Popunie Music Support: Gita Buhari en Youri Lentjes in De Machinist

Op woensdag 11 februari vindt de vijfde singer/songwriteravond van het jaar plaats in het café van De Machinist. Vanaf 21.00 uur zullen Youri Lentjes en Gita Buhari eigen repertoire ten gehore brengen.

Youri-Zwart-WitYouri Lentjes
Rotterdammer Youri Lentjes is geen onbekende op het singer/songwriterpodium van De Machinist. Begin 2014 maakte hij hier nog grote indruk met zijn pakkende akoestische pop- en rocksongs en doorgroefde stemgeluid. Nu keert hij terug als televisiebekendheid en ex-finalist van De Beste Singer-Songwriter van Nederland 2014.

De eerste plaats ging net aan hem voorbij maar gedurende de serie wist hij op velen grote indruk te maken, onder andere met zijn song Signal (Home I’ll Never Be), gebaseerd op de foto van World Press Photo-winnaar John Stanmeyer. Meer informatie over Youri Lentjens vind je op zijn website.

Gita BuhariGita Buhari
De jonge Rotterdamse singer/songwriter Gita Buhari nam in 2013 deel aan Music Matters Awards, de competitie om het Rotterdamse muziekambassadeurschap. Zij verwierf de tweede plaats maar timmert sindsdien flink aan de weg in het Nederlandse soul- en jazzcircuit, met onder andere haar swingende band Blackout/Orchestra.

Meer uitgeklede versies van haar persoonlijke liedjes, zoals ze straks ook in De Machinist zullen klinken, speelt zij tijdens haar You Tube-serie Gita ‘Round Town waarin zij haar repertoire akoestisch en in kleine bezettingen speelt op bijzondere Rotterdamse plekken. Meer informatie over Gita Buhari vind je op haar Facebook.

Programma t/m maart
18 februari – Graveltown en Bregje Sanne Lacourt
04 maart – Herrek en White Eagle Jones
11 maart – Lenya en Tim Verhaal
18 maart – CATA en Eva Auad
25 maart – Book Of Eli en Rass Motivated

Het Rotterdamse agency Roots & Routes vult het programma aan met korte showcases van muziekleerlingen van het Albeda College.

De laatste woensdagen van februari en 1 april worden verzorgd door ZanglesRotterdam Onstage: een verrassende avond met nieuw Rotterdams talent, gecoacht door de professionele zangdocenten van ZanglesRotterdam.nl.

Extra informatie
Datum: woensdag 11 februari
Locatie: De Machinist, Willem Buytewechstraat 45
Aanvang: 21:00 uur
Entree: gratis

Voor meer informatie bezoek je de website van De Machinist.

Deze avond wordt mede gefinancierd door Popunie Music Support Rotterdam.

Live-verslag: Eendracht Festival 5.0

The Four Eendrachtfestival 5.0 5 feb.2015 o.a. Popunie Live --8Op donderdag 5 februari barstte het Eendracht Festival los in de Rotterdamse binnenstad. En voor het eerst hostte de Popunie ook een locatie onder de noemer Popunie Live. Samen met Bang Your Radio kon je ons vinden in Bar³. Op ons programma stonden Oliver Alexander, CATA, The Four en Standup ’69. Onze razende reporter Annet KommaRiero Brugel vloog van de ene naar de andere act en maakte onderstaand verslag van het Eendracht Festival 5.0…

Sade Adu
De warme soulvolle stemmen van Sade Adu en achtergrondzangeres LemLem Verhage klinken zonovergoten tussen de gebouwen op de Oude Binnenweg – en zwellen aan naarmate je het Eendrachtsplein nadert. Het is een winterse middag op 5 februari. Rondom het buitenpodium van het Eendracht Festival twijfelt de sneeuw, die vannacht gevallen is, of het wil aanvriezen of zal smelten. Van de kou hebben de muzikanten zichtbaar, en soms hoorbaar last. Voor ieder nummer kneedt toetsenist Brem Luiten, van de band van Sade Adu, even z’n vingers warm. De stem van Sade Adu slaat af en toe een klein beetje over door de ijzige lucht, maar haar soulvolle jazzy stem blijft krachtig, net als die van zangeres LemLem.

