Releases september 2020

  • Godsson

  • ZACK INK
    • Genre: hiphop
    • Release-type: album
    • Label: GlitchGang

Tattoo artist en rapper ZACK INK is een sprekend voorbeeld van hiphop ondernemerschap. Vanuit zijn GlitchGang collectief laat hij immers een grote productiviteit zien door een stroom aan merch, tracks, clips en albums te releasen. Zijn nieuwe eigen album Godsson is dan ook alweer de zevende sinds GlitchGang Presents Before 700Stories uit 2016.

Deze plaat is de sterke opvolger van 007 van vorig jaar en telt 11 tracks met bijdrages van Pierrii, Miyagi, DODO, Cor, Jack, Scarface, Ashafar en Young Adz. De producties werden ditmaal verzorgd door Serop, MMPM, Zennybeaterz en p.APE.

Van het gevarieerde Godsson werden vooraf de singles Fake en De Rechter uitgebracht. Na de release kwam de videoclip van Trenches uit waarop D-Block Europe lid Young ADZ te horen is en die geproduceerd werd door Serop. In 2016 bracht ZACK INK nog de track Hopen Dat ’t Lukt uit, maar na een ruig pad met persoonlijke pieken en dalen wordt dit met Godsson bevestigend beantwoord; topspul!

  • Célia

  • GIAN

Producer, muzikant/vocalist Johnny Ray en vocalist Eddie Dukan vormde GIAN in een lentenacht van 2018 en debuteerden met de opvallende eigen beheer ep Labyrinth in juli 2019. De Rotterdamse act tekende deze zomer bij Caroline Benelux. Meteen hierna verscheen de single Balans waarin twee personen hun gedachten proberen te ontvluchten. Het beschrijft een innerlijke worsteling waarbij ze balanceren tussen droom en realiteit.

Begin september volgde tweede single Medicatie ft. Shadi dat opnieuw een nachtelijke sfeer ademt. In het nummer bezingt GIAN de verleidingen die opkomen wanneer de zon ondergaat. Uiteraard staan beide toptracks op Célia, de zes nummers tellende tweede ep die is geschreven en geproduceerd in samenwerking met o.a. Mucky (Sevdaliza) en 22ghosts (Tjeerd Bomhof & Mathias Janmaat).

Aan Mpodia vertelt GIAN: “De ep titel staat voor het overwinnen van onze blinde vlekken. Meerdere nummers die op Célia staan, zijn geschreven en opgenomen in Parijs. Ook de cover van de ep is daar gemaakt, dus dat is onze connectie met de Franse voornaam. Bovendien stamt de naam af van het Latijnse woord ‘caecus’, dat letterlijk ‘blindheid’ betekent. Zoals je kunt horen zijn we tijdens het schrijfproces dichtbij onze eigen belevingswereld gebleven. Daarvoor moesten we wel eerst uit onze comfortzone komen – een persoonlijke uitdaging.”

  • Parting Thoughts

  • Analogue Dear
    • Genre: dreampop, singer/songwriter
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Analogue Dear is de naam waaronder pianist en slaapkamer-producer Sjaak Douma vanuit Rotterdam opereert. En hoe! Hij brengt sinds 2012 muziek uit op gerenommeerde labels als San Holo’s Bitbird en Erased Tapes. Internationale media als FACTmag, Vice en Indieshuffle lopen ook met ‘m weg en artiesten als Nils Frahm, San Holo, Droeloe en Catching Flies laten hun muziek graag door Sjaak remixen. Hiernaast geeft hij pianolessen, schrijft en vertaald bladmuziek en is samen met Katía Truijen oprichter van het //\ hoekhuis platform.

Een artiest dus die misschien nog niet bij iedereen bekend is, maar wel op geheel eigen kracht een solide reputatie heeft opgebouwd. De zesde ep als Analogue Dear heet Parting Thoughts en laat in vijf prachtige melancholische nummers horen hoe uniek het universum van Douma anno 2020 klinkt.

Zelf schrijft hij over de totstandkoming: “There is a certain comfort to be found in the idea that goodbyes and endings often tend to come in waves. And although their importance is usually only really understood in hindsight, I tried to make sense of my own recent personal partings through a collection of five bedroom pop songs that is in equal parts an ode to endings, as it is to beginnings.

On the verge of releasing my 6th ep, Parting Thoughts has seen me at an artistic junction, reconciling myself with a less intellectual and more playful approach to songwriting. A return to form if you will, to the simple notion of making music for its own sake. As a whole, Parting Thoughts was made not unlike how many of us start out making art; to create for no other reason than its own intrinsic value, unburdened by (self-imposed) expectations and successes (or lack thereof).

In many ways, the result of this rekindled approach led to a collection of five songs that could easily be a companion to my first ep, Drawing Patterns. Five small stories that deal with endings, a loss of self, and finding yourself again somewhere along the way.

As an artist, there’s a lot to be said for truly forging your own path, no matter how easy it is to get sidetracked or how slowly you’re going. Parting Thoughts is simultaneously an ode and a reminder to keep a steady footing in an age of uncertainty. To keep making beautiful things, even in the vicinity of goodbyes and endings.”

  • Songs To Make You Move

  • Certain Animals
    • Genre: psychedelische bluesrock
    • Release-type: album, lp, cd
    • Label: TCBYML/Bert Music

Het Rotterdamse rocktrio Certain Animals staat bekend om hun soepele melodieën en vocale harmonieën. Gebaseerd op de muziek waarmee ze opgroeiden zoals The Beatles, Beach Boys, Neil Young, Crosby, Stills & Nash en Electric Light Orchestra. Voeg daar de modernere ‘fuzzy & phasey sounds’ van acts als Tame Impala aan toe en je krijgt onweerstaanbare Songs To Make You Move.

Vanuit hun zelfgebouwde studio lanceren Thijs van Leeuwen (zang, gitaar), Niels-Jan van Dijk (bas, zang) en Kees Braam (drums, zang) na een aantal singles en een ep nu debuut-album Songs To Make You Move en dat staat als een huis. In 12 energieke nummers verkennen de drie nieuwsgierig alle kanten van het rockspectrum.

