Investeer in Talent: Levels Music League

Muziekplatform Levels is een crowdfunding gestart om het prijzenpakket van de Levels Music League te realiseren. Levels is een platform die ongelofelijk veel inzet op de interactie met het publiek. Daarom vragen ze nu nogmaals het publiek en hun energie en passie om ze te helpen met het laatste onderdeel van de competitie!

Stiching Levels
Ruwhel Emers en zijn team vormen samen Stichting Levels.
”2020 is een jaar geweest waarin wij veel tijd hebben besteed in het omtoveren van ons muziek platform. Wij zijn namelijk van mening dat muziek een sport is en dat de jeugd het beleefd als voetbal en tennis. Het verschil zit hem in de infrastructuur en het perspectief om bijvoorbeeld een rapper of zanger te kunnen worden.

Wij genieten ontzettend van de avonden die wij organiseren en  halen veel energie uit de inzet van de jeugd. Daarom vonden wij dat het tijd was om er een schepje bovenop te doen.  De passie en gretigheid van de jeugd zorgt voor prachtige mogelijkheden.  Als het ons zou lukken om ze te motiveren voor een langdurig traject dan zou het ervoor kunnen zorgen dat wij in competitieverband aan de slag kunnen gaan. 

Wij hebben daarom dus heel 2020 de tijd genomen om LEVELS om te toveren tot een coronaproof concept waarbij de jeugd in teamverband kan proeven aan het leven van een echte artiest.” 

Levels Music League
Levels is van plan om in februari af te trappen met het eerste seizoen, die te zien zal zijn via de YouTube channel van Levels TV. Waar ze jullie hulp hard bij nodig hebben is met het laatste onderdeel van het prijzenpakket.

Voor de teams die meedoen is er een collectieve prijzenpakket samengesteld door de partners, maar ze willen graag de winnende artiesten een aandenken geven die passen bij een kampioen. Ze kunnen op dit moment nog niet verklappen wat het is, maar het gaat om 6 exemplaren die hier bij passen!

Hiervoor hopen ze een publieksbijdrage van 1000 euro bij elkaar te krijgen. Deze prijzen zullen aan het eind van het seizoen door de maker van deze exemplaren worden gepresenteerd als de ‘giften van het volk’!

Ga snel naar de GoFundMe-pagina en kijk hoe je dit project kan ondersteunen!

Blijf op de hoogte van Levels via Facebook en Instagram

Verslag Meet The Pro sessie #37 – Inside The Programmer’s Mind

Na een reeks Meet The Pro @ Home tips heeft de Popunie afgelopen 25 november de Rotterdamse Popweek van 2020 ingeluid met een nieuwe editie van Meet the Pro, en wel live in Roodkapje.

Ondanks een beperkt aantal bezoekers, het in acht nemen van de 1,5 meter regelgeving en het stellen van vragen via Whatsapp, werd het een mooi gesprek en een warme samenkomst. Het zien van bekende gezichten en ontmoeten van onbekende gezichten, dan wel op afstand, doet een ieder goed.

Het panel van programmeurs
Het panel bleek zorgvuldig samengesteld uit drie programmeurs welke in mijn ogen een representatie gaven van jongere minds, een mind met zeer lange ervaring, mannelijk, vrouwelijk en compleet andere scenes met zowel ervaring in het programmeren van solo acts, bands, festivals en op zichzelf staande shows. Maar over wie hebben we het dan?

De programmeurs van deze sessie, zoals voorgesteld in de aankondiging van de Popunie: Leon van Rijnsbergen, Conchitta Bottse en Daan Holthuis!

Niemand minder dan Martijn Crama hoste ook deze sessie weer met veel humor en hij dook regelmatig dieper in op de antwoorden van de panelleden, welke hij ‘haakjes’ noemt. Daar waar hij het nodig vond droeg hij controverse aan. Met ja-knikken alleen kwam je er niet vanaf! En dat schiep een goed beeld van hoe dat nou zit inside the programmer’s mind…

Hieronder volgen de highlights van de gestelde vragen in het gesprek. Gelukkig hoef je als lezer van dit artikel je niet alleen te beperken tot de geschreven woorden die de sessie proberen te vertalen in geuren, kleuren en beelden. Onderaan deze samenvatting van het panelgesprek kun je de sessie nogmaals rustig terugkijken!

Foto copyright © Diever Zandvliet

De olifant in de ruimte
Na een korte voorstelronde en het welkomheten van de gasten volgde al snel de onvermijdelijke, maar belangrijk vraag: Wat doen jullie nu zonder livescene?

