Releases september 2020

  • Godsson

  • ZACK INK
    • Genre: hiphop
    • Release-type: album
    • Label: GlitchGang

Tattoo artist en rapper ZACK INK is een sprekend voorbeeld van hiphop ondernemerschap. Vanuit zijn GlitchGang collectief laat hij immers een grote productiviteit zien door een stroom aan merch, tracks, clips en albums te releasen. Zijn nieuwe eigen album Godsson is dan ook alweer de zevende sinds GlitchGang Presents Before 700Stories uit 2016.

Deze plaat is de sterke opvolger van 007 van vorig jaar en telt 11 tracks met bijdrages van Pierrii, Miyagi, DODO, Cor, Jack, Scarface, Ashafar en Young Adz. De producties werden ditmaal verzorgd door Serop, MMPM, Zennybeaterz en p.APE.

Van het gevarieerde Godsson werden vooraf de singles Fake en De Rechter uitgebracht. Na de release kwam de videoclip van Trenches uit waarop D-Block Europe lid Young ADZ te horen is en die geproduceerd werd door Serop. In 2016 bracht ZACK INK nog de track Hopen Dat ’t Lukt uit, maar na een ruig pad met persoonlijke pieken en dalen wordt dit met Godsson bevestigend beantwoord; topspul!

  • Célia

  • GIAN

Producer, muzikant/vocalist Johnny Ray en vocalist Eddie Dukan vormde GIAN in een lentenacht van 2018 en debuteerden met de opvallende eigen beheer ep Labyrinth in juli 2019. De Rotterdamse act tekende deze zomer bij Caroline Benelux. Meteen hierna verscheen de single Balans waarin twee personen hun gedachten proberen te ontvluchten. Het beschrijft een innerlijke worsteling waarbij ze balanceren tussen droom en realiteit.

Begin september volgde tweede single Medicatie ft. Shadi dat opnieuw een nachtelijke sfeer ademt. In het nummer bezingt GIAN de verleidingen die opkomen wanneer de zon ondergaat. Uiteraard staan beide toptracks op Célia, de zes nummers tellende tweede ep die is geschreven en geproduceerd in samenwerking met o.a. Mucky (Sevdaliza) en 22ghosts (Tjeerd Bomhof & Mathias Janmaat).

Aan Mpodia vertelt GIAN: “De ep titel staat voor het overwinnen van onze blinde vlekken. Meerdere nummers die op Célia staan, zijn geschreven en opgenomen in Parijs. Ook de cover van de ep is daar gemaakt, dus dat is onze connectie met de Franse voornaam. Bovendien stamt de naam af van het Latijnse woord ‘caecus’, dat letterlijk ‘blindheid’ betekent. Zoals je kunt horen zijn we tijdens het schrijfproces dichtbij onze eigen belevingswereld gebleven. Daarvoor moesten we wel eerst uit onze comfortzone komen – een persoonlijke uitdaging.”

  • Parting Thoughts

  • Analogue Dear
    • Genre: dreampop, singer/songwriter
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Analogue Dear is de naam waaronder pianist en slaapkamer-producer Sjaak Douma vanuit Rotterdam opereert. En hoe! Hij brengt sinds 2012 muziek uit op gerenommeerde labels als San Holo’s Bitbird en Erased Tapes. Internationale media als FACTmag, Vice en Indieshuffle lopen ook met ‘m weg en artiesten als Nils Frahm, San Holo, Droeloe en Catching Flies laten hun muziek graag door Sjaak remixen. Hiernaast geeft hij pianolessen, schrijft en vertaald bladmuziek en is samen met Katía Truijen oprichter van het //\ hoekhuis platform.

Een artiest dus die misschien nog niet bij iedereen bekend is, maar wel op geheel eigen kracht een solide reputatie heeft opgebouwd. De zesde ep als Analogue Dear heet Parting Thoughts en laat in vijf prachtige melancholische nummers horen hoe uniek het universum van Douma anno 2020 klinkt.

Zelf schrijft hij over de totstandkoming: “There is a certain comfort to be found in the idea that goodbyes and endings often tend to come in waves. And although their importance is usually only really understood in hindsight, I tried to make sense of my own recent personal partings through a collection of five bedroom pop songs that is in equal parts an ode to endings, as it is to beginnings.