De eerste showcase, op het buitenpodium, houdt Sade Adu kort. Vandaag staan er nog twee op het programma. Dertig man publiek, op een doordeweekse middag, kruipt wat dichter tegen het podium aan, om zich op te warmen aan het, volgens Sade Adu, ‘haat-lied’ Kill My Man. “Over een teleurstelling in een geliefde die toch niet zo aardig bleek te zijn”: verklaart de frontdiva nader. Even waren bassist Bas Veens, drummer Marlon Pichel, toetsenist Bren Luiten en zangeressen LemLem Verhage en Sade Adu die middag, met hun neo souljazz de warmtebronnen van de Rotterdamse straat.

King KongAansluitend geeft Sade Adu en haar band nog een akoestische sessie in de zithoek van het King Kong Hostel voor 3voor12 Zuid-Holland. Met de gehele band in een hoekbank waar je zo lekker diep in wegzakt, omringt door warmte, kakt de band allesbehalve in. In een intieme uitgeklede versie doen ze een korte set die de geluksvogels in King Kong doen smelten.

Later op de avond geeft de band een full-dressed show, zonder winterjassen, maar met glitter en glamour en heel veel soul in De Gouvernestraat, waarin Sade Adu zoveel geeft, dat ze de dag erna er even flink van moeten bijkomen. De fanschare van Sade Adu wordt steeds groter. Da’s logisch want dit soort diva’s, met zulke goed aansluitende muzikanten en dito achtergrondzangeres kom je zelden tegen.

Caffeïne
Vooraf aan het optreden van Sade Adu stonden de vier zoetgevooisde, zeer jonge dames van de band Caffeïne op het buitenpodium om Eendracht Festival editie 5.0 te openen. Nienke van der Velden, Natalie Salek, Meike Steerneman en Luna Hallenga zingen a capella, nou ja… met een klein beetje instrumentale begeleiding van Nienke op akoestisch gitaar dan. Ze zijn kundig in het elkaar aanvullen en afwisselen met hun stemmen, die zeer verschillend klinken.

De door henzelf geschreven liedjes boeien het publiek, wat op deze doordeweekse middag, nog in kleine getalen is komen aanwaaien. De laatste hand wordt nog gelegd aan het neerzetten van de catering op het plein.

AfronautDe nieuwe lichting 3
De avond valt tijdens het door Afronaut ter plaatse ingezette intieme openluchtfeestje. Een avond waarop deze rapper, producer, neosouler er een hula-hoop-song bij heeft – oh zó’n avond. Juliette van Juul’s Hoop Vibes, onderdeel van Eendracht Festival, is door Noël Gregory van Drunen, alias Afronaut, gevraagd om hem met haar hula hoop-bewegingen te vergezellen op het podium.

Ondertussen is het festival ook op de Rotterdamse poppodia losgebarsten, waardoor de laidback freestyler het even met een wat kleiner publiek moet doen. Maar de toeschouwers worden rijkelijk getrakteerd. Roep wat woorden en voor je het weet dubt Afronaut z’n stem over een zelfgebouwde beat en maakt er een dansbaar ‘booty circus’ van die zo relaxt is, dat je om meer blijft zeuren. Om zijn longen en luchtwegen wat op te warmen steekt Afronaut er een saffie bij op, voor hij de volgende rijkelijk samengestelde muziekcollage instart.

Popunie Live Podium

Oliver Alexander
Op het Bar³-podium, gehost door de Popunie, opent crooner/songwriter Oliver Alexander. Met vier muzikanten: Victor Weigand op toetsen, Eric Brugmans op gitaar, Hekon van Duijvendijk op bas en Daan Quittner op drums, en lekker veel cymbals. Ze brengen het publiek veilig terug in de jaren vijftig en zestig, maar met de poppiness van het heden.

