Releases november 2020

  • Dreams

  • Jessy Yasmeen

Na een spontane door de coronacrisis geïnspireerde ‘tussendoor’ ep Isolation Tapes in oktober volg nu dan toch de aanvankelijk geplande ep-release van Jessy Yasmeen; Dreams.

Een korte ep met daarop de eerdere singles Dreams en Forbidden Fruits aangevuld met het al even betoverende nummer No Man Is An Island. Drie kalme op zichzelf staande liedjes die mede door het unieke stemgeluid van Jessy op geheel verschillende wijze zijn ingekleurd. Sterk!

Drie verschillende sferen dus, maar als geheel wel met het onmiskenbare stempel van een oorspronkelijk artiest. We zijn benieuwd wat de creatieve flow waarop Jessy Yasmeen zich momenteel beweegt ons allemaal nog gaat brengen. Voorlopig genieten we van Dreams.

  • Phenet

  • RαzαT
    • Genre: electronics, breakbeat techno
    • Release-type: ep
    • Label: Fra.ctal

Balthazar Chasles, afkomstig uit Parijs, woont nu al drie jaar in Rotterdam. Hoewel hij aanvankelijk alleen kwam voor zijn studie, werd Balthazar uiteindelijk medeoprichter van Fra.ctal. Een beginnend platenlabel in Rotterdam dat zich hard probeert te maken voor nieuwe producers en artiesten.

Al op jonge leeftijd begon Balthazar met het spelen van instrumenten als basgitaar en drums. Beïnvloed door hiphop, rock, drum ’n bass en neo-soul ontwikkelde hij in Rotterdam uiteindelijk zijn nieuwe verslaving: elektronische gear zoals drumcomputers en synthesizers.

Op zijn debuut-ep Phenet, onder de artiestennaam RαzαT, komen al deze invloeden mooi samen in een mix van energiek geprogrammeerde ritmes en wavy synths.

  • [[]]

  • [[]]togethermachine
    • Genre: electronics, cinematic ambient
    • Release-type: album, 12" vinyl, digitaal
    • Label: self-released

Drummer Marcel van As (voorheen Handsome 3some en Coparck) zit al jaren op de kruk bij Spinvis en bracht onder de naam [[]]togethermachine zijn debuutalbum uit, getiteld: [[]]. Het album omvat vijf tracks die in juni uitkwamen (onder de noemer EP) aangevuld met zes nieuwe songs en vormen zo een breed palet aan smaken.

Beïnvloed door o.a. David Holmes, DJ Shadow, Prince, Beach House en Miles Davis werkte van As eigenlijk al jaren aan materiaal rondom (lo-fi) instrumental beats, cinematic ambient en melancholic melodies. Aangespoord door mede-muzikanten en collega’s nam hij 2019 om oud materiaal te verzamelen, maar vooral ook om nieuw materiaal te maken. Het resultaat [[]] laat de diversiteit van zijn repertoire goed horen.

Meanderend van de groovy hiphopbeats van On An Evening Stroll With Luka en [[]]togethermachine ft. DJ Eni-Less, naar de wat meer soundtrack-achtige stukken Sunday Afternoon Mikado en About Last Night. De romantische pianotrack Mimi, All Is Well In Wonderland deed het daarentegen goed op verschillende ambient playlists op Spotify. In het sterk filmische I Remember Julius herdenkt Marcel een overleden vriend.

Eerste single van het album I Dream You Here With Me is de enige gezongen track op het album, die wordt ondersteund door een opvallende animated video gemaakt door Sophia de Geus, de frontvrouw van 45 Acid Babies.

Het symbool [[]] staat overigens centraal in het artwork en alle social media uitingen van [[]]togethermachine. Het symbool is internetcode van weleer en staat voor een omhelzing in de virtuele wereld. [[]]togethermachine is richt zich dan ook niet op het live-podium maar gebruikt de virtuele wereld om samen te komen. Alles bij elkaar levert dit een interessant album op van een origineel artiest!

“What is happiness without sorrow?” Een vraag die de jonge Rotterdamse rapper en zanger Dominiq da Costa zich stelde bij het maken van Eudemonia. Op deze ep beschrijft hij zijn pijnlijke persoonlijke levenservaringen met als doel een positieve boodschap over te brengen. In zijn eigen woorden; “Experience pain so you can appreciate joy!”

Eudemonia vormt zo als het ware een bladzijde uit zijn dagboek vertaalt in vijf tracks. Voor de 13 minuten die deze bij elkaar duren nodigt Dominiq je uit mee te gaan op zijn pad naar geluk. Zijn zelfverklaarde motto hierbij is dan ook: “These days I use less words and more actions! Discard bad vibes & count more blessings!”

Muzikaal is het een zeer gevarieerde plaat geworden. Where It All Started kent een lekkere, lome vibe vanwege de aangename jazzy sounds die uitnodigt je op de teksten te concentreren. Hiermee zijn vorm en inhoud op een organische wijze mooi in balans gebracht. De track Royalty klinkt compleet anders en doet ons wel wat aan 2-step denken. Erg tof allemaal. Het geheel werd overigens opgenomen in en komt uit op het label van de Rotterdamse Mass Production Studio. Dominiq toont zich op Eudemonia een inventief artiest om in de gaten te houden!

  • From Villa Delirium

  • Spasmodique

Het gekoesterde vijfde album van Spasmodique, From Villa Delirium is voor het eerst uit op vinyl met geremasterde opnamen. Het origineel kwam in 2002 uit op cd en betekende destijds de ‘comeback’ van de legendarische Rotterdamse post-punk band. De release sheet schets de context bij deze welkome re-release als volgt:

“After an active decade Spasmodique had broken up in 1992, but during the mid-nineties the members already regrouped to organize the monthly and now legendary multi-media shows ‘Villa Delirium’ at Rotterdam based music club Rotown. Meanwhile drummer Reinier Rietveld founded his home studio Studio 2×2. Soon, but without any time pressure the band started recording again. The album was finished just in time for their reunion-tour, starting late 2002 and framed by the release of the book ’20 Jaar’.

