Agnesz Anna

cover-electric-trilogyElectric Trilogy

singer/songwriter

Agnesz Anna is een veelzijdig mens: ze danst, acteert én musiceert. Waar ze zich op haar voorgaande ep als typische singer/songwriter presenteerde, maakte ze nu een plaat vol elektronische landschappen onder langgerekte zanglijnen.

En dat bevalt goed. De ep bevat drie nummers die mooi in elkaar passen. De van origine Poolse duizendpoot trapt af met Baby be mine. Een broeierig liedje dat representatief is voor de hele plaat. Onder de lome zanglijnen, de dromerige melodie gebeurt zoveel zodat je, wanneer je niets wilt missen, op het puntje van je stoel moet blijven luisteren. Al nodigt de muziek je op het eerste gehoor uit om juist lekker onderuit te zakken op de bank.

Een zware bas, elektronische drums, synthesizers: ze vormen de basis voor Electric Trilogy. Het tweede nummer Once sluit naadloos aan op de openingstrack. Ook hier wordt een scala aan geluiden gepresenteerd. Bij beluistering vraag je je soms af of het ‘naakte’ liedje, zonder de spannende elektronische arrangementen, ook overeind zou blijven staan. Het zou interessant zijn om de liedjes in een akoestische uitvoering te horen.

Maar wat hier nu ligt is een fijne plaat die op zowel op zaterdagavond als op zondagochtend gedraaid kan worden. Het laatste nummer, getiteld Kurt, kent een indierock-achtig begin. Laagje voor laagje wordt er iets aan het liedje toegevoegd. De gitaar smokkelt zelfs wat folk elementen het elektronisch territorium binnen. De plaat eindigt daarmee met een hoogtepunt.

Kijkend op de klok zijn er dan net tien minuten verstreken. Nogmaals tien minuten aan een tweede luisterbeurt besteden, raad ik aan.

Vincent Terlouw

Muziek is de enige universele taal die de wereld bezit

In 2009 vroeg Renske Verbeek van Kroepoekfabriek of ik een Masterclass DJ wilde geven voor een groep dj’s. Dat leek me wel wat. Ik stemde in met haar verzoek. Van elke les die ik gaf, leerde ik zelf ook en voor ik het me realiseerde werd ik workshopdocent, oftewel dj-leraar.

Al sinds jonge leeftijd ben ik muziekliefhebber. Ik speel graag op instrumenten, zing in een band en vind het mixen van muziek écht leuk. Deze combinatie zorgt ervoor dat ik het draaien benader vanuit een ‘overzicht situatie’, dat het uitgangspunt van mijn lessen bepaalt. Draaitechniek is zeer belangrijk, maar liedjeskennis- en keuze is doorslaggevend.

Mijn jarenlange ervaring van professioneel dj-en zet ik in en dat doe ik met plezier. Of het nu crashcourses zijn waar een hele jaargang tweedeklassers (91 leerlingen) tussen 09.00 uur en 15.00 uur allemaal een beat mogen doormixen of het specifieke begeleiding van landelijke Kunstbende finalisten betreft.

Van platenspelers tot iPads; elke manier van draaien heeft zijn eigen charme en technische uitdaging. Wanneer er een nieuwe CDJ (digitale draaitafel) uitkomt, sta ik bij de dealer om uit te vinden hoe de vernieuwingen werken. Voor de SKVR mag ik zelfs meedenken in de aanschaf van apps om mee te dj-en en beats te kunnen maken op iPads.

Bij mijn workshops voor Popcentrale ToBe Dordrecht zitten er vooral jonge, met usb-sticks uitgeruste dj’s aan de decks. Willen ze beats mixen of leren overdraaien van de ene plaat naar de andere, dan kan ik ze uitleggen hoe ze dat technisch kunnen realiseren.

Op het moment geef ik in de Kroepoekfabriek workshops aan een groep waarin zowel een serieuze dj van 24 zit als een man van 60 jaar die in de jaren ‘70 een grote dj was. Hij draaide in heel Europa voor volle, grote zalen zijn selectie dansmuziek. Deze man wordt al een tijd voor speciale klussen met muziek uit die tijd benaderd en wil met de digitale decks leren draaien. De dynamiek in die groep is prachtig: De één laat de muziek nu horen en zijn mixstijl zien, de ander vertelt de mooiste verhalen over 7 dagen per week draaien in Spanje, om 6 uur ‘s ochtends achter je biefstukje zitten en neemt muziek mee die ik geeneens ken, maar die zo goed is dat iedereen gelijk de swing te pakken heeft zodra de muziek uit de speakers klinkt.

Bij SKVR en De Cultuurschool geef ik workshops aan moeilijk opvoedbare jongeren en kinderen met geestelijke stoornis. Door middel van muziek kan ik vrij snel tot ze doordringen, merk ik. De laatste tijd lees ik over oudere mensen met Alzheimer of dementie, de ‘vergeet’-ziekten, die door muziek tijdelijk weer ‘bijkomen’, vreugde beleven en zelfs herinneringen ophalen. Hét bewijs dat de enige universele taal die de wereld bezit muziek is.