Popunie Live presenteert Rotterdams toptalent op Baroeg Open Air 2019

Op 14 september is het zover en zal Baroeg Open Air (BOA) weer neerstrijken in het Zuiderpark. Net als de Popunie heeft ook BOA een voortdurende zucht en ambitie om talenten te ontdekken en door te ontwikkelen. Vanuit dit licht is er al zes edities lang een innige partnership tussen BOA en Popunie Live. Ook voor dit jaar hebben we in samenspraak met festivaldirecteur Leon van Rijnsbergen een aantal beresterke acts geselecteerd.

For Those About To Rock, We Salute You!

GOLD
Deze band, die doet denken aan het experimentalisme van Godspeed You! Black Emperor gecombineerd met de donkere en zoete schoonheid van Kristin Hersh en Throwing Muses, maar stevig geworteld is in een krachtige, kunstzinnige rockvibe, heeft hiermee iets unieks aangeboord. Dit delicate evenwicht binnen GOLD heeft o.a. al de aandacht getrokken van Converge, met wie ze in 2016 en 2017 tourden, evenals van New Model Army, die GOLD als ondersteuning voor data in 2018 heeft uitgenodigd. Afgelopen Roadburn Festival vormden ze voor velen zelfs één van de hoogtepunten.




 

Disturbance
Disturbance is inmiddels een van de bekendste en langst overlevende punkbands uit Nederland. De band is een viermansformatie en bestaat uit Rob (zang), Dim (gitaar), Joz (bas) en Jo (drums). Ze spelen hun eigen stijl van punk, geïnspireerd door ’82 streetpunk en de Britse ’77-stijl, en raken hierbij ook de psychobilly- en anarcho-scenes licht aan. In hun bevlogen teksten vind je vragen, kritiek en voorstellen over sociale, politieke of religieuze onderwerpen en de waarden van punk en DIY.




 

PRSPCT Assault
Of het nou drum ’n bass, hardcore of breakcore is, het maakt niet uit, bij PRSPCT Recordings weet je dat het bruut en duister is. Dit gecombineerd met een ‘fuck the system mentaliteit’ maakt PRSPCT de ideale partner voor BOA. PRSPCT Assault is de divisie fronttroepen van dit roemruchte label. Drum ’n bass grootmeester DJ Hidden, Russische hardcore held The SATAN en de headhoncho van PRSPCT zelf, DJ Thrasher sluiten de Electronic Stage af. De mc is Mike Redman (DeformerRedrum Recordz). Zorg dat je tot tanden gewapend bent. PRSPCT Assault gaat een slachtpartij worden!

Popunie Live
Popunie Live is een concept dat in 2013 door de Popunie is ontwikkeld met als doel de promotie van Rotterdamse popmusici naar de hogere regionen. Met name gericht op het neusje van de zalm dat inmiddels diverse stadia heeft doorlopen en wellicht aan de vooravond staat van een professionele carrière in de muziek. Deze acts programmeren we op festivals als The Life I Live, Grasnapolsky, Metropolis, Baroeg Open Air en Oerol.

Klik hier voor meer Popunie Live.

Sena
Sena regelt de (naburige) rechten van muzikanten en producenten. Zij incasseert namens (inter)nationale artiesten en producenten een vergoeding wanneer hun muziek in het openbaar ten gehore wordt gebracht. Het Sena Performers Fonds zorgt ervoor dat alle artiesten die via Popunie Live optreden, eerlijk betaald worden.

Datum: zaterdag 14 september
Locatie: Zuiderpark, Rotterdam
Aanvang: 12.00 uur
Entree:  Tickets via stager

Klik hier voor het Facebookevent en volg het laatste nieuws van het festival via de website of Facebookpagina.

Popunie Live wordt mede mogelijk gemaakt door Sena Performers en Gemeente Rotterdam.

Tourverslag: The Mourning Glories naar de VS

Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. The Mourning Glories reisde naar de Verenigde Staten.

De organisatie van het Cigar Box Guitar Festival in New Orleans zat al drie jaar achter ons aan – iets wat wij om eerlijk te zijn best een beetje gek vonden. Wie wordt er nou uitgenodigd om helemaal in New Orleans te komen optreden?! Het eerste jaar dat zij ons benaderden, vonden we dat we er als groep nog niet klaar voor waren. New Orleans is namelijk wèl ons persoonlijke muzikale mekka èn de geboorte plaats van onze grootste inspiratie: The Boswell Sisters. (You just can’t SUCK in New Orleans!).

Het tweede jaar durfden wij het wel aan, maar toen pakte de timing slecht uit i.v.m. de productie van ons eerste album. Eindelijk konden we dan de toezegging doen voor de 2019 editie van het Cigar Box Guitar Festival en zo kwam ook onze eerste tour in de VS tot stand.

Headliners for the 2019 New Orleans Cigar Box Festival – The Mourning Glories, Amzie Adams & Samantha Fish

Wij hebben twee keer mogen optreden tijdens het festival. Op woensdagavond 16 januari mochten wij het festival openen met een optreden in Chickie Wah Wah. Vrijdagavond waren wij de headliners van het avond concert in The Frenchmen Theatre gevestigd aan de beroemde Frenchmen Street. Voorafgaand aan deze concerten zijn wij te gast geweest bij DE ​radio zender van New Orleans: WWOZ ter promotie van het festival en ons optreden daar. Wij werden geïnterviewd door DJ ‘Big D’ en hebben ook twee eigen nummers live gespeeld in de uitzending.