On the verge of releasing my 6th ep, Parting Thoughts has seen me at an artistic junction, reconciling myself with a less intellectual and more playful approach to songwriting. A return to form if you will, to the simple notion of making music for its own sake. As a whole, Parting Thoughts was made not unlike how many of us start out making art; to create for no other reason than its own intrinsic value, unburdened by (self-imposed) expectations and successes (or lack thereof).

In many ways, the result of this rekindled approach led to a collection of five songs that could easily be a companion to my first ep, Drawing Patterns. Five small stories that deal with endings, a loss of self, and finding yourself again somewhere along the way.

As an artist, there’s a lot to be said for truly forging your own path, no matter how easy it is to get sidetracked or how slowly you’re going. Parting Thoughts is simultaneously an ode and a reminder to keep a steady footing in an age of uncertainty. To keep making beautiful things, even in the vicinity of goodbyes and endings.”

  • Songs To Make You Move

  • Certain Animals
    • Genre: psychedelische bluesrock
    • Release-type: album, lp, cd
    • Label: TCBYML/Bert Music

Het Rotterdamse rocktrio Certain Animals staat bekend om hun soepele melodieën en vocale harmonieën. Gebaseerd op de muziek waarmee ze opgroeiden zoals The Beatles, Beach Boys, Neil Young, Crosby, Stills & Nash en Electric Light Orchestra. Voeg daar de modernere ‘fuzzy & phasey sounds’ van acts als Tame Impala aan toe en je krijgt onweerstaanbare Songs To Make You Move.

Vanuit hun zelfgebouwde studio lanceren Thijs van Leeuwen (zang, gitaar), Niels-Jan van Dijk (bas, zang) en Kees Braam (drums, zang) na een aantal singles en een ep nu debuut-album Songs To Make You Move en dat staat als een huis. In 12 energieke nummers verkennen de drie nieuwsgierig alle kanten van het rockspectrum.

Het resultaat schuurt, rockt, stampt, swingt en klink zowel aangenaam vertrouwd als verfrissend nieuw. Een knappe prestatie van deze eigenzinnige band met een onmiskenbaar eigen geluid.

  • EP1

  • Le Motat
    • Genre: weirdo pop
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Popsongs, Performance & Poetry, Lief, Hard, Zacht, Catchy, Weirdo, Pop, Absurdo, soms allemaal tegelijkertijd… join club Le Motat! Aldus het statement en de steekwoorden waarmee  multi-talent Tato Wesselo (1996) zijn Nederpop-project presenteert.

De vijf nummers op de aanstekelijke debuut-ep ​EP1 worden gekenmerkt door een vloeiende combinatie van harde kicks en zoete, wat hoekige pop. Tel hier de spitsvondige teksten en welhaast nonchalante presentatie (ook in de video’s en live) bij op en je krijgt een onweerstaanbaar absurdistisch geheel. Hiermee plaatst Tato zich meteen tussen de groten op dit terrein zoals bijvoorbeeld Ton Lebbink (RIP), MAM en het Belgische Arbeid Adelt. Een knappe prestatie!

Le Motat is sowieso goed op weg en speelde al op festivals als Tweetakt en het Valkhof Festival en is bovendien geselecteerd als 3voor12 Talent voor de Popronde 2020. Tato produceerde EP1 met Roy van Rosendaal (Real Derek/Figgie) en mag trots zijn op het resultaat; top-debuut!

  • Drama Girl – Original Soundtrack

  • Beau Zwart

De Rotterdammers Beau Zwart (componist) en Vincent Boy Kars (regisseur) zijn de afgelopen twee jaar bezig geweest met het maken van de soundtrack voor de film Drama Girl. De score zien zij als een op zichzelf staand werk dat ook los van de film beluisterd moet kunnen worden. Met behulp van een crowdfundingproject is een prachtige vinyl-release gerealiseerd en het is de bedoeling het werk tevens met met een voltallig synth band live te performen.

De film Drama Girl is een experiment waarin twintiger Leyla De Munck de hoofdrol speelt in een film gebaseerd op haar eigen levensverhaal. De film ging in première tijdens het Internationaal Film Festival Rotterdam, was genomineerd voor een Tiger Award en was vanaf 5 maart te zien in de Nederlandse filmhuizen. Door de coronamaatregelen viel de bioscoop roulatie grotendeels in het water, maar de film is nog wel te streamen via Picl en Vitamine Cineville.

