Arlinda Lima

voorkant-CD-Lage-resolutie-300x271Inspiração Di Nha Coração

jazz / zouk / samba

Arlinda Lima is een Rotterdamse singer/songwriter met roots in Kaapverdië. Cabo Verde is naar eigen zeggen de bron voor al haar inspiratie. Arlinda is geboren op Sao Tomé e Principe en is opgegroeid in Mindelo op Sao Vicente, één van de eilanden van Cabo Verde.

Op haar eerste album Sensação (2009) begon zij met haar missie: Zij wilde haar gevoel, haar verlangen naar Cabo Verde delen en met haar muziek naar eigen zeggen de ziel van de Kaapverdianen vertegenwoordigen. Haar teksten en muziek op haar eerste album zijn dan ook diep geworteld in de Kaapverdische cultuur en laten tradities herleven.

Ze maakt een mix van Kaapverdiaanse muziek. Van de langzame melancholieke morna (muziek- en dans stijl), die het gevoel van ‘sodade’ (heimwee) oproept maar ook feeststemming kan uitdrukken, tot de opzwepende coladeira’s (muziek- en dans stijl) en energieke funana (swingende dansmuziek). De songs bevatten veel passie en energie. Ze bezingt thema’s zoals liefde, vrijheid, feestvieren en verdriet.

Inspiração Di Nha Coração (inspiratie uit het hart) is veelzijdiger dan het vorige album en qua muziek, techniek, en sound rijker en gevarieerder. Er is een goede balans gevonden tussen melancholie (Izaura en Limito) en tracks die feeststemming en swing oproepen (Cinema, Oi Cabo Verde, Liberdade en Vive Ma Bo).

In Madrugada en Augua De Holanda is de invloed van de fado duidelijk hoorbaar. De openingstrack Nha Regaça daarentegen doet in de verte wel wat aan PaPa GoNi’s Siraba Kele denken. In de muziek op Inspiração Di Nha Coração is de kracht van haar hart, haar verlangen naar Cabo Verde, voelbaar in de sfeer en de ritmiek van de songs en Arlinda Lima mag terecht trots zijn op haar nieuwe plaat.

Wil je meer te komen weten over Arlinda Lima? Bezoek dan hier haar website!

Carl Joseph

Music Support: Route du Nord

Er is weer veel live-muziek van lokaal talent tijdens het Route du Nord in het Oude Noorden van Rotterdam in de komende twee weekenden van 10 en 17 juni.

De kunstroute Route du Nord is een initiatief dat in 2005 is begonnen. Door de grootschalige renovatie van het Zwaanhals kwamen veel panden tijdelijk leeg te staan. Een aantal kunstenaars kreeg in het Zwaanhals een ruimte aangeboden door PWS en Com Wonen in de straat weer nieuw leven in te blazen. Deze kunstenaars hebben de krachten gebundeld en 5 kunstroutes georganiseerd. In de afgelopen jaren is Route du Nord uitgegroeid van een informele atelierroute tot een levendig meerdaags festival met beeldende kunst, live muziek, literatuur en feest. Dit jaar kun je er genieten van de volgende live-bands:

12391925_914887311932611_6803219078542736068_nMoonflower Warrior
Het duo Xenia Gott en Jacco Weener dwalen door de Rotterdamse underground scene als Moonflower Warrior. Xenia Gott ken je misschien nog als frontvrouw van Droppings of Lucy Not The Whore en haar stem wordt vaker vergeleken met andere dark power voices, zoals die van Patti Smith en PJ Harvey. Jacco Weener heeft een achtergrond in avant-garde en noise en experimenteert met electronica en rock en roll clichés. In 2015 kwam het duo samen en ontstond Moonflower Warrior.