Het resultaat schuurt, rockt, stampt, swingt en klink zowel aangenaam vertrouwd als verfrissend nieuw. Een knappe prestatie van deze eigenzinnige band met een onmiskenbaar eigen geluid.

  • EP1

  • Le Motat
    • Genre: weirdo pop
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Popsongs, Performance & Poetry, Lief, Hard, Zacht, Catchy, Weirdo, Pop, Absurdo, soms allemaal tegelijkertijd… join club Le Motat! Aldus het statement en de steekwoorden waarmee  multi-talent Tato Wesselo (1996) zijn Nederpop-project presenteert.

De vijf nummers op de aanstekelijke debuut-ep ​EP1 worden gekenmerkt door een vloeiende combinatie van harde kicks en zoete, wat hoekige pop. Tel hier de spitsvondige teksten en welhaast nonchalante presentatie (ook in de video’s en live) bij op en je krijgt een onweerstaanbaar absurdistisch geheel. Hiermee plaatst Tato zich meteen tussen de groten op dit terrein zoals bijvoorbeeld Ton Lebbink (RIP), MAM en het Belgische Arbeid Adelt. Een knappe prestatie!

Le Motat is sowieso goed op weg en speelde al op festivals als Tweetakt en het Valkhof Festival en is bovendien geselecteerd als 3voor12 Talent voor de Popronde 2020. Tato produceerde EP1 met Roy van Rosendaal (Real Derek/Figgie) en mag trots zijn op het resultaat; top-debuut!

  • Drama Girl – Original Soundtrack

  • Beau Zwart

De Rotterdammers Beau Zwart (componist) en Vincent Boy Kars (regisseur) zijn de afgelopen twee jaar bezig geweest met het maken van de soundtrack voor de film Drama Girl. De score zien zij als een op zichzelf staand werk dat ook los van de film beluisterd moet kunnen worden. Met behulp van een crowdfundingproject is een prachtige vinyl-release gerealiseerd en het is de bedoeling het werk tevens met met een voltallig synth band live te performen.

De film Drama Girl is een experiment waarin twintiger Leyla De Munck de hoofdrol speelt in een film gebaseerd op haar eigen levensverhaal. De film ging in première tijdens het Internationaal Film Festival Rotterdam, was genomineerd voor een Tiger Award en was vanaf 5 maart te zien in de Nederlandse filmhuizen. Door de coronamaatregelen viel de bioscoop roulatie grotendeels in het water, maar de film is nog wel te streamen via Picl en Vitamine Cineville.

Tijdens het maken van de soundtrack hebben Beau Zwart en Vincent Boy Kars geprobeerd om het gevoel van traditionele filmmuziek uit de jaren ’60 en ’70 om te zetten in elektronische muziek. Het resultaat is een melancholische score met invloeden van jazz, klassiek, hiphop, house, pop en elektronica. De Drama Girl score laat overtuigend horen dat filmmuziek veel meer dan begeleiding van beeld kan zijn want het is een echt luisteralbum geworden.

Het is tevens de eerste uitgave op Narrative Identity Records, een Rotterdams label gefocust op soundtracks en narratieve muziek. In samenwerking willen filmmaker Vincent Boy Kars en Beau Zwart hiermee de verbindingen tussen film- en muziekwereld verbeteren.

  • New Realities

  • Robin Coops
    • Genre: electropop, avant-garde
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Robin Coops is een Rotterdamse multidisciplinaire kunstenaar en o.a. componist bij de act Human 2.0. Hij studeerde aan de regie opleiding in Maastricht waarna hij een master volgde aan het conservatorium in Den Haag en aan de filmacademie in Amsterdam. Onder zijn stichting de M31 Foundation maakt hij nu verschillende interdisciplinaire projecten van VR opera’s, dansfilms tot AR concerten.

Speciaal voor de huidige welhaast surrealistische tijd heeft Coops zijn ep New Realities gecreëerd; een reactie op de steeds complexere relatie die wij hebben met nieuwe technologie. Robin’s interesse ging hierbij uit naar het spanningsveld tussen de angst en het verlangen de controle te verliezen. Hoe worden we bewust of onbewust gestuurd door technologische, politieke of sociale systemen? Hoe houden wij een kritische houding tegenover de alternatieve realiteiten die naast elkaar bestaan?

New Realities omvat drie tracks met bijbehorende videoclips die gemaakt zijn met ‘easy to use’ apps. Neutrality; over de bias van technologie en gemaakt met Moshup, Adobe en een iPhone camera. Deepfake; over een technologie die het voor ons nog lastiger maakt om realiteit en fictie te onderscheiden en gemaakt met o.a. Reface en Avatarify. Tenslotte Notification; over onze verslaving met technologische apparaten en apps, gemaakt met TikTok.

Dit indrukwekkende drieluik van Robin Coops doet wel wat denken aan het werk van de legendarische Amerikaanse act The Residents en doet daar qua ideeënrijkdom zeker niet voor onder. Buitencategorie!

  • Super/Dual

  • Kole Bristen
    • Genre: electropop, future r&b
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Producer, multi-instrumentalist en singer/songwriter Kole Bristen combineert kalme electropop en alternatieve R&B met impressionistische teksten en een melancholisch narratief. Denk hierbij aan minimaal ambient gitaarspel en weelderige synths, maar ook aan lo-fi en trap beats op een bedje van gelaagde sub-bass.

Geïnspireerd door Frank Ocean en James Blake, en met veel aandacht voor de sonische structuur ligt de nadruk bij de ep Super/Dual op contrasten tussen eenzaamheid en erkenning. Bristen’s terugkerende thema’s zijn autonomie en verdeeldheid.