Recorded, mixed and mastered by Reinier, ‘From Villa Delirium’ sounds more drawn out and carefully produced than their previous work, influenced by classic and post rock, their own musical legacy and the chemicals that just had jumped over from the dance to the rock world. They were free from the burden to reproduce their famous live-sound.

Reinier also delivered a dynamic and clear remaster of the album, as if made for vinyl in the first place and revealing that ‘From Villa Delirium’ might be an (underrated) opus magnum of the band. Comes with a revised cover and printed inner-sleeve with lyrics.”

  • Long Nights, Cold Nights

  • Grown George

Grown George is een Rotterdamse rapper, zanger en producer die vanuit het collectief Green Cabin (met o.a. Elijah Waters) zijn eigen collectief vond: We Don’t Care. Met deze groep gelijkgestemde creatives bracht hij in april B4 The Madness: Revenge Of The Geek! uit en volgt die na een aantal losse tracks nu speciaal voor de koude wintermaanden op met Long Nights, Cold Nights.

Er staan zeven nummers op en de speelduur is nog net geen 20 minuten. Na producties van Wondagurl, vroege singles als Lisp en Crumbs die in allerlei playlists terecht kwamen met luisteraars over de hele wereld als gevolg, blijft Grown George hiermee gestaag werken aan een solide (inter)nationaal profiel. De Zuid-Afrikaanse samenwerking op de track Dreams Of Going M.I.A ft. Juliet July wijst hier ook al een beetje op.

Long Nights, Cold Nights is een dope plaat vol urban muziek van nu, gebracht door een hardwerkende artiest met een eigen signatuur (en stage-presence weten we uit ervaring!). Een mooie aanloop ook naar Grown George’s debuutalbum dat gepland staat voor het voorjaar van 2021.

  • Addictive Minds

  • Lucky Blue
    • Genre: poppy indierock
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

“Het eerste nummer van de ep is ‘Alone’. Dit nummer is geschreven in een eenzame tijd, maar door dit nummer heb ik veel nieuwe mooie mensen en vrienden leren kennen. Het leven is fatoe soms man.” aldus Marcus de Jonge, zanger/gitarist en bandleider van Lucky Blue.

Het geeft goed de opgewekte en ongecompliceerde levensinstelling weer waarmee hij, samen met drummer Damian ‘Boomboom’ Kreukniet, bassist Teun ‘Big Tuna’ Wijtman en gitarist Jim ‘Sweaker’ Jansen, de debuut-ep Addictive Minds heeft gemaakt met daarop vijf songs.

Uiteraard staat de ijzersterke debuutsingle Alone erop: o.a. 4x achter elkaar gedraaid op 3FM in één ochtendshow, hit van week op zowel KINK als KINK XL (en daarmee het het meest gedraaide nummer van die week) en daarna ook nog veelvuldig gedraaid waardoor het uiteindelijk dé 3FM lentehit geworden is. Echter ook een nummer als 2M Nothing blijkt hier niet veel voor onder te doen.

Geïnspireerd door uiteenlopende acts als Pavement, Mac DeMarco, Velvet Underground en Wavves weet het viertal uiterst catchy songmateriaal uit de mouw te schudden. Deze terechte winnaars van de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam 2020 beloven hiermee dan ook een aanwinst te zijn waar we hopelijk nog lang van kunnen gaan genieten, zeker als het live-circuit weer gaat functioneren. Voor dit soort positieve, aansprekende en knallende indierock zal er altijd plek zijn!

We maakten eerder een uitgebreid portret van Lucky Blue en dat vind je hier.

  • Set The Tone

  • Dwayne Pinnock

Dwayne Pinnock werd in Londen geboren, kwam vervolgens in Rotterdam terecht en groeide hier als dj, producer en organisator uit tot één van de smaakmakers binnen de scene. In zijn biografie lezen we o.a. hoe het begon: “Since he was a child he was busy with taping his own mixes, learning to play the guitar and taking drumming lessons. In 2014 at the age of 19 he began to self study dj-ing and producing on the Internet and in his local scene. After a few months he entered a dj contest by Benny Rodrigues at the legendary club Toffler in Rotterdam where he won his first gig. After this debut he has been busier than ever playing at different parties throughout Holland…”

Via het onvolprezen Obvious Collective uit Rotterdam verschijnt nu de ep Set The Tone en dat is een hele beste. De ‘originals’ Set The Tone en Me & You staan erop naast een bangin’ remix van het titelnummer door de Zuid-Afrikaanse producer DJ Toochi. In het materiaal laat Dwayne zijn Engelse roots goed doorklinken want invloeden van door hem gewaardeerde artiesten als Josh Butler, Dale Howard en Shadow Child zijn er smaakvol in terug te horen. Bij elkaar 20 minuten aan top dansvloer materiaal!

  • So So Lobi 2

  • Winne
    • Genre: hiphop
    • Release-type: album, 2x lp, digitaal
    • Label: Top Notch

Winston ‘Winne’ Bergwijn is niet alleen een begenadigd woordenkunstenaar maar ook een sociaal bewogen artiest met een positieve boodschap. Hij inspireerde met zijn openhartige lyrics en empathische karakter al een hele generatie uiteenlopende artiesten. In samenwerking met het merk Patta dropte hij de mixtape So So Lobi 2 (vertaald: alleen maar liefde). De opvolger van de eerste editie uit 2009.

Als maatschappelijk betrokken verbinder is zijn doel om liefde in de wereld te brengen en een ander licht te laten schijnen op de schijnbaar competitieve hiphopwereld. Vanwege de huidige tijden gevuld met onbegrip, haat, angst en verdriet, waarin liefde soms ver te zoeken is, komt So So Lobi 2 als geroepen. Winne bracht geïnspireerd door de #BlackLivesMatter protesten uit het voorjaar, de grondleggers en nieuwkomers van de scene samen om via dit project, los van commercie of marketing, iedereen die de BLM movement support een platform te geven. Op een positieve manier.

In het intro staat Winne stil bij de dood van zijn beste vriend Feis en geeft daarna volop ruimte aan rappers van het moment die wat te vertellen hebben: van Yung Nnelg en Zwangere Guy tot Bokoesam, Adje, S10 en de logischerwijs onvermijdelijke Akwasi. Het is hiermee een rijke compilatie geworden, met veel verschillende stemmen in de 17 tracks die het album telt. Overige artiesten die langskomen zijn o.a. Emms, Jonna Fraser, ADF Samski, Chivv, Sor, Rocks en RDBjan.

