Dichter

Nieuw Leven
download-album

Hij was het voorprogramma van Sticks & Moon. Hij produceerde muziek voor onder andere Hef. In 2009 bracht rapper Dichter al zijn eerste ep uit en nu, zes jaar later, is het tijd voor zijn debuut-album Nieuw Leven. Hij valt op door zijn stemgeluid en zijn eerlijke en poëtische teksten.

In de Nederlandse hiphop scene horen we nog maar weinig concious rap. Hierbij moet gelijk gezegd worden dat het debuut-album van Dichter meer is dan een uitzondering op deze regel. Vanaf de eerste track Als Je Zinkt hoor je direct de positieve ondertoon van deze poëtische rapper.

Het eerste deel van het album heeft een wat meer traditionele hiphop sound. Het deed mij erg denken aan het geluid van de, bij het label KANS getekende, zangeres Elise Dinfena. Dichter heeft ook samengewerkt met het label, misschien heeft dit invloed gehad op de muziek. Op Toen Het Licht Was laat hij horen dat hij de art of storytelling goed onder de knie heeft. Hij vertelt het verhaal in derde persoon maar tijdens het luisteren heb je snel genoeg door dat hij het over zichzelf heeft.

De refreintjes op het album zijn catchy en je krijgt nergens het gevoel dat het trucje al eerder is gebruikt op het album. Dit zorgt ervoor dat het een album is waar je niet doorheen skipt. Er is genoeg variatie in de muziek en de onderwerpen. Vooral de onderwerpen zijn origineel, worden vanuit verschillende kanten belicht en onderbouwd door metaforen. Zo rapt hij over one night stands op Voor Een Nacht, zijn muzikale motivatie op Voor De Kunst en adoptie op de track Toen Het Licht Was.

In het midden van het album staan twee tracks met meer up-tempo beats, Synths en Blonde Dood. Dit komt wat geforceerd over en sluit muzikaal niet aan op de rest van het album. Het voelt alsof het festival tracks zijn, waar het misschien beter tot leven komt.

Het album Nieuw Leven is een aanrader voor elke hiphop liefhebber! De muzikale variatie die Dichter toevoegt aan de beats heb ik alleen bij Typhoon eerder gehoord. De tracks Toen Het Licht Was, Voor Een Nacht en Alles zijn de hoogtepunten van het album.

PS. Voor dit album is Dichter een samenwerking aangegaan met negen van de meest talentvolle kunstenaars van Nederland en van 25 juli t/m 1 augustus heeft hij samen met hen een expositie in Opperclaes Rotterdam.

Meer weten over Dichter? Bezoek zijn website of Facebookpagina.

Victor van der Ham

Rotterdamse singer/songwriter Jesse Maria schrijft campagne-lied voor goed doel

righttoeducationftjessem

Met een campagnelied en een fundraise-event is de Tilburgse rechtsfilosofe Marieke Hopman (26) sinds mei bezig om geld in te zamelen om haar promotieonderzoek te financieren.
De Rotterdamse singer/songwriter Jesse Maria schreef een campagnelied om dit project te steunen.

IMG_8935-2kleinHebben kinderen recht op scholing?
Marieke Hopman hoopt 100 duizend euro in te zamelen voor haar vierjarig onderzoek naar het recht van kinderen op scholing. Er zijn momenteel 59 miljoen kinderen wereldwijd die niet naar school gaan, waarvan 16.000 kinderen alleen al in Nederland. Ze brengt het project onder de aandacht met onder meer een video, een geldinzamelingsevenement en het campagnelied How Many Teardrops van Jesse Maria. De single verkoopt ze via iTunes en de opbrengst gaat geheel naar het project.

Over Jesse Maria
In 2009 wordt Jesse (’89) uitgeroepen tot 3FM SeriousTalent en krijgt ze met de single Misses Shy airplay op het radiostation. Ze duikt de studio in om haar eerste ep op te nemen. De Misses Shy EP is een feit. Sindsdien is Jesse veel op het podium te vinden en verzorgde onder andere het voorprogramma voor Selah Sue in de uitverkochte zalen Tivoli en Melkweg.

In de zomer van 2012 wordt ze geselecteerd voor het TV-programma De Beste Singer-Songwriter van Nederland op NED3 van Giel Beelen. Hierin is ze te zien met haar single Waiting On Time.

Tegenwoordig is ze actief als songwriter en werkt als co-writer veel samen met andere artiesten. Zo heeft ze o.a. de nummer 1-hit You And Me, die Nederland op het Eurovisie Songfestival 2012 heeft vertegenwoordigd, samen geschreven met Joan Franka. Op YouTube is ze de serie Songs From Jesse gestart, waarbij diverse zangers/zangeressen gevraagd worden live een van de nummers van Jesse met haar te komen zingen.

Meer informatie over het promotieonderzoek-project vind je hier.
Meer weten over Jesse Maria? Bezoek haar website.