Robertino

covertje_robertinoVanuit Het Niets
Eastgarden Music

Vanuit Het Niets is de eerste ep van rapper Robertino uit Capelle aan den IJssel. Maar een ep is wellicht een beetje een understatement; de plaat bevat maar liefst tien tracks waarvan een aantal geproduceerd zijn door een andere topper uit Capelle, namelijk Dichter. De overige producties liggen in handen van Gilli, The Jazzment en Stacey Grind.

Bij het lezen van de naam Robertino ging er bij mij gelijk een belletje rinkelen, en na kort research klopte mijn vermoeden: hij deed in 2007 mee aan Kunstbende Zuid-Holland in Rotterdam en won! Daarbij kwam ook nog eens dat hij zich op de dag zelf pas had aangemeld. Robertino kwam, zag en overwon, letterlijk vanuit het niets. Vandaar dat de titelkeuze voor deze plaat wat mij betreft niet beter had gekund.

Robertino – Mee

Wat direct opvalt is dat alle producties op de plaat een erg solide en warme sound hebben. De tracks zijn gevarieerd, maar klinken toch als een geheel. Vanuit Het Niets is een plaat die het ook goed zou doen bij mensen die niet zo snel naar hiphop zouden luisteren; Robertino is duidelijk verstaanbaar en zijn teksten zijn erg toegankelijk. Puntje van kritiek: zijn toon is vrijwel de hele plaat gelijk en, ondanks een paar tempowisselingen, een beetje gewoontjes. Uitzonderingen daargelaten: titeltrack Vanuit Het Niets, Het Komt Goed en Blijven Bewegen zijn tracks waarin je zijn zogeheten hongerigheid hoort. Honger naar groei, honger naar erkenning. Gastrapper Dygo is overigens een zeer welkome aanvulling aan het geheel, zowel qua raps als koortjes (Akwasi better watch this space!). Robertino zingt de refreintjes meestal zelf, overigens niet onverdienstelijk, maar hier zou veel meer uit kunnen worden gehaald door hiervoor gasten uit te nodigen (denk hierbij bijvoorbeeld aan een Big Huey, onderdeel van 1Duidig).

Vanuit Het Niets is een plaat die lekker wegluistert en vooral niet te ingewikkeld is. Het optimisme en plezier van Robertino straalt er vanaf en dat werkt erg overtuigend. Het zou mij niets verbazen als deze man volgend jaar ineens door het hele land stages rockt en hij niet meer uit de huidige NL-scene is weg te denken, hij staat er immers om bekend om te zegevieren Vanuit Het Niets.

Download Vanuit Het Niets hier.

Conchitta Bottse

Wolf In Loveland presenteert videoclip Truth Be Told

Wolf_In_Loveland-byMeginZondervan-22 copyDe single Truth Be Told van het debuutalbum Wolf in Loveland is uit. De videoclip is te bewonderen op de verschillende social media en op de website van Wolf in Loveland.

De video werd in juni geschoten in Rotterdam, onder begeleiding van Sasha Ivantic. De videoclip vertelt het verhaal van hoofdpersoon (Jan Minnaard) met zijn partner, terwijl zijn alterego (de wolf) liever bij een ander personage is.

De pers- en radio promotie is in handen van Kamikaze PR. 12 juli word het debuutalbum opnieuw uitgebracht bij Harlem Recordings (Suburban).

Wolf in Loveland – Truth Be Told

Aankomende zondag 7 juli staat Popunie Live band Wolf in Loveland op het Metropolis festival.