De opbrengst van het speciale Patta-shirt in beperkte oplage gaat naar de educatie van jongens en mannen en de bescherming van zwarte meisjes en vrouwen binnen de gemeenschap. Dit wordt ondersteund door Kick Out Zwarte Piet, The Black Archives, Top Notch en Patta. Alles bij elkaar is So So Lobi 2 iets heel moois geworden; a true labour of love!

Na hun debuut met een 7″ vinyl single op het Belgische Belly Button Records in april, brengen de garagepunkerts van Knife Massage nu een ep uit via het hyperactieve Turkse label Kafadan Kontak. En wat voor één…

Op EP// raggen ze er in 6.34 de songs Sewer Child, When Lies Are, Jaw Clenches Cyanide en Jenny Made A Mess (flying cunt destroyers) doorheen en laten de luisteraar gelukzalig naar adem happend achter. Er zijn ook nog eens ontregelende video’s gemaakt voor het filosofische Sewer Child en het wat meer psychedelische Jaw Clenches Cyanide. Al met al een compact portie muziek-vaccin waar geen virus tegenop kan.

Het klinkt allemaal zo overtuigend young, loud & snotty dat je weet dat deze heren uit het juiste wrakhout gesneden zijn. Psychedelic fuzz and noise at his best; heerlijk!

  • Nu Of Nooit

  • Dinkey Valente

Dinkey Valente is de artiestennaam van Jürgen Valies. Een hiphop liefhebber pur sang die al vanaf de vroege jaren ’90 in de Rotterdamse scene rondloopt. Opgroeiend ontwikkelde hij een liefde voor jaren ’70 soul en vervolgens dompelde hij zich onder in het werk van hiphop iconen als GURU (Gangstarr), Public Enemy, Brand Nubian, Rakim, Big Daddy Kane, NAS en Scarface (Geto Boys).

Hiernaast inspireerde ook lokale acts als bijvoorbeeld DCO, Black Steel, MC Sranang, Cousin Steve, Ammo Lab, Musical Messengers en Postmen hem om zelf met muziek bezig te gaan.  Hierin staan bij voorkeur diepgang en echtheid centraal want zijn motto is: “Love and respect to those keeping it real”.

Al deze bagage hoor je goed terug op de ep Nu Of Nooit. Want in de zeven tracks is het aan de ene kant een aangenaam feest der herkenning wat de old-school flows en vibe betreft en tegelijkertijd stralen de persoonlijke teksten een oprechte positiviteit uit. Dit maakt het een aansprekende en toegankelijke plaat die niet snel verveelt.

Ook muzikaal is het gevarieerd en zitten er geinige dingetjes in zoals een Eddie Van Halen sample in Gewoon Doen. Als geheel sluit Nu Of Nooit mooi aan op recentelijke releases van bijvoorbeeld Winne en Mike Metalz; toffe hiphop voor volwassenen!

  • Vəʊkəˈliːz (Vocalise)

  • Marlou Vriens
    • Genre: experimental a capella, ambient
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Marlou Vriens is een klassiek geschoolde Rotterdamse zangeres, songwriter en componiste. Van jongs af aan bezig met het maken van eigen composities en daarbij later geïnspireerd door haar grote idolen Tori Amos, Joni Mitchell en Björk. In 2009 studeerde ze af aan Codarts als ‘Docent Muziek’ en in 2020 behaalde ze haar Master ‘Innovative Rhythmic Choir Leading’ aan The Royal Academy of Music in Aalborg, Denemarken.

Marlou’s muziek kennen we als eerlijk, verfijnd en ruw tegelijkertijd en kent een waaier aan invloeden, van klassiek tot jazz en van pop tot soul. Haar vocale flexibiliteit vormt de handtekening onder eigen composities en haar backing- en lead vocals voor anderen. Op de ep Vəʊkəˈliːz laat ze een selectie van vijf unieke ‘a capella’ werken horen. Composities van een vocale zoektocht naar harmonie en dissonantie die daardoor zowel beeldend als vervreemdend werken.

Dit vocale cross-over project heeft als experiment rondom klank, flexibiliteit, intensiteit, kleur en timbre gelukkig een toegankelijk eindresultaat. Juist daarin ligt dan ook de kracht van dit fraaie werkstuk. De titel Vəʊkəˈliːz (Vocalise fonetisch geschreven) is een knipoog naar Vriens klassieke basis en een speelse variatie op “vocal ease”. De composities zijn geschreven voor de dans performances WoMAN, Garden en Landscapes van HIMHERANDIT Productions in het Deense Aarhus. Een zeer geslaagd experiment wat ons betreft!

  • Small Town Boy

  • Duncan Laurence
    • Genre: pop
    • Release-type: album, 12" colored vinyl, cd, cassette, digitaal
    • Label: Universal

Duncan Laurence is de artiestennaam van Duncan de Moor (geboren in Spijkenisse, opgegroeid in Hellevoetsluis). Sinds zijn 13e schrijft Duncan eigen teksten en op zijn 17e deed hij mee aan Kunstbende. In 2012 won hij de lokale talentenjacht Brielle’s Got Talent en mocht hierdoor een dag in een studio muziek opnemen met producer Emanuel Platino. Vervolgens deed de ambitieuze De Moor tussen 2013 en 2017 een opleiding aan de Tilburgse Rockacademie.

Bekend werd hij door zijn deelname aan het televisieprogramma The Voice Of Holland en uiteraard vooral het winnen van het Eurovisie Songfestival, met het door hemzelf geschreven en gecomponeerde nummer Arcade in 2019.

Zijn debuutalbum Small Town Boy is nu uit met daarop naast Arcade ook de hitsingles Love Don’t Hate It en Someone Else. Met dit uitgebalanceerde album bevestigd Duncan Laurence definitief zijn status als internationaal meedraaiend popartiest. Hij werkte niet alleen samen met gerenommeerde songwriters en producers Brett McLaughlin (Troye Sivan, Selena Gomez) en Bram Inscore (Icona Pop, Mayer Hawthorne), maar produceerde een groot deel van het album zelf.

