Music Support: Finale Levels Music League Seizoen 1

De Levels Music League is de muziekcompetitie waarbij vier teams zich van hun beste kant laten zien doormiddel van passie, strijd en samenwerking. Op zondag 25 april streamt Levels om 16:00 de finale van het eerste seizoen Levels Music League, live vanaf hun YouTube kanaal!

Teams

De vier teams die met elkaar de strijd aangaan zijn:

NSE
NewSelfEducated (NSE) is een collectief dat draait om Amerikaanse hiphop en bestaat uit artiesten die niet bang zijn om te laten zien wat ze kunnen. Het NSE team van dit Levels seizoen bestaat uit vijf Engelstalige en één Nederlandstalige rapper. Het team heeft een interessante dynamiek en verwacht voor veel spanning te zorgen in de finale.

GOAT
GOAT staat voor: The Greatest of All Time. Niet omdat zij zichzelf de beste vinden, maar omdat zij geloven dat iedereen het beste uit zich zelf kan halen. Iedereen heeft een verborgen passie of talent en zij willen jou aansporen de beste versie van jezelf te zijn en te blijven! Zij willen de content zo modern mogelijk presenteren en door middel van een unieke selectie aan artiesten ervoor zorgen dat je enorm veel kijkplezier hebt tijdens de finale!

AKATSUKI
Akatsuki staat voor uniek zijn. Het team bestaat uit zes leden met ieder zijn eigen stijl en kracht. Individueel heeft ieder zijn eigen “lekker-zichzelf-mentaliteit”. Op deze manier laat het team zien hoe verschillend ieder zijn eigen perspectief is ten op zicht van hun manier van creativiteit uitten.

CULT NORTH
Cult North is een opkomend initiatief dat zich richt op het ontwikkelen van ‘passie’ onder de jonge inwoners van Rotterdam. Cult North formuleert een verscheidenheid aan activiteiten om deze kwetsbare doelgroep actief te inspireren om hun eigen artistieke en/of sportieve activiteiten te ontwikkelen. Met hun creatieve en open kijk op maatschappelijke kwesties is Cult North daarom een onmisbare aanvulling in deze finale.

Bekijk hier alvast een promovideo in aanloop naar de finale op zondag.

 

Blijf op de hoogte van Levels via hun Insta, FB en Website

De Levels Music League is mede mogelijk gemaakt door: Podium Grounds, Popunie, Productiehuis FLOW, Stichting De Nieuwe Lichting, Hiphopinjesmoel, 3voor12 Rotterdam, Gemeente Rotterdam, Goedkroon fotografie en DeepPixelWorks.

Gear talk! Apparatuur als muziekinstrument

Net als een instrumentalist maakt een masteringtechnicus gebruik van zijn of haar instrumentarium. Vaak worden die mooie spullen in zo’n rack gezien als losstaande units, elk met een eigen stempel/sound. Zo werken wij zoal met equalizers, compressors en limiters. “Kleurdozen” die een mix voorzien van een mooi klinkend laklaagje. Soms met extra kleur en karakter maar vaak ook zo transparant mogelijk. Allemaal om muziek te verbinden met jullie en al die andere luisteraars en genieters op onze aardkloot.

Voordat ik me intensief met mastering ging bezighouden was ik gitarist. Op mijn 16e had ik, naast een stapel folders van hifiapparatuur onder mijn bed, mijn eerste elektrische gitaar in mijn handen: een witte Washburn. Een variant op de welbekende Stratocaster, vergezeld van een dikke en vooral loeizware buizentop (merk onbekend, 100 Watt EL34), een 4×12” speakerkast en een fameus distortionpedaal van Proco (de Rat).

Niet lang daarna zat ik in mijn allereerste bandje: “Fast Fingers (Happy Girlfriends)”. De bandnaam doet anders vermoeden maar ik was groen als gras en bovenal zenuwachtig voor ons eerste optreden in buurthuis “De Velder” in mijn hometown Ede. Uiteraard was het optreden zeer succesvol.
Wat volgde was een carrière als profgitarist, compleet met een afgeronde studie elektrisch gitaar aan het conservatorium hier in Rotterdam.

Het instrument heeft me nooit losgelaten. Nadat ik in 2015 de keuze maakte om mij volledig op mastering te richten, bleef ik mijn apparatuur zien door de bril van een instrumentalist. Blijkbaar word je geboren als muzikant? Het instrument is het gereedschap waar je mee werkt. Ik was (en ben nog steeds) verliefd op mijn gitaren en ook koester ik inmiddels warme gevoelens voor mijn apparatuur die ik tijdens een mastersessie gebruik.

Toch blijft het statisch gereedschap. De beste tools van zowel muzikant als masteraar hangen aan de zijkant van ons hoofd. De oren bepalen wat je zoal doet met dat instrumentarium. Zonder deze ervaren schelpen is apparatuur eigenlijk zinloos. Wat heb je aan een zaagtafel van €2995,95 als je niet weet hoe je er (met je handen) mee om moet gaan?

Anno 2021 zie ik mijn apparatuur als twee instrumenten. Het zijn mijn twee chains die mij alle mogelijkheden geven een mix datgene mee te geven waardoor muziek nóg mooier aankomt bij de luisteraars. De eerste chain vormt de min of meer transparante basis met twee equalizers en twee compressors. De equalizers en compressors zijn elkaars tegenpolen. Waar de ene EQ vooral globaal te werk gaat met een mooie warme sound doet de andere EQ juist meer analytisch zijn werk.

Hetzelfde gaat op voor de compressors: de ene compressor is traag en biedt keuze uit een buizen of klasse A signaalpad. De andere compressor is veel sneller en heeft andere kleurmogelijkheden.

De tweede chain bestaat uit twee equalizers gevuld met buizen, in- en output trafo’s en discrete opamps. Kortom: dit zijn apparaten die je mix voorzien van subtiele kleuring. Verwacht geen grote stappen maar een verfijnd klankverschil. Of je muziek er beter van wordt? Soms wel, maar even zo vaak klinkt het beter zonder deze kleurbakken. Zo merk ik bijvoorbeeld dat muziek met elektronische bassen (synths) soms minder goed samengaat met buizen. De kleuring van de buizen maakt het strakke laag juist een beetje wollig.

Nu heten de ketens “Chain 1” en “Chain 2”. Wellicht zou ik de chains een naam moeten geven?
Ideeën? Iemand?