Het unanieme antwoord voor de huidige situatie blijkt “veel shows verplaatsen”. Echter is dit niet het enige waar men zich mee bezig houdt. Zo boeken Conchitta en Daan nog steeds shows die passen binnen de huidige maatregelen, ondanks dat de toegestane aantallen in de afgelopen periode kleiner zijn geworden. Bij Baroeg zijn ze al snel begonnen met livestreams, die, zo gaf Leon aan, nu zelfs wekelijks te zien zijn om het publiek toch te blijven bereiken.

Over in het oog springen en communicatie
Met deze vraag uit de weg richtte Martijn zich weer op een belangrijke en veelgestelde vraag rondom programmering: Als het weer kan, hoe kom je dan op de radar bij een programmeur?

“Graag persoonlijk!”, roept Daan al snel. Het allerliefst ziet hij mails binnenkomen in zijn persoonlijke inbox en niet in de algemene infobox. Wanneer je hem tevens persoonlijk aanspreekt in de mail laat dit al enige vorm van dedication zien en zal hij sneller reageren.

Unaniem kwam vanuit het panel naar voren dat niemand zit te wachten op een veel te lang levensverhaal. Zij gaan allen het liefst voor een sterke eerste indruk door middel van korte informatie (een pakkende tekst van een paar alinea’s) en de noodzakelijke links. Allemaal ontvangen zij zoveel mail dat ze regelmatig slechts vluchtig door alle informatie kunnen gaan.

Op hoe je dit doet, wist Leon aan te geven dat een goed onderwerp in je mail al heel belangrijk is. Weg met algemene woorden als ‘optreden’ of de naam van de venue (want dit kennen zij al!). Zijn tip: artiestennaam, stijl én mail naar het juiste e-mail adres!

In het geval van Baroeg hebben diverse concepten een eigen mailadres en de kans dat je mail dan gelezen wordt en relevant is, is dan vele malen groter. Hij vindt wel dat je mag verwachten dat een programmeur op zijn minst jouw muziek checkt, maar stuur alsjeblieft geen mp3 files op, want… dat kan écht niet meer.

Op de vraag hoe je dan je kansen kunt vergroten, wist Conchitta stellig aan te geven: livemateriaal! Als dit niet van je te vinden is, zijn we snel uitgepraat, gaf zij aan. Ze wil kunnen zien wat ze binnenhaalt, zelfs al ben je er als artiest nog niet helemaal.

Livemateriaal geeft een goede indruk en een programmeur heeft de vaardigheid om hierdoorheen te kijken en potentie te zien. Of digitaal net zo overtuigend is als live… Tja, een echt optreden is het allerleukst, maar een video kan al prima een gevoel overbrengen, en dit is iets wat je niet kunt beschrijven in je communicatie.

Aanvullende kansvergroters die door Daan en Leon werden genoemd, waren onder andere: laat zien dat je live-ervaring hebt, bouw het op en hou een programmeur op de hoogte van je ontwikkeling (dit mag!), en durf vooral een reminder te sturen. Wees uiteraard niet te ongeduldig, want dat werkt averechts. Bellen en een persoonlijk bericht in sommige gevallen, kan ook helpen, kwam later in het gesprek naar voren.

Tips om informatie op te sturen
– Specifiek mailadres en persoonlijke aanhef
– Kort maar krachtig + de noodzakelijke links (geen mp3 files!)
– Een goed onderwerp
– Livemateriaal
– Live-ervaring

– Stuur een reminder, maar niet te ongeduldig
– Hou de programmeur op de hoogte van je ontwikkeling
Foto copyright © Diever Zandvliet

New kid on the block: Vers op de markt en toch opgemerkt worden
Martijn stelde de daarop volgende vraag: Wat als ik een artiest ben zonder live-ervaring. Ik moet toch ergens beginnen? Oef! Dat klinkt als solliciteren wanneer je net op de markt komt, gaat het rond in mijn gedachten. Terechte vraag!

Daan wist nog niet direct het antwoord te geven op het probleem in de vraag maar gaf wel aan dat de overstap van een lokale kroeg naar een poppodium niet altijd de eerstvolgende stap is, hiermee doelend op een op zichzelf staande show.

Leon kon hierop aanhaken: een band kan ook verzinnen om een voorprogramma* te zijn, dus kijk hiernaar en vergeet niet dat je kunt vragen of er eventueel andere podia of plekken zijn die wél een plekje voor jou hebben. Conchitta en Daan beaamden dit en delen de mening met Leon dat een programmeur jou bij netjes vragen prima kan voorzien van tips. Kijk, dat klinkt als een stappenplan om te groeien en een waardevolle tip!

*Over een goed onderwerp en het zijn van een supportact heeft Martijn een leuke anekdote uit de praktijk. Mijn tip: check de opname!