Het album kent 13 tracks en laat overtuigend horen dat Duncan een unieke stem heeft die de songs een herkenbare veelal melodramatische twist geven. Small Town Boy belooft het startpunt te zijn van een mooie muziek carrière; droomdebuut!

  • Bird’s Eye

  • L'Asset
    • Genre: synthpop
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

L’Asset is de ‘nom de plume’ waaronder Tessa Lamers haar muziek op de wereld loslaat. Een naam die zoals ze zelf aangeeft een lading dekt: “A radiant, brisk art-synth-pop act that explores undiscovered feelings through songs that stick in the mind, phrased in words that are honest and personal to the eyes. With a slight eccentric touch, L’Asset creates non-boxed music through her assets: the band and the songs.”

De in Groesbeek geboren en daarna in Rotterdam studerende Tessa werkt gedreven aan haar projecten en dit begint zich uit te betalen. Na een aantal losse tracks brengt L’Asset haar langverwachte debuut-ep Bird’s Eye uit. Hierop behandeld ze in vijf tracks aspecten van de persoonlijke ontwikkeling die ze de laatste jaren heeft doorgemaakt. De muziek is daarbij mee geëvalueerd van meer traditionele indiepop tot catchy synthpop en klinkt fris, krachtig en vol levenslust.

De songwriting is zondermeer goed te noemen en de zeer intieme persoonlijke teksten contrasteren fraai met Tessa’s heldere stem en de subtiel gelaagde muziek die nergens zwaar op de hand wordt. Hierin ligt de kracht van Bird’s Eye; een overtuigende debuut-ep!

  • Accidental Sounds

  • Kamiel Thomas
    • Genre: lo-fi dreampop
    • Release-type: ep, cassette, digitaal
    • Label: self-released

Accidental Sounds is het solo-debuut van Kamiel Thomas. Hij speelde eerder in de avant-garde rockband GOLD en hoewel geboren in Hengelo is Kamiel al geruime tijd in Rotterdam gevestigd. Via Accidental Sounds leren we hem van een geheel andere kant kennen; persoonlijk en kwetsbaar.

De plaat laat immers demo’s en spontane experimenten horen die deze zomer thuis in complete afzondering gemaakt werden. Dit resulteerde in 12 intieme werkstukjes met grote zeggingskracht, handelend over liefde, erkenning en zelfverraad. Vanwege de opname op een 4-track cassette recorder hangt er een aangename lo-fi sluier over het album.

Dit in combinatie met het de variëteit in sounds en korte speelduur van de songs maken het een even beklemmend als onontkoombaar geheel. Werkelijk prachtig. Te vergelijken met werk van een John Frusciante, Elliott Smith of Syd Barrett; misschien in aanleg niet eenvoudig te behappen en wellicht wat onsamenhangend, maar uiteindelijk ronduit betoverend materiaal.

Accidental Sounds werd gemixt door Hasret Emime en Kamiel zelf en gemasterd door Menno Bakker met een top klinkend album als resultaat. Naast de streams is het album ook te koop als cassette. We concluderen dat eenzaamheid zelden zo geloofwaardig vertaald werd als Kamiel Thomas dat doet in zijn Accidental Sounds.

  • The First Noble Truth

  • Far I

It’s the return of the Black Shepard! Maar liefst vijf jaar had de oprichter van HardHeaderz nodig om zijn vorige album Samsara in februari uit te brengen. Met opvolger The First Noble Truth was hij echter binnen drie maanden klaar. Het geluid klinkt voor de doorgewinterde hiphopper dan ook bekend in de oren. Far I greep terug op zijn roots en dat heeft een bijzonder resultaat opgeleverd.

The First Noble Truth is het eerste deel van het vierluik The Four Noble Truths. Een concept dat Michael heeft ontleend aan het Boeddhisme. Op zijn eigen manier probeert Far I daarmee eeuwenoude wijsheden te combineren met authentieke hiphop. Op Samsara heeft hij daar trouwens ook al mee geëxperimenteerd.

De eerste nobele waarheid is simpel: er is lijden! En dat valt goed te horen in de harde boombap beats waar de gruizige flow van Far I dwars doorheen snijdt. Alle producties zijn afkomstig van Amerikaanse producers en dit geeft de negen tracks in een ruim halfuurtje een rauwe en authentieke oldschool vibe.

Opvallend is dat elk nummer op The First Noble Truth refereert aan een persoon. Zo is het nummer Tupac Shakur vernoemd naar de legendarische rapper omdat Far I hierin een verwijzing maakt naar Pac’s Dear Mama. Tupac Shakur wordt geclipt en eerder kwamen er al video’s uit bij de tracks Ray Charles en H.E.L.D.E.R.H.E.I.D. (zie voor de legacy van deze in 2004 overleden Rotterdamse rapper zijn Wikipage). Prima release weer van de maestro!

  • The Hidden Notes Project

  • ROD20
    • Genre: electronics, experimental techno
    • Release-type: album
    • Label: Axis Records

The Hidden Notes Project is de opvolger van het spontane Rod20 In The Mix mix-album van Benny Rodrigues. Zoals hij zelf aangeeft kent het Rod20 In The Mix album een “peak time fissa energy” en kwam deze zomer gelimiteerd uit, als een cd + downloads via de Bandcamp Fridays en zal waarschijnlijk later nog een ruimere release krijgen. The Hidden Notes Project daarentegen is ingetogener en gaat veel dieper.

“With techno verging towards the peak of mainstream exposure, alongside algorithmic distractions altering our sub-consciousness, ‘The Hidden Notes Project’ shows my deepest intimate quest into inner psycoacoustic frequencies, without the urgency to shout, convince or adapt in a rat race driven outside world. Sequences of bleeps & tones that the modern ear has grown accustom to in the wider context of noise.

But what if we become the noise controlling our existence? What if undiscovered planets and abstract concepts we humans don’t understand were hidden in our consciousness all along? Which stars are we actually chasing? Most above all ‘The Hidden Notes Project’ finds me leaving the theory of context and embracing the purpose of internal control.