Super/Dual heeft mede door gevarieerde en bij vlagen vervreemdende falsetto zang een zeer fraaie ruimtelijke vibe meegekregen. De vijf nummers op deze debuut-ep nodigen zondermeer uit om meerdere malen te beluisteren en geven daarbij steeds meer prijs van de interessante arrangementen. Een mooie plaat van een nieuwe artiest om in de gaten te houden.

  • Recession

  • GOLD
    • Genre: loud music, hypnotic dark rock
    • Release-type: album, 3x 12" colored vinyl
    • Label: self-released

Opnieuw laat GOLD een sterk staaltje ondernemerschap in coronatijden zien. Onder de titel Recession brengen ze op een drie dubbeldikke vinylplaat hun recente Bandcamp releases The Isolation Sessions (mei), The Bedroom Sessions (juni) en The Archive Sessions (juli) uit.

En dat betekend bij GOLD zoals gewoonlijk weer veel waar voor je geld, want wat dacht je van: “three lp’s, blue vinyl, etch on side D | beautiful trifold sleeve | collecting the artwork of the individual sessions and offering new cover art by Daniëlle van Ark | comes with download codes for the three individual sessions | eco-friendly vinyl and packaging”

  • In Our Lifetime

  • Dennis Kolen
    • Genre: singer/songwriter
    • Release-type: album
    • Label: Coast Company

Dennis Kolen begint zijn muzikale carrière in 2001 als frontman van de Rotterdamse band Wyatt. Vorig jaar bracht hij het indiepop album Faithful Days uit, maar gaat dit keer volledig terug naar de basis; zijn zang en gitaarspel staan centraal. Met z’n 13e werkstuk In Our Lifetime presenteert Dennis immers echt singer/songwriter album; romantisch, persoonlijk en volledig akoestisch. De plaat roept herinneringen op aan de songwriters uit de jaren ’60 en ’70 waarmee hij groot werd gebracht zoals Bob Dylan, Neil Young, James Taylor, Joni Mitchell, Jim Groce en Jackson Browne.

Na vier jaar toeren met de theatershow ‘Sounds of Silence’, waarin de songs van Simon & Garfunkel werden vertolkt met alleen een akoestische gitaar en twee stemmen, komt Dennis nu met een eigen album vol kleine liedjes. Simon’s nauwkeurige werkwijze als het aankomt op het schrijven van zijn songs en het uitvoeren daarvan, zijn een duidelijke inspiratiebron op het ingetogen In Our Lifetime.

Het album werd in vier sessies live opgenomen met de hulp van producer/drummer Jan Pohl. Zoals de titel suggereert, zijn de belangrijkste thema’s ‘life, love and death’. Het is een fijn album over ouder worden, kwetsbaarheid en vergankelijkheid. Uit de 12 songs spreekt dan ook de voortdurende zoektocht naar zingeving. Kortom aangename terugkeer naar de roots van deze productieve artiest.

  • All Is Forgiven

  • Hawser
    • Genre: loud music, hardcore punk
    • Release-type: album, 12" colored vinyl, cd, digitaal
    • Label: Isolation Records

Rotterdams hardcore trots Hawser bracht het spijkerharde All Is Forgiven uit. Uitgebracht op het gerenommeerde Isolation Records en volledig terecht gericht op de internationale markt. Aan de ronkende promosheet is dan ook geen woord gelogen:

“Solidifying their sound on the upcoming album ‘All Is Forgiven’, the band comes into its own, tackling themes in a way that isn’t particularly traditional to the hardcore scene, while at the same time retaining the scenes ethics.

Maybe that is why Hawser has stood the test of time amongst many other European hardcore bands that came and went over the last ten years. The profound way the band seems to channel certain individual struggles in a universal way that speaks to an extremely loyal fanbase. At the same time the band has retained a sound that is easily identifiable, withstanding any way the wind in the scene was blowing.

The band has toured Europe relentlessly over the last nine years, sharing the stage with bands like Downpresser, Turnstile, No Turning Back, Jesus Piece and Suicidal Tendencies and they are doing another European run alongside Madball, Knocked Loose and Harms Way on the upcoming (postponed) Rebellion Tour.”

All Is Forgiven > Douze Points!

  • Look Alive

  • After Elmer
    • Genre: loud music, poppy punkrock
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Look Alive is de eerste ep van de Rotterdamse poppunk-outfit After Elmer. De band begon in 2018 met drie broers, maar daar is inmiddels gitarist Jasper aan toegevoegd. Een extra man in de band betekent meer power op het podium en dat is volgens hun nog een extra stap in de goede richting!

Met vier tracks in 12 minuten over opgroeien, crappy baantjes en serieuzere zaken zoals het belang van goed luisteren naar elkaar is het inhoudelijk een gevarieerde plaat. Muzikaal schieten er naast catchy gitaarlijntjes en kalme, akoestische tonen ook moordende tempo’s voorbij. Fans van bijvoorbeeld Blink-182 en Green Day kunnen dit met een gerust hart uitchecken.

Voor de titeltrack Look Alive verscheen er zelfs een videoclip, waarin de bandleden solliciteren voor een duf kantoorbaantje. Hiertoe kluste met bloed, tranen en vooral veel zweet zeven mensen afgelopen zomer een video in elkaar in een verlaten kantoorpand. Look Alive werd opgenomen met Iddo aan de Wiel van Starring Audio, waarmee de band ook al hun debuutsingle Locked Door opnam.

  • One Step Back

  • John Swipe
    • Genre: pop/rock
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

John Swipe (1991) is een Rotterdamse singer/songwriter die zich richt op de zogenaamde ‘adult contemporary pop and rock’ zoals deze in de ’70s en ’80s populair was. Hoewel opgegroeid in de ’00s ging zijn voorkeur al snel uit naar het beluisteren van de platencollectie van z’n ouders, zich realiserend dat hij wat decennia te laat geboren was.

Op zijn mini debuut-ep One Step Back toont John dan ook een oprechte voorliefde voor het bombastische van de prog rock zonder dat dit er al te dik bovenop ligt. Achter de drie songs lijkt eerder een subtiel verlangen naar het grootse schuil te gaan.

