Accidental Sea

a2311717581_16This Is Water
singer/songwriter / folk

Je hebt een gitaar en een microfoon. Op een regenachtige zondag middag besluit je eens wat op te nemen. Dat bevalt. Er komen meer stemmen bij, meer gitaarlijntjes en op den duur zit je iedere avond aan je liedjes te sleutelen.

Zo stel ik me het ontstaan van Accidental Sea voor. Die zondagmiddag zal inmiddels heel wat maanden, halve teksten en bergen onafgemaakte projecten op de computer geleden zijn. Dan moet er toch een keertje iets komen wat echt af is zodat je eindelijk aan iedereen kan laten horen waar je nou eigenlijk mee bezig bent op die zolder van je.

Dan kan het zomaar zijn dat je ineens een heel mooie ep de wereld in brengt. This Is Water is een eenvoudige ep van een songwriter die schrijft over reizen, wikken en wegen, kortom, over wat zijn leven zoal met zich meebrengt. Wie nu bang is voor zware kost, vrees niet, het is redelijk luchtig. In het laatste lied Vernon zingt hij dan ook relativerend dat je jezelf niet leert kennen als je nooit fouten maakt. En zo is het maar net.

This Is Water klinkt ongepolijst en wat rommelig maar dat is juist wat het zo charmant maakt. Het lijkt alsof je samen met de songwriter in een blokhut zit. Jij leest een boek, hij speelt z’n liedjes met het idee dat niemand hem hoort. Ondertussen beweeg jij je hoofd heen en weer en zing je zachtjes mee met het best wel catchy refrein van Apollo.

Het zijn mooie liedjes met verrassende wendingen die het spannend houden. Het is een ep van kleine verrassinkjes, zoals het nog geen minuut durende The Penitent, en daar houd ik van. Je zou misschien nog meer kunnen wegdromen als de opnamekwaliteit iets beter zou zijn. Maar zoals ik al zei, het rommelige is ook weer wat het zo charmant maakt. Mocht er een vervolg komen, verlies dat ongepolijste niet!

Sophie Reekers

Het Pijnackerplein Bluegrass Festival

bluegrassHet Pijnackerplein Bluegrass Festival in Rotterdam overtrof vorig jaar alle verwachtingen. Het tweedaags festival dat zich richt op American roots-muziek en aanverwante cultuur uit de eerste helft van de vorige eeuw bleek een overweldigend succes. Maar liefst 9.000 bezoekers uit het hele land vonden in 2014 hun weg naar het Pijnackerplein in Rotterdam Noord! Het festival vindt dit jaar plaats op 27 en 28 juni. Deze week wordt ook nog eens het Rotterdamse boek over de Nederlandse bluegrasscultuur High Lonesome Below Sea Level gepresenteerd. De bluegrass-kriebels zitten in de lucht!

Bluegrass en comics
Het festival is in Nederland uniek in zijn soort. Dit komt door de combinatie van de presentatie van veel verschillende livebands en acts in dit specifieke genre met workshops, masterclasses en een tentoonstelling met comics van verschillende internationaal erkende striptekenaars. Het Pijnackerplein Bluegrass Festival biedt dit jaar opnieuw een keur aan (inter-)nationale crème de la crème op het gebied van bluegrass in de meest brede zin van het genre.

De fusie van meerdere authentieke Amerikaanse muziekgenres en cultuuruitingen met een meer eigentijdse interpretatie zijn inmiddels verworden tot een geheel unieke stijl. Deze stijl, geënt op het Amerika van de eerste helft van de vorige eeuw, is mateloos populair geworden onder een steeds groter wordende groep liefhebbers. Het betreft een wereldwijd fenomeen. Een belangrijke reden hiervoor is dat het liefhebbers en aanhangers van deze stroming de mogelijkheid biedt om binnen deze brede stijl hun eigen niche te kiezen en te combineren uit een breed palet aan stijlkenmerken.

1548171_984096108275920_6853462633260986748_oDeze week, 14 mei, komt tevens het boek High Lonesome Below Sea Level uit, geschreven door Rotterdamse onderzoekster Loes van Schaijk en met foto’s van Rotterdamse fotografe Marieke Odekerken.
Het betreft interviews met Nederlandse muzikanten, bekend in de bluegrass-scene.

Vijfde editie
Tijdens de vijfde editie op zaterdag 27 en zondag 28 juni presenteert het festival een volwassen en zeer gevarieerd programma. Dit jaar zijn er nieuwe programmaonderdelen en (rand-) activiteiten die het festival nog completer maken. Het charmante Pijnackerplein en omgeving vormt wederom het hoofdtoneel voor het festival dat in het karakteristieke Oude-Noorden in Rotterdam plaatsvindt.

Spraakmakende bands en artiesten uit allerlei landen voeren je in twee lange dagen mee dwars door ruim een eeuw American roots. Dit betekend een breed scala aan genres en stijlen waaronder: folk, country, rhythm&blues, bluegrass, soul, hillbilly, western-swing, gospel en rockabilly. Optredens zijn er van de bluegrass sensatie Henhouse Prowlers uit Chicago en folk talent Frank Fairfield uit Fresno, California.

Strips geïnspireerd op muziek
Stripverhalen oftewel comics zijn al heel lang nauw verbonden met de bluegrass cultuur. Veel muzikanten blijken namelijk ook zeer getalenteerde striptekenaars. Vorig jaar liet het festival al goed zien dat er een bijzondere band bestaat tussen de muziek en de stripcultuur. De Comics Gallery biedt werk van verschillende, bekende striptekenaars. Tijdens het festival zijn tekenworkshops voor alle leeftijden. Ook kun jezelf mee doen met de jamsessies en masterclasses van bekende bluegrass-artiesten en luisteren naar de interviews vanaf het kleine podium.

2014_2Bluegrass fair en foodcourt
De bluegrass fair en de foodcourt worden dit jaar meer samengebracht tot één geheel. Door elkaar kunnen de bezoekers genieten en kopen bij de stands met snuisterijen, kleding, instrumenten en een gevarieerde foodcourt voor de beste en gezondste etenswaren en drankjes.

Datum: zaterdag 27 juni & zondag 28 juni
Locatie: Pijnackerplein, Rotterdam (Noord)
Aanvang: 12.00 uur