam van Eminem met Rap God. In dit nummer rapt Eminem gemiddeld 4,28 woorden p/s met een max snelheid van 6,5 woorden p/s. Zoals je ziet is dit verschil minimaal en je moet bedenken dat Daveed niet los gaat achter de mic, maar staat te dansen, springen en acteert tijdens deze track.

– Zowel Nas als Common werkten als inspiratie en samenwerkingspartners aan de Hamilton mixtape. Deze mixtape topt alle charts in de genres hiphop, rap en urban. Naast Nas en Common staan o.a Sia, Queen Latifa, Miguel, Alicia Keys, Usher, Wiz Khalifa, Ashanti en Kelly Clarkson op de mixtape. Deze is geproduceerd door The Roots.

Tomas de Paauw

Tomas de Paauw is oprichter en organisator van Spraakuhloos, een platform voor spoken word. Hij is speler in Flow spoken word gala en schreef eerder voor jongeren opinieplatform Young Critics.

Copyright foto: Yezsideproduction