During my Corona lockdown i decided to fire up my vintage hardware collection, and for the 1st time in my 15 years of music making, start jammin’ without a single computer in sight. I soon realized that creating music in this oldskool way, with each session limiting myself to just 1 synthesizer and 1 drum machine recorded in a single take, was the most studio-fun i ever had. So from now on Rod20 (as in 2020, but also ROD 2.0) will serve for all my strictly (analogue) hardware productions.”

The Hidden Notes Project werd geheel geschreven en geproduceerd door Rodrigues en komt uit op zijn jeugdheld en inspirator Jeff Mills’ Axis Records. De mastering werd door Alden Tyrell gedaan. Zondermeer een bijzonder en beloftevol project in deze ongewone tijden door een artiest die zichzelf noodgedwongen heruitvond en dat verdiend natuurlijk alle respect!

  • The Right Place

  • Mark du Mosch
    • Genre: electronics, house, techno, nu-disco
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

De creatieve producer en dj Mark du Mosch uit Rotterdam bracht via zijn Bandcamp & Soundcloud accounts deze maand alweer zijn zoveelste release van het jaar uit; The Right Place ep.

In de vier tracks Nightfall 23, The Right Place, Le Rayon Vert en Cleeer laat Mark in een kleine 20 minuten op zijn geheel eigen wijze horen waar hij voor staat; uitgebalanceerde house met wat lepels italo, een kledder electro, afgeblust met een flinke scheut ‘classic’ techno. Top!

Terugkijkend blijkt 2020 op muzikaal gebied behoorlijk vruchtbaar voor Mark du Mosch geweest te zijn met een viertal onderscheidende releases waar we nog lang van kunnen genieten. Een mooie bijdrage en opstekers voor de liefhebbers van spannende elektronische muziek.

  • Empieza Otra Vez

  • Ysa Bermejo
    • Genre: experimental electronics, rap
    • Release-type: album, cd, digitaal
    • Label: self-released

Muzikant, componist en performer Ysa Bermejo komt uit Logroño (La Rioja, Spanje) en werkt tegenwoordig vanuit Rotterdam. Van jongs af aan schoolde zij zich muzikaal, reisde hiervoor de wereld af (o.a. CSMN, Maastricht Conservatorium, New York Jazz Academy, Codarts…) en zong in uiteenlopende projecten. Dit gaf haar de gelegenheid op te nemen en te spelen op verschillende Europese festivals en podia zoals North Sea Jazz, Vrije Geluiden, De Doelen, Actual Festival en Días Latinos.

Empieza Otra Vez (Spaans voor ‘opnieuw beginnen’) is haar eerste solo-album. Hiertoe begon ze in 2018 een muzikaal universum rondom donkere elektronische beats te creëren samen met producer Okkio (bekend van z’n eigen act ermanø). Samen experimenteerde ze met analoge synthesizers, verschillende ‘sound textures’ en drummachines totdat er iets ontstond wat Ysa nog niet eerder ontdekt had. Het betekende een nieuw hoofdstuk in haar carrière .

Ysa’s originele ideeën en composities naast Okkio’s productie, arrangementen en co-writing resulteerde in het energieke korte conceptalbum Empieza Otra Vez. De warme stem, snelle raps en smaakvolle zang van Bermejo contrasteren hierop prachtig tegen de meer agressieve elektronische achtergrond. Een subtiele balans tussen stevige beats en bassen, sloganachtige boodschappen, raps en een bij vlagen dystopische sfeer. Voor liefhebbers van avontuurlijke elektronische muziek en originele vocale invalshoeken is dit album met z’n verrassende Spaanse twist echt een aanrader!

In het Spaanstalige booklet bij de cd staan overigens de teksten en enkele aantekeningen over de achtergronden ervan. Het idee hierbij is om eerst de introductie te lezen, vervolgens de teksten tijdens het beluisteren van de zeven tracks te lezen om zo het gehele concept te doorgronden.

“We live in a time where artists are continuously crossing boundaries without giving it the least thought, they avoid tags and labels and can truly be defined as post-genre. Ysa Bermejo is one of the latest exponents of this generation.”

  • Chapter 22: Puzzled

  • Lady Shaynah

Lady Shaynah kreeg muziek met de paplepel ingegoten en is al bijna een veteraan te noemen. Op haar palmares staan o.a. supports voor artiesten als Sabrina Starke (gedurende de ‘Dreamers’ tour) en optredens op b.v. de Codarts-stage van het North Sea Jazz Festival. Hiernaast produceerde ze ook materiaal samen met artiesten als HAYP (Ladies of Soul), Anan den Boer (Alain Clark) en Nosa Apolo (Craig David).

Desalniettemin nam Shaynah een korte time-out, hervond zichzelf en kwam terug met hernieuwde inspiratie en een frisse nieuwe sound. Dit hoorden we voor het eerst terug in het nummer Over, de eerste single van het aankomende album Chapter 22. Dit persoonlijke en emotionele werkstuk zal drie verschillende ep’s omvatten; Puzzled, Wasted en Naked.

De eerste hiervan Chapter 22: Puzzled is nu uit en laat gedreven R&B influenced pop horen in vier tracks. De singer/songwriter en vocal coach vertelde hierover: “This is my most personal project up to date, it might upset some people because the hurt from which it was born. However, I’m ready to talk about it and connect with those who can relate to it. It might comfort the both of us.”

Op Puzzled heeft Lady Shaynah ervaringen om willen zetten in creatieve expressie door een plaat te maken die verbindt en emoties weet op te wekken. Fly, de catchy lead-single van de ep, laat deze reflectie goed horen en geeft ook haar persoonlijke groei weer. De videoclip bij het nummer Fly werd trouwens geheel in Rotterdam gefilmd. Heerlijke smooth pop met een bite!

  • Like No Other

  • Eva Auad
    • Genre: pop
    • Release-type: album, cd, digitaal
    • Label: Basta Music

De in Vlaardingen geboren zangeres en componiste Eva Auad groeide op in een muzikaal gezin en trad al jong op in familieverband. Er werd hiervoor geoefend met Beatles en Bee Gees materiaal en met twaalf jaar schreef Eva haar eerste eigen liedje. Hierna volgde een gezond dieet van Dusty Springfield, Astrud Gilberto, Stevie Wonder, Mariah Carey en verschillende gospel artiesten en ontwikkelde ze aan de hand van jazz vocalisten als Ella Fitzgerald een meer improviserende zangstijl.

Na deelname aan ‘The Voice Of Holland’ en een debuutalbum in 2012 in samenwerking met JB Meijers (Solomon Burke, Common Linnets) volgde in 2015 Rules Of Romance, geproduceerd door Ken Stringfellow (REM, The Posies). Aan ervaring en bagage dus geen gebrek.

Op haar derde album Like No Other horen we dan ook kwaliteitspop met een grote ‘P’ van een gerijpt muzikant die zich gestaag ontwikkeld heeft. Twaalf zelfgeschreven songs die een breed spectrum bestrijken en tegelijkertijd toegankelijk klinken. De zang is soepel, krachtig en expressief en het album laat overtuigend horen dat Eva Auad een artiest met een ‘eigen’ stem is die veel te bieden heeft en alle kanten op kan. Fijne plaat!

  • Present Shock

  • Versalife
    • Genre: electronics, futuristic electro
    • Release-type: ep, 12" colored vinyl, digitaal
    • Label: Transcendent

Na z’n geweldige Shape Shifter ep op Delsin van vorige maand komt Versalife alweer met een volgende; Present Shock. Hierop stevige, trippy space-electro ditmaal uitgebracht via het eigen Transcendent label. Onder de vlag van Conforce, Hexagon en Silent Harbour bracht Boris Bunnik hier eerder muziek op uit.

De tracks Reality Distortion Field, Shadow Warrior, Transient Versicle Fusion en Anxiety klinken productioneel uiteraard weer als om door een ringetje te halen en hebben allen een onmiskenbare uplifting vibe. In Transient Versicle Fusion ligt het tempo nog wat hoger dan in de andere drie en dit maakt Present Shock als geheel uiterst gevarieerd. Al met al een mooi pakketje sfeervol dansvloer materiaal van hoge kwaliteit. Voor de gelimiteerde transparante en blauwwitte vinyl uitgave in een mooie zilverglans hoes zul je snel moeten zijn!

De Spotify-playlist van november

Breng jij een album of ep uit? Meld je release hier aan!

Verslag Meet The Pro sessie #37 – Inside The Programmer’s Mind

Na een reeks Meet The Pro @ Home tips heeft de Popunie afgelopen 25 november de Rotterdamse Popweek van 2020 ingeluid met een nieuwe editie van Meet the Pro, en wel live in Roodkapje.

Ondanks een beperkt aantal bezoekers, het in acht nemen van de 1,5 meter regelgeving en het stellen van vragen via Whatsapp, werd het een mooi gesprek en een warme samenkomst. Het zien van bekende gezichten en ontmoeten van onbekende gezichten, dan wel op afstand, doet een ieder goed.

Het panel van programmeurs
Het panel bleek zorgvuldig samengesteld uit drie programmeurs welke in mijn ogen een representatie gaven van jongere minds, een mind met zeer lange ervaring, mannelijk, vrouwelijk en compleet andere scenes met zowel ervaring in het programmeren van solo acts, bands, festivals en op zichzelf staande shows. Maar over wie hebben we het dan?

De programmeurs van deze sessie, zoals voorgesteld in de aankondiging van de Popunie: Leon van Rijnsbergen, Conchitta Bottse en Daan Holthuis!

Niemand minder dan Martijn Crama hoste ook deze sessie weer met veel humor en hij dook regelmatig dieper in op de antwoorden van de panelleden, welke hij ‘haakjes’ noemt. Daar waar hij het nodig vond droeg hij controverse aan. Met ja-knikken alleen kwam je er niet vanaf! En dat schiep een goed beeld van hoe dat nou zit inside the programmer’s mind…

Hieronder volgen de highlights van de gestelde vragen in het gesprek. Gelukkig hoef je als lezer van dit artikel je niet alleen te beperken tot de geschreven woorden die de sessie proberen te vertalen in geuren, kleuren en beelden. Onderaan deze samenvatting van het panelgesprek kun je de sessie nogmaals rustig terugkijken!

Foto copyright © Diever Zandvliet

De olifant in de ruimte
Na een korte voorstelronde en het welkomheten van de gasten volgde al snel de onvermijdelijke, maar belangrijk vraag: Wat doen jullie nu zonder livescene?

Het unanieme antwoord voor de huidige situatie blijkt “veel shows verplaatsen”. Echter is dit niet het enige waar men zich mee bezig houdt. Zo boeken Conchitta en Daan nog steeds shows die passen binnen de huidige maatregelen, ondanks dat de toegestane aantallen in de afgelopen periode kleiner zijn geworden. Bij Baroeg zijn ze al snel begonnen met livestreams, die, zo gaf Leon aan, nu zelfs wekelijks te zien zijn om het publiek toch te blijven bereiken.

Over in het oog springen en communicatie
Met deze vraag uit de weg richtte Martijn zich weer op een belangrijke en veelgestelde vraag rondom programmering: Als het weer kan, hoe kom je dan op de radar bij een programmeur?

“Graag persoonlijk!”, roept Daan al snel. Het allerliefst ziet hij mails binnenkomen in zijn persoonlijke inbox en niet in de algemene infobox. Wanneer je hem tevens persoonlijk aanspreekt in de mail laat dit al enige vorm van dedication zien en zal hij sneller reageren.

Unaniem kwam vanuit het panel naar voren dat niemand zit te wachten op een veel te lang levensverhaal. Zij gaan allen het liefst voor een sterke eerste indruk door middel van korte informatie (een pakkende tekst van een paar alinea’s) en de noodzakelijke links. Allemaal ontvangen zij zoveel mail dat ze regelmatig slechts vluchtig door alle informatie kunnen gaan.

Op hoe je dit doet, wist Leon aan te geven dat een goed onderwerp in je mail al heel belangrijk is. Weg met algemene woorden als ‘optreden’ of de naam van de venue (want dit kennen zij al!). Zijn tip: artiestennaam, stijl én mail naar het juiste e-mail adres!

In het geval van Baroeg hebben diverse concepten een eigen mailadres en de kans dat je mail dan gelezen wordt en relevant is, is dan vele malen groter. Hij vindt wel dat je mag verwachten dat een programmeur op zijn minst jouw muziek checkt, maar stuur alsjeblieft geen mp3 files op, want… dat kan écht niet meer.

