Takkie & Ranx

maxresdefaultTUONO

Podiumbeesten Takkie & Ranx zijn inmiddels niet meer uit de Rotterdamse hiphopscene weg te denken. In 2015 wonnen ze tijdens de Sena Grote Prijs van Rotterdam de publieksprijs en sindsdien hebben deze gasten al tientallen stages binnen en buiten de stad gerockt. Onlangs dropten zij hun eerste ep, TUONO (Turn Up Of Naar Osso, hun eigen verbastering van de term ‘alles of niets’) met vier bangende tracks, geproduceerd en gemixt door de heren zelf met support van Yung Dee en Tev Woods.

Wat direct opvalt is dat hun mix van Nederlands, Engels en Surinaams erg aanstekelijk klinkt. De eerste track Solidair is zelfs zo aanstekelijk dat je hem na één keer luisteren zeker de rest van de dag in je hoofd hebt. De verses zijn strak en grappig, de track klinkt goed geproduceerd.

Takkie & Ranx spelen lekker met taal, intonatie en flows waardoor de aandacht goed wordt vastgehouden. Ze hebben hun eigen soort slang ontwikkeld, waardoor het voor een buitenstaander inhoudelijk soms een beetje wazig wordt. Maar dat mag de pret zeker niet drukken; Takkie & Ranx maken gewoon muziek om los op te gaan!

Onderling verschillen de tracks ook goed van stijl. Lesgeddit, waar ook een videoclip voor is geschoten, begint met een soort bubbling/reggaeton ritme, die daarna overloopt in een onwijs melodieuze electronische beat met Oosterse samples. Ondanks dat ze net als veel rapartiesten tegenwoordig gek zijn op 808 beats, weten zij er wel een persoonlijke twist aan te geven waardoor het niet dertien-in-een-dozijn klinkt. Ze onderscheiden zichzelf door onverwachte tempowisselingen, samples en soepel klinkende zangstukjes. Wat overigens ook opvalt is dat de titelsong TUONO zelf niet op de ep staat… Boys, hoe dan?

Takkie & Ranx komen als duo nog maar net om de hoek kijken en krijgen nú al zoveel shows; kun je nagaan wat een volgende ep of misschien wel een heel album zou kunnen doen. Neem van ondergetekende aan dat je een kans om de heren live te zien optreden niet moet laten liggen, want het gaat gegarandeerd los. Al met al: nog lang niet naar osso voor Takkie & Ranx! Verras ons maar gauw met de volgende turn up.

Wil je op de hoogte blijven van de muziek en optredens van Takkie & Ranx? Volg ze dan op Facebook!
Takkie & Ranx zie je live op vrijdag 8 juli in Capsloc op hun eigen evenement TUONO 3.

SENAGROTEPRIJSVANROTTERDAM_LOGOTakkie & Ranx wonnen de publieksprijs van de Sena Grote Prijs van Rotterdam 2015 in de categorie Urban.

Music Support: Vroesenpaviljoen viert 1e verjaardag

13509019_1733951693531489_2748987940459902593_nOp zaterdag 9 en zondag 10 juli viert het Vroesenpaviljoen haar 1-jarig bestaan met een feest dat het hele weekend duurt! Met een mooi programma: met yoga en meditatie op de zaterdagochtend, live muziek van Elke, Kalulu, Omani, Bourbon Avenue, Smudged Toads en een ode aan Amy Winehouse door Kim Hoorweg! Bewoners uit Blijdorp kunnen dit weekend zelfs blijven kamperen! Hieronder het programma.

wij zijn jarig1Mindfullness en live-muziek
Zaterdag 9 juli, 10.00-23.00u

In de ochtend is er een wisselend programma van meditatie en yoga, om helemaal zen de dag te starten. ‘s Middags leest Ellen Welschen kinderverhalen voor en enkele van Rotterdams tofste bands komen speciaal voor de verjaardag van het Vroesenpaviljoen zingen:

Elke
Kalulu
Omani (winnaar Urban in de Sena Grote Prijs van Rotterdam 2015)
Bourbon Avenue
– Smudged Toads

Om de dag in stijl af te sluiten, eindigt het feestje met een Silent Disco met o.a. Club von Westen en Disko Matique. De keuken trakteert op varken van het spit, cocktails en een verrassing.

kimamyNoord Zie Jazz / Back to Black ft. Kim Hoorweg
Zondag 10 juli, 13.30-15.00u

Kim Hoorweg zet het Vroesenpark op zijn kop met een ode aan Amy Winehouse, in de originele bezetting waarmee Winehouse haar legendarische album opnam. Met naast een ritmesectie en backing vocals, een vette blazerssectie en het karakteristieke lage geluid van de baritonsaxofoon. Deze gloednieuwe formatie met bijna alleen jonge musici trad vorige maand voor het eerst op tijdens Jazz In Duketown op het hoofdpodium en speelt nu in het programma van Noord Zie Jazz bij het Vroesenpaviljoen. Hoorweg over Winehouse: “Amy en ik hebben veel gemeen. Allebei opgegroeid met jazz, en met een voorliefde voor het vertolken van standards uit de Great American Songbook. Naast Body and Soul zullen mijn grote band (10 man!) en ik ook stukken als ‘Back to Black’ ten gehore brengen, de hit van het gelijknamige album waarmee ze wereldberoemd werd.”

11731629_1618211395105520_5929211630096720561_oDe Buurtcamping
Vrijdag 15 juli vanaf 14.00u t/m zondag 17 juli tot 17.00u

Het park rondom het Vroesenpaviljoen verandert in het weekend van 15, 16 en 17 juli in een ware Buurtcamping. Bewoners uit Blijdorp kunnen op vakantie in hun eigen Vroesenpark, dat drie dagen lang een klein, gemoedelijk vakantieoord is. Van yup tot minima, van muurbloempje tot druktemaker en van baby tot senior; iedereen mag meehelpen, activiteiten organiseren en z’n tentje opzetten. Op de camping zijn de gasten de hele dag heerlijk buiten en is iedereen gelijk. Met die wc-rol onder de arm ziet iedereen er per slot van rekening allemaal even knullig uit. Door samen de camping op te bouwen of een potje te badmintonnen, leren buurtbewoners elkaar tijdens een ontspannen vakantie beter kennen. De Buurtcamping maakt de wereld kleiner en groter tegelijk.

Datum: zaterdag 9 en zondag 10 juli
Locatie: Vroesenpaviljoen, Vroesenpark
Aanvang: za 10.00 uur