Bij de uptempo nummers als I Will Love You Anyway en Masquerade, waan je je – met je ogen dicht – bij een enorme swingende big band. Soepel spelende jazz-gitarist Eric Brugman pakt zijn solo’s weergaloos. Drummer Daan Quittner en toetsenist Victor Weigand blinken uit in timing. Leader of the pack – popcrooner, á la Robbie Williams – Alexander Olivier maakt de band toegankelijk voor een groot publiek.

De onderwerpen die worden bezongen zijn natuurlijk de liefde, het veroveren van die ene persoon, en losbreken uit de sleur door je hart te volgen. Prima onderwerpen voor een romantisch avondje Eendracht Festival. Grab your lova & swing op Stay Forever. De classiness van toen en de pop van nu dansen cheek to cheek.

Standup '69 Eendrachtfestival 5.0 5 feb.2015 o.a. Popunie Live --17Standup ’69
Standup ’69 staat twee keer gehost deze avond; door The Afterveins in Vibes én door de Popunie in Bar³ (twee uur later). Zangeres, toetsenist en beatstarter Emmy Kadee, gitarist Willem-Pieter ‘wah wah-pedaal’ Zoutendijk en punkdrummer Bruno Vogel creëren schurende noise-rock. Ze bouwen gedrieën een mega energieke wall-of-sound, waar het heldere en hoge stemgeluid van zangeres Emmy Kadee, met haar grappige songteksten, bovenuit klinkt. Een nummer als My Body Speaks, My Mind Is Lying staat, ondanks dat het al een jaar of drie oud is, nog steeds als een huis. Het zit WP en Bruno goed in de sleazevingers en Emmy heeft een ruig, maar goed verstaanbaar en lekker in het gehoor liggend, stemgeluid a la Jemina Pearl van Be Your Own Pet.

Standup’69 heeft veel pro’s. De band heeft aardig wat nummers met ieder een eigen identiteit. De band heeft uitstraling en dito podiumpresentatie dankzij misses Kadee, en de bandleden blijven trouw aan hun eigen persoonlijkheid. Met een repertoire als dat van Standup’69 blijft publiek wachten op méér. Bezweet gaan de muzikanten direct na hun Vibes-optreden naar Bar³ om zich te melden bij de stagemanager van de Popunie; punctueel. ’n Droomband waarop je kunt bouwen! En later staan ze met even veel enthousiasme Bar³ te veroveren, waarbij ze weer verse nummers eruit gooien. Standup ’69 heeft ‘Grip On’ iedereen!

CATA Eendrachtfestival 5.0 5 feb.2015 o.a. Popunie Live --7CATA
Ook CATA heeft zich aangemeld voor het Eendracht Festival. Met haar luisterliedjes is ze een bijzondere artiest op deze avond. Toch heeft ze ook op bijvoorbeeld Waterpop gestaan. Veel hosts zijn een beetje voorzichtig met haar naar zich toe trekken, maar de Popunie weet het zeker. Iemand die afgelopen jaar een Lisbeth List-Award heeft gewonnen, die met de verkoop van haar muziek geld heeft ingezameld voor Make-A-Wish, die voor een heel orkest kan staan, maar ook slechts door één muzikant begeleid kan worden, die hoort op dit Eendracht Festival te prijken!

CATA laat zich bij het schrijven van nummers inspireren door grote en kleine gebeurtenissen in het leven. Ze voelt een maatschappelijke verantwoording, die ze in sommige van haar liedteksten uitdraagt. In de week van de moordlustige aanslag op de Charlie Hebdo-redactie schreef ze I Am On Top Of The World, die ze ook hier in Bar³ laat horen. Ze wordt begeleid door bassist Jos Kamps, deze keer op gitaar. Jos doet een wat zwakke tweede stem, waarmee hij CATA echter niet van de wijs brengt.

