Releases juli 2022

  • Videostore Effect

  • Lucas Thijs
    • Genre: singer/songwriter, indierock
    • Release-type: ep
    • Label: self-released
  • Night Time Activities

  • Versalife

Uitgave van de originele drie ep’s uit 2017 als nieuwe triple-pack op Clone West Coast Series. Twaalf pure, intense en vooral sfeervolle electro techno tracks!

  • Liegen

  • Jack
    • Genre: hiphop, urbanpop
    • Release-type: ep
    • Label: Avalon Music
  • Love Inc.

  • Jet Papillon
    • Genre: indiepop
    • Release-type: ep
    • Label: self-released
  • Bonsai String Quartet +1

  • Bonsai Panda
    • Genre: avant-garde, experimental jazz
    • Release-type: ep
    • Label: self-released
  • One Moment In Time

  • Michel Banabila | Stijn Hüwels | Cok van Vuuren
    • Genre: electronics, experimental ambient
    • Release-type: ep, cassette, digitaal
    • Label: Tapu Records

De eerste keer dat Stijn Hüwels en Cok van Vuuren samenwerkten met Michel Banabila was in april 2020. Ze maakten een uiterst vredige track van 12 minuten als reactie op alle onrust in de wereld als gevolg van de COVID-19-pandemie, om een deel van de stress te verzachten en te kalmeren. Het nummer werd opgepikt door Apple Music en toegevoegd aan een van hun afspeellijsten, Pure Meditation, wat resulteerde in 665.000+ streams in slechts een paar maanden, wat tot op de dag van vandaag nog steeds toeneemt.

Op One Moment In Time vind je wederom prachtige droney-synths en fantasierijke elektronica vermengd met ruimtelijk klinkende gitaren, allemaal doordrenkt met ongrijpbare lagen van analoge tape echo en reverb. Michel Banabila: keys, sampler, voice, granular fx | Stijn Hüwels: electric guitar & pedals | Cok van Vuuren: dobro & mando guitar.

  • Funfair Fanfare

  • Maartje Teussink
    • Genre: sounddesign, electronics, experimental ambient
    • Release-type: album
    • Label: MSmusicrecordings

Funfair Fanfare laat een kleine greep horen uit het sounddesign voor projecten die multi instrumentalist en songwriter Maartje Teussink in de corona periode ontwikkelde voor oa. theater geluidsdecors en filmscores. Geweldig speelse muziek rondom het ‘kermis’ thema die soms aangenaam vrolijk stemt.

  • Is This Paradise?

  • Transtec
    • Genre: electrorock, synthwave
    • Release-type: album
    • Label: self-released

Transtec werd eind 2007 opgericht, begon in 2013 met het spelen van live sets en bracht in 2014 hun titelloze debuutalbum uit op het onvolprezen lokale kwaliteitslabel Laterax Recordings. Na al die jaren verscheen deze maand het opvallende en sterke tweede album Is This Paradise?. Het electrorock duo Robin den Drijver (zang, gitaar, bas en synths) en Wouter den Engelsman (drums, beats, samples en synths) heeft overigens wortels in de Rotterdamse band The Arthurs.

  • Live & Raw At Poortgebouw

  • No Teacher No Pupil
    • Genre: loud music, hardcore punk
    • Release-type: ep
    • Label: self-released
  • Days Of Leisure

  • Vernon Felicity
    • Genre: electronics, house, techno
    • Release-type: album, 2x12" colored vinyl
    • Label: Altered Sense

Na verschillende ep releases bracht Boris Bunnik (oa ook Conforce en Versalife) deze maand het debuutalbum van Vernon Felicity uit. Days Of Leisure is een zeer goed geproduceerd, warm en analoog klinkend house album geworden. Denk aan Metro Area vs. Larry Heard en je bent er bijna… Dit is het geluid van de zomer en een toekomstige klassieker in wording!

  • The People’s Pleasure Grounds

  • The People's Pleasure Grounds
    • Genre: loud music, psychedelia, 60's surfrock
    • Release-type: ep, 10" vinyl, cassette, digitaal
    • Label: Little Walter Records

The People’s Pleasure Grounds is het nieuwe soloproject van multi-instrumentalist Jimmy de Kok, bekend van zijn werk in bands als Iguana Death Cult en The Black Marble Selection. De The People’s Pleasure Grounds ep werd eerder uitgebracht op het coole cassette-only label Harry Records in beperkte oplage.

