Succesvol tweede Eendrachtfestival met meeste publieksupport voor BrandWerk

BrandWerk (1e plek)De tweede editie van het Eendrachtfestival was een groot succes. Donderdag 13 juni lieten maar liefst 52 Rotterdamse acts op 7 verschillende locaties op en rond het Eendrachtsplein de binnenstad weer bruisen. Met meer dan 1.000 bezoekers zag het Rotterdamse showcase festival haar bezoekersaantal ruimschoots verdubbelen ten opzichte van de eerste editie.

De jonge organisatie achter het Eendrachtfestival ging samenwerkingen aan met verschillende toffe Rotterdamse partijen om samen te laten zien wat Rotterdam in huis heeft en de binnenstad op te laten leven. Naast Vibes, Hemingway en Sijf sloten ook WORM, De Zondebok en ’t Zwarte Schaap, Venezia en House de la Paans zich aan als festivallocatie.

Naast muziek was er ook ruimte voor kunst. Kunstenares Malina Spoor verzorgde de uitstraling van het festival en ontwikkelde het logo en al het artwork. Pinwin Lastplak en Jorick Gestorick verzorgde een streetart expositie en live paintings in Rene P Vitamins & Voeding aan het Eendrachtsplein. Deze winkel werd voor de gelegenheid tot House de la Paans omgedoopt. Rene de la Paans (eigenaar) was zo enthousiast over het concept dat hij de streetart illustratie die tijdens het festival gemaakt werd op zijn winkelruit laat staan en zijn zaak permanent tot House de la Paans omdoopt!

In WORM presenteerde Hiphop In Je Smoel / BoomDox de nieuwste hiphop van Rotterdam. In IJssalon Venezia werden speciale akoestische sessies vastgelegd voor 3voor12’s ‘Kejje dat nie horen dan’. De Nieuwe Lichting verzorgde de hele middag en avond popup optredens van verschillende artiesten op en rond het Eendrachtsplein en het duo Houtskool en Olie maakte speed tekeningen en gedichten op alle locaties.

Meeste publieksupport voor BrandWerk
De optredende acts werden aangespoord om hun optreden en daarmee het festival te promoten. Voor de acts die de meeste mensen op de been wisten te brengen (en dus de meeste publieksstemmen wisten te krijgen) wonnen, naast een door de Popunie beschikbaar gesteld geldbedrag, een volledig gesponsord prijspakket bestaande uit o.a. tegoedbonnen van Feedback, fotoshoots, bandshirts en studiotijd. Het publiek was vooral gecharmeerd van How About No in Sijf (3e plaats), Popunie Live act Special Steve in de Hemingway (2e plaats) en favoriet was BrandWerk in de overvolle kelder van WORM (1e plaats).

Special Steve (2e plek)Special Steve

Eendrachtfestival 2014
De organisatie van het Eendrachtfestival wil laten zien wat Rotterdam te bieden heeft. Ook zonder groot poppodium is er een levendige scene, maar binnen het huidige klimaat is die niet altijd even zichtbaar. Met het Eendrachtfestival is Rotterdam twee maal per jaar een plek rijker waar Rotterdams talent zichzelf kan presenteren.

De organisatie kijkt al erg uit naar de volgende editie in februari 2014, waarin nog meer samenwerkingen met nóg meer toffe Rotterdammers zullen ontstaan. Muzikanten, kunstenaars, organisatoren en sponsoren kunnen zich nu al melden bij de organisatie via eendrachtfestival@gmail.com voor de derde editie in februari 2014.

Voor meer informatie bezoek je de Facebook pagina van het Eendrachtfestival.

Eendrachtfestival werd mede gefinancierd door Popunie Music Support Rotterdam.

Stichting The Clash of the Cover Bands in de problemen?

clashOp dinsdagochtend 25 juni is het faillissement uitgesproken over Stichting The Clash Of The Cover Bands. De Stichting voldoet al geruime tijd niet aan betalingsverplichtingen.

Stichting The Clash Of The Cover Bands startte ruim 10 jaar geleden met de organisatie van een bandcompetitie voor coverbands. Hierna groeide de competitie ook buiten de landgrenzen en kon rekenen op duizenden bezoekers per jaar. Dit heeft echter geen faillissement kunnen voorkomen, want ondanks de goede bezoekersaantallen, voldoet de Stichting al geruime tijd niet aan haar betalingsverplichtingen. Onder de gedupeerden bevinden zich niet alleen leveranciers, maar ook bands en artiesten. Over de gevolgen van het faillissement voor het lopende seizoen van de bandcompetitie is nog niet veel bekend. Een groep gedupeerden wil zich inzetten voor het behoud van de bandcompetitie.

“The Clash is uniek in haar soort en is niet alleen goed voor de ontwikkeling van bands, maar geeft deze bands ook een groter podium dan zij ooit hebben gehad. Het is enorm triest dat deze situatie door wanbeleid van organisator John van den Borne is ontstaan en dit mooie initiatief zou moeten verdwijnen”, aldus één van de gedupeerden. Na Live Music Events, eveneens van John van den Borne, is dit het derde bedrijf op rij dat zijn activiteiten moet stoppen.

Er wordt gezocht naar een oplossing om de bandcompetitie te handhaven en zo niet de deelnemende bands te duperen. Zodra er contact is geweest met de curator, zullen de deelnemende bands geïnformeerd worden over het verloop van de competitie.

Bron: www.backofficeforbands.nl

UPDATE:

Het faillissement van de Stichting heeft echter geen invloed op het voortbestaan van de bekende bandcompetitie. The Clash Of The Cover Bands – The BENELUX Edition wordt al geruime tijd geproduceerd door Artists & Bands bv. Het huidige en de komende seizoenen zullen daarom hun gewone doorgang vinden.

Stichting The Clash of the Cover Bands kwam de afgelopen twee jaar in financiële problemen. Het huidige economische klimaat zorgde voor teruglopende bezoekersaantallen. Ook kreeg de Stichting klappen door wanprestaties van een aantal externe partijen. Achteraf blijkt dat deze partijen zich inspanden om de bandcompetitie voor coverbands – die nu al bijna tien jaar de grootste van Nederland is – van haar concurrentievoordeel te beroven.

Aan de bandcompetitie The Clash of the Cover Bands verandert er in ieder geval niets. Organisator John Van den Borne: “Wij zullen er alles aan doen om ook in de toekomst een toegevoegde waarde te blijven voor alle coverbands in de Benelux”.

Inschrijven
Speel jij ook in een coverband of tributeband en zijn jullie klaar om de hele Benelux te veroveren? Geef je dan op voor The Clash of the Cover Bands – The BENELUX Edition en laat je horen!

Via de website kun je je coverband inschrijven! Ook vind je hier meer informatie over deze spectaculaire bandcompetitie.

 Bron: The Clash Of The Coverbands