Tijdens het maken van de soundtrack hebben Beau Zwart en Vincent Boy Kars geprobeerd om het gevoel van traditionele filmmuziek uit de jaren ’60 en ’70 om te zetten in elektronische muziek. Het resultaat is een melancholische score met invloeden van jazz, klassiek, hiphop, house, pop en elektronica. De Drama Girl score laat overtuigend horen dat filmmuziek veel meer dan begeleiding van beeld kan zijn want het is een echt luisteralbum geworden.

Het is tevens de eerste uitgave op Narrative Identity Records, een Rotterdams label gefocust op soundtracks en narratieve muziek. In samenwerking willen filmmaker Vincent Boy Kars en Beau Zwart hiermee de verbindingen tussen film- en muziekwereld verbeteren.

  • New Realities

  • Robin Coops
    • Genre: electropop, avant-garde
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Robin Coops is een Rotterdamse multidisciplinaire kunstenaar en o.a. componist bij de act Human 2.0. Hij studeerde aan de regie opleiding in Maastricht waarna hij een master volgde aan het conservatorium in Den Haag en aan de filmacademie in Amsterdam. Onder zijn stichting de M31 Foundation maakt hij nu verschillende interdisciplinaire projecten van VR opera’s, dansfilms tot AR concerten.

Speciaal voor de huidige welhaast surrealistische tijd heeft Coops zijn ep New Realities gecreëerd; een reactie op de steeds complexere relatie die wij hebben met nieuwe technologie. Robin’s interesse ging hierbij uit naar het spanningsveld tussen de angst en het verlangen de controle te verliezen. Hoe worden we bewust of onbewust gestuurd door technologische, politieke of sociale systemen? Hoe houden wij een kritische houding tegenover de alternatieve realiteiten die naast elkaar bestaan?

New Realities omvat drie tracks met bijbehorende videoclips die gemaakt zijn met ‘easy to use’ apps. Neutrality; over de bias van technologie en gemaakt met Moshup, Adobe en een iPhone camera. Deepfake; over een technologie die het voor ons nog lastiger maakt om realiteit en fictie te onderscheiden en gemaakt met o.a. Reface en Avatarify. Tenslotte Notification; over onze verslaving met technologische apparaten en apps, gemaakt met TikTok.

Dit indrukwekkende drieluik van Robin Coops doet wel wat denken aan het werk van de legendarische Amerikaanse act The Residents en doet daar qua ideeënrijkdom zeker niet voor onder. Buitencategorie!

  • Super/Dual

  • Kole Bristen
    • Genre: electropop, future r&b
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Producer, multi-instrumentalist en singer/songwriter Kole Bristen combineert kalme electropop en alternatieve R&B met impressionistische teksten en een melancholisch narratief. Denk hierbij aan minimaal ambient gitaarspel en weelderige synths, maar ook aan lo-fi en trap beats op een bedje van gelaagde sub-bass.

Geïnspireerd door Frank Ocean en James Blake, en met veel aandacht voor de sonische structuur ligt de nadruk bij de ep Super/Dual op contrasten tussen eenzaamheid en erkenning. Bristen’s terugkerende thema’s zijn autonomie en verdeeldheid.

Super/Dual heeft mede door gevarieerde en bij vlagen vervreemdende falsetto zang een zeer fraaie ruimtelijke vibe meegekregen. De vijf nummers op deze debuut-ep nodigen zondermeer uit om meerdere malen te beluisteren en geven daarbij steeds meer prijs van de interessante arrangementen. Een mooie plaat van een nieuwe artiest om in de gaten te houden.

  • Recession

  • GOLD
    • Genre: loud music, hypnotic dark rock
    • Release-type: album, 3x 12" colored vinyl
    • Label: self-released

Opnieuw laat GOLD een sterk staaltje ondernemerschap in coronatijden zien. Onder de titel Recession brengen ze op een drie dubbeldikke vinylplaat hun recente Bandcamp releases The Isolation Sessions (mei), The Bedroom Sessions (juni) en The Archive Sessions (juli) uit.