Extra aanrader van Conchitta: het bezoeken van bijeenkomsten, zoals panels. Soms is dit het moment waarop het balletje gaat rollen! Ze maakt dit zelf regelmatig mee. Zeker wanneer artiesten elkaar ook goed kennen. Ook Daan is van mening dat je elkaar en de momenten moet opzoeken, want anders zit je niet in de scene.

Een vraag die bij het onderwerp waar te beginnen? past en later ook werd gesteld, is leveren talentenjachten iets op?

Conchitta begrijpt de keuze om het niet te doen, maar gaf wel aan dat alleen al genoemd worden een trigger kan zijn voor een programmeur en raadt het in die zin wel aan, naast samenwerking en ontmoeten.

Hierbij hoort de mening van Daan dat je écht onderdeel van de scene moet zijn. Hij vindt het vooral interessant als artiesten de koppen bij elkaar steken en samen iets aanbieden. Leon gaf hierop wel een kleine aanmerking dat het gevaar kan zijn dat je twee onbekende bands aanbiedt, maar onderkent het belang van creativiteit.

Foto copyright © Diever Zandvliet

Op de schaal van do’s en don’ts: boekers, bossen en Braziliaanse clickfarms
Martijn stelde tijdens het gesprek een bij hem alom bekende vraag aan de panelleden: ik heb geen boeker. Maak je meer kans met een boeker?

Volgens Leon is het niet noodzakelijk om samen te werken met een boeker. Laat vooral je enthousiasme en de muziek het werk doen. Alhoewel een boeker misschien meer contacten heeft, is het niet altijd perse een plus. Voor Daan is een boeker niet essentieel, maar hij merkte wel op dat als er een goede relatie bestaat met een boeker dit wel van invloed kan zijn.

Conchitta daarentegen merkt op dat het wel zo is dat wanneer zij kijkt naar festivals het vaak de boekers zijn die alles boeken, maar ze wist dit weer mooi terug te brengen naar het volgende: weten waar je bent op dit moment en de volgende stap in je carrière. Is de volgende stap echt Lowlands? Zij draaide het om: zoek een boeker die past bij waar jij bent en zichzelf met jou mee ontwikkelt. Je hoeft niet gelijk bij MOJO op zoek te gaan naar een boeker. (Tip: ook Conchitta heeft een verhaal uit de praktijk welke je kunt terugzien in de opname)

Toch, gaf Leon aan, zegt hij niet altijd ja tegen een gerenommeerde boeker. Zelfs al is de relatie goed. MOJO doet zoveel, dat kan hij echt niet allemaal plaatsen, grapte hij zelfs. Nee zeggen is altijd een optie.

Martijn pakte daarop door: Wat is dan wel belangrijk?

Daan kwam terug op de eerste impressie. Voor hem is een goede foto belangrijk, omdat hij visueel is ingesteld. Als alles hetzelfde is of hij heeft het eerder al gezien… Leon bracht hierop wat humor met een bekend fenomeen onder metalbands: ‘in een bos!’, zich bewust van de generalisatie. Daan noemde daarop de nummer twee onder de foto’s: ‘een verlaten fabriek’.

Zelf bekend in deze scene kon ik hier goed om lachen. Ja, ook ik heb eens in een ver verleden een videoclip opgezet in een bos! Wat doet dat bos toch met mensen? Ik denk dat we verliefd zijn op mysterie.

Daan had wel hier wel een goed advies op, want het idee van hoe het moet zijn, is niet perse slecht. Het is zelfs iets goeds! Zijn advies is: zorg dat je het net even anders doet. Je kunt een fotograaf vragen om een bandfoto te maken, die vervolgens volgens het bekende concept een foto maakt, of ga met een concept en je ideeën naar een fotograaf en prikkel hem of haar.

Leon vindt het vooral belangrijk dat een band sociaal actief is. Hij komt wel eens tegen dat een band wil spelen, maar de laatste content van een half jaar geleden is. Cochitta moest wel toegeven dat zij ooit op haar bek is gegaan door een vertekend beeld dat likes geven op social media. Als zij kijkt naar ticketsales is dit niet een op een te vertalen en ook niet te vertrouwen.

Daan raadt het dan ook niet aan om vals te spelen, want ze prikken hier heel snel doorheen. Als voorbeeld haalde hij een band aan die 0 interactie op de pagina hadden, maar wel heel veel likes. Achteraf bleken zij gebruik te maken van clickfarms. In de statistieken kon hij terugzien dat dit allemaal likes waren vanuit Brazilië, niet doen dus!

De do’s en don’ts
– Een boeker is niet essentieel, een die bij jouw carrière past wel
– Val op: Doe het zoals het moet, maar dan net even anders
(attentie: ga niet naar het bos, ik herhaal, ga niet naar het bos)
– Clickfarms: wanneer likes meer schade aanrichten dan voordeel opleveren
Foto copyright © Diever Zandvliet

Juist nu
Het panel ging tijdens het gesprek verder nog in op vragen vanuit het publiek over artiesten met een opleiding, solo-acts, tape-acts, de loopbaan van de programmeurs en wat een programmeur dagelijks doet (overheidssteun en taken).