Op de vraag hoe je dan je kansen kunt vergroten, wist Conchitta stellig aan te geven: livemateriaal! Als dit niet van je te vinden is, zijn we snel uitgepraat, gaf zij aan. Ze wil kunnen zien wat ze binnenhaalt, zelfs al ben je er als artiest nog niet helemaal.

Livemateriaal geeft een goede indruk en een programmeur heeft de vaardigheid om hierdoorheen te kijken en potentie te zien. Of digitaal net zo overtuigend is als live… Tja, een echt optreden is het allerleukst, maar een video kan al prima een gevoel overbrengen, en dit is iets wat je niet kunt beschrijven in je communicatie.

Aanvullende kansvergroters die door Daan en Leon werden genoemd, waren onder andere: laat zien dat je live-ervaring hebt, bouw het op en hou een programmeur op de hoogte van je ontwikkeling (dit mag!), en durf vooral een reminder te sturen. Wees uiteraard niet te ongeduldig, want dat werkt averechts. Bellen en een persoonlijk bericht in sommige gevallen, kan ook helpen, kwam later in het gesprek naar voren.

Tips om informatie op te sturen
– Specifiek mailadres en persoonlijke aanhef
– Kort maar krachtig + de noodzakelijke links (geen mp3 files!)
– Een goed onderwerp
– Livemateriaal
– Live-ervaring

– Stuur een reminder, maar niet te ongeduldig
– Hou de programmeur op de hoogte van je ontwikkeling
Foto copyright © Diever Zandvliet

New kid on the block: Vers op de markt en toch opgemerkt worden
Martijn stelde de daarop volgende vraag: Wat als ik een artiest ben zonder live-ervaring. Ik moet toch ergens beginnen? Oef! Dat klinkt als solliciteren wanneer je net op de markt komt, gaat het rond in mijn gedachten. Terechte vraag!

Daan wist nog niet direct het antwoord te geven op het probleem in de vraag maar gaf wel aan dat de overstap van een lokale kroeg naar een poppodium niet altijd de eerstvolgende stap is, hiermee doelend op een op zichzelf staande show.

Leon kon hierop aanhaken: een band kan ook verzinnen om een voorprogramma* te zijn, dus kijk hiernaar en vergeet niet dat je kunt vragen of er eventueel andere podia of plekken zijn die wél een plekje voor jou hebben. Conchitta en Daan beaamden dit en delen de mening met Leon dat een programmeur jou bij netjes vragen prima kan voorzien van tips. Kijk, dat klinkt als een stappenplan om te groeien en een waardevolle tip!

*Over een goed onderwerp en het zijn van een supportact heeft Martijn een leuke anekdote uit de praktijk. Mijn tip: check de opname!

Extra aanrader van Conchitta: het bezoeken van bijeenkomsten, zoals panels. Soms is dit het moment waarop het balletje gaat rollen! Ze maakt dit zelf regelmatig mee. Zeker wanneer artiesten elkaar ook goed kennen. Ook Daan is van mening dat je elkaar en de momenten moet opzoeken, want anders zit je niet in de scene.

Een vraag die bij het onderwerp waar te beginnen? past en later ook werd gesteld, is leveren talentenjachten iets op?

Conchitta begrijpt de keuze om het niet te doen, maar gaf wel aan dat alleen al genoemd worden een trigger kan zijn voor een programmeur en raadt het in die zin wel aan, naast samenwerking en ontmoeten.

Hierbij hoort de mening van Daan dat je écht onderdeel van de scene moet zijn. Hij vindt het vooral interessant als artiesten de koppen bij elkaar steken en samen iets aanbieden. Leon gaf hierop wel een kleine aanmerking dat het gevaar kan zijn dat je twee onbekende bands aanbiedt, maar onderkent het belang van creativiteit.

Foto copyright © Diever Zandvliet

Op de schaal van do’s en don’ts: boekers, bossen en Braziliaanse clickfarms
Martijn stelde tijdens het gesprek een bij hem alom bekende vraag aan de panelleden: ik heb geen boeker. Maak je meer kans met een boeker?

Volgens Leon is het niet noodzakelijk om samen te werken met een boeker. Laat vooral je enthousiasme en de muziek het werk doen. Alhoewel een boeker misschien meer contacten heeft, is het niet altijd perse een plus. Voor Daan is een boeker niet essentieel, maar hij merkte wel op dat als er een goede relatie bestaat met een boeker dit wel van invloed kan zijn.

Conchitta daarentegen merkt op dat het wel zo is dat wanneer zij kijkt naar festivals het vaak de boekers zijn die alles boeken, maar ze wist dit weer mooi terug te brengen naar het volgende: weten waar je bent op dit moment en de volgende stap in je carrière. Is de volgende stap echt Lowlands? Zij draaide het om: zoek een boeker die past bij waar jij bent en zichzelf met jou mee ontwikkelt. Je hoeft niet gelijk bij MOJO op zoek te gaan naar een boeker. (Tip: ook Conchitta heeft een verhaal uit de praktijk welke je kunt terugzien in de opname)

Toch, gaf Leon aan, zegt hij niet altijd ja tegen een gerenommeerde boeker. Zelfs al is de relatie goed. MOJO doet zoveel, dat kan hij echt niet allemaal plaatsen, grapte hij zelfs. Nee zeggen is altijd een optie.

Martijn pakte daarop door: Wat is dan wel belangrijk?

Daan kwam terug op de eerste impressie. Voor hem is een goede foto belangrijk, omdat hij visueel is ingesteld. Als alles hetzelfde is of hij heeft het eerder al gezien… Leon bracht hierop wat humor met een bekend fenomeen onder metalbands: ‘in een bos!’, zich bewust van de generalisatie. Daan noemde daarop de nummer twee onder de foto’s: ‘een verlaten fabriek’.

Zelf bekend in deze scene kon ik hier goed om lachen. Ja, ook ik heb eens in een ver verleden een videoclip opgezet in een bos! Wat doet dat bos toch met mensen? Ik denk dat we verliefd zijn op mysterie.

