Tourverslag: Jacco Weener in Duitsland

Op 1 maart vertrok Jacco Weener vanuit Rotterdam naar Duitsland voor een klein tourtje. De optredens waren samen met een Haags/Leidse band: Sterk Water. Een experimentele synth band met Nederlandstalige teksten. Zij zijn net klaar met het opnemen van hun nieuwe album die later dit jaar uit zal komen.

Bij aankomst in Leipzig bleek het eerste optreden niet te gaan zoals we ons voorgesteld hadden. Het idee was om in een woongroep op te treden voor de bewoners (ook min of meer als dank voor de kosteloze overnachting aldaar) maar dat bleek allemaal niet gecommuniceerd te zijn. Helaas, maar we hadden hierdoor wel de tijd om wat in de stad te wandelen.

Dag 1 en 2: Leipzig
Ons eerste optreden was dus op 2 maart in een plek genaamd Klubraum Plagwitz. Als openingsact was er een persoon die een discoplaat opzette en daarover heen schreeuwde.

Daarna kwam Werther Effekt, waar ik niet veel van heb meegekregen omdat ik toen buiten mijn stemoefeningen deed. Binnen stond het blauw van de rook (dat is toch wel wennen als Nederlander) en dan lukken de oefeningen niet.

Het optreden ging wel goed. Ik moest er even inkomen, maar uiteindelijk is er toch nog wat uit gekomen. Na mij kwam Sterk Water, aanvankelijk hadden ze wat technische moeilijkheden, maar uiteindelijk werden die toch overwonnen.

Al met al een bijzondere en chaotische avond, alhoewel ik later wel hoorde dat de organisatie het geheel toch wel erg anders vond dan wat er normaal werd gespeeld. Dat zou waarschijnlijk (hardcore) punk geweest zijn. Toch zijn er wel wat mensen gekomen.

Dag 3 en 4: Berlijn
De volgende dag vertrokken we naar Berlijn. Daar hadden we die avond meteen een optreden in Madame Claude. Een café annex podium in Kreuzburg. Wij hebben hier een jaar eerder ook gespeeld en waren uitgenodigd om weer te komen spelen. Deze avond bestond alleen uit Sterk Water en mijzelf.

Het voordeel van deze plek is dat ze de soundcheck altijd erg serieus nemen, waardoor de optredens eigenlijk ook veel beter uit de verf komen dan in plekken waar dat niet gebeurt.

Het optreden ging goed. Er zijn tussen de 50 en 100 mensen gekomen. Voor mij was dit het hoogtepunt van de tour. Ook omdat er een mooie elektrische piano staat waar ik op kon spelen.

Het derde en laatste optreden was alweer de volgende dag. Dit keer op de achtste verdieping van een kantoorgebouw in een club genaamd Greenhouse. Dit was een wat mysterieuze plek aangezien het van buiten gewoon op één van de vele anonieme gebouwen op een industrieterrein leek. Het was echter een goed werkende evenementenruimte met meerdere geluidsmensen.

De organisatie had op de avond ook de new wave gothic band Sixth June geboekt. Een bekende naam in het genre waardoor er uiteindelijk ook veel mensen uit die hoek zijn gekomen.

Ik vond Sixth June erg goed. Een combinatie van Giorgio Moroder achtig geluid met een zangeres die met zware stem er overheen zong. Daarna Sterk Water, die hier ook erg goed klonken. Mede geholpen door de akoestiek van de ruimte.

Mijn optreden ging ook goed, ik koos ervoor om nu met een wat zwaardere backing track te werken, omdat ik bang was dat mijn gitaar en zelfgemaakte percussie instrumentjes hier niet zo zouden aanslaan. Ook vertoonde ik hier mijn kinderfilm die ik afgelopen zomer heb opgenomen in Rotterdam-Zuid.

Uiteindelijk was ik tevreden met mijn optreden en de avond als geheel. Er zijn ongeveer 100 mensen gekomen.

Al met al een geslaagde tour. Ik heb voor een divers en nieuw publiek opgetreden en de optredens zijn over het algemeen goed gegaan.

Volg Jacco Weener ook via Facebook en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Deze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.

Het magische woord dat jou echte vrijheid geeft

Lucy is pianiste. We spreken elkaar tijdens een coachingsgesprek. Ze is namelijk niet zo tevreden over haar werk.

“Eigenlijk heb ik niks te klagen,” zegt ze. “Ik word regelmatig gevraagd voor bands. Ik heb een aardig netwerk en er zijn mensen die graag met mij werken. Dat vind ik ook best leuk hoor, maar toch heb ik het gevoel dat ik op een dood spoor zit.”

Het kost wat tijd om erachter te komen wat Lucy nu ECHT dwars zit. Want op het oog heeft ze het aardig voor elkaar.

Ze verdient geld met haar werk als pianiste. Genoeg om van te leven. Iets wat veel anderen haar niet nadoen.

Ik vraag door: “waarom wilde je ooit pianiste worden? Wat trok je daar zo in aan? Hoe zag je je carrière toen voor je? En in welk opzicht verschilt dat van hoe het nu is?”

Dan valt het kwartje. Lucy realiseert zich ineens wat er gebeurd is. Ze is in een valkuil getrapt die ik vaak zie bij creatieve ondernemers. Ze speelt in verschillende bands, maar alleen als uitvoerend muzikant. Oftewel: ze speelt wat anderen van haar vragen. Dat doet ze graag, maar ze kan haar creativiteit er niet echt in kwijt.

Ze heeft namelijk ook nog allerlei ideeën voor eigen projecten, maar daar heeft ze al tijden niets mee gedaan omdat ze te druk is met de ideeën van anderen. Dat is in de loop der jaren zo gegroeid. Ze rolde van de ene naar de andere klus.

Dat is natuurlijk niet zo gek. Een optreden levert direct geld op. Een eigen project kost in eerste instantie veel tijd (en soms ook geld) en levert pas veel later iets op. En soms ook niet. Daarom is het verleidelijk om te kiezen voor klussen die je bankrekening op korte termijn met zekerheid spekken. Er moet immers brood op de plank komen.

Toch is het belangrijk om ook ruimte vrij te maken voor de dingen die je graag doet. Voor je vrije werk. Om geïnspireerd te blijven. Lol in je werk te behouden. Je te laten voeden. Anders is de kans groot dat je er na een aantal jaar achter komt dat je stiekem helemaal geen zelfstandige bent, maar eerder een werknemer met heel veel bazen. Dat is vast niet je bedoeling.

Het magische woord is in dit geval strategie. Als ondernemer is het belangrijk dat je goed weet waar je heen wilt. Stel jezelf één (of meerdere) doelen. Welke projecten wil jij dit jaar uitvoeren? Wat wil je op de langere termijn bereiken? Wat heb je daarvoor nodig? Welke stappen kun je zetten?

Het is prima om daarnaast ook tijd te besteden aan dingen die geld in het laatje brengen, maar zorg dat je voldoende tijd over houdt (minimaal een dagdeel per week!) voor projecten of creaties die jou artistiek uitdagen en voeden.

Welke projecten zou jij heel graag willen gaan doen? Welk werk wil jij de komende maanden gaan maken?