Inhoudelijk schuwt John Swipe dan ook niet om ongemakkelijke geloofsonderwerpen aan bod te laten komen. Een songtitel als Saviour Of The Universe en het prachtige artwork zijn wat dit betreft veelzeggend. Al met al vormt One Step Back een goede kennismaking op weg naar het album waar nu aan gewerkt wordt.

  • Cheren

  • IMANU
    • Genre: electronics, experimental bass music
    • Release-type: ep
    • Label: VISION

Wederom verscheen op het VISION label van Noisia een plaat van producer en dj IMANU (Jonathan Kievit) die we hebben leren kennen onder de in de drum & bass scene bekende naam Signal. Zijn nieuwe Cheren ep laat een scherp contrast tussen de tracks horen, mede als reactie op de huidige covid-tijden.

Zo zijn Nagow en Cheren twee synth-heavy drum & bass tracks gericht op de dansvloer. Maar daar tegenover laten Whatever It Takes en het treffend getitelde Music To Stay In Your House To een wat ander geluid horen. Volgens eigen zeggen deels vanwege hun oorsprong op het Twitch platform d.m.v. “random submitted samples and spacious sounds to vibe to”.

Na de overtuigende Memento ep uit mei van dit jaar opnieuw een hele dikke plaat van IMANU die lekker door blijft experimenteren. Check it out!

  • Bewildering Thoughts

  • Threnody
    • Genre: loud music, deathmetal
    • Release-type: album, 12" colored vinyl, digitaal
    • Label: Redrum Recordz

In september vierden Nederlandse deathmetal pioniers Threnody uit Schiedam het 25 jarig bestaan van hun internationaal geprezen album Bewildering Thoughts met een speciale vinyl uitgave. Threnody is ontstaan in 1988 en verwierf al snel een geweldige reputatie in de metalscene. Ze staan bekend om hun muzikale innovativiteit en solide live optredens.

Na het uitbrengen van verschillende tapes en een goed ontvangen debuut-album, wordt hun tweede album Bewildering Thoughts gezien als een klassieker en een mijlpaal binnen het metal genre. Het album, in 1995 uitgebracht door het gerenommeerde Duitse platenlabel Massacre Records, werd vergezeld door een videoclip geregisseerd door Mike Redman die destijds regelmatig te zien was op MTV.

Threnody speelde zich in de internationale kijker wat resulteerde in verschillende tours en optredens met metal giganten zoals: Sepultura, Fear Factory, Malevolent Creation, Death,  Paradise Lost en anderen. Bewildering Thoughts staat nog steeds als een huis en blijkt tijdloos. Hierdoor heeft Mike Redman van Redrum Recordz besloten om dit album te eren met een welverdiende re-release; voor het eerst op vinyl, in een gelimiteerde, hand-genummerde, gekleurde uitgave ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan. Proficiat!

  • I’d Rather Do This Slowly

  • Alison Jutta
    • Genre: singer/songwriter, pop
    • Release-type: ep, 12" vinyl, digitaal
    • Label: self-released

I’d Rather Do This Slowly is de tweede ep van Alison Jutta en bevat vijf dromerige pop-nummers. Alison Jutta is een singer/songwriter afkomstig uit Antwerpen die in Rotterdam neerstreek vanwege een studie aan Codarts.

Deze voormalig Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam finalist wikkelt je met haar warme stemgeluid in een deken van dikke baslijnen en elegante melodieën. Geïnspireerd door het werk van artiesten als Haim, Maggie Rogers en Solange combineert Alison meeslepende en soulvolle synthpop. Hiermee vertelt ze je haar verhalen en dagdromen op zeer aangename wijze.

Een frisse, energieke ep die klinkt als een perfect uitgebalanceerde klok en spreekwoordelijk de zon doet doorbreken in de voor velen toch wat sombere tijden. Food for the body and the soul!

  • Antivibe

  • Patroness Saint
    • Genre: experimental electronics, downtempo
    • Release-type: album, digitaal
    • Label: CollectivBeats

Oude maten Geer en Mart zijn doorgewinterde Rotterdamse muzikanten. Samen opgegroeid tijdens het ontstaan van stromingen die zwaar inspireerde zoals hiphop, acid, house, techno, triphop, IDM en postrock. Ook oudere psychedelische rock, funk, soul, jazz en filmmuziek is van grote invloed geweest.

Geer Mussert is naast het maken van muziek ook actief geweest als dj in clubs in Parijs, Londen, St. Petersburg, Berlijn, Barcelona en natuurlijk Nederland. In 2008 maakte hij een album met producer, muzikant en kunstenaar Raabenstein en C.O.N.E. Gitarist/componist Mart Ruiten is actief geweest in bands als Cheech Wizard, Harry Merry & The Must, Droppings, Firetime, So On en tegenwoordig met Ploeg. Speelde door de jaren veel in het NL-clubcircuit en een aantal keer in België en Duitsland.

Zo’n 10 jaar geleden begonnen met het maken van muziek samen. Terwijl ze bergen tracks en schetsen maakten tijdens het improviseren, componeren en produceren vonden ze steeds meer een eigen geluid met veel ambient, diepe bassen, wonky beats en gelaagdheid. Divers in sfeer en sound en toch samenhangend. Ze maken hierbij gebruik van modulaire synths, digitale en analoge effecten, instrumenten en apparatuur, zowel live als in hun studio.

Deze jarenlange geschiedenis en samenwerking komt nu allemaal tezamen in het debuut-album Antivibe uitgebracht op het gloednieuwe eigen label CollectivBeats. Independent  electronic underground music extraordinaire!

  • Beyond Two Souls

  • Beau Zwart
    • Genre: electronics
    • Release-type: ep, 12" vinyl, digitaal
    • Label: Fluid Funk

Na zijn vruchtbare samenwerking met Sykes op de sterke Hold Tight ep uit juli presenteert Beau Zwart nu zes nieuwe tracks op vinyl. De Beyond Two Souls ep is gebaseerd op vloeiende muzikale overgangen en texturen, waarbij elementen van house, breakbeat, funk en hiphop op een soulvolle manier verenigd worden om zijn kenmerkende sound te creëren.