Echter sluit ik graag af met het volgende onderwerp om de cirkel weer rond de maken naar hedendaags en de toekomst, welke toch een belangrijke impact maakt op de dagelijkse industrie.

Corona: wat zijn nú de mogelijkheden?

Een ding kwam duidelijk naar voren: Dit is dé tijd voor lokale acts. De huidige situatie maakt het de hele industrie moeilijk, maar de programmeurs zien ook een silver lining. Ze boeken nu geen internationale acts, aldus Daan, dus er is meer ruimte in het live circuit voor de lokale acts. Ook Leon verwacht dat het nog even duurt voor dat bands weer uit het buitenland overkomen en ziet dat er meer plaats is voor lokale acts dan normaal. Ook livestreams zijn een optie.

Martijn merkte scherp op ‘het lijkt wel theater’, want programmeurs zijn nu al bezig met 2021. Conchitta gaf hierop aan dat dit inderdaad zo is. Ze willen immers niet achterblijven. Wel denkt en hoopt zij dat men nu meer focus op Nederlandse acts gaat creëren. Zij ervaart dat dit nu meer top of mind is.

Ook Leon vindt het goed dat er focus is op Nederlandse bands, maar ziet wel dat de plekken in 2021 vollopen. Martijn haakte hierop aan en vroeg zich af: wordt dit nu een probleem? Wat stuur je op? Weet je al waar je volgend jaar mee bezig bent?

De programmeurs probeerden een beeld de schetsen van de huidige situatie en hun verwachtingen over een tijdsbestek van maanden: Daan ziet dat lokale bands zich niet perse hoeven te richten op later in 2021, omdat het boeken van lokale acts op het moment gelijk op gaat met de landelijke en regionale regelgeving. Het is meer ad hoc. Het zijn voornamelijk de internationale acts die uitkijken naar ver in 2021. De leegte die is ontstaan, is nu bestemd voor lokale acts.

Maar ook hier merkte Martijn op dat dit opnieuw een probleem met zich kan meebrengen: 2021 vol-bevestigd… Tegen die tijd zijn de lokale acts, zoals hij het zei, f*cked.

Gelukkig wist Conchitta heel stellig te reageren: ‘Nee!’, want volgens haar zal niet alles daadwerkelijk bevestigd worden en kan er nog van alles gebeuren. Daarnaast zal volgens haar het aanbod (denk potentiele slots) ook groeien. Wanneer we weer mogen, denkt zij dat we mogelijk all out gaan.

Haar voorbeeld: heel de week malieveld in plaats van de normale twee dagen. Waar mensen en organisaties zijn gevallen, verwacht ze dat nieuwe weer zullen opstaan. De kans om ertussen te komen is er nu. Leon heeft ook vertrouwen in de bands en bekijkt het realistisch: of we willen of niet, we spelen erop in en bands doen dat ook.

Wordt het grote plan dan minder belangrijk? (meer gericht op een plan voor ad hoc shows)

De relevantie moet er wel zijn, vindt Daan. Zorg dat je Social Media on top is, zorg voor reuring. De conclusie is: wees vooral creatief, daar zijn de tijden voor. Martijn benoemde nog maar eens een moment wanneer een professional ‘f*cked’ is: wanneer iemand die niet in de muziekindustrie zit iets eerder kent dan hij.

Corona richtlijnen:

– Dit is de tijd voor lokale acts, er is nu meer focus op Nederlandse artiesten
– Blijf relevant en zorg voor reuring (wees creatief)
– Of je het wil of niet programmeurs spelen altijd in op de situatie, doe dit zelf ook!

Het zijn net mensen
Op de vraag wat de programmeurs nog wilden meegeven, antwoordden ze het volgende:

Voor Conchitta geldt: programmeurs zijn geen enge mensen. Zo lang een artiest een drempel voelt om hen te benaderen, staat die niet op het podium. Volgens haar zijn programmeurs er ook zeker om te helpen, te verwijzen en de scenes gaande te houden, niets slechts om plekken op te vullen. Daan deelt dit met haar: ‘we vinden lokale acts ook leuk.’ Leon is tot slot ook graag een link voor bands en kan ze in contact brengen met anderen.

Programmeurs:

  • … bijten niet
  • … houden ook van lokale acts
  • … zijn een bron van contacten, kennis en een spil in de scenes

Al met al een interessant editie met veel praktische tips en momenten over perspectief die je als artiest goed van pas kunnen komen. Ook nu.

Check de Meet The Pro sessie hieronder: