Emellan

emmelanNoorderlicht
Nederlandstalige singer/songwriter

Op vrijdag 25 april jl. vond het grote lanceringsconcert van Emellan plaats in het Rietveld Theater in Delft. De avond stond helemaal in het teken van het debuutalbum van Emellan: Noorderlicht.

Het gezicht achter Emellan is zanger en liedschrijver Richard van der Keur. Je kent Richard misschien nog wel van de theaterpopformatie Rij12, die het album Kleurenzee uitbracht in 2013. Eind 2013 kwam Rij12 ten einde, omdat de ambities van de heren te ver uit elkaar liggen. Richard besluit een nieuw pad op te gaan en begint te werken aan een nieuw album; Emellan is geboren.

Noorderlicht bevat twaalf nummers waarin Emellan diverse kanten van zichzelf laat horen. Emellan onderscheidt zich door het vertellen van verhalen, waarbij hij niet specifiek met coupletten en refreinen werkt.

Het nummer Loslaten is hier een perfect voorbeeld van. Het vertelt het verhaal van een moeder die haar zoontje los moet laten. Iedereen zal zich in dit verhaal kunnen herkennen; het loslaten van een dierbare. De emoties klinken zowel in de stem van Emellan, maar ook uit het arrangement. Puur.

De Vallei is een nummer waar meerdere betekenissen in gevonden kunnen worden. De eenzaamheid achter je laten. Het denkbeeldige muurtje dat zoveel mensen hebben opgebouwd afbreken door groter te zijn dan je angsten en gevoelens door je geheimen te delen.

Tekstueel zijn de nummers Regenboog en Diep In Mijn Hart minder sterk. Het muzikale arrangement daarentegen is meer up tempo en daarom een aangename afwisseling op het album. In Diep In Mijn Hart wordt zelfs een stukje gerapt!

Emellan – Regenboog

Emellan heeft absoluut een eigen geluid en een eigen wijze van songwriting. Hij brengt fictie en werkelijkheid samen in zijn nummers. Daarnaast varieert hij met de muzikale arrangementen en experimenteert met wat de hedendaagse techniek te bieden heeft.

Voor meer informatie bezoek je de website van Emellan.

Lilian Huisman

Metropolis Festival weet bezoekers vast te houden ondanks slecht weer

heavylightttHet Metropolis Festival beleefde gisteren een sterke 26e editie. Met een line-up bestaande uit The Best You’ve Never Heard Of trok het gratis popfestival 30.000 muziek- en festivalliefhebbers naar het Rotterdamse Zuiderpark. Ondanks het wisselvallige weer bleven de meeste festivalbezoekers tot en met de laatste acts. Dankzij de toevoeging van een tweede grote tent op het festivalterrein kon een groot deel van het publiek tijdens de hevige regenbuien droog staan.

Spannend programma
Het programma van Metropolis 2014 bestond uit 21 (inter)nationale acts met een live reputatie. De bezoekers van Metropolis genoten, dansten en sprongen onder meer op de Caribische energie explosie van KiT, ambachtelijk gesmede folk van Bear’s Den (UK), aanstekelijke garagepop van Afterpartees, een mix van pompende, funky beats en harde, ritmische rijms van het Rotterdamse trio De Likt, de krankzinnige supershow van twenty one pilots (US), waarbij zelfs drummend gecrowdsurfd werd, en tot slot de Madchester indie dance van de Australische band Jagwar Ma. Ook waren Popunie Live act HeavyLight en het Rotterdamse trio The Afterveins te bewonderen op het festival.

tamblesTalent Stage
Naast bovengenoemd programma stond er dit jaar ook een nieuw podium op Metropolis: de Talent Stage. Hier traden zeven piepjonge talentvolle bands op die een week voor het festival waren geselecteerd door Joey Ruchtie, de nieuwe programmeur van Metropolis. De band The Tambles (blues/rock & roll) wist de jury, bestaande uit muziekprofessionals, het meest te overtuigen en ontving de aanmoedigingsprijs de Lekker Bezig-bokaal. Gekoppeld aan de prijs zijn een professionele fotoshoot, studiotijd en een adviesgesprek met de Popunie.