Als je tijdens Eendracht Festival van locatie naar locatie wil rennen, spreek je alle delen van je muziekbrein aan:

VibesDynamic Solution
Tijd voor beuken met Dynamic Solution in Vibes, gehost door Baroeg; aangekondigd door Xander van The Afterveins. De band Dynamic Solution is metal bestaand uit vijf elementen, en is toch zo edel als het maar zijn kan. Frontman Mylan May heeft een gave, hij kan grunten als de duivel en vederlicht zingen als een engel, zonder waardigheid en status te verliezen. (Bas)gitaristen Matthijs Vliegenthart, Cas van’t Wout en Robert de Gast zijn van het zuiverste soort, nooit een slip of da fingers, knieën licht gebogen, poten in de aarden gestampt en raggen maar. Een dominator van een drummer (Vijay Duran Jimenez) zorgt dat Dynamic Solution nooit van het thrash-/groovemetal-pad afraakt. De tweede stem van Cas geeft nog een extra duw in de gewenste duistere richting.

Ondanks de niet al te moderne geluidsinstallatie van Vibes weet de band er een fantastische show neer te zetten met dito muziek. Diepe buiging voor geluidstechnici van Baroeg die uit deze oude dozen nog wat herkenbaars weten te persen! Dynamic Solution, wanneer beginnen de lange afstand tours en komt de opvolger van ep Katayusha (2013)?!

The Four Eendrachtfestival 5.0 5 feb.2015 o.a. Popunie Live --12The Four
Terug naar Bar³ voor The Four. De Amerikaanse poppy, bluesy garagerock, is keurig en vuig ineen. De liedjes zijn strak omlijnd met keurige overgangen van refrein naar couplet. Maar tussendoor pakken Max Timmers, Joost de Vries, Matt(h)ijs Kloezeman en Jimi de Groot hun momenten met prachtige vuige solo’s, zo perfect getimed dat hun publiek metershoog opstijgt. Waarop er gitaarsolo’s volgen die nog meeslepender de overtreffende trap opgaan.

De facetten die zanger Max in zijn stem heeft, komen op ep Through The Lens Of Polaroid die The Four net (eind januari 2015) heeft uitgebracht, blijkbaar iets minder over. Want live op het Popunie-podium overdondert The Four mede door het stembereik van Max Timmers.

Van She Is Allright maakt The Four een extended versie, waarbij ze los gaan op hun instrumenten, alles op de punt, maar toch vuig en het rijkelijke publiek teasend. Ze surfen van rythm & blues naar garage, naar punkrock en terug naar surf. En waarin Jimi de Groot z’n rhythm guitar gebruikt, waar die voor bedoeld is.

Gita Buhari buiten20:15u buitenpodium Eendrachtsplein waar Gita Buhari met haar warmbloedige pop-soul-jazzisten van The Blackout Orchestra, bestaande uit drummer, bassist, guitar warrior en gemaskerde trompettist optreden. Ze laten It Is Too Late door de straten schallen en twaalf rijen publiek staan met een grote glimlach te genieten en te swingen.

 

Mxrcxl
Mxrcxl
Nu iets compleet anders; warme zaal en raggen in Vibes. De band Mxrcxl, bestaande uit frontman, bassist, componist Marcel Janssen, gitarist Tijmen Riedé, drummer Yoeri Traas en toetsenist, percussionist, achtergrondzanger, podiumdier Jasper de Groot, valt door alle mazen van muziekgenres heen.

De rough metal van deze heren ligt poppy in het gehoor, schuurt soms tegen wave aan. Sta je het ene moment tegen elkaar aan te beuken, even later is het weer lichtvoetig dansbaar. Waardoor er in de pit bijna ‘jongens tegen de meisjes-achtige taferelen’ ontstaan. Kortom Mxrcxl is hard van metaal, maar heeft een zest van de eighties. Bij het eerste nummer Big Mistakes staat de vaste kern Baroegbezoekers wat vertwijfelt in de pit. I Will, You Won’t wordt eerst door de girlies en verderop het nummer ook door de jongens in de zaal omarmt. En dan gaat het zowel op het podium als in de zaal los.