De storytelling van de songs is samengesteld uit het gebruik van arrangementtechnieken die verschillen: van complexe akkoordstructuren in het titelnummer Beyond Two Souls (opnieuw een samenwerking met zanger, dj en producer Sykes), tot meer vier-op-de-vloer dansvloerstructuren in tracks als Marble Book. Het Nederlandse dj/producers duo Fouk (Daniel Leseman en Hans Peeman) gaat met hun disco-infused house remix van de titeltrack Beyond Two Souls weer een heel andere kant op.

Als geen ander maakt de jonge en veelzijdige muziekproducer, performer, dj en filmscorecomponist Beau Zwart complexe muziek toegankelijk en overschrijdt met ogenschijnlijk groot gemak grenzen tussen genres. Knappe plaat weer!

  • Overwerk

  • Ella Banks
    • Genre: hiphop, urbanpop
    • Release-type: ep
    • Label: Ency Music

Na debuut-ep First Things First uit juni vorig jaar is nu de langverwachte tweede ep van Ella Banks uitgekomen; Overwerk. Zoals de titel al aangeeft kwam deze niet zonder slag of stoot tot stand want de ep stond aanvankelijk gepland voor april. COVID gooide echter roet in het eten waardoor dus de hele planning omgegooid moest worden en er uiteindelijk veel overgewerkt moest worden om alles af te krijgen.

Overwerk is bijna volledig geproduceerd door producer Wish. Uitzonderingen zijn My Way (door Maneaux, bekend van Yssi’s Paper Zien) en de aanstekelijke track Ini Mini (door Fuji). Op de track Carrière doet Nazoua mee. Al met al laten de acht songs in 20 minuten een opgewekte stijl horen die opbeurend uitpakt.

Vrijwel gelijktijdig kwam de videoclip bij het nummer Follow Me uit. Goed bezig deze Capellenaar!

Slowflowanimal Kevin heeft zijn alias zoals bekend te danken aan zijn laidback tempo van het overbrengen van teksten. De rapper wist met deze unieke stijl echter wel snel de aandacht te trekken en werd als een van de eersten getekend bij Rotterdam Airlines, één van de grootste hiphop labels van Nederland.

Vorig jaar lanceerde Kevin dan toch zijn eigen platenlabel genaamd ‘Animal Stories’ onder Noah’s Ark. De eerste single op dit label, Kilometers ft. Lijpe, behaalde in mum van tijd de gouden status. In 2020 ging Kevin dan ook ‘gewoon’ verder met het droppen van keiharde tracks. Gordelweg scoorde wederom een nummer 1 single en behaalde ook goud.

Nu volgt daar het album Animal Stories waarop wordt samengewerkt met Idaly, Josylvio, Hef, Emms, Yade Lauren, Ronnie Flex en Lijpe. Gordelweg en de rits singles sindsdien zoals Langzaam, Als Ik Je Niet Zie en Ietsjes Later staan er uiteraard op. Resultaat; een interessant album dat goed laat horen hoe Kevin zich ontwikkeld heeft en hits aaneen rijgt.

  • Never Too Old To Die Young!

  • Kees van Bemmel
    • Genre: acoustic rock 'n' roll, rockabilly
    • Release-type: album, cd, digitaal
    • Label: self-released

Sinds 1984 is rockveteraan Kees van Bemmel te vinden op (inter)nationale podia. Als solo muzikant of frontman in bands zoals The Wildcats, Ghostriders, Bullshine of The Jacuzzi Sharks. Hij werkte samen met legendarische muzikanten als Herman Brood, James Burton, DJ Fontana, Andy Tielman, Rocky Burnette en meer. Daarbij is hij twee keer, na het winnen van de Grote Prijs van Zuid-Holland, in de finale van de Grote Prijs van Nederland terecht gekomen met z’n bands Hot Rock en Dicemen. Een mooie bevestiging voor zijn zelf geschreven songs en de performance die daarbij samen met de bandcollega’s werd neergezet.

Op Never Too Old To Die Young! horen we eigen liedjes die Kees zelf zingt, zichzelf begeleidend op gitaar, maar dat is ongeveer waar de vergelijking met een singer/songwriter ophoudt. Als autodidact heeft van Bemmel zich een stijl van gitaarspelen aangeleerd waarmee hij de akoestische gitaar door zijn stevige ritme en melodie laat klinken als een kleine band.

Logisch, want halverwege de jaren zeventig werd Kees (1963) sterk geïnspireerd door o.a. Elvis Presley, AC/DC, Deep Purple en Iggy Pop. Met deze gidsen als uitgangspunt dook hij in de rock ‘n’ roll, rockabilly, hardrock, blues, country en andere genres. Door een gebrek aan hedendaagse hulpmiddelen zoals YouTube en internetlessen, maar ook aan muziekdocenten die hem destijds konden boeien, heeft hij zich voornamelijk zelf alles aangeleerd.

Afijn, Kees van Bemmel stript op Never Too Old To Die Young! zeer overtuigend muziek maken tot akoestische gitaar en zang, waarna de meest pure vorm van (rock) muziek resteert.

De Spotify-playlist van september

Breng jij een album of ep uit? Meld je release hier aan!

Het Portret: Immanuel Spoor

Dat Rotterdamse muzikanten goed zijn in wat ze doen is bekend maar wie zijn de mensen die deze talenten verder de wereld in helpen? Een bekend voorbeeld is Immanuel Spoor, een creatieve duizendpoot die met zijn enthousiasme voor de Rotterdamse maker meters maakt. Ik spreek hem in zijn kantoor in het Schiekadeblok over wie hij nu is, het Rotterdamse makers klimaat en natuurlijk, De Likt. Dit allemaal met trouwe kameraad Jessie aan zijn zijde die met haar geblaf af en toe het interview aanvult.

