Trian Kayhatu

jog04ytIEKS
download-ep
elektronische jazz / funk

Trian Kayhatu is lekker productief. Sinds 2011 is de Rotterdamse electronic / fusion producer consequent met het uitbrengen van tracks en, in 2016, maar liefst twee ep’s. De eerste, Chil Pollins, is een mix van sterke beats en jazzy vibes waar power en rust elkaar afwisselen. Kayhatu is op zijn opvolgende ep IEKS meer gebrand op kalmte en dromerigheid.

IEKS, bestaande uit vier tracks, is een klein palet van atmosferische sounds en golvende vibes. De gehele plaat is, bijna opzettelijk, dromerig: fans van het genre zullen er van smullen, voor anderen is IEKS lastiger om in te komen. Openingstrack Madd Demeaux en opvolger Alja Low zijn de meest toegankelijke tracks van IEKS, wat het voor de nieuwe luisteraar aantrekkelijk maakt. De funky bas die verscholen ligt in voornamelijk deze twee tracks is erg aanlokkelijk en brengt een vastigheid aan de tracks, die het geheel meer structuur aanbrengt en swingend maakt.

De titels van IEKS zijn diep en mysterieus. It’s not how you know it, it’s how deeply you know it: het zegt niets, en toch weer alles. De track brengt je de diepte in die de titel presenteert. Hoewel de tonen wat nerveus overkomen, merk je dat Trian Kayhatu veel wilt zeggen met zijn muziek en laat zien dat hij uit veel inspiratiebronnen put. There was never a first is een aardige afsluiter die Madd Demeaux qua aantrekkelijkheid niet overtreft.

Als Trian Kayhatu de beats van voorganger Chil Pollins combineert met de diepere lagen en funky bas IEKS, zal de ideale fusion mix zich voordoen. IEKS als standalone ep is heerlijk voor de dromer, iets lastiger voor de nieuwkomer; desalniettemin een fijne mix van electronics en fusion.

Wil je meer weten over Trian Kayhatu? Check zijn Soundcloud en volg hem op Facebook.

De klant is koning, maar jij blijft de baas!

maaike van steenisEens in de zoveel tijd bel ik Dick de klusjesman. Als er wat karweitjes zijn opgespaard die ik zelf niet voor elkaar krijg (Ik repareer alles met Ducttape, en dat heeft zijn beperkingen). Een deur die niet goed sluit. De keuken die nu echt wel toe is aan een nieuw verfje. Eindelijk dat tweede slot op de deur.

Dick is een vitale kerel van ergens in de 60. Zo eentje die niet stil kan zitten, al zou je hem dwingen. Zijn agenda is meestal al maanden vooruit volgeboekt. Daar doet Dick geen enkele moeite voor. Het gebeurt gewoon vanzelf. Omdat iedereen blij met hem is. En dus anderen naar hem door verwijst.

Maar wat maakt Dick nu zo bijzonder? Het is een vrolijke, opgeruimde man. Hij doet zijn werk netjes. Is veelzijdig. Maar dat zijn er vast wel meer. Er is echter één eigenschap die er bovenuit springt.

Dick vertelt mij wat ik wil.

Dat klinkt misschien wat dominant. Maar geloof me: het is geweldig.

Een voorbeeld: ik vroeg Dick om een douchebak te plaatsen. Dat leek me praktischer. Niet meer de hele badkamer nat na elke douchebeurt.

Dick vertelde mij toen dat dat helemaal geen goed idee zou zijn. Hoop werk. Afvoer niet geschikt. Maar door een randje te metselen kon hij precies bereiken wat ik echt wilde. Namelijk een droge badkamer.

Als ondernemer hebben we vaak de neiging om de opdrachtgever te vragen wat hij wil. En hem dan precies dat te geven. Dat noemen we dan klantvriendelijk. De klant is immers koning.

Maar in veel gevallen weet jouw opdrachtgever helemaal niet zo goed wat hij wil. Dat is namelijk niet zijn expertise. En dus zoekt hij naar iemand die hem precies vertelt wat hij wil.

En dat is beslist niet hetzelfde als iemand dingen aanpraten waar hij niet op zit te wachten. Het heeft alles te maken met goed luisteren naar de behoefte van de ander. Echt meedenken. En dan vanuit jouw deskundigheid advies geven.

Bijvoorbeeld over het geschiktste repertoire voor het feest van het bruidspaar dat jouw band boekt op hun grote dag. Of de meest passende kleurencombinatie voor het logo van die startende ondernemer.

Jij bent de professional. Dus als jij me vertelt wat ik wil en nodig heb, geeft dat mij vertrouwen. En dat is uiteindelijk de beste basis voor een langdurige samenwerking.

Weet jij wat je opdrachtgevers willen? En durf je ze dat ook te vertellen? Ook als het afwijkt van wat ze zelf in eerste instantie denken?

Maaike van Steenis

Maaike van Steenis is trainer en leert  creatieve ondernemers, zoals muzikanten, hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Daarnaast is ze initiatiefnemer van de award ‘Creatieve Ondernemer van het Jaar’. Via haar website kun je haar gratis E-book opvragen met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om meer te verdienen met je werk.