En dat betekend bij GOLD zoals gewoonlijk weer veel waar voor je geld, want wat dacht je van: “three lp’s, blue vinyl, etch on side D | beautiful trifold sleeve | collecting the artwork of the individual sessions and offering new cover art by Daniëlle van Ark | comes with download codes for the three individual sessions | eco-friendly vinyl and packaging”

  • In Our Lifetime

  • Dennis Kolen
    • Genre: singer/songwriter
    • Release-type: album
    • Label: Coast Company

Dennis Kolen begint zijn muzikale carrière in 2001 als frontman van de Rotterdamse band Wyatt. Vorig jaar bracht hij het indiepop album Faithful Days uit, maar gaat dit keer volledig terug naar de basis; zijn zang en gitaarspel staan centraal. Met z’n 13e werkstuk In Our Lifetime presenteert Dennis immers echt singer/songwriter album; romantisch, persoonlijk en volledig akoestisch. De plaat roept herinneringen op aan de songwriters uit de jaren ’60 en ’70 waarmee hij groot werd gebracht zoals Bob Dylan, Neil Young, James Taylor, Joni Mitchell, Jim Groce en Jackson Browne.

Na vier jaar toeren met de theatershow ‘Sounds of Silence’, waarin de songs van Simon & Garfunkel werden vertolkt met alleen een akoestische gitaar en twee stemmen, komt Dennis nu met een eigen album vol kleine liedjes. Simon’s nauwkeurige werkwijze als het aankomt op het schrijven van zijn songs en het uitvoeren daarvan, zijn een duidelijke inspiratiebron op het ingetogen In Our Lifetime.

Het album werd in vier sessies live opgenomen met de hulp van producer/drummer Jan Pohl. Zoals de titel suggereert, zijn de belangrijkste thema’s ‘life, love and death’. Het is een fijn album over ouder worden, kwetsbaarheid en vergankelijkheid. Uit de 12 songs spreekt dan ook de voortdurende zoektocht naar zingeving. Kortom aangename terugkeer naar de roots van deze productieve artiest.

  • All Is Forgiven

  • Hawser
    • Genre: loud music, hardcore punk
    • Release-type: album, 12" colored vinyl, cd, digitaal
    • Label: Isolation Records

Rotterdams hardcore trots Hawser bracht het spijkerharde All Is Forgiven uit. Uitgebracht op het gerenommeerde Isolation Records en volledig terecht gericht op de internationale markt. Aan de ronkende promosheet is dan ook geen woord gelogen:

“Solidifying their sound on the upcoming album ‘All Is Forgiven’, the band comes into its own, tackling themes in a way that isn’t particularly traditional to the hardcore scene, while at the same time retaining the scenes ethics.

Maybe that is why Hawser has stood the test of time amongst many other European hardcore bands that came and went over the last ten years. The profound way the band seems to channel certain individual struggles in a universal way that speaks to an extremely loyal fanbase. At the same time the band has retained a sound that is easily identifiable, withstanding any way the wind in the scene was blowing.

The band has toured Europe relentlessly over the last nine years, sharing the stage with bands like Downpresser, Turnstile, No Turning Back, Jesus Piece and Suicidal Tendencies and they are doing another European run alongside Madball, Knocked Loose and Harms Way on the upcoming (postponed) Rebellion Tour.”

All Is Forgiven > Douze Points!

  • Look Alive

  • After Elmer
    • Genre: loud music, poppy punkrock
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Look Alive is de eerste ep van de Rotterdamse poppunk-outfit After Elmer. De band begon in 2018 met drie broers, maar daar is inmiddels gitarist Jasper aan toegevoegd. Een extra man in de band betekent meer power op het podium en dat is volgens hun nog een extra stap in de goede richting!

Met vier tracks in 12 minuten over opgroeien, crappy baantjes en serieuzere zaken zoals het belang van goed luisteren naar elkaar is het inhoudelijk een gevarieerde plaat. Muzikaal schieten er naast catchy gitaarlijntjes en kalme, akoestische tonen ook moordende tempo’s voorbij. Fans van bijvoorbeeld Blink-182 en Green Day kunnen dit met een gerust hart uitchecken.

Voor de titeltrack Look Alive verscheen er zelfs een videoclip, waarin de bandleden solliciteren voor een duf kantoorbaantje. Hiertoe kluste met bloed, tranen en vooral veel zweet zeven mensen afgelopen zomer een video in elkaar in een verlaten kantoorpand. Look Alive werd opgenomen met Iddo aan de Wiel van Starring Audio, waarmee de band ook al hun debuutsingle Locked Door opnam.

  • One Step Back

  • John Swipe
    • Genre: pop/rock
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

John Swipe (1991) is een Rotterdamse singer/songwriter die zich richt op de zogenaamde ‘adult contemporary pop and rock’ zoals deze in de ’70s en ’80s populair was. Hoewel opgegroeid in de ’00s ging zijn voorkeur al snel uit naar het beluisteren van de platencollectie van z’n ouders, zich realiserend dat hij wat decennia te laat geboren was.

