iET

iET-Clarity-album-2016-artworkClarity
lp / cd- / download-album
singer/songwriter / ambient

De Schiedamse singer/songwriter Lisa van Viegen, oftewel iET, grijpt op haar nieuwe album Clarity terug naar haar roots, voor een ‘cirkeltje rond’ moment. Helderheid van inzicht in wie je was, wie je wilt zijn, waar je vandaan komt en wat nou eigenlijk echt belangrijk is in het leven. Allemaal verpakt in twaalf heerlijke songs die iET opnam in haar eigen studio met een collectie aan vintage microfoons en pre-amps verzameld door Budy,wat een extra warme authentieke klank aan haar sound geeft.

De multi-instrumentalist heeft zichzelf teruggevonden in het rijke muzikale verleden van haar familie. Wat je goed terughoort is de opgedane inspiratie van die familiaire muziekhelden uit het verleden. Maar ook iET’s instrumentatie keuze van persoonlijke instrumenten, zoals de piano, gitaar, contrabas en de lapsteel, die iET door de jaren heen heeft geërfd, geven vorm aan deze muzikale en persoonlijke groei.

Albumopener en titeltrack Clarity begint met iET’s favoriete instrument: haar stem. Hierin is ze echt meesterlijk sterk; zowel in de loepzuivere solo’s als met haar eigen vocaal gevormde koortjes in deze instrumentaal klein gehouden song. Als een schilderes zet ze met zachte begeleiding op gitaar en de spaarzame en getimede aanslagen op de pianotoetsen een prachtig integere song neer.

In Heavy On My Heart neemt de percussie je als een trage droeve hartslag mee de song in, gevolgd door opliftende lichte melodieën op trompet en piano. Bij de afronding van dit nummer wordt de duisternis ontstegen met handgeklap en iET’s eigen engelenkoor.

Light And Dark (ft. Pete Philly) heeft net dat ietsje meer in zich, een verfijnde beat, die het hoofd lekker laat knikken en de schouders doet meebewegen.

De nieuwe passie voor haar piano komt goed naar voren op dit album. Ook in Will Give In is het een instrument dat bijna ‘verhalend’ bespeeld wordt. Licht en positief in het begin en vervolgens omslaat naar zwaardere tonen. Angst, verdriet, maar ook hoop is in al zijn klanken terug te horen. Ook in het krachtige My Ghosts en afsluiter My Words Feel Numb, is het de piano die het nummer een bijzondere gelaagdheid geeft.

Tien sublieme nieuwe tracks en ook de twee songs, Love Is Love (ft Pink Oculus) en Inhale Your Love, van haar vorige ep Inhale zijn de buit die je binnenhaalt met de aanschaf van dit album.

Als begeleiding van de album release presenteerde iET begin september in samenwerking met Davide Bellotta en Conny Janssen Danst de muziek en dansbeleving Clarity in Theater Walhalla. Davide Bellotta werkte de songs van Clarity uit in dans en beeld met behulp van drie dansers van Conny Janssen Danst en intrigerende videobeelden.


Lees eerdere recensies van iET door Popunie: So Unreal en Inhale

Wil je meer weten over iET? Check haar website en volg haar voor het laatste nieuws op Facebook.

Ga Terug!

Beyond Lickin'Ga terug! En koop de nieuwe dubbel-single van Beyond Lickin’.

Al 20 jaar bezig en nog niet wereldberoemd. Dat is het lot van veel surfbeatpsychgaragebandjes die veel lol hebben, veel bier drinken, veel van Nederland zien en veel snaren verslijten. Voorbeeld? Ik denk dan direct aan Beyond Lickin’ uit Rotterdam-Pernis, actief sinds 1994. Motto: lo-tech, hi-fun.

Dat ik juist aan die band moest denken is niet zo vreemd. Beyond Lickin’ presenteerde onlangs namelijk nieuw werk op vinyl. Geen lp of single, maar een heuse dubbel-single. In klapphülle nog wel.

Dracula
Om met de verpakking te beginnen: die is werkelijk schitterend. Illustrator extraordinaire Pieter M. Dorrenboom baseerde zich op een schilderij van Dani Berkhout. We zien Dracula op een bloedrode motorfiets wegrijden van een spookkasteel. En wie laat hij in dat spookkasteel achter? Toch wel die drie koele gasten van Beyond Lickin’ zeker! Die overigens nietsvermoedend – alsof hun leven er (niet) vanaf hangt – doorspelen. That’s the spirit, A. Licker (zang/gitaar), M. Target (bas) en H. Smash (drums)!

Op de achterzijde van de hoes blijken de drie inmiddels toch te zijn overleden. Een zwarte (duh!) kat waakt over hun grafzerken. De binnenzijde van de hoes is al even fraai: diverse foto’s van de band, vormgegeven door de drummer van de band.

Covers
De tekening op de cover verwijst nadrukkelijk naar één van de twee covers die we ook te hóren krijgen: Dracula, een hit van ZZ & De Maskers uit 1963. Prachtnummer natuurlijk, en ook altijd een favoriet tijdens live-optredens van Beyond Lickin’. Maar wat mij betreft tegelijk de enige misser tussen de vier nummers op de twee plaatjes; de versie van de mannen uit Pernis is namelijk weliswaar knap gedaan, maar ook een beetje overbodig.

In tegenstelling tot de andere cover: Ga Terug. Dat is – volgens de hoestekst – ‘based on Cosmic Psychos’. Meer bepaald het geweldige Can’t Come In, dat op de debuut-lp van dit Australische drietal staat. De oorspronkelijke to the point tekst (‘Can’t come in, fuck off/Can’t come in, get fucked’) werd in plat Pernisiaans ‘Rot op! Ga terug! Je kan daar niet heen!’ Een mooie toevoeging aan de Nederlandse liedkunst; zoveel liedjes over bejaarde spookrijders zijn er immers niet.

Ik rij op de snelweg

Wat zie ik daar

Een ouwe lul met

Zilvergrijs haar

Hij komp op me af

Ik kan er net omheen

Hé ouwe lul

Dat kost me haast een been

Uiteindelijk blijkt de protagonist zélf de spookrijder te zijn:

Na 15 wagens

Ben ik het zat

Het bleef niet bij die ene

Klere Daf

De andere twee nummers op de dubbel-single zijn puike instrumentals van de band zelf.

Mono
De presentatie van de dubbelsingle vond eind augustus plaats in Mono, een mooi nieuw podium in de Zomerhofstraat. Beyond Lickin’ had twee bevriende bands uitgenodigd: Stories From Shamehill (surfinstrumentals uit Ilpendam) en The Peptones (powerpop uit Den Haag). Zij mochten het publiek in Mono een beetje opwarmen, wat vanwege de heersende temperatuur niet écht nodig was. Maar gezellig was het wel; fijne bands, ga kijken als ze in de buurt spelen.

Voordat iedereen het door heeft – de meeste bezoekers staan buiten te genieten van de zwoele avond – betreedt Beyond Lickin’ rond middernacht het podium. En daar gaan ze weer. Al 22 jaar als de brandweer!

Jeroen van de Beek

Eigenaar Only Words Copywriting, DJ Lato Uno, Vinylverzamelaar, Voormalig Radiomaker, Historicus, Rotterdammer.