  • Lostboys Archetypes

  • GEEL
    • Genre: hiphop, trap
    • Release-type: album
    • Label: HardHeaderz
  • Black Nazareth

  • Black Nazareth
    • Genre: loud music, hardrock
    • Release-type: album
    • Label: self-released
  • Confessies En Dromen 2

  • Berry Oost
    • Genre: hiphop
    • Release-type: album
    • Label: self-released
  • F4D3

  • Segadeath
    • Genre: electronics, synthwave, electro
    • Release-type: ep
    • Label: self-released
  • Wisps

  • Machinefabriek & Anne Bakker
    • Genre: avant-garde, experimental ambient
    • Release-type: album, cd, digitaal
    • Label: self-released

De Spotify-playlist van juli

Breng jij een album of ep uit? Meld je release hier aan!

Live-verslag: Blijdorp Festival 2022

Het uitverkochte Blijdorp 2022 Festival had het allemaal: een fijne line-up, relaxte sfeer en het perfecte weer om wel te genieten maar niet oververhit te raken. Er stonden een heleboel Rotterdamse acts in de line-up en wij hebben er een aantal voor jullie gecheckt! 

We zagen mooie stages met tribunes ervoor of omheen gebouwd waar op gedanst kon worden. Ondanks een relatief klein oppervlak voor zoveel muzikaal geweld zaten de podia elkaar niet in de weg qua geluid. Als upgrade zouden we pinnen bij de bar in plaats van het muntensysteem wel waarderen. Wie weet een volgende editie? Wachtrijen bij de bar, check. Maar niet zo lang dat het vervelend was, en ach, een beetje lullen met onbekenden voor je je biertje of gin tonic krijgt hoort toch ook bij een goed festival. Maar laten we het hebben over de muziek, waar het uiteindelijk om gaat.

Bij de crew ingang werden we vriendelijk ontvangen en hebben een sprintje naar de voorkant van het terrein getrokken om nog een stukje van de set van Alberta Balsam mee te kunnen pikken. Deze gevestigde naam in de Rotterdamse muziekscene stond eerder dit jaar nog op Best Kept Secret en Dekmantel. Maar wij kennen haar natuurlijk ook als alumnus van de Grote Prijs van Zuid-Holland en als jurylid van de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam! Hoewel de tent verre van vol was, gemiste kans wat ons betreft, stond Alberta lekker in haar zone te draaien en hebben we genoten van een fijne uptempo space reis.

Onze volgende stop was bij Kevin & the Animals. Het leek wel alsof iedereen in het publiek besloten had om collectief zijn liefdesperikelen te verwerken bij dit optreden. Toen het nummer Samen werd gespeeld, had Kevin een heerlijk publiekskoor te pakken. “Ik voel je vibe en ik voel je heartbeat”. Wij voelden hem ook!

Een klein rondje langs de main stage gelopen en zo kwamen we terug bij de Operator tent, al snel omgedoopt tot ‘de Kas’ vanwege het transparante zeil. Dit diende als dak, maar joeg met de hoeveelheid mensen in de tent ook de temperatuur flink omhoog. De heren van Black Cadmium voerden het tempo op en daar wist het publiek wel raad mee. Alle handen gingen de lucht in!

Wrong Sal voelde even als terugschakelen qua tempo en energie. We hadden zijn Italo disco start stiekem liever op een buitenstage gezien met de zon in ons gezicht. Maar het publiek danste onvermoeid door en Wrong Sal zelf stond ook zichtbaar te genieten.

Voor de afsluiters vertrokken we als eerste naar de main stage. Philou Louzolo bouwde rustig op. Terwijl de zon verdween en het donker tevoorschijn kwam, ging het tempo en de intensiteit van zijn muziek omhoog. De Blijdorp stage was de hele dag al een eyecatcher. Er was een brug achter de dj booth gebouwd waar publiek kon staan en dansen, en je een uitzicht had over het volle veld.

Tegen het einde van de dag waren we klaar voor het stevigere werk, dus op naar de volgende Rotterdammer, Speedy J. We gingen ervoor om onze laatste energie eruit te gooien en dat is gelukt. Een set die stevig, donker en uptempo, maar nog steeds toegankelijk was, compleet met mooie intense visuals in een goed gevulde tent.

Met hese stem en licht wankel van de euforie, gingen we richting de uitgang. Een filemoment waar iedereen stapje voor stapje meebewoog, we hoorden hier en daar wat gemor daarover, maar vooral veel mensen die aan nagenieten waren van een top festival.