Mxrcxl’s energieke noise brengt in toetsenist en beatmaker Jasper de Groot een soort toffe showvent van 80’s wave naar boven, die zich helemaal in zijn muziek verliest en zichzelf te buiten gaat. Terwijl Tijmen en Yoeri het tempo opvoeren blijft bandleider Marcel de relaxte rots in de branding en middelpunt van de band. Contradictie? Nee. De band blijft muzikaal, en als podium act, een onlosmakelijke eenheid.

Deze avond spelen ze naast wat oudere nummers ook drie nieuwe nummer die nog vooral in de oefenruimte en opnamestudio hebben geklonken. In mei 2015 verschijnt hun single. En in augustus 2015 zal, na 3 ep’s uitgebracht te hebben, eindelijk het langverwachte album op vinyl verschijnen. Mxrcxl sluit af met Happy Shooting; “six years old and I’m gonna show you”. Als je hoort hoe vlekkeloos, vol overgave en met tomeloze energie inzet ze de nieuwe nummers spelen, kan een aaneengesloten tour langs poppodia niet uitblijven.

Weer buiten ebt de stem van Pam Feather vanaf het Eendrachtsplein langzaam weg, naarmate we locatie De Gouvernestraat naderen. Pam Feather en band ‘Cannot Change The Weather’, maar voegen wel wat toe aan het welbehagen van de festivalbezoeker.

Hiphophuis battleBboy Seven2Smoke-battles
In voorzaal, annex horecadeel, van het voormalige Lantaren/Venster heerst opperste concentratie tijdens de Bboy Seven2Smoke-battles. Deze breakdance-battles worden nu wereldwijd georganiseerd, maar het format is in 2002 uitgevonden door de Rotterdamse Got Skills en 010 B-Boyz crews.

Regels: acht Bboys (meiden of jongens) staan tegenover elkaar in één-tegen-één rondes. De winnaar, publiek bepaald met enthousiaste geluiden wie, krijgt één punt en gaat door naar volgende ronde. Een verliezer mag weer aan de rand van de dansvloer plaatsnemen. Bij gelijk aantal punten volgt Tie-Breaker (extra ronde), wat ook deze avond het geval is.

Bijna-winnaars Jamuel en Bram staan in de Tie-Breaker tegenover elkaar. Bram gaat, dankzij een klein beetje meer volume vanuit het publiek, €100,- rijker naar huis.

Sykess
You Gonna Take My FlowersSykess, alias Mike Everling, bouwt in de Grote Zaal Gouvernestraat zijn set op met het nummer I M. ’t Is een moeilijk publiek wat op de showcase van Music Matters is afgekomen. Gemiddelde leeftijd 45, blanke tatta’s, die hun zitplaats op de tribune hebben ingenomen. En dan valt het geluid óók nog even weg… Hoe goed de bedoelingen ook zijn van Music Matters, Sykess had qua programmering beter kunnen staan musiceren voor de dansende internationale menigte in WORM. Sykess soulvolle dansset verdient het om op gedanst te worden, met een publiek dat al zwetend tegen elkaar aanplakt. Sykess, wrong time, wrong place, toffe set!

Mozz
Mozz, gehost door Bang Your Radio in Bar³ heeft een energieke schare fans op de eerste tien rijen staan, die alle Nederlandstalige songteksten woordelijk mee scanderen, met de vierkoppige punkrockband. Drie van de vier leden speelden in de jaren negentig samen in Tangerines On Acid.

Mozz bestaat ondertussen twee jaar en schrijft teksten die horen bij punkers die, naast het hebben van niet de tofste banen, het leven naar eigen hand zetten. Door feesten neer te zetten op festivals en in kroegen, door warse teksten te schrijven, opzwepende, snelle niet al te ingewikkelde gitaarriffs en onnavolgbaar vlot te drummen.

