Forbidden Wizards

cover-2-guys-a-girl-and-a-pizza-place2 Guys A Girl & A Pizza Place
punk

De D.I.Y. punk band Forbidden Wizards laat een bonk energie los die je echt even naar adem doet happen. Het is rauw, snoeihard en heerlijk losbandig. In debuut-ep 2 Guys A Girl & A Pizza Place slaan de punkers je voor je smoel en laat je beduusd achter; zoals het echte punk betaamt. The Dead Kennedys is klaarblijkelijk een grote invloed, maar de band zet haar punk sterk naar eigen hand.

Bassiste en zangeres Amber MacLean geeft de hoofdlijn aan: haar strakke, raggende basspel is het ideale fundament voor haar uitbundige zang. Drummer Tom van Garderen is de constante, de snoeiharde factor die het tempo van elk nummer enorm opschroeft. Daarnaast krijgt gitarist Ross MacLean de vrijheid om rond de ritmesectie zijn ding te doen, waardoor de punk net die grote rauwe rand krijgt die de muziek ten goede komt.

De band heeft duidelijk geleend van de bestaande popcultuur. Met referenties naar de legendarische sitcoms van voorheen, zoals Friends en Seinfeld, voegt Forbidden Wizards een gehalte humor toe aan hun muziek. Titels zoals Regina Phalange (Friends) en Kramer (Seinfeld) geven komische hints naar legendarische comedy. Daar gaat het om: doen wat we tof vinden en niemand die daar wat over te zeggen heeft.

En een tempo wat er in deze plaat zit: elke track bestaat uit volop knallen, zonder rust, zonder geduld, mét erg veel lust om keihard te spelen. 2 Guys A Girl & A Pizza Place – weer een heldere sitcomreferentie – is met zijn twaalf minuten een rush. De gemiddelde lengte van de nummers is 1.45 minuten, waardoor elke track een aparte stoot energie is.

2 Guys A Girl & A Pizza Place is een ideale plaat om te draaien na een klotedag op het werk: het stuk chagrijn wat in de file staat wordt na een klein kwartier punk van Forbidden Wizards omgetoverd in een energieke coureur: peddle to the metal!

Wil je meer weten over de band? Check de Facebook van de band en geef ze een like.

Binnekort Live:
22 Okt: Fuck Brexit! | Antwerp Music City
23 Okt: After Feyenoord-Ajax Gig! | Spot The Loony Rotterdam
06 Nov: Rotterdamse Popweek/Stagnation 40 jr. PunkFest | Club Vibes Rotterdam | Full Dead Kennedys Full DK Set!!

Rats On Rafts & De Kift presenteren op 21 oktober nieuw album in BAR

kiftDrie jaar geleden op het 25-jarige jubileum van het Rotterdamse Metropolis Festival mochten wij voor het eerst kennismaken met de bijzondere samenwerking tussen De Kift en Rats On Rafts. Aan de ene kant een zootje oude rotten uit de Zaanstreek die dankzij een arsenaal aan schetterende blazers, ongetemde verbeeldingskracht en haast sacraal voorgedragen poëzie zogeheten ‘fanfarepunk’ maakt, uniek is in zijn soort. Aan de andere kant de meest venijnige, tot de tanden bewapende post-punkmoloch van de havenstad.

Twee jaar na de Europese doorbraak met het overrompelende Tape Hiss heeft de rattenplaag zich verder verspreid over de rest van Europa. Na talloze shows in binnen- en buitenland bevinden de Rats zich momenteel in bloedvorm.

Tijdens deze gezamenlijke optredens interpreteren De Kift en Rats elkaars respectievelijke catalogi. De resultaten zijn vaak verrassend, doch tekenend voor de diepgewortelde verwantschap tussen de twee bands. Zo werd Dit Schip door De Kift als antwoord op Powder Monkey geschreven, en zelfs dán klinkt de muziek onmiskenbaar als De Kift.

Inderdaad, een dergelijk vruchtbare samenwerking verdient het om nóg verder onderzocht te worden. De Kift en Rats On Rafts brengen dit jaar samen een album uit bij het illustere Britse kwaliteitslabel Fire Records. Afgaande op het verbluffende Last Day On De Zon versmelten De Kift en de Rats nu nóg verder in elkaar dan voorheen.

Na afloop verzorgt Vuurwerk een aftershow in BAR. Deze elektronica/dance act smeedt ambient, breakbeat, dub, minimal techno en industrial tot een geheel eigen genre.

Datum: Vrijdag 21 oktober
Locatie: BAR, Schiekade 201, Rotterdam