Daan had wel hier wel een goed advies op, want het idee van hoe het moet zijn, is niet perse slecht. Het is zelfs iets goeds! Zijn advies is: zorg dat je het net even anders doet. Je kunt een fotograaf vragen om een bandfoto te maken, die vervolgens volgens het bekende concept een foto maakt, of ga met een concept en je ideeën naar een fotograaf en prikkel hem of haar.

Leon vindt het vooral belangrijk dat een band sociaal actief is. Hij komt wel eens tegen dat een band wil spelen, maar de laatste content van een half jaar geleden is. Cochitta moest wel toegeven dat zij ooit op haar bek is gegaan door een vertekend beeld dat likes geven op social media. Als zij kijkt naar ticketsales is dit niet een op een te vertalen en ook niet te vertrouwen.

Daan raadt het dan ook niet aan om vals te spelen, want ze prikken hier heel snel doorheen. Als voorbeeld haalde hij een band aan die 0 interactie op de pagina hadden, maar wel heel veel likes. Achteraf bleken zij gebruik te maken van clickfarms. In de statistieken kon hij terugzien dat dit allemaal likes waren vanuit Brazilië, niet doen dus!

De do’s en don’ts
– Een boeker is niet essentieel, een die bij jouw carrière past wel
– Val op: Doe het zoals het moet, maar dan net even anders
(attentie: ga niet naar het bos, ik herhaal, ga niet naar het bos)
– Clickfarms: wanneer likes meer schade aanrichten dan voordeel opleveren
Foto copyright © Diever Zandvliet

Juist nu
Het panel ging tijdens het gesprek verder nog in op vragen vanuit het publiek over artiesten met een opleiding, solo-acts, tape-acts, de loopbaan van de programmeurs en wat een programmeur dagelijks doet (overheidssteun en taken).

Echter sluit ik graag af met het volgende onderwerp om de cirkel weer rond de maken naar hedendaags en de toekomst, welke toch een belangrijke impact maakt op de dagelijkse industrie.

Corona: wat zijn nú de mogelijkheden?

Een ding kwam duidelijk naar voren: Dit is dé tijd voor lokale acts. De huidige situatie maakt het de hele industrie moeilijk, maar de programmeurs zien ook een silver lining. Ze boeken nu geen internationale acts, aldus Daan, dus er is meer ruimte in het live circuit voor de lokale acts. Ook Leon verwacht dat het nog even duurt voor dat bands weer uit het buitenland overkomen en ziet dat er meer plaats is voor lokale acts dan normaal. Ook livestreams zijn een optie.

Martijn merkte scherp op ‘het lijkt wel theater’, want programmeurs zijn nu al bezig met 2021. Conchitta gaf hierop aan dat dit inderdaad zo is. Ze willen immers niet achterblijven. Wel denkt en hoopt zij dat men nu meer focus op Nederlandse acts gaat creëren. Zij ervaart dat dit nu meer top of mind is.

Ook Leon vindt het goed dat er focus is op Nederlandse bands, maar ziet wel dat de plekken in 2021 vollopen. Martijn haakte hierop aan en vroeg zich af: wordt dit nu een probleem? Wat stuur je op? Weet je al waar je volgend jaar mee bezig bent?

De programmeurs probeerden een beeld de schetsen van de huidige situatie en hun verwachtingen over een tijdsbestek van maanden: Daan ziet dat lokale bands zich niet perse hoeven te richten op later in 2021, omdat het boeken van lokale acts op het moment gelijk op gaat met de landelijke en regionale regelgeving. Het is meer ad hoc. Het zijn voornamelijk de internationale acts die uitkijken naar ver in 2021. De leegte die is ontstaan, is nu bestemd voor lokale acts.

Maar ook hier merkte Martijn op dat dit opnieuw een probleem met zich kan meebrengen: 2021 vol-bevestigd… Tegen die tijd zijn de lokale acts, zoals hij het zei, f*cked.

Gelukkig wist Conchitta heel stellig te reageren: ‘Nee!’, want volgens haar zal niet alles daadwerkelijk bevestigd worden en kan er nog van alles gebeuren. Daarnaast zal volgens haar het aanbod (denk potentiele slots) ook groeien. Wanneer we weer mogen, denkt zij dat we mogelijk all out gaan.

Haar voorbeeld: heel de week malieveld in plaats van de normale twee dagen. Waar mensen en organisaties zijn gevallen, verwacht ze dat nieuwe weer zullen opstaan. De kans om ertussen te komen is er nu. Leon heeft ook vertrouwen in de bands en bekijkt het realistisch: of we willen of niet, we spelen erop in en bands doen dat ook.

Wordt het grote plan dan minder belangrijk? (meer gericht op een plan voor ad hoc shows)

De relevantie moet er wel zijn, vindt Daan. Zorg dat je Social Media on top is, zorg voor reuring. De conclusie is: wees vooral creatief, daar zijn de tijden voor. Martijn benoemde nog maar eens een moment wanneer een professional ‘f*cked’ is: wanneer iemand die niet in de muziekindustrie zit iets eerder kent dan hij.

Corona richtlijnen:

– Dit is de tijd voor lokale acts, er is nu meer focus op Nederlandse artiesten
– Blijf relevant en zorg voor reuring (wees creatief)
– Of je het wil of niet programmeurs spelen altijd in op de situatie, doe dit zelf ook!

Het zijn net mensen
Op de vraag wat de programmeurs nog wilden meegeven, antwoordden ze het volgende:

Voor Conchitta geldt: programmeurs zijn geen enge mensen. Zo lang een artiest een drempel voelt om hen te benaderen, staat die niet op het podium. Volgens haar zijn programmeurs er ook zeker om te helpen, te verwijzen en de scenes gaande te houden, niets slechts om plekken op te vullen. Daan deelt dit met haar: ‘we vinden lokale acts ook leuk.’ Leon is tot slot ook graag een link voor bands en kan ze in contact brengen met anderen.

Programmeurs:

  • … bijten niet
  • … houden ook van lokale acts
  • … zijn een bron van contacten, kennis en een spil in de scenes

Al met al een interessant editie met veel praktische tips en momenten over perspectief die je als artiest goed van pas kunnen komen. Ook nu.

Check de Meet The Pro sessie hieronder: