Releases Januari 2020

  • De Plaat

  • Het Gezelschap
    • Genre: hiphop, electro, spoken word
    • Release-type: album
    • Label: On Track Agency

Een bijzonder mondig vijftal met een voorliefde voor het gesproken of geschreeuwde woord. Logisch, want niemand minder dan Jordy Dijkshoorn (De Likt), Diggy Rast (BrandWerk), Juno (Nachtburgermeester van Dordrecht) vormen samen met producers Deon Custom en Stam des Bouvrie dit creatieve verbond.

Deze eigenzinnige combinatie klinkt op debuut-album De Plaat onalledaags vanwege een pompende, uitbundige mix van electro, hiphop en house die tot bloei kwam op een bedje van blues en spoken word. Een verstrooid experiment dat alle ongeschreven wetten van de popmuziek heerlijk aan de laars lapt. Ook hun live-optredens leren dat het bij Het Gezelschap gaat om ontregelen, verwonderen en het bouwen van happenings die met niets anders te vergelijken zijn. Kortom; een plaat die de hooggespannen verwachtingen volledig inlost!

  • Op Hoop Van Zegen

  • Robertino
    • Genre: hiphop
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Geboren in 1989 begint Robertino afkomstig uit Capelle a/d IJssel zijn muzikale avontuur op 12 jarige leeftijd. Geïnspireerd door namen als Opgezwolle en Extince werd de stap om in het Nederlands te gaan rappen al snel gezet. Naast dat zijn muzikale voorkeur zich richt op hiphop muziek, is hij net zo geïnteresseerd in andere muziekstijlen. Muziek is universeel en staat centraal in zijn leven en hij laat dat maar al te graag blijken in zijn enthousiasme en motivatie.

Deze ervaren rot heeft dan ook al veel muziek uitgebracht en komt nu met zes nieuwe tracks onder de noemer Op Hoop Van Zegen. De beats zijn ditmaal van Dygo en de raps en teksten zijn onmiskenbaar Robertino; soepel, gedreven en oprecht!
  • Stillness Soundtracks II

  • Machinefabriek

De vriendschap en samenwerking tussen Rutger Zuydervelt (Machinefabriek) en Alessandro Tedeschi (label oprichter Glacial Movements en muzikant in Netherworld en Liquid Ghosts) duurt al vele jaren. In april 2014 verscheen de eerste Stillness Soundtrack op het prestigieuze Italiaanse label. Bijna zes jaar later vroeg Ester Kokmijer (artist, explorer, designer, photographer) opnieuw aan Rutger muziek te creëren bij haar ‘Stillness’ video serie…

Het resultaat: een adembenemende soundtrack bij Stillness – Brash Ice, Pack Ice, Growlers, Bergy Bits and Icebergs (a series of cinematic landscapes by Esther Kokmeijer, filmed in Antarctica, 2014–2017).

Het label weet het treffend te omschrijven: “After all, when working on its first volume, the duo found out soon enough that the images of floating icebergs and desolate sea scapes were a perfect fit with Rutger’s glacial sounds (as heard on ‘Stillness Soundtracks’). For that first set, the score was quite lively and layered, as if the music was adding a narrative to the static imagery, suggesting that things were unfolding outside of the screen.

For the second ‘Stillness’ installment, the focus is more on what can be seen within the frame – an attempt to capture the solemness of the images – to find beauty, but also sadness in the mesmerizing quality of Esther’s films. This makes ‘Stillness Soundtracks II’ a more sombre and subdued album and one that’s a fitting soundtrack to these alarming times with climate change being a more serious threat than ever.”

  • 39 STRWGH x SPDJ

  • Nadia Struiwigh & Speedy J
    • Genre: experimental electronics
    • Release-type: ep, 12" vinyl
    • Label: STOOR

Bijzondere samenwerking tussen twee smaakmakers binnen de avontuurlijke Rotterdamse elektronische muziek. Nadia Struiwigh en Speedy J (Jochem Paap) sloegen in het unieke STOOR lab aan het experimenteren met deze intrigerende vinyl-only 12″ als resultaat.

Een echt hebbeding voor de liefhebbers van spannende geluiden want elke uitgave van het STOOR archief is beperkt tot slechts 50 handgenummerde kopieën. Hierbij wordt elke plaat individueel gesneden (zgn. lathe cut) op 180 grams vinyl en verpakt in een ‘anti-static, anti-dust audiophile inner sleeve’ die weer in een 450 grams ‘custom outer sleeve’ met magnetische flap, embossed logo en label-info gaat. Labour of love to the max!

  • Through The Wilderness

  • Catalijne
    • Genre: cinematic pop
    • Release-type: album
    • Label: self-released

Through The Wilderness van zangeres & songwriter Catalijne bevat tien songs over het leven, geïnspireerd door verhalen van lang geleden. Sprookjes, volksverhalen, legendes en geromantiseerde geschiedenis zijn dan ook de inspiratie geweest voor dit album, vormgegeven op filmische, verhalende, epische en orkestrale wijze. Een album met soundtracks voor films die nog niet bestaan als het ware.

Catalijne stond de afgelopen jaren op de planken met verschillende muziektheater voorstellingen (Queen’s Surrender Your Ego, Camille’s Music Hole, JacobTV’s Heartbreakers, Human inc.’s Don’t Shoot The Pianoplayer en Harry In Wonderland). Ze ontdekte hierbij haar liefde voor songwriting en heeft zorgvuldig haar eigen genre ontwikkeld waarin film en theater elkaar kruisen.

Denk aan grootse, orkestrale arrangementen, vocale meerstemmigheid, dramatische verhalen en expressieve, kenmerkende zang. Waarbij je de opzwependheid van Florence And The Machine, de melancholie van Lana del Rey, de romantiek van Disney, de emotie van Brel, het orkestrale van ELO en de fantasie van Queen kunt verwachten. Al met al een muzikaal knap album waar je als DIY artiest zonder meer trots op mag zijn!

  • Getwijfeld Maar Gedaan

  • Relex
    • Genre: hiphop
    • Release-type: ep
    • Label: self-released

Relex is een Nederlandstalige hiphop artiest afkomstig uit de havenstad. Kenmerkend zijn z’n diepzinnige en rake lines in combinatie met een authentiek Rotterdamse tongval. Getwijfeld Maar Gedaan is het debuut dat 17 januari uitkwam. De ep en laat in zes tracks verschillende flows horen en geeft een inkijkje in zijn persoonlijke belevingswereld.

Er staan ook een aantal interessante samenwerkingen op, met Greves in Waar Zou Ik Zijn, K3rn in Time Flies en met zangeres Lydia in Dit Is Life. Voor iedereen die van oprechte emotie in combinatie met een rauwe Rotterdamse klank houdt is Relex de artiest om te supporten. Laat de volgende ep maar komen!

  • Frosted Flukes

  • Shark Inferno
    • Genre: grungepop, psychedelia
    • Release-type: album
    • Label: self-released

We zijn benieuwd waar de teller dit jaar eindigt na de vier albums in 2019! Het jaar begint voor Shark Inferno in ieder geval met Frosted Flukes en kent logischerwijs de inmiddels welbekende mix van lo-fi underground noises.

Shark Inferno bestaat voor dit album uit Paulie Danger (instrumenten, zang) en V-Raven (percussie en backing vocals) en vocale gastrollen worden ingevuld door Emmeline Gasoline en Sonicvespa Anguissola.

  • Movements Of Dust

  • Rutger Zuydervelt & Bill Seaman
    • Genre: ambient
    • Release-type: album, 12" vinyl
    • Label: Oscarson

Rutger Zuydervelt (Machinefabriek) werkt op Movements Of Dust samen met de Amerikaan Bill Seaman (bekend van samenwerking met John Supko en ATTSEA). Dit album kwam tot stand via een proces van elkaar steeds stukken zenden en die vervolgens vanuit de eigen invalshoek bewerken tot het resultaat beiden beviel.

Dit alles heeft geleid tot bezwerende, vrij kalme geluidskunst die geen moment verveelt en je op het puntje van je stoel weet te houden. Ambient uit de hoofdklasse, dus de liefhebbers weten genoeg!

  • Blinking 00:00

  • ▲NGST
    • Genre: witch house, doomcore
    • Release-type: album, cassette
    • Label: Ketacore

De muziek op Blinking 00:00 werd door ▲NGST tussen 2012 en 2016 gecreëerd en is het best te omschrijven als een cocktail van house, electro, doom, ambient, lo-fi, library music en witchhouse. Geproduceerd op basis van authentieke VHS idents uit de 70s, 80s en 90s en met ‘effects’ als de enige geluidsbron. Nu uitgebracht op cassette.

Zeer goed geslaagd, want hier is zeker geen sprake van ontoegankelijk geneuzel. De acht tracks staan op zichzelf en weten ondanks de vele lagen ‘hiss’ een onmiskenbaar en vertrouwd gevoel van nostalgie op te roepen. Electronic music for the mind and the body!

De Spotify-playlist van januari

Breng jij een album of ep uit? Meld je release hier aan!