Foto copyright © Khalid Amakran

Heel veel

“Mijn naam is Immanuel en ik doe heel veel. In de grote lijn heb ik twee bedrijven, On Track Agency waarmee ik artiesten manage en als label fungeer en ik ben directeur van De Nieuwe Lichting. De Nieuwe Lichting is een stichting die er is om, laat ik het heel formeel zeggen, het makers klimaat te bevorderen in Rotterdam.

Het komt erop neer dat we vooral kijken naar wat er voor muzikanten nodig is en hoe we daarin iets kunnen betekenen. Ik zeg vooral muzikanten omdat wat aan de basis van onze filosofie staat is dat we ons op scenes richten en scenes vormen zich over het algemeen rondom muziek.

Maar, in mijn optiek vormen scenes zich ook rond andere disciplines dan alleen muziek, het is voor mij dan ook heel logisch om dingen te doen met bijvoorbeeld spoken word, street art en comedy. Ik doe verder veel andere dingen, het ligt er een beetje aan wat er op mijn pad komt. Ik programmeer bijvoorbeeld samen met Guido van Dieren de muziek voor de Rotterdamse Dakendagen en POW! WOW! Rotterdam, dit heb ik ondergebracht bij De Nieuwe Lichting.

Ook heb ik vier jaar voor Grasnapolsky gewerkt. Nu niet meer, maar ik host er vanuit On Track nog jaarlijks een eigen stage. Verder heb ik zes jaar lesgegeven als marketing & management docent, onderwijs ingericht als domein coördinator business bij de Zadkine Popacademie en twee jaar bij Codarts een minor “Entrepenourship” gedoceerd.”

 

“Rap was altijd mijn instrument, alhoewel ik ook zes jaar privélessen mondharmonica heb gehad.”

Van rapper tot manager

“Mijn muzikale carrière ben ik als rapper begonnen, ik heb in heel veel verschillende formaties en dingetjes gezeten, mijn liefde voor hiphop is erg groot. Ik heb ook een voorliefde voor wat hardere muziek en elektronische genres, waardoor ik ook in een beetje punk, Rage (Against The Machine) achtige bandjes en bijvoorbeeld op drum & bass feestjes rapte.

Rap was altijd mijn instrument, alhoewel ik ook zes jaar privélessen mondharmonica heb gehad. Dat wilde ik er ook nog weleens bij doen, niet veel mensen weten dat dus daar heb je wel een primeurtje, al doe ik er al heel lang niks meer mee.

 

Sinds mijn 13e organiseer ik al feestjes, hiphop avonden en dat soort dingen en ik zat dus in allemaal bandjes en formatietjes. Op een gegeven moment gingen muzikanten om mij heen mij aankondigen als hun manager, ik was altijd degene die alles regelde en organiseerde voor de bandjes waar ik in zat.”

 

“Strak in het pak, haren netjes, stropdassie om en gewoon met miljoenen handelen.”

Dingetjes organiseren

“Ik werkte toen nog bij Robeco als vermogensadviseur, dat was heel wat anders. Strak in het pak, haren netjes, stropdassie om en gewoon met miljoenen handelen. In 2010 heb ik mijn baan daar opgezegd om full time als manager te werken, ik had On Track al opgezet. Maar dat was niet het enige waar ik mee bezig was. In die tijd was er erg weinig in Rotterdam.

Heel veel van de artiesten die ik managede waren Rotterdammers en al mijn vrienden waren muzikanten. Ook gaf ik dus les op Rotterdamse muziekscholen wat betekende dat ik volle bak tussen alle muzikanten zat. Iedereen klaagde over dat ze nergens konden spelen. Toen zijn we begonnen met wat dingetjes  te organiseren in Rotterdam, verder niet heel ambitieus bedoeld.

“Je kon Immanuel wel bellen en alles werd geregeld.”

Ik kende veel Rotterdamse muzikanten en heb International Events Music & Entertainment Studies gestudeerd aan Fontys. Ik wist dus iets van de muziekindustrie en marketing en ik kom uit de graffiti hoek. Ik vond het altijd heel leuk om in de guerrilla hoek dingen te bedenken. Ik weet hoe je met weinig geld heel veel mensen kan bereiken, bandjes programmeert, publiek mobiliseert en hoe je een soundchekkie kan doen.

Verschillende partijen zoals de gemeente begonnen dat door te krijgen en kwamen naar me toe. Ik was en ben een regelneef. Dingen gingen klikken en kwamen samen, dat werd steeds meer en meer en meer, tot er uit verschillende hoeken werd gezegd dat ze wel grote budgetten voor me hadden.

Maar daar had ik dan wel een stichting voor nodig. Ik dacht, dan gaan we dat doen. In 2014 heb ik De Nieuwe Lichting opgericht. Alles wat ik organiseerde onder On Track bracht ik onder bij De Nieuwe Lichting, mijn agency werd weer een agency en met De Nieuwe Lichting kwam de focus op Rotterdam leuker maken te liggen.”

“Een jaar later kwam Jordy de school binnengewandeld, die drie gingen de oefenruimte van school in en daar is gelijk Bloed Aan De Muur uitgekomen.”

De Likt

“Als we het gaan hebben over De Likt is de cirkel rond. Ik was dus docent op de Zadkine Popacademie en los van de vakken die ik deed had je op dinsdag het “ondernemersloket”. Basically zat ik dan in een lokaal en konden studenten langskomen en vertellen over waar ze mee bezig waren. Soms kregen studenten bijvoorbeeld een deal aangeboden van een label en dan gingen we even bespreken hoe en wat.

John en Giorgi kwamen hier regelmatig langs, ik vond dat twee hele leuke jongens en muzikaal waren ze ook interessant. Een jaar later kwam Jordy de school binnengewandeld, die drie gingen de oefenruimte van school in en daar is gelijk Bloed Aan De Muur uitgekomen. Ze hadden nog nooit iets gedaan samen, na een beetje jammen hadden ze gelijk hun eerste hitje te pakken.

