Playgrounded – In Time With Gravity

  • In Time With Gravity

  • Playgrounded
    • Genre: loud music, post-rock
    • Release-type: album, cd, digitaal
    • Label: FREIA Music

Een muzikale reis gevuld met dynamische pieken en dalen, dat is wat je kan verwachten van het tweede album In Time With Gravity van de band Playgrounded. De band heeft al een album op hun naam staan, wat werd uitgebracht in hun geboorteland Griekenland. Tegenwoordig zijn de Griekse heren woonachtig in Rotterdam. Het album werd eind vorig jaar al uitgebracht door FREIA music maar is veel te mooi om onbesproken te laten.

Bij het eerste nummer Crossing wordt er meteen een beeld geschetst over de muzikale vaardigheden van de bandleden. De dynamische opbouw en de interessante en goed gebalanceerde mix met de elektronische elementen zorgen ervoor dat je als luisteraar mee wordt genomen op een muzikale reis.

Het tweede nummer Mute hakt er meteen in met een riff waar je U tegen zegt. Na het sterke intro zakt de dynamiek om ruimte te creëren voor het couplet. Na het krachtige refrein keert de intro weer even terug. Het couplet hierna bouwt dynamisch sneller op, vette gitaarriffs gepaard met sterke zanglijnen gaan weer naadloos over in het refrein. De voorspelbare terugkeer van het intro op het einde is in dit geval allesbehalve negatief. Deze simpele maar geweldige riff zorgt voor een sterke afsluiting van mijn favoriete track op het album.

Bij de derde track Waves komen de elektronische elementen mooi tot hun recht. Bij het instrumentaal sterke refrein mis ik een gelijkwaardig interessante zanglijn. Bovendien is er ook ruimte in de coupletten voor de drums om interessante dingen te doen. Deze aanmerkingen nemen niet weg dat de compositie even sterk is als de voorgaande nummers.

De titeltrack van het album In Time With Gravity is ook de langste track van het album. De lengte van het nummer maakt veel ruimte vrij voor de elektronische elementen, deze creëren hier een soort filmsoundtrack vibe. Omdat het grootste deel van het nummer vrij rustig is wat dynamiek betreft is de impact van de twee heftige passages in het nummer enorm. Vooral de breakdown op het einde komt hard binnen.

Het gebruik van de elektrische piano op het begin van het vijfde nummer Rotterdam is nieuw op het album en zorgt voor een aangename verassing. De ritmesectie in het nummer komt ook heel sterk naar voren. Een ander sterk onderdeel van dit nummer is de meerstemmigheid van de zang, vooral op het einde van de track zitten deze partijen goed in elkaar.

De laatste drie tracks van het album zijn allemaal met elkaar verbonden onder de naam The Stranger. Bij het eerste nummer van de drie: Funeral komt de kracht van de zanglijnen weer naar voren. Bij Killing komt juist de kracht van de instrumentatie naar voren. Wat ik jammer vind aan deze drie nummers is dat ze buiten de tekst vrij weinig verbinding hebben. Dit neemt niet weg dat het afzonderlijk ook sterke nummers zijn.

De laatste track van het The Stranger drieluik en van het album: Verdict is een waardige afsluiter. Alle sterke elementen van de band komen hier gelijkwaardig naar boven. De band sluit echter niet af met een knal, het einde ebt langzaam weg om vervolgens de luisteraar tot rust te brengen.

Het album In Time With Gravity laat zien dat de leden van Playgrounded niet onderschat mogen worden in het electronic/heavy rock genre. De doordachte composities en het gebruik van soundscapes zorgen ervoor dat dit album niet snel vergeten zal worden.

Volg Playgrounded op Facebook of bezoek hun website.

Berry Oost – Nachtmerries

  • Nachtmerries

  • Berry Oost
    • Genre: hiphop
    • Release-type: ep, digitaal
    • Label: Bonne Chance

Berry Oost heb ik leren kennen als Berry. Witte Bes, de vol met tatoeage zittende rapper uit Rotterdam Oost. Hij is al een tijdje bezig met rappen en voor vele liefhebbers van het genre geen onbekende meer. Hij begon zijn carrière met het rappen over persoonlijke obstakels die beïnvloed werden door het straatleven. Een formule die niet aangepast word op zijn pas uitgebrachte ep Nachtmerries.

Muziek is een altijd evoluerende business. Vooral in hiphop gaat het heel snel, en worden trends snel opgevolgd door de volgende trend. Dit heeft dan betrekking op flows van rappers tot de beatkeuze. Hoe blijf je relevant als rapper? Blijf je dan bij je formule die vijf jaar geleden ervoor heeft gezorgd dat je naam nu bekend is? Of ga je volledig mee met de trend waardoor je het risico loopt dat de vaste fanbase je niet meer interessant vindt?

Na de eerste drie tracks van de ep te hebben geluisterd merk ik dat hij een perfecte combinatie van het bovenstaande heeft gevonden. Hij blijft zichzelf, de beats zijn met de tijd meegegaan en de flow op bijvoorbeeld Gatinjebuik kan hangen met de nieuwe generatie hiphoppers. Een mooie piano sample aangevuld met 808 drums. Op Alles Op Zijn Tijd verdient Berry je sympathie voor keuzes in zijn leven. Dit zijn niet altijd beslissingen die jij ook zal nemen, maar hij raakt de juiste snaar bij mij als luisteraar. Het is een prestatie als je met harde uitspraken toch een emotionele track kan maken.

Elke tape heeft een typische single track nodig. In dit geval heeft Berry ervoor gekozen om te kiezen voor Wie Ga Je Roven. Het is een track met meer energie dan de andere tracks. Ik kan me voorstellen dat mensen dit thuis of in de auto luisteren. Als radiosingle is het echter moeilijker door het zwaardere thema waarvoor gekozen is. Zeker nu Nederlandse hiphop zo aan het transformeren is naar sing-a-longs. Berry doet hier duidelijk niet aan mee.

Na serieuze thema’s word het weer wat luchtiger op Lachen. De beat met simpele piano tonen doet precies waarvoor het bedoeld is. Het is een brag ’n boast track, wat voor de leek van hiphop simpelweg neerkomt op opscheppen, waarbij je een veel rustigere Berry hoort. Waar hij op de tape, met uitzondering van Alles Op Zijn Tijd, met een agressieve stem rapt. Is hij hier kalm en zorgt voor goede afwisseling. Misschien had de track iets hoger in de tracklist mogen staan?

De hele tape heeft geen gastbijdrages totdat we bij de laatste track aankomen; Alles Alles Alles. Deze track kent een goede productie en het meest melodieuze refrein dat op het album staat. Ik heb een beetje het gevoel dat de twee rappers die ook op de track staan van binnen de cirkel van Berry zelf komen. Ze halen helaas het niveau van Berry niet, het bewijst wel loyaliteit vanaf zijn kant.

Het is een goede poging populariteit binnen het genre te behalen zonder af te doen aan zijn eigen stijl. De beats zijn wat nieuwer maar Berry blijft de oude. Voor zowel de nieuwkomer, als voor een open minded Berry fan een goede tape! Het hoogtepunt is voor mij zeker de intro Nachtmerries en de emotionele Alles Op Zijn Tijd. Ik hoop de laatstgenoemde track nog vaker langs te horen komen op verschillende media kanalen.