Sweet Release Of Death doet voorprogramma van Deense band Lower in WORM

sweetreleaseofdeathOp 29 maart is het weer tijd voor Subbacultcha! Dit keer met de Deense band Lower. Het voorprogramma wordt verzorgd door de Rotterdamse noise-pop band Sweet Release Of Death.

Lower maakt venijnige en messcherpe downer punk uit de Kopenhagen scene die ons ook Iceage en Girlseeker bracht. Het kwartet is een bekende naam op Pitchfork en bepalende blogs en maakt de hype meer dan waar. En deze keer niet met slap genavelstaarderij maar met snoeiharde apatische punk. Op hun debuut-ep Walk on Heads mixen ze de doom & gloom experimenten en kletterende noise van eind jaren ’70 post-punk en no wave met de agressie van 1980’s hardcore tot een nihilistische cocktail.

Sweet Release Of Death is een jonge noise-pop band uit Rotterdam in de beste tradite van oude plaatselijke helden als Feverdream, Mono en Oil. In klassieke trio bezetting weten ze een muur van geluid te bouwen met dissonante, overstuurde gitaren en gloedvolle melodische zang. Opzwepend en bezwerend!

Extra informatie
Datum: Vrijdag 29 maart
Locatie: WORM, Boomgaardsstraat 71, Rotterdam
Aanvang: 21:00 uur / Deur open: 20:30 uur
Entree: v.a. 6 euro

Voor meer informatie bezoek je de website van WORM.

010 Popproject gaat los

Het 010 Popproject is een poppodium in oprichting; een initiatief van een ploeg enthousiaste jongeren. Jongeren die de huidige situatie in de Rotterdamse popmuziek meer dan zat waren en besloten zelf actie te ondernemen.

010popprojectHet barst in deze stad van het talent. Maar door het gebrek aan mogelijkheden om op te treden kwijnt een groot deel van onze scene bijna weg en gaan interessante binnen en buitenlandse acts aan Rotterdam voorbij. Op deze manier is Rotterdam een eiland geworden waar vanuit het steeds moeilijker wordt om als lokale band aansluiting te vinden bij nationale en internationale podia en muziekscènes. Het uitwisselen van optredens en contacten met zalen is een van de belangrijkste wegen naar succes buiten de eigen regio. Maar als er niets uit te wisselen valt, omdat je als band uit een stad komt waar je als lokaal talent zelf bijna nergens op kan treden wordt deze weg afgesneden en komt de lokale scene in een isolement.

“Ons podium komt op een ideale locatie: Vijverhofstraat 10-14. Het podium is onderdeel van de Spoorbogen en ligt op een steenworp van het Hofplein en tegelijk twee blokken verwijderd van de dichtstbijzijnde woonhuizen. Geen geluidsoverlast perikelen voor ons: een zeldzaamheid in deze stad.

Het 010 Popproject wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van gemeenschapsgeld. Daarom dingen we als Stadsinitiatief mee naar een gedeelte van de 2,5 miljoen die de gemeente vrijgemaakt heeft. Maar wij willen op een andere manier met gemeenschapsgeld om dan de bekende Culturele Instituten. Wij hebben die miljoenen niet nodig; met een achtste van het prijzengeld zetten wij een tent neer met een rock ’n roll gehalte van 100%. Het 010 Popproject gaat met een zo klein mogelijk personeelsbestand van hooguit vijf man en met behulp van tientallen vrijwilligers laten zien dat Rotterdam al dat megalomane gezeur over Watts, Nieuwe Oogsten en Ziggo Domes niet nodig heeft om een vitale muziekcultuur te laten bestaan.”

“Het 010 Popproject bestaat niet uit zogenaamde ‘cultureel ondernemers’ die vooral bezig zijn om zoveel mogelijk subsidie binnen te halen en via handige constructies dit geld naar hun vrienden in de bouwsector over te hevelen. Het 010 Popproject is zodoende de tegenhanger van het Popkantoor ; het concurrerende stadsinitiatief dat geëxploiteerd gaat worden door ondernemers die het succes van hun project volledig af laten hangen van de goodwill en nukken van Live Nation (Mojo); het Amerikaanse concern dat meent dat Rotterdam in de ogen van de grote Amerikaanse acts niet eens bestaat. De grootste concertpromotor ter wereld wil via het Popkantoor wederom oude opgewarmde lijken van popmusici naar Rotterdam brengen, maar voor de echt grote namen moet je straks geheid nog steeds naar het Ziggo Dome afreizen. Maar als Amsterdam de mainstream voor zichzelf wil houden zeggen wij: “Let them have it”, maar laat Rotterdam dan de stad van de underground worden. Zorg met zijn allen dat ons project een onderdeel van een keten van kleine podia, muziekcafés en clubs wordt waar je als muziekliefhebber de bands die over vijf jaar later in het Ziggo Dome geprogrammeerd gaan worden nu al kunt zien. Naar onze eigen Jules Deelder: Amsterdam heeft ‘t, Rotterdam heb ’t niet nodig.”

“Ons podium is niet afhankelijk van het winnen van het stadsinitiatief. Ook zonder komt dit podium er. Via crowdfunding en omdat we via het recyclen van scrap-materialen onze verbouwing goedkoop weten te houden en deze verbouwing zelf gaan uitvoeren gaat deze tent hoe dan ook open. Het is voor ons superbelangrijk om onafhankelijk te zijn, en te blijven, van de nukken van de gemeente die Rotterdam momenteel alleen als stad voor één of meerdaagse evenementen ziet. De ervaring leert dat de ambtenarij weinig op heeft met kleinschalige popmuziek en alleen interesse toont voor groot, groter, grootst. Als we het stadsinitiatief winnen , winnen we daarmee ook een broodnodig stuk onafhankelijkheid. In onze visie moet Rotterdam inzetten op kleinschaligheid en moet er meer podia in de stad komen die tussen de 100 en hooguit 600 man publiek kunnen bevatten. Een goede muziekcultuur kan alleen bestaan met een solide basis. Pas als dat fundament er ligt kan iedereen gaan nadenken over de oprichting van een grotere zaal.”

“Steun ons initiatief en laat als bewoner van deze stad zien dat ook jij het belangrijk vindt dat deze stad meer kleine poppodia krijgt,”, aldus de organisatie van 010 Popproject.

September 2013 opent het 010 Popproject zijn deuren.

Voor meer informatie bezoek je 010 Popproject op Facebook of neem een kijkje op hun website.