 

Ze konden het project voor school gebruiken en hadden nog een begeleider nodig. Ze vroegen mij als begeleider samen met Henri Oogjen en we gingen met ze aan de slag. Toen ging het best wel snel, best wel hard. Dat kwam o.a. door de Grote Prijs Van Nederland, ze kwamen als groep in de finale, maar wonnen net niet. Jordy won wel de beste muzikant prijs. De jongens stonden opeens in the picture, er kwam veel op hun af.

Alles is toen eigenlijk heel organisch verlopen. Ik was op een gegeven moment twee dagen in de week aan het werk voor De Likt en ik had zoiets van “Ja jongens, wat zijn we nou eigenlijk aan het doen?” Ik was hun docent namelijk en niemand betaalde me voor al dat werk, toen werd er officieel gevraagd of ik hun manager wilde worden. Ik zag heel veel potentie in ze dus we zijn toen gewoon meters gaan maken.”

“Wij hebben in 2013/2014 eigenlijk overal ja op gezegd. “Yo, we hebben een kraakfeestje, geen geld maar wel een kratje pils.” “Is goed.””

Ga aan de bak

“Als je een goede plaat hebt is het vaak goed om deze nog even achter de hand te houden en als je op interessante festivals geboekt wordt moet je ervoor zorgen dat je een liveshow hebt die iedereen omverblaast. Dat moet je 1: in je hebben en 2: het gewoon 100 keer gedaan hebben.

Het is echt heel basic, repeteren, optreden en evalueren. In dat laatste moet je streng voor elkaar zijn, geef het aan als iets niet interessant is of als iemand te laat zit. Ga aan de bak. Wij hebben in 2013/2014 eigenlijk overal ja op gezegd. “Yo, we hebben een kraakfeestje, geen geld maar wel een kratje pils.” “Is goed.” “Yo, we hebben een huisfeestje maar er komen 100 man.” “Ja is goed.”

“Er zullen altijd mensen zijn die zeggen “Je hebt nu momentum!” Ja, dus? Dan bouw je een nieuw momentum.”

Ik had altijd wel het gevoel dat het ergens heen ging, we hebben het helemaal van de ground up opgebouwd. Tot aan Lowlands en Pinkpop platspelen en tours door het hele land uitverkopen. Na die buzz van de Grote Prijs in 2013 hadden we kort daarna het Praat Rotterdams filmpje gemaakt. Dat heeft geloof ik 8 miljoen views gekregen, toen zeiden allemaal mensen uit de industrie “Je moet nu iets uitbrengen!”. Ik heb dat steeds bewust tegengehouden.

Die gasten hadden een paar liedjes geschreven, daar wilde ze wel een ep mee maken, maar ik zei wacht effe. We wisten nog niet precies wat de sound was en wat we live wilde vertellen, we waren nog aan het sleutelen. Fuck it, we gaan gewoon doorspelen, produceren en elke week meeten en praten.

In mei 2015 hebben we toen pas het eerste album uitgebracht. We hadden een fanbase opgebouwd, we konden in no time Worm uitverkopen en ik wist dat die jongens overal live zouden murderen. We waren ready. Er zullen altijd mensen zijn die zeggen “Je hebt nu momentum!” Ja, dus? Dan bouw je een nieuw momentum.

Of ik verder tips voor andere managers heb? Manage alleen acts waar je echt in gelooft en waar je een persoonlijke klik mee hebt, als er geen wederzijds vertrouwen is moet je er mee stoppen.”

 

“Wat daar staat qua programma, de vibe die er heerst en hoe alles en iedereen qua scenes, leeftijden en culturen samen de stad vertegenwoordigen in één festival, ik ken geen enkel ander festival in Rotterdam waar dat zo het geval is.”

Lievelingsdingetjes

“Eén van de hoogtepunten van mijn carrière is wel de editie van Downtown in 2016, ik vind dat festival echt te gek. Wat daar staat qua programma, de vibe die er heerst en hoe alles en iedereen qua scenes, leeftijden en culturen samen de stad vertegenwoordigen in één festival. Ik ken geen enkel ander festival in Rotterdam waar dat zo het geval is. Downtown is wel echt één van m’n lievelingsdingetjes.

Wat 2016 zo bijzonder maakte is dat we met het festival enorme stappen hadden gezet, maar ook met De Likt. Zij sloten de mainstage van het festival af op het Eendrachtsplein. Op een gegeven moment ging het keihard regenen en dat hele plein stond vol. Alle paraplu’s en parasols die ik kon vinden heb ik het publiek in gegooid en er is echt niemand weggegaan. Iedereen is in de stromende regen helemaal door het licht gegaan, wij zijn ook nog met het hele team het publiek in gesprongen. Dat was echt héél vet, Lowlands met hun meemaken natuurlijk ook.

Eendracht Festival is zo’n puur dingetje, dat is echt begonnen met wat muzikanten en mij die het beu waren dat je nergens kon spelen. Nu hebben we vorig jaar de tiende editie gevierd en er kwamen 12.000 mensen opdagen die samen konden kijken naar 140 Rotterdamse toffe bandjes/artiesten die met plezier stonden te spelen.”

 

 

“Ik geloof heel erg in de Rotterdamse maker, je ziet hier ook weer dat het niet een local dingetje is maar gewoon de shit.”

De Rotterdamse maker

“Ja, hoogtepunten, tering. Het is maar net welke kant ik op denk. Ik ben dus gestopt met voor Grasnapolsky werken maar ik host daar wel nog steeds jaarlijks, vanuit On Track, een eigen stage waar ik een 100% Rotterdams programma neerzet. Dankzij de Popunie kan ik die artiesten voor een fucking vette show een nette vergoeding geven. We krijgen daar namelijk al twee jaar budget voor via de  Popunie Live regeling.

Het is een landelijk festival met een hoop internationale acts en veel industrie mensen. Het festival houdt altijd een enquête onder het publiek met o.a. de vraag welk programmaonderdeel ze het vetst vonden. Uit die enquête blijkt dat de On Track Stage het populairste programmaonderdeel is.