Op zijn mini debuut-ep One Step Back toont John dan ook een oprechte voorliefde voor het bombastische van de prog rock zonder dat dit er al te dik bovenop ligt. Achter de drie songs lijkt eerder een subtiel verlangen naar het grootse schuil te gaan.

Inhoudelijk schuwt John Swipe dan ook niet om ongemakkelijke geloofsonderwerpen aan bod te laten komen. Een songtitel als Saviour Of The Universe en het prachtige artwork zijn wat dit betreft veelzeggend. Al met al vormt One Step Back een goede kennismaking op weg naar het album waar nu aan gewerkt wordt.

  • Cheren

  • IMANU
    • Genre: electronics, experimental bass music
    • Release-type: ep
    • Label: VISION

Wederom verscheen op het VISION label van Noisia een plaat van producer en dj IMANU (Jonathan Kievit) die we hebben leren kennen onder de in de drum & bass scene bekende naam Signal. Zijn nieuwe Cheren ep laat een scherp contrast tussen de tracks horen, mede als reactie op de huidige covid-tijden.

Zo zijn Nagow en Cheren twee synth-heavy drum & bass tracks gericht op de dansvloer. Maar daar tegenover laten Whatever It Takes en het treffend getitelde Music To Stay In Your House To een wat ander geluid horen. Volgens eigen zeggen deels vanwege hun oorsprong op het Twitch platform d.m.v. “random submitted samples and spacious sounds to vibe to”.

Na de overtuigende Memento ep uit mei van dit jaar opnieuw een hele dikke plaat van IMANU die lekker door blijft experimenteren. Check it out!

  • Bewildering Thoughts

  • Threnody
    • Genre: loud music, deathmetal
    • Release-type: album, 12" colored vinyl, digitaal
    • Label: Redrum Recordz

In september vierden Nederlandse deathmetal pioniers Threnody uit Schiedam het 25 jarig bestaan van hun internationaal geprezen album Bewildering Thoughts met een speciale vinyl uitgave. Threnody is ontstaan in 1988 en verwierf al snel een geweldige reputatie in de metalscene. Ze staan bekend om hun muzikale innovativiteit en solide live optredens.

Na het uitbrengen van verschillende tapes en een goed ontvangen debuut-album, wordt hun tweede album Bewildering Thoughts gezien als een klassieker en een mijlpaal binnen het metal genre. Het album, in 1995 uitgebracht door het gerenommeerde Duitse platenlabel Massacre Records, werd vergezeld door een videoclip geregisseerd door Mike Redman die destijds regelmatig te zien was op MTV.

Threnody speelde zich in de internationale kijker wat resulteerde in verschillende tours en optredens met metal giganten zoals: Sepultura, Fear Factory, Malevolent Creation, Death,  Paradise Lost en anderen. Bewildering Thoughts staat nog steeds als een huis en blijkt tijdloos. Hierdoor heeft Mike Redman van Redrum Recordz besloten om dit album te eren met een welverdiende re-release; voor het eerst op vinyl, in een gelimiteerde, hand-genummerde, gekleurde uitgave ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan. Proficiat!

  • I’d Rather Do This Slowly

  • Alison Jutta
    • Genre: singer/songwriter, pop
    • Release-type: ep, 12" vinyl, digitaal
    • Label: self-released

I’d Rather Do This Slowly is de tweede ep van Alison Jutta en bevat vijf dromerige pop-nummers. Alison Jutta is een singer/songwriter afkomstig uit Antwerpen die in Rotterdam neerstreek vanwege een studie aan Codarts.

Deze voormalig Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam finalist wikkelt je met haar warme stemgeluid in een deken van dikke baslijnen en elegante melodieën. Geïnspireerd door het werk van artiesten als Haim, Maggie Rogers en Solange combineert Alison meeslepende en soulvolle synthpop. Hiermee vertelt ze je haar verhalen en dagdromen op zeer aangename wijze.

Een frisse, energieke ep die klinkt als een perfect uitgebalanceerde klok en spreekwoordelijk de zon doet doorbreken in de voor velen toch wat sombere tijden. Food for the body and the soul!

