Danny Dio & Snybone

Danny SnybonePies Diarree Sistance

Danny Dio is een naam die al lange tijd de ronde doet in de Nederlandse underground hiphop. Al meer dan tien jaar geleden maakte hij tracks met Dickens en Janus P onder de naam Tongteelt en bracht al het album Idiots Savant uit. Anno 2014 doet Danny Dio het met Snybone en brengt in eigen beheer een album met de veelzeggende titel Pies Diarree Sistance uit.

Danny Dio beschrijft zijn muziek als “happy hiphop met hoogdravende teksten vol bombastische zelfverheerlijking afgewisseld met een flinke dosis zelfspot en sarcasme”. Op zich een goede beschrijving, want zijn tracks zijn allemaal vrij lollig en alles behalve ‘typische’ hiphop. Soms punk, soms carnaval, soms disco, geen enkele stijl gaat deze rapper uit de weg. De humor is soms absurd en soms letterlijk van ‘poep en pies’ niveau, dus de liefhebbers van dit genre komen met deze plaat volledig aan hun trekken. Nu weet ik niet wat Danny’s leeftijd is, maar dit puberale zou hij tien jaar na zijn eerste plaat toch wel uit zijn systeem moeten hebben? Lang verhaal kort: zijn woordgrappen wisselen tussen voor de hand liggend en absurd, waardoor de tracks soms kinderachtig overkomen.

Het valt op dat de plaat klinkt alsof de tijd heeft stilgestaan. Alle tracks klinken heel erg ‘2004’; de tijd waarin de fora van TheBoomBap, The Blazz en ML75 bomvol stonden met tracks van Nederlandstalige mc’s die thuis tracks opnamen en deze vervolgens met de rest van de wereld deelden. De kwaliteit van de opnames is echter niet zo professioneel; beats te hard, vocalen te zacht en andersom. Het geheel klinkt bovendien niet goed gemixt en gemasterd en dit toont aan dat er nog wel wat werk aan de winkel is. Conclusie: Danny Dio maakt grappige tracks en pakt diverse stijlen aan, maar omdat het op geen enkel moment serieus wordt bewijst hij zijn skills als rapper niet optimaal. Als deze oude rot in het vervolg zijn onderwerpkeuze en productie iets serieuzer aanpakt zal dit de kwaliteit en overtuigingskracht al snel ten goede komen.

Conchitta Bottse

iET releast album nu ook in het buitenland

iET voordekunstHet album So Unreal van iET, dat eind februari in Nederland het levenslicht zag, wordt nu ook uitgebracht door een Japans en een Engels label. Het Japanse Sweet Soul Records voegt een aantal akoestische tracks toe aan So Unreal. Het album ligt vanaf 7 april in de Japanse fysieke en digitale schappen. Het in Londen gevestigde platenlabel Northern Shore Limited brengt So Unreal op 9 juni wereldwijd uit op vinyl.

Met het nieuwe album So Unreal heeft iET, in samenwerking met producer Russell Elevado, een stap gemaakt en komen elementen van soul, pop, folk, pyschedelic, funk, rock, afrobeat en zelfs jazz voorbij. De opnamen vonden plaats in studio Mokosound van iET en partner-in-crime Budy Mokoginta. Omdat Russell analoog wilde mixen werd vervolgens uitgeweken naar de SUPOW studio in Keulen, waar ook de opnamen en producties van Selah Sue en Cody Chessnut plaatsvonden. Het nieuwe album heeft als thema durven dromen en het overwinnen van angsten. De nummers balanceren op de rand van fantasie en realiteit.

Op 21 februari 2014 kwam So Unreal in Nederland uit. Inmiddels is iET uitgeroepen tot het nieuwe Radio 6 Soul & Jazz Talent en kreeg het album mooie recensies.

Voor meer informatie bezoek je de website van iET.