Vieira Nkosi – Kralienge State Of Mind

  • Kralienge State Of Mind

  • Vieira Nkosi
    • Genre: Hiphop
    • Release-type: Digitaal
    • Label: Self-released

Rapper Vieira Nkosi kwam in november vorig jaar met zijn debuutalbum Kralienge State Of Mind. Zoals de titel al doet vermoeden, de plek waar de leraar/rapper is opgegroeid staat centraal op dit project.

Ervaringen van het leven, het dealen met verdriet en vreugde, Rotterdam, het drinken van grog en een aparte obsessie voor zijn eigen baard. Dit alles is verwikkeld in een hiphop stijl waar de backpackers onder ons trots op mogen zijn.

Ik noem het backpack-rap om je een idee te geven wat voor type muziek de veteraan maakt. Ik heb het over het type hiphop dat vooral in de jaren negentig de meest populaire stroom van het genre was.

Vooral de techniek van het rijmen, de manier van rijmen, het vertellen van een verhaal staan voorop, en op dit gebied is er niets aan te merken op het 18 (!) tracks tellende album.

Het album begint met de track Boezembrug (Welkom) welke perfect is voor een intro. Het refrein wordt verzorgd door de getalenteerde Rotterdamse Bellita Carol. Bekende breakbeats en een soul sample zorgen voor het ‘Backpack-sausje’ dat over de tweede track Kralingen is gegoten. Met een speelse flow vertelt Vieira Nkosi wat hij heeft meegemaakt in zijn “Goeie ouwe Kralinge, dit is mijn buurt”.

We Zijn Gewoon Chiiilll is een oldschool houseparty track. De vibe van de track is uptempo en los, helaas is de track aan de korte kant en telt de track maar één verse. Op de track Leggo verzorgd Vieira zelf een gezongen refrein, waar hij gek genoeg goed mee wegkomt.

Op deze track gaat het, weer, over zijn baard. Het lastige hiervan is echter dat hij zelf rapt: “Waarom praten over uiterlijke zaken? Check je favoriete mos en luister naar de platen”. Dus door goed naar zijn plaat te luisteren kom je erachter dat hij contradicties rapt, echter heb ik wel naar je geluisterd om goed naar je te luisteren…

Grog is het buitenbeentje op dit album, dit komt vooral door de beat keuze. Waar het geheel veelal soulful is, is de track Grog meer trap achtig. Dit geldt ook voor de track Zweven die op het einde staat.

De Furlan Felter geassisteerde track De Waarheid Ons is een super eerlijke track over de liefde voor een vrouw, een kind en abortus. Een gevoelig onderwerp dat hij op een prachtige manier weet te verwoorden. Voor mij het hoogtepunt van de tape, ik neem het nog een stap verder, voor mij een hoogtepunt in Nederlandse hiphop van de afgelopen jaren.

Ziekte Van Crohn is een gedurfde track. Ik heb nog nooit in hiphop, in zowel binnen- als buitenland, een track gehoord die zo diep ingaat op de gevolgen en het dealen met een bepaalde ziekte.

Presto maakte de beat voor Sankofa en DJ Cypro heeft de scratches verzorgd. Hiervoor heeft Vieira een clip geschoten die hij zelf regisseerde.

Het vertellen van een verhaal vormt een groot deel van wat hiphop was, en nog zou moeten zijn. Op de track Voor De liefde Van Het geld vertelt de mc een waargebeurd en intrigerend verhaal over geld. De duistere beat past prachtig bij het verhaal. De duidelijke delivery van de tekst klinkt perfect over deze beat.

Angel In De Sky gaat over een verloren mens. De dood is een onderwerp dat iedereen zal aanspreken. Emoties kan Vieira Nkosi goed verwoorden, de saxofoon die je op de achtergrond hoort matched perfect met deze emoties.

Kralienge State Of Mind is een erg compleet en af product geworden. De rapper weet wat hij kan en waar hij goed in is. Het vertellen van verhalen, verhalen die hij mee heeft gemaakt in zijn directe omgeving. Dit maakt het een erg persoonlijk project dat technisch erg goed is uitgewerkt.