  • Antivibe

  • Patroness Saint
    • Genre: experimental electronics, downtempo
    • Release-type: album, digitaal
    • Label: CollectivBeats

Oude maten Geer en Mart zijn doorgewinterde Rotterdamse muzikanten. Samen opgegroeid tijdens het ontstaan van stromingen die zwaar inspireerde zoals hiphop, acid, house, techno, triphop, IDM en postrock. Ook oudere psychedelische rock, funk, soul, jazz en filmmuziek is van grote invloed geweest.

Geer Mussert is naast het maken van muziek ook actief geweest als dj in clubs in Parijs, Londen, St. Petersburg, Berlijn, Barcelona en natuurlijk Nederland. In 2008 maakte hij een album met producer, muzikant en kunstenaar Raabenstein en C.O.N.E. Gitarist/componist Mart Ruiten is actief geweest in bands als Cheech Wizard, Harry Merry & The Must, Droppings, Firetime, So On en tegenwoordig met Ploeg. Speelde door de jaren veel in het NL-clubcircuit en een aantal keer in België en Duitsland.

Zo’n 10 jaar geleden begonnen met het maken van muziek samen. Terwijl ze bergen tracks en schetsen maakten tijdens het improviseren, componeren en produceren vonden ze steeds meer een eigen geluid met veel ambient, diepe bassen, wonky beats en gelaagdheid. Divers in sfeer en sound en toch samenhangend. Ze maken hierbij gebruik van modulaire synths, digitale en analoge effecten, instrumenten en apparatuur, zowel live als in hun studio.

Deze jarenlange geschiedenis en samenwerking komt nu allemaal tezamen in het debuut-album Antivibe uitgebracht op het gloednieuwe eigen label CollectivBeats. Independent  electronic underground music extraordinaire!

  • Beyond Two Souls

  • Beau Zwart
    • Genre: electronics
    • Release-type: ep, 12" vinyl, digitaal
    • Label: Fluid Funk

Na zijn vruchtbare samenwerking met Sykes op de sterke Hold Tight ep uit juli presenteert Beau Zwart nu zes nieuwe tracks op vinyl. De Beyond Two Souls ep is gebaseerd op vloeiende muzikale overgangen en texturen, waarbij elementen van house, breakbeat, funk en hiphop op een soulvolle manier verenigd worden om zijn kenmerkende sound te creëren.

De storytelling van de songs is samengesteld uit het gebruik van arrangementtechnieken die verschillen: van complexe akkoordstructuren in het titelnummer Beyond Two Souls (opnieuw een samenwerking met zanger, dj en producer Sykes), tot meer vier-op-de-vloer dansvloerstructuren in tracks als Marble Book. Het Nederlandse dj/producers duo Fouk (Daniel Leseman en Hans Peeman) gaat met hun disco-infused house remix van de titeltrack Beyond Two Souls weer een heel andere kant op.

Als geen ander maakt de jonge en veelzijdige muziekproducer, performer, dj en filmscorecomponist Beau Zwart complexe muziek toegankelijk en overschrijdt met ogenschijnlijk groot gemak grenzen tussen genres. Knappe plaat weer!

  • Overwerk

  • Ella Banks
    • Genre: hiphop, urbanpop
    • Release-type: ep
    • Label: Ency Music

Na debuut-ep First Things First uit juni vorig jaar is nu de langverwachte tweede ep van Ella Banks uitgekomen; Overwerk. Zoals de titel al aangeeft kwam deze niet zonder slag of stoot tot stand want de ep stond aanvankelijk gepland voor april. COVID gooide echter roet in het eten waardoor dus de hele planning omgegooid moest worden en er uiteindelijk veel overgewerkt moest worden om alles af te krijgen.

Overwerk is bijna volledig geproduceerd door producer Wish. Uitzonderingen zijn My Way (door Maneaux, bekend van Yssi’s Paper Zien) en de aanstekelijke track Ini Mini (door Fuji). Op de track Carrière doet Nazoua mee. Al met al laten de acht songs in 20 minuten een opgewekte stijl horen die opbeurend uitpakt.

Vrijwel gelijktijdig kwam de videoclip bij het nummer Follow Me uit. Goed bezig deze Capellenaar!

Slowflowanimal Kevin heeft zijn alias zoals bekend te danken aan zijn laidback tempo van het overbrengen van teksten. De rapper wist met deze unieke stijl echter wel snel de aandacht te trekken en werd als een van de eersten getekend bij Rotterdam Airlines, één van de grootste hiphop labels van Nederland.