Er staat een 100% Rotterdams programma, maar dat communiceren we helemaal niet. Dus ondanks dat de top van de nieuwe Nederlandse en internationale acts op het festival staat, slopen de Rotterdammers het meest. De stage voelt niet aan als een ‘local’ of ‘talentontwikkeling’ ding, maar gewoon als iets heel goeds. Dat onderschrijft het idee dat de Rotterdamse maker heel interessant is.”

De stad bruist

“Doelen voor de toekomst? Weet ik niet. Ja, nee het hele ding is dat ik probeer te doen wat nodig is en wat ik tof vind. Dat heb ik altijd al gedaan en dat zal ik blijven doen. De stad bruist, buiten corona om, op het moment weer best wel en locals weten hun weg te vinden. Ik ben nu dus meer aan het kijken van oké, hoe kunnen we ons herpositioneren.

Nu ben ik meer bezig met concepten ontwikkelen die Rotterdamse artiesten, die wat verder in hun ontwikkeling zijn, helpen om grote stappen te maken. Vooral de stap van lokaal succesvol zijn naar het landelijke speelveld. Die stap is heel belangrijk, maar ook heel moeilijk. Daar ligt mijn focus nu op maar ik heb niet een “daar wil ik uiteindelijk heen”. Het is voor mij meer “wat is er nu nodig”.

In samenwerking met The Daily Indie staat er nu een nieuw platform voor de tien tofste artiesten van Rotterdam, 10X010 POPIN. Wekelijks brengen we daarmee op donderdag één van deze artiesten naar voren, middels een sessie op video, een interview op The Daily Indie en een persfoto van Niek Hage. Afgelopen donderdag was KUZKO aan de beurt, overmorgen is dat MAASK. Binnenkort gaan we met De Nieuwe Lichting nog een nieuw project lanceren. Dat wordt het grootste, meest ambitieuze project dat we ooit hebben gedaan. ”


“Jarenlang leek het zo dat Rotterdammers overal behalve in Rotterdam succesvol waren.”

Hoe consumeer je muziek in Rotterdam?

“Ja op heel veel manieren. Ik vind dat BIRD erg veel, bizar goede programmering heeft staan. Maar ook wat er in het Vierhavengebied allemaal gebeurt met Weelde en Keile enzo, dat vind ik heel interessant. Rotown doet heel vaak toffe dingen, vooral met Left Of The Dial, Worm ben ik echt een groot fan van, dat is misschien wel mijn lievelings venue.

Qua festivals in Rotterdam heeft Motel Mozaique elk jaar super vette shit staan, op Metropolis kom ik al m’n hele leven met heel veel liefde. Wat ik vooral tof vind is het vergelijken van de muziekscene in Rotterdam nu (ff los van Corona) v.s. 2010. Hoe de partijen de waarde en kwaliteit van de lokale programmering zijn in gaan zien, dat vind ik fucking vet.

Rotterdammers kom je namelijk qua muzikanten, qua productie en qua alles door het hele land tegen. Jarenlang leek het zo dat Rotterdammers overal behalve in Rotterdam succesvol waren. Nu zie je gewoon dat er meer waardering is voor de Rotterdammer en dat vind ik gewoon fucking, vet.”


LIJSTJES:

Favoriete muzikanten:

Rotterdams:
KUZKO, MAASK, Het Gezelschap, Beau Zwart, Elijah Waters, Dragonfruit, Socks;SportSocks, Animistic Beliefs, Froukje, Sykes, Le Motat, Iguana Death Cult, Beau Zwart, De Likt, Kay Slice, Jo Goes Hunting, Alberta Balsam, Far I , ADF Samski, Sammie Sedano, Ruwhel Emers.

Niet Rotterdams:
Zwangere Guy, Run The Jewels, Blackwave, Action Bronson, Kojey Radical, Kamauu, Anderson Paak, Heel de 6 Figure Gang, Westside Gunn, Pete & Bas, Phony Ppl, Injury Reserve, Tyler The Creator, Moodymann, Celeste, Maggie Rogers, Tom Mish, Marlowe, Caribou, LA Priest.

 

Favoriete platen:

Rwakus Records presents – Soundbombing, Jai Paul – Die demo met Jasmine en BTSTU, Dudley Perkins – Expressions, Opgezwolle – Eigen Wereld, Guru – Jazzmatazz, A Tribe Called Quest – Midnight Marauders, Curtis Mayfield – Superfly, Alton Ellis – Legend, Black Star – Mos Def & Talib Kweli Are Black Star, Jamiroquai – A Funk Odyssey, Michael Jackson – Thriller, Erykah Badu – Baduizm, Prince (And The Revolution) – Purple Rain , Burial – Untrue, Kendrick Lamar – To Pimp A Butterfly, Anderson Paak – Malibu, Domo Genesis – Genesis, Run The Jewels – Run The Jewels (2), Blackwave – Blackwave., Jamie Woon – Mirrorwriting, SBTRKT – SBTRKT, J Dilla – Donuts, Slum Village – Fantastic, Vol. 2.10, KAYTRANADA – Kaytro to do, Hudson Mohawke – Butters, Mayor Hawthorne – How Do You Do, Robert Glasper – Black Radio (2), Tyler The Creator – IGOR, Action Bronson – Mr. Wonderful, Moodymann – DJ – Kicks, Goldlink – At What Cost, Joey Badass – All Amerikkkan Badass, Schoolboy Q – Oxymoron, Flying Lotus – You’re dead!

Favoriete evenementen:

Wildeburg, Grasnapolsky, Into The Woods, Festival Downtown, Le Guess Who?, BIRD Fest, POW! WOW! Rotterdam, North Sea Jazz,

Favoriete platform/zender/kanaal:

Hiphop In Je Smoel, Operator, Clone, Cloudhead, The Daily Indie, Levels, Popronde, Mono, Push To Select, HardHeaderz, Roodkapje, Redlight Radio, Boilerroom