The Lumes – Envy

  • Envy

  • The Lumes
    • Genre: post-punk, noise
    • Release-type: album, digitaal, cd, 12" vinyl
    • Label: CrazySane Records

Veel bands vervallen meteen publicitair in grootspraak wanneer ze te horen krijgen dat ze in V11 mogen spelen. V11 is natuurlijk een voormalig lichtschip in de Wijnhaven en dus plaatsen de meeste bands meteen op hun Facebookpagina dat ze die boot wel eens zullen doen zinken.

Niets is minder waar natuurlijk, alhoewel het publiek bij The Lumes (6 oktober 2017) vaak wel flink naar adem happen moet, tussen de nummers door, om daarna meteen weer ondergedompeld te worden in de maniakale geluidsgolf van het Rotterdamse trio. Het motto ‘niet lullen, maar poetsen’ is de band niet vreemd en binnen iets meer dan 30 minuten, waarin alle energie samengebald wordt, is het gedaan en kunnen we weer even rustig ademhalen.

De setlist bestaat uit oude en nieuwe nummers, waarbij de laatste afkomstig zijn van de nieuwe ep Envy, die op deze avond gepresenteerd wordt. Zowel op plaat als live zijn de referentiepunten van The Lumes in ieder geval The Fall en bijvoorbeeld een band als Disappears.

Post-punk met Rotterdamse lef. Drummer Mitchell Quitz steekt zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken, want hij heeft de laatste klap van een nummer nog niet gegeven of hij begint alweer enthousiast met het aftellen voor het volgende nummer, terwijl gitarist/zanger Maxime Prins nog rustig staat te stemmen. Bassist Lennard van der Voort die met zijn typische jaren tachtig geluid een belangrijke ruggengraat is voor de gedreven en explosieve nummers van The Lumes, loopt rustig steeds weer dezelfde passen op zijn vierkante meter alsof hij zichzelf moet bezweren tijdens alle heftigheid. Het moge duidelijk zijn, live is de band opperbest en zeer aan te bevelen.

Wat valt er dan te zeggen over de ep waar het deze avond om gaat. Envy kan je, met het totaal van zes nummers, het best beschouwen als een mini-lp. Op de eerdere releases, alleen digitaal of op cassette, was The Lumes nog duidelijk zoekende en leek in ieder geval de post-punk uit de begin jaren tachtig als ijkpunt te willen hanteren. Op de nieuwe release vindt de band meer een eigen geluid. Nog steeds klinken de post-punk voorbeelden door maar het trio heeft hun stijl afgeschraapt tot op het bot zodat pure energie, hard en meedogenloos, overblijft. De toon is bijna claustrofobisch te noemen.

Met het spreekzingen en de uithalen van Prins komt de geest uit de fles om vervolgens met harde klappen van Quitz en de strak dreigende bas van Van der Voort alle hoeken van de kamer in gemept te worden. En zo wordt de luisteraar meegezogen in een kolkende maalstroom van noise en bijna existentialistische angst waaraan niet te ontkomen valt. Echt ieder nummer op de ep heeft het in zich om de luisteraar te grijpen en mee te sleuren, de diepte in. Ook hier past de symboliek van het zinken en verdrinken. Slechts het wisselen van plaatkant, of de pauzeknop, geeft even opluchting.

Envy is een fantastische plaat waarop weinig af te dingen valt. Er wordt fel en gedreven gemusiceerd en The Lumes lijken met deze release hun eigenheid gevonden te hebben. Het zal spannend zijn om te zien hoe ze deze verder uitbouwen. Voor nu neem ik een hap lucht en ga nogmaals diep. Uit vrije wil en met genoegen. Kan er geen genoeg van krijgen.

Bekijk de website van The Lumes.
Volg The Lumes op Facebook.

Rotterdamse Popweek 2017 groter dan ooit!

Met 210 events op 100 locaties was de Rotterdamse Popweek van 2017 omvangrijker dan ooit. Afgelopen zondagavond 12 november werd de tiendaagse afgesloten in Hostel Room, De Fruitvis en The VIP Room. Tijdens de Popweek hebben ruim 700 acts opgetreden verspreid over de hele stad. Naar schatting hebben ruim 25.000 bezoekers één of meerdere optredens bezocht.

De Rotterdamse Popweek is in 2013 door de Popunie in het leven geroepen om de stad te verlevendigen en te laten zien hoe bruisend de popscene is. Dit lukt elk jaar goed met constant stijgende aantallen events, optredens, acts en bezoekers. Een aantal events is door de Popunie zelf georganiseerd, zoals de openingsavond met de Rotterdamse Popquiz in de Baroeg en de Meet The Pro sessie over de media. Alle overige events en optredens zijn georganiseerd door andere organisatoren of muzikanten zelf. Er waren dagelijks Popweek Specials en al het bestaande programma werd gebundeld en gezamenlijk naar buiten gebracht.


Rotterdamse Popquiz. Fotograaf: Bart Notermans.


Douwe Bob. Fotograaf: Brian van Rensen.

De editie van 2017 was een aaneenschakeling van hoogtepunten, eigenlijk te veel om op te noemen. In tien dagen tijd passeerden zowel bekende als (nog) onbekende namen de revue. Tijdens REC. Festival kon er genoten worden van o.a. Joey Bada$$, Danny Brown, Little Dragon en Colin Benders. Op dinsdagavond was het de beurt aan Douwe Bob die samen met het Dutch String Collective een bijzonder optreden gaf in Theater Rotterdam Schouwburg, een co-productie met Motel Mozaïque en Rotown. Een andere bijzondere samenwerking was die van LantarenVenster en BIRD die levende legende Robert Glasper naar Rotterdam haalden.


Robert Glasper. Fotograaf: Brian van Rensen.


Wouter Mol. Fotograaf: Marcel Kollen.

Tijdens het 10-jarig jubileum van Popronde Rotterdam eiste juist het opkomende talent in den lande alle aandacht op, met maar liefst 93 optredens op 40 locaties. Uiteraard was er ook heel veel Rotterdams talent met bijvoorbeeld de videoclip release van Wouter Mol, de albumpresentatie van Gerson Rafael en de ep-release van Mango Orange. Extra bijzonder was de mini-tour van Anthony Hüseyin die op één dag op verschillende locaties een aantal nummers van zijn nieuwe album The Lucky One ten gehore bracht. Een ander hoogtepunt vond op vrijdag 10 november plaats in Jazzcafé Dizzy. Op die dag was het op de kop af 50 jaar geleden dat Jimi Hendrix in Ahoy zijn enige concert in Nederland gaf. Dit werd herdacht met een expositie met onder andere unieke foto’s van dat optreden en een speciaal tribute concert met Mark Ritsema en Stef Delbaere.


Gerson Rafael. Fotograaf: Marcel Kollen.


Anthony Hüseyin in MEVA Supermarkt. Fotograaf: Brian van Rensen.

Met deze editie van de Rotterdamse Popweek is wederom aangetoond dat het talent in de stad tegen de plinten op klotst. Niet alleen muzikaal, maar ook op organisatorisch gebied. De meeste events zijn bottom-up ontstaan, door enthousiaste Rotterdammers zelf met hart en ziel georganiseerd. De hele stad is aan bod gekomen en alle muziekstijlen waren vertegenwoordigd. Dat maakt het draagvlak in de stad groot en de Rotterdamse Popweek een sprekend uithangbord van de bruisende Rotterdamse popscene. Op naar de editie 2018!


Mango Orange. Fotograaf: Wim Barzilay.


Cabo Verde Show 40 Anos @ Maassilo. Fotograaf: Brian van Rensen.