Naar mijn mening had dit een tijdloos product geweest als de tracks Grog en Zweven niet op de tape hadden gestaan. Meer van dit graag.

Volg Vieira via Facebook of kijk op zijn website voor het laatste nieuws en shows!

Finalisten Sena Grote Prijs van Rotterdam categorie Bands bekend

Header FB Bands zonder schrijf je in
Wie treedt er dit jaar in de voetsporen van Order Of The Emperor? Na twee dagen feedback rondes heeft de jury van de Sena Grote Prijs van Rotterdam de finalisten in de categorie Bands bekend gemaakt: St. Solaire, DIABOTE, J.C. Thomaz & The Missing Slippers, Joia en Goodnight Moonlight (willekeurige volgorde) strijden om de hoofdprijs in de publieke finale op zaterdag 20 mei in Rotown.

St. Solaire
De muziek van St. Solaire is groots, melodisch en integer en hangt tussen pop, alternatieve rock en folk. In september 2016 bracht de band haar debuut single Morning Sun uit.

DIABOTE
Een internationaal collectief met muzikale invloeden uit Afrika, Brazilië en Cuba.

J.C. Thomaz & The Missing Slippers
Deze vijfkoppige band maakt muziek met garage rock&roll en blues invloeden en staat bekend om hun energieke live performances waarbij het publiek niet stil kan blijven staan.

Joia
Een zangeres met een boodschap die staat voor powerpop met een flamboyante twist. Alhoewel haar nummers je meenemen op een golf van tijdloze nostalgia, zal de oplettende luisteraar telkens opnieuw verrast worden door de contrastrijke keuzes in de speelse arrangementen.

Goodnight Moonlight
Eind 2014 begon lo-fi pop muzikant Jasper Boogaard met het opnemen van zijn dromerige, drummachine gedreven liedjes onder de naam Goodnight Moonlight. Begin dit jaar bracht de inmiddels in binnen- en buitenland optredende band hun zoveelste release uit op het eigen Coaster Records.

De weg naar de finale in Rotown
De bands gaan aan de slag met de feedback van de jury om hun optreden te perfectioneren. Daarnaast worden de bands klaargestoomd voor de finale en krijgen ze coaching in de vorm van een stageplan check, feedback op hun biografie, presskit en social media, een fotoshoot en een workshop over financiën. Tijdens de finale treden de bands 20 minuten op.

Prijzenpakket en gages
De finalisten krijgen sowieso een gage voor het optreden van maar liefst € 250,- per muzikant. Daarnaast maken zij kans op geldprijzen en masterclasses. De 1e prijswinnaar wint € 1.000,- en de publieksfavoriet € 250,-. De winnaar wordt tevens genomineerd voor de Rotterdam Music Award in de categorie De Belofte – powered by Music Matters. De prijzen en gages worden mogelijk gemaakt door Sena, de hoofdsponsor van de wedstrijd.

Sena Grote Prijs van Rotterdam
Per 2017 kent de Sena Grote Prijs van Rotterdam een nieuwe opzet. De muziekcompetitie, georganiseerd door de Popunie, bevat nu vier momenten van inschrijving en vier losse finales. Per categorie wordt een finale georganiseerd op een locatie die het beste past bij de categorie.

Ben je benieuwd welke muziek er schuilgaat in jouw stad? Wil jij jouw favoriete act supporten en meehelpen de publieksprijs te winnen? Zorg dan dat je er bij bent. Voor meer informatie ga je naar de website van de Sena Grote Prijs van Rotterdam en volg je ons op Facebook. Kaartverkoop gaat via de website van Rotown.

Extra informatie
Datum: zaterdag 20 mei
Locatie: Rotown, Nieuwe Binnenweg 19
Aanvang: 19.30 uur
Entree: € 8,- (excl. servicekosten)
Facebookevent

Sena Grote Prijs van Rotterdam wordt mede mogelijk gemaakt door Popunie, Gemeente Rotterdam, Sena, Stichting Bevordering van Volkskracht, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Swart – van Essen en Keymusic.