13198645_488501514675886_2934576209178989061_o (1)Southbound
Scandinavische donkerte en warme sounds in liedjes die met gewicht het licht beschrijven en andersom. Dat is Southbound, het geesteskind van singer-songwriter Roufaida en kunstenares/danseres Andrea. Het uitwisselen van teksten en illustraties tussen de twee, en een jaar van arrangeren en produceren in Kopenhagen resulteerde in de debuut ep Open Water. In 2015 werd de band met de eerste single Poisonous genomineerd voor een Rotterdam Music Award, en won Southbound de Sena Grote Prijs van Rotterdam. Hier lees je ons interview met Southbound.

File-810137a2-f28a-4b54-94b6-41ce0b7647f0Mark Lotterman
Mark speelt liedjes van zijn nieuwe album Holland op 18 en 19 juni. Op het festival is tevens een expo rondom het album, die doorlopend te zien is. Op deze website worden de nummers één voor één uitgebracht en zijn de op het album geïnspireerde bijdragen tot nu toe te zien en horen. Ons interview met Mark van vorige week lees je hier

Jailhouse Rock met De Dood, Venus Tropicaux en The Lumes
‘Everybody in the whole cell block, was dancing to the jailhouse rock!’ De voormalige gevangenis aan de Noordsingel staat op zaterdag 11 juni in het teken van drie jonge, luidruchtige en hemelbestormende Rotterdamse powertrio’s.

de-doodDe Dood is een fenomeen! Loeistrakke punkmetal staat bij dit Schiedamse powertrio in dienst van de brul van frontman Vincent Niks en zijn absurdistische en provocerende teksten, met voor zichzelf sprekende titels als ‘Wat ben je dom’ en ‘Zomaar zonder reden mensen in elkaar slaan’. Op het podium komt de nietsontziende woede van Niks helemaal tot volle bloei, strak begeleid door bassist Joost Broeren en drummer Tim van Dorp. Als een dronken plankgas-joyride waarbij alles en iedereen op hun weg het moet ontgelden: van Pino tot hongerige Afrikanen.

venus-tropicauxVenus Tropicaux is een Rotterdams trio bestaande uit Zacharias Danson (drums), Shelley Emily (gitaar/zang) en Shalita Dietrich (bas/zang). De songs zijn kort, krachtig, minimaal en soms verrassend pakkend. Ergens tussen The Slits en Teenage Jesus and the Jerks. Tegelijk is de neo no wave van Venus Tropicaux van deze tijd en uniek, of je het nu begrijpt of niet. Een debuut EP is reeds opgenomen en zal in het najaar van 2016 verschijnen.

14289502974e4c938756749a037deb21e9575a92cdThe Lumes zijn, dankzij hun spectrale en koortsachtige post-punk één van de nieuwe opkomende bands binnen de Rotterdamse alternatieve muziek scene. Drijvende kracht achter The Lumes is zanger/gitarist Maxime Prins, het manische middelpunt van de groep. Het bijwonen van een optreden van The Lumes voelt bijna als het aanschouwen van een uitdrijving, waarbij drummer Mitchell Quitz en bassist Lennard van der Voort zorgen voor een duistere onderlaag. Debuut EP Lust verscheen vorig jaar en werd geproduceerd door Henk Koorn (Hallo Venray). Vurige optredens hielpen dit trio al aan voorprogramma’s bij Liturgy, Rats on Rafts en Protomartyr.

gary-x-jony-trash
DJ’s Jony Trash & Gary van Niks

Jailhouse Rock wordt afgemaakt met het Rotterdamse DJ duo Jony Trash & Gary van Niks en hun even smaakvolle als eclectische platenverzameling. Put on your dancing shoes – ze gaan na de optredens nog door tot een uur of twee. Genre: Rhythm & Blues, Surf, Exotica, Garage rock, Rock & Roll, Soul, Beat, Punk, Psych en Popcorn.

Data: 10, 11, 12 en 17, 18 , 19 juni
Locatie: Oude Noorden, Rotterdam / Gevangenis Noordsingel
Aanvang: vr 10 juni 19.00 uur