Bij gebrek aan hoogte qua stage, worden mensen uit het publiek opgetild en vlak onder het plafond doorgeschoven. 1,2,3,4… gáán en dat nog vast vele jaren met Mozz. Na het laatste nummer (not), roept het publiek “meer, meer, meer!!!”. Waarop bij wijze van toegift het nummer We Spelen Niet Meer volgt. Hilarisch, met in de songteksten het aftellen vanaf 20 seconden. Mozz kijken en luisteren duzz.

ButuFunk de spacefunkband met muziekschrijver, zanger Trian Kayhatu op AX-Synth (keyboard gedragen als gitaar), beatmaker Werner Azteka Kanhai en percussionist Chris Muskita spelen voor een veel te lege Kleine Zaal Gouvernestraat; Daft Punk zou erom gevloekt hebben. Alles klopt aan deze band, die je graag meeneemt op een spacy funkride! Smaakt naar meer…

Diona FoxRoy de Rijke Trio
Talk Of The Town, gehost door RAAF, programmeert deze avond de Grote Zaal Gouvernestraat. Roy de Rijke Trio mag openen. De bassist is ziek, dus vormt Roy deze avond een duo met zijn vader Leo de Rijke. Eigenlijk kende ik Roy alleen als gitaarvirtuoos bij Diona Fox & Her Ragdolls. Maar wow, vanavond gaat er een nieuwe Roy de Rijke-wereld open.

Deze gitarist heeft de kwaliteiten van een door het leven getekende zigeuner, die onlosmakelijk verbonden is met zijn rhythm gitaar. Onnavolgbaar vingervlug speelt Roy manouche (gypsy jazz), die gitarist Leo begeleidt. Het op de tribune zittende publiek raakt in extase, een ervaring en sensatie, die ik lang geleden voelde tijdens een optreden van Stochelo en Nous’che Rosenberg van The Rosenberg Trio. Wat heerlijk dat manouche nog op zo’n hoog niveau door een youngster als Roy de Rijke met zoveel passie wordt gespeeld. Hup, conservatorium afmaken en de wereld over!

Eendracht Festival heeft zoveel meerwaarde door je van alle muziekstijlen te laten snoepen. Het maakt je gretig als je tussen de optredens niet alleen qua band, maar ook qua muziekstijl kunt wisselen!!! Eén ding is wel duidelijk deze vijfde editie van Eendracht Festival; muzikanten en publiek hebben even genoeg van singer/songwriters. De ruige en daar tegenover de soulvolle bands zijn het meest geliefd.

Popunie Live act

All Comes Down
Bij All Comes Down is het podium van Bar³ al bijna niet meer te bereiken door het uitgedijde publiek. Tussen gitarist, tweede stem Erik Fridzema, bassist Lester de Bats en drummer Peter Robbemond staat Zjantal Ypma, een opzwepende zangeres èn een klein (letterlijk en figuurlijk) wonder. Met haar vocalen kan ze laag, maar heeft ze ook torenhoge uithalen die qua volume en uithoudingsvermogen onevenaarbaar zijn.

Het haar van het publiek blaast ze stijl achterover. En ookal lijkt Zjantal het stralende middelpunt, tijdens de strakke, maar alles behalve cleane hardrock- en grunge-instrumentalen, stapt ze van de bühne, om de muzikanten te laten shinen, schuren en de leiding te geven zodat zij kunnen overweldigen.

Dit weekend duikt All Comes Down weer in de opnamestudio, om hun op 14 mei 2015 te verschijnen ep verder op te nemen. Release zal plaatsvinden in Gebr. Nobel, het net nieuw in december 2014 geopende poppodium in Leiden. Ik hoop zó dat het ‘live’ geluid in de opname te horen is. Aansluitend zal All Comes Down spraakmakend touren, want een band als deze gaat volgers krijgen… en veel.

WormPoppodium WORM heeft het meest internationale publiek getrokken. De dj-pits in de Kelder en de Wunderbar liggen wat dicht bij elkaar, maar lijken elkaar niet te storen wat programmering betreft, ondanks de diversiteit aan dance. Triphouser Fes Doti Fresh alias Fes Travanganza staat met twee andere in de Kelder te draaien; seventies disco-style.

Terwijl Kami Kapnobatai een paar meter verderop zijn eigen beats produceert en wordt bewonderd door zijn trouwe volgers. Ambient is zijn stijl, maar deze set heeft toch wel een stevige dansopwekkende vaart erin, en doet niet onder als energiegever voor Fes Doti Fresh; keuzestress.

Maar eigenlijk kun je geen foute schifting maken tijdens Eendracht Festival. Het niveau van de aanmelders is hoog deze editie. JenaMu6, Mono-Poly, Atiq, Dread Pitt, Boom Boom Du Terre, Thrasher e.v.a. spelen naast De Likt. En de nacht is nog jong, met om 06:00 u eindbazen Exodite, Sirius en RK9.

Day Fly
Op het Eendrachtsplein sluit Day Fly het buitenprogramma af. Het muzikale intro dat Day Fly laat horen klinkt groovy. De dag voor Eendracht Festival hebben ze net hun ep-opnames afgerond in de studio. Maar live hebben ze deze avond een wat langzame opstart.

De band loopt echt een beetje te traag achter de hiphop-zanger aan. In sommige reggaenummers kan dit van toegevoegde waarde zijn, maar dat is nu even niet het geval. Halverwege het eerste nummer herpakt de band zich en swingt het kou- trotserend-publiek vergevingsgezind. Het enthousiasme van het publiek geeft de jonge band plenty zelfvertrouwen om een vrij aardige set te geven, voordat alle cateringwagens en het podium en de trussen het Eendrachtsplein af worden gereden.

Rotown stroomt vol voor de met live instrumenten gespeelde drum’n’bass met stevige funkclash van Dr Schnitt. Dit trio bestaat alweer zo’n acht jaar. Eind januari stonden ze nog in Grounds en bassist, pedaler, zanger Bruno Ferro Xavier da Silva kondigt aan weer wat vaker met percussionisten, drummers, electronica’s Philipp Ernsting en Nique Quentin, (inter)nationale podia te bestijgen. Gelukkig maar, want er is behoefte aan bij het publiek!

Ondertussen sta ik achteraan tussen de praters aan de bar en kan ik de dansvloer vooraan bestijgen. Binnenkort ga ik voor een herkansing… Dr Schnitt moet je wel ten volle kunnen beleven.

Popunie live Podium 2Gauw een deurtje verder voor afsluiter van Bang Your Radio; Rott’N Damned. In het smalle pijpenlaatje Bar³ zorgen zanger Matt, gitarist Niek, mini-bassist John en drummer Stijn voor grappige taferelen. Terwijl de moshers in de pit tegen elkaar duwen, komen ze één voor één tegen de zijwand terecht, die hen vervolgens katapulteert naar de tegenoverliggende wand.

Dit optreden kiest Rott’n Damned voor het wat steviger werk, precies waar het publiek om vraagt, ballads blijven uit (haha). Alles uptempo, niets te rock, alles op hardcore. Pleasers en Rotterdam is exploited!!!

Muzikanten rennen met hun instrumenten door Rotterdam Centraal om de gewenste laatste trein te halen, of nog een snelle hap ‘on the go’ te scoren. Er wordt uit elkaars bakjes gegeten en flesjes gedronken. Muzikanten en fans samen op weg naar huis. Festivals verbroederen en zijn altijd tè kort. Met mijn gedachten bij mijn opdrachtgever, heb ik met weemoed De Likt, Thrasher en Dread Pitt in WORM de rug toe moeten keren.

Maar schrale troost; alle bands, muzikanten en producers die gestaan hebben op Eendracht Festival editie 5, kun je de komende periode in diverse clubs, kroegen, poppodia en festivals horen en zien.

Eendracht Festival 6.0 is alweer in de maak en zal plaatsvinden op 23 juli 2015, verspreid over vele locaties in Rotterdam. Houdt voor meer details Facebook van Eendracht Festival in de gaten.

Annet KommaRiero Brugel

Foto’s Popunie Live door Wim Barzilay