Vorig jaar lanceerde Kevin dan toch zijn eigen platenlabel genaamd ‘Animal Stories’ onder Noah’s Ark. De eerste single op dit label, Kilometers ft. Lijpe, behaalde in mum van tijd de gouden status. In 2020 ging Kevin dan ook ‘gewoon’ verder met het droppen van keiharde tracks. Gordelweg scoorde wederom een nummer 1 single en behaalde ook goud.

Nu volgt daar het album Animal Stories waarop wordt samengewerkt met Idaly, Josylvio, Hef, Emms, Yade Lauren, Ronnie Flex en Lijpe. Gordelweg en de rits singles sindsdien zoals Langzaam, Als Ik Je Niet Zie en Ietsjes Later staan er uiteraard op. Resultaat; een interessant album dat goed laat horen hoe Kevin zich ontwikkeld heeft en hits aaneen rijgt.

  • Never Too Old To Die Young!

  • Kees van Bemmel
    • Genre: acoustic rock 'n' roll, rockabilly
    • Release-type: album, cd, digitaal
    • Label: self-released

Sinds 1984 is rockveteraan Kees van Bemmel te vinden op (inter)nationale podia. Als solo muzikant of frontman in bands zoals The Wildcats, Ghostriders, Bullshine of The Jacuzzi Sharks. Hij werkte samen met legendarische muzikanten als Herman Brood, James Burton, DJ Fontana, Andy Tielman, Rocky Burnette en meer. Daarbij is hij twee keer, na het winnen van de Grote Prijs van Zuid-Holland, in de finale van de Grote Prijs van Nederland terecht gekomen met z’n bands Hot Rock en Dicemen. Een mooie bevestiging voor zijn zelf geschreven songs en de performance die daarbij samen met de bandcollega’s werd neergezet.

Op Never Too Old To Die Young! horen we eigen liedjes die Kees zelf zingt, zichzelf begeleidend op gitaar, maar dat is ongeveer waar de vergelijking met een singer/songwriter ophoudt. Als autodidact heeft van Bemmel zich een stijl van gitaarspelen aangeleerd waarmee hij de akoestische gitaar door zijn stevige ritme en melodie laat klinken als een kleine band.

Logisch, want halverwege de jaren zeventig werd Kees (1963) sterk geïnspireerd door o.a. Elvis Presley, AC/DC, Deep Purple en Iggy Pop. Met deze gidsen als uitgangspunt dook hij in de rock ‘n’ roll, rockabilly, hardrock, blues, country en andere genres. Door een gebrek aan hedendaagse hulpmiddelen zoals YouTube en internetlessen, maar ook aan muziekdocenten die hem destijds konden boeien, heeft hij zich voornamelijk zelf alles aangeleerd.

Afijn, Kees van Bemmel stript op Never Too Old To Die Young! zeer overtuigend muziek maken tot akoestische gitaar en zang, waarna de meest pure vorm van (rock) muziek resteert.

De Spotify-playlist van september

Breng jij een album of ep uit? Meld je release hier aan!

The Arthurs: eerlijke liedjes, vuige gitaren

Onlangs bracht de Rotterdamse band The Arthurs de aanstekelijke single Something With Oceans uit en de reacties zijn unaniem lovend. Momenteel werkt de band aan hun tweede album en repeteren ze vanwege de coronacrisis vooral om hun shows te ontwikkelen. Tijd voor een uitgebreid interview met bandlid Robin den Drijver.

“We zijn zeer ambitieus en willen zo veel mogelijk mensen bereiken op zo veel mogelijk toffe plekken, in binnen- en buitenland”.

The Arthurs bestaat al sinds 2004, met een aantal tussenpozen. In de huidige bezetting maakt de band sinds 2017 muziek. Behalve Robin den Drijver (gitaar en zang) bestaat de band uit Dylano Hahury op leadgitaar, Martin Memelink op bas en Jetske Blonk op drums.

Inmiddels is het lijstje met mijlpalen behoorlijk lang. “We zouden op het Bevrijdingsfestival in Rotterdam mogen spelen, dat was denk ik tot nu toe hét hoogtepunt geweest. Helaas gooide corona roet in het eten. We zouden als support van Fischer-Z in De Boerderij spelen, maar dat optreden is verplaatst naar april volgend jaar. Spelen op Westerpop, voor duizenden mensen, was natuurlijk ook te gek.