Deze optredens brachten nog de nodige uitdagingen met zich mee door het gebruik van instrumenten waar we normaal gesproken niet op spelen, zoals een cigar box banjo en cigar box tenor guitar. Voorafgaand aan de tour hebben we ontzettend hard gerepeteerd met elkaar en dat heeft absoluut zijn vruchten afgeworpen. Het publiek in New Orleans heeft ons
met groot enthousiasme ontvangen. Voor ons was het echt een droom die uitkwam. De festivalorganisatie heeft ons direct na het concert weer gevraagd voor de 2020 editie van het CBG Festival en ook eventueel voor een Jimmie Rogers/Yodeling festival.

Our first performance in New Orleans at Chickiewahwah’s – Hangin’ out with the Mayor of Frenchman’s Street, Amzie Adams – Friday Night Performance at Bamboula’s

With JD Wilkes at Radio Station WQRZ – Bay St. Louis, Ms.

Na het CBG Festival zijn wij aangesloten bij de solo tour van J.D. Wilkes (bekende leading man van The Legendary Shack Shakers) als zijn openingsact. JD heeft ons hierbij ook uitgenodigd om samen met hem op het podium te spelen tijdens zijn eigen sets. Zo traden wij samen op bij Artmosphere, in Lafayette, Louisiana; The Merry Widow in Mobile, Alabama; en The 100 Man Hall in Bay St. Louis, Mississippi.

In Bay St. Louis zijn wij ook te gast geweest tijdens een live uitzending van WQRZ, een kleine lokale radio zender, gevestigd aan het eind van een doodlopende straat, letterlijk in ‘the middle of nowhere’ op een terreintje vol met radio-antennes en allerlei afgedankte en verroeste apparatuur. De zender bevond zich binnen in een heel kleine trailer met een aangebouwde veranda met een bankstoel en een koelkast er op. Een ronduit filmische ervaring.

Performing with JD at The Merry Widow, A musical match made in heaven. Even our props complimented each other!

Wij hebben nog één eigen optreden gespeeld in New Orleans tijdens een uitstekend country muziek event: The All-Star Covered Dish Country Jamboree in de The Dragon’s Den. Wij waren één van de vier bands die op deze avond speelden. Ons was vooraf verteld dat dit ‘het’ country muziek evenement van New Orleans is en daar bleek geen woord van gelogen of overdreven. Er speelden zeer goede bands en daarnaast waren er country dance lessen en iedereen bracht een heerlijk gerecht met zich mee.

Performing together at The All-Star Covered Dish Country Jamboree at The Dragons Den in New Orleans

Nog mooier werd het toen daar zomaar ineens een goede vriend van ons naar binnenliep: Ferd Moyse van de Hackensaw Boys, die vaak op de Rotterdamse podia hebben gespeeld, o.m. in Rotown en het Bluegrass Festival op het Pijnackerplein. Hij wist ook niet dat wij in New Orleans waren en de uitdrukking op zijn gezicht toen hij binnenkwam en ons op het podium zag was er één om nooit te vergeten. Deze ontmoeting was extra bijzonder omdat Ferd ook aanwezig was bij de aller-, allereerste keer dat wij drieën samen hebben opgetreden – nog voordat we ‘The Mourning Glories’ vormden. Het was na dat allereerste optreden dat Ferd meteen tegen ons zei: “I think you’ve found your future. You should do more of that!”. Het waren profetische woorden die hij destijds sprak en eigenlijk kan het dan ook bijna geen toeval zijn dat uitgerekend hij aanwezig was bij dit optreden in New Orleans.

The 100 Men Hall, a legendary venue on the Chitlin’ Circuit – Just a few of the famous musicians that have played there – Performing a little ‘Southern Whoopee’ for the folks in Bay St. Louis, Mississippi

En om met Ferd te spreken: ‘More Of That’ gaan we zeker doen! Deze tour was een groter succes dan we ons ooit hadden kunnen voorstellen. Het heeft ons als band doen groeien en sterker gemaakt, door het vele keiharde werken dat we er in hebben gestopt (zowel in de voorbereiding als tijdens de tour) èn door de enorme boost die ons zelfvertrouwen heeft gekregen. Als je in New Orleans kan spelen en daar de muziekprofessionals èn het publiek voor je kan winnen, dan mag je er echt wel zijn. Het netwerk dat wij tijdens deze tour hebben opgebouwd is ook van onschatbare waarde. Zo hebben wij goede contacten weten te leggen met vele muzikanten, organisatoren en venues uit de scene. Dit maakt het regelen van een volgende tour een stuk makkelijker en daar zijn we dan ook volop mee bezig.

The South is a weird and wonderful place. Here we are at the fantastical ‘Chauvin Sculpture Garden’ created by bricklayer Kenny Hill and located on Bayouside Drive somewhere between Lafayette and New Orleans, Louisiana.

The Deep South wil ons terug – en daar gaan we dan ook voor! In Oktober van dit jaar willen we weer terug en dan voegen we een andere belangrijke stad toe aan onze tour, dat andere muzikale mecca:

Next stop NASHVILLE!