Het portret: Wesley Walker

De underground toont de rauwe schoonheid van een muziekscene, zeker hier in Rotterdam. Hier wordt de kracht van muziek bewezen en van mensen die samenkomen om het verschil te maken. Wesley Walker is één van die mensen, hij is gepassioneerd over de DIY-kant van muziek en hoe dat meer terug mag komen in de stad. Ik spreek hem in de Douwe Egberts naast Centraal over zijn muzikale heden, verleden en toekomst.

Even voorstellen
‘’Mijn naam is Wesley Walker en ik speel in de bands Gewoon Fucking Raggen (gitaar en vocals) en Osewoudt (bas). Daarnaast ben ik bezig met wat naamloze bandjes en projecten, waarin ik synths en keys speel. Verder werk ik bij Cloudhead bookings, waar ik shows voor bands regel. Op het moment werk ik met Dikke Dennis en De Røckers, E. T. Explore Me en Cenobites.

‘’We gingen met een man of 20 naar een bar met de vraag of we daar mochten spelen.’’

Wat de Bruja Kru is? Nouja, een eh, soort van crew, haha. Het begon allemaal op de Kruiskade, zo’n zes jaar geleden, Er kwamen veel vrienden langs, die vaak bleven crashen als de metro’s of treinen niet meer reden. Veel van deze vrienden waren muzikanten die speelde in punk, hard en/of grindcore bands. Denk aan bandleden van Reign of War, Liar’s Dice, Rott’n’damned, Inwar etc.

Er waren toentertijd nog niet zoveel mogelijkheden om te spelen voor bands zoals die van ons in Rotterdam, Rotown is namelijk meer indie/hipster en Baroeg is te groot voor kleinere, beginnende bands. Wij zaten hierdoor elke avond te brainstormen over hoe we een podium konden krijgen.
We gingen het maar gewoon overal vragen, met een groep van 20 man gingen we langs random plekken met de vraag of we daar mochten spelen. Meestal zeiden ze nee, maar uiteindelijk waren er gelukkig wel wat mensen die het ons gunde. Zo is het balletje een beetje gaan rollen.’’

 

“De Bruja Kru maakt deel uit van een nieuwe generatie die een ander licht wil schijnen op de Rotterdamse punk scene.”

Neonazi’s en hooligans
‘’Toen we op een avond een bar uit werden gegooid, zei iemand dat we te “bruja” waren om daar te zijn. Daar komt de naam vandaan. Mensen dachten vroeger vaak dat de Rotterdamse punk scene uit neonazi’s en hooligans bestond, dit kregen ik en de rest van GFR heel vaak te horen in bijvoorbeeld Nijmegen. Ik denk dat we daarom de naam Bruja Kru verder zijn gaan pushen, om te laten zien dat we een deel uitmaken van een nieuwe generatie die een ander licht schijnen op de Rotterdamse punk scene.

In de ontwikkeling van deze attitude en mentaliteit was voor GFR het boek Get In The Van van Henry Rollins heel belangrijk. Het is een soort bijbel in de hardcore punk, in het boek wordt perfect uitgelegd hoe je als band alles zelf kan doen. Je moet er gewoon 100% voor gaan.

Met GFR brengen we zelf onze platen uit en we boeken zelf onze shows. We denken altijd heel goed na over de stappen die we nemen, zowel op muzikaal, als op andere vlakken. Sinds dat bands van de Bruja Kru op meer plekken, zowel in het binnen als buitenland, spelen door de samenwerking van de Kru, is het gegroeid tot het ‘netwerk’ wat het nu is.

Het gaf de mogelijkheid bands naar Rotterdam te halen en zo konden wij ook weer naar andere plekken. Iemand ontwierp een logo, dat logo werd o.a. op t shirts geprint en mensen namen tatoeages van het ontwerp. Ook gingen we zelf evenementen organiseren, waaronder het eerste Bruja Fest, dit was in WORM. Bruja Fest 2 was in een pand op de Spaanse Polder (dat gesloopt ging worden). Er kwamen zo’n 400 mensen op af en uiteindelijk ook de Mobiele Eenheid. Gelukkig konden ze ons er niet uitgooien omdat we geen drank verkochten.’’

 

Een doos met elastiekjes
‘’Ik ben een geboren Rotterdammer opgegroeid in Aruba. Op een jonge leeftijd kwam ik daar al in aanraking met heavy metal, de scene op Aruba is namelijk best wel groot. Ik kan me nog goed herinneren dat een vriend van me een elastiekje op een doos had gespannen, dit bespeelde hij terwijl hij iets aan het zingen was. Ik vroeg wat hij aan het zingen was, bleek het Guns N’ Roses te zijn. Vervolgens kocht ik een tape van Guns N’ Roses en ik vond het super vet.’’

‘’Ik denk dat een DIY-centrum één van de dingen is die Rotterdam echt mist.’’

Gesprekje met Aboutaleb
‘’Qua persoonlijke doelen wil ik mijn passie en creativiteit tot de max gebruiken en ontwikkelen, en tegelijk gewoon een goede tijd hebben. Wie ik een keer zou willen ontmoeten? Kanye West man. Dat lijkt me echt grappig, ik ben heel benieuwd naar zijn visie op bepaalde dingen. Ik ben over het algemeen geïnteresseerd in mensen hun visie.

Ook zou ik een keertje met Aboutaleb willen praten, ik ben benieuwd of hij naar (Rotterdamse) muziek luistert. Zijn dochter is ook muzikante. Ik zou hem graag willen uitleggen hoe belangrijk de underground is voor Rotterdam en Nederland. Misschien kan hij ons wel helpen om een nieuw DIY-centrum te beginnen. Ik denk dat zo’n centrum één van de dingen is die Rotterdam echt mist. Zoiets als de Excit & MIR.

Het is echt jammer dat veel mensen worden afgeschreven, omdat ze financieel of mentaal niet veel slagkracht krijgen. De laatste versie van Ekcit was met erg veel lef begonnen door gasten die niet veel te verliezen hadden, zij hebben uiteindelijk geschiedenis geschreven.

‘’Muziek is een kunst voor mij, het is echt een kunstvorm.’’

 

Stel er komt zo’n nieuw initiatief, dan denk ik niet dat ik daar per se bij betrokken moet zijn, en de gemeente ook niet. Misschien moet je iemand daarop zetten die gewoon helemaal nergens verstand van heeft maar wel enthousiast is. Iemand die niet eens betrokken is bij wat er nu allemaal in Rotterdam gebeurt, maar gewoon iemand die het leuk lijkt. De gemeente mag zich dan verder bezighouden met stoplichten enzo, of winkeldiefstal.’’

Rotterdam
‘’Hoe ik muziek consumeer in Rotterdam? Mijn favoriete shows zijn altijd in Cafe Voight, WORM, Bar³, V11 en Baroeg. Poortgebouw is natuurlijk ook nog steeds een erg toffe locatie, in Vlaardingen heb je Kofa wat ook erg tof is. Qua evenementen zijn Festival Downtown, Baroeg Open Air en Black Denim Fest heel vet. Het Eendrachtfestival is altijd leuk, zeker om nieuwe acts te ontdekken.

Mijn huidige favoriete Rotterdamse bands zijn Sonndr, Pig Frenzy en The Sweet Release Of Death. Ook ben ik benieuwd naar DJ Onkel, een grindcore band die uit alleen maar agenten bestaat, te grappig. Het concert van Pentagram in Baroeg zal me altijd bijblijven, het is dan wel geen Rotterdamse band maar in mijn ogen zijn het legendes.’’

‘’Wat me nou echt tof lijkt is een hardcore show in een ijssalon. Super kicken toch, een ijsje eten en luisteren naar Pressure Pact.’’

 

Shoutouts
‘’In een vlogje op Instagram vroeg ik wie er allemaal een shout out wilde, komt ‘ie:

Dikke shoutout naar: Zalm, Tartarus tapes, Lonercult, Bones Brigade, Bruja Kru, VPU, Bagdaddy Records, Brabant Kru, Vleesklak Records, Antwerp City Is Death Kru, Ghetto/Chiens/Void Kru, OCCII, Order Of The Emperor, VRANKRIJK, Vrijplaats Leiden, Daily Indie, Nospray Bookings, De Samenscholing, Lifeless Past, Throatstabber, Forbidden Wizards, Rott’n’Damned, Sick Of Stupidity, Tartarus Records, Wolves Of Hades & Nuclear Devastation. Bambara, Get Some, Acid Reflux/Ache en ik zal wel weer shit vergeten zijn.’’

 

Favoriete muzikanten: Max Radings is één van mijn favoriete muzikanten. Verder vind ik Wagner heel gruwelijk, hij is echt een riffmaster. David Bowie is ook een held.

Favoriete platen: Gringo – Blind Matty, Planisphère Complete – Justice, Veteran – Jpeg Mafia.

 

Favoriete evenementen: Black Denim Fest, georganiseerd door Cloudhead in de Baroeg.

Favoriete platform/radiozender: Shoutout naar Daily Indie (Ricardo!!). Verder kijk ik wel eens naar Joe Rogan op Youtube.