Daarnaast stonden we op Nacht van de Kaap, in Bibelot en in het Countdown Café in de Q-Factory. We waren aardig bezig met een opmars, speelden veel live, maar de opmars werd helaas gestuit. Het goede nieuws is: onze beste tijd moet nog gaan komen.”

Hoe gaat het met de nieuwe single?
“Prima. Something With Oceans is inmiddels op verschillende radiostations in binnen- en buitenland gedraaid, waaronder op KINK en Indie XL, maar ook op radiozenders in Australië. De videoclip was Video van de Dag bij Pinguin Radio en Video van de Week bij Never Mind The Hype.

Een Amerikaanse recensent legde een link tussen onze videoclip en Fellini. Niet slecht voor een clip die we volledig zelf hebben gemaakt. Er waren wat interviews en we kregen enthousiaste reviews uit Amerika en Engeland.”

 

Jullie teksten betekenen echt iets. Besteed je daar extra aandacht aan?
“Ik houd van songwriters met teksten waar je een eigen interpretatie aan kan geven, zoals Morrissey, Jim Morrison, Mark Linkous, Mark Lanegan, Nick Drake, John Lennon, Thom Yorke, Kurt Cobain, Michael Stipe, Elliott Smith, Frank Black, Julian Casablancas, Bob Dylan en Jason Lyttle.

Het interessante aan het schrijven van liedjes is als je beelden, herinneringen, emoties, gevoelens of zelfs geuren kan omzetten in woorden, waar dan weer een bepaald akkoordenschema bij past of juist dat ene gitaartokkeltje om deze woorden de juiste lading of passende feel te geven.”

Je hebt het over het schrijven van de liedjes, hoe werkt dat bij jou?
“Meestal heb ik een melodie in mijn hoofd, die ik uitwerk op gitaar of er ontstaat een akkoordenschema als ik op mijn gitaar aan het pielen ben. Daarover schrijf ik dan een tekst en neem ik demo’s op in mijn thuisstudio, compleet met drumcomputer etc.

Zodra ik tevreden ben, stuur ik het naar de band voor hun sausje. Iedereen heeft 100 procent creatieve vrijheid, ik ga niet als een of andere autocraat zeggen dat ze het zus of zo moeten spelen. Ik denk dat dat ook zeer belangrijk is voor iedereen om plezier te houden in een band, als je mensen hun eigen ideeën laat inbrengen en uitvoeren. Ze hebben me overigens nooit teleurgesteld, ik heb het volle vertrouwen in ze.”

The Arthurs heeft een eigen sound, waar halen jullie je inspiratie vandaan?
“Vooropgesteld, het is niet onze bedoeling ergens op te lijken, we doen hard ons best om anders te zijn. Los daarvan ben ik mijn hele leven al fan van The Doors, maar wellicht hoor je ook iets terug van Nirvana en The Pixies. Wanneer mensen onze muziek horen, horen ze invloeden terug van R.E.M, Oasis, Soundgarden, Suede, Dinosaur Jr., niet heel vervelend om daarmee vergeleken te worden. Maar nogmaals, we proberen volledig onszelf te blijven.”

Op de plaat klinken jullie behoorlijk energiek, hoe is dat live?
“We bieden een old-fashioned rockshow met bas, twee gitaristen, drums en zang. Het rockt van begin tot eind, ondanks dat onze liedjes onderling niet op elkaar lijken, met veel dynamiek, nu eens hard en vies, dan weer ingetogen en mooi.

In een recensie over ons optreden op Westerpop schreef een journalist: ‘The Arthurs speelt lekkere, pure indie rock. Steviger dan de indie rock die we kennen. Strakke lijnen met rauwe randjes. Melodieus gemixt met op volle kracht knallen. Uniek en anders dan anders’.”

Het gaat al goed met The Arthurs, waar moet het volgens jullie heen?
“We zijn een zeer ambitieuze band en ons doel is om zo veel mogelijk mensen te bereiken met onze muziek en op zo veel mogelijk toffe plekken te spelen in binnen- en buitenland. Ik wil daarnaast nog zo lang mogelijk met Jetske, Dylano en Martin muziek blijven maken en nog heel veel mooie dingen uitbrengen.

Ik heb nog legio plannen met deze band, er zit nog genoeg rek in en we geloven in onszelf. Uiteraard kijken we allereerst uit naar de volgende release. De opnames tot nu toe beloven in ieder geval aardig wat.”