Mixtape in Rotown: Powerpop, chiptune en shoegaze van Goodnight Moonlight

mixtapevierkantElke donderdag draait in Rotown een Rotterdamse band de plaatjes die zij tof vinden (om op te dansen!) tijdens Mixtape. Wij laten deze bands en hun publiek alvast warm draaien in een speciale column. Deze week is het de beurt aan Goodnight Moonlight. Frontman Jasper Boogaard doet alvast een boekje open over de lievelingsplaatjes van de band.

Goodnight Moonlight begon als project waarmee ik met een drummachine en heel veel reverb mijn tunes opnam. Nu zijn we met een hele band, en de invloeden van bandleden Micha, Jente en Jim zijn een belangrijk deel geworden van de band. Tijdens Mixtape gaan we die invloeden laten horen, en misschien gooien we er ook nog wat feestknallers bij. Deze acts gaan we sowieso laten horen:




Jim en ik zijn ontzettende Japan freaks (Jim verraste me pas nog met groene thee chocolate chip cookies) en liefde voor Japanse muziek hoort daar ook bij. Never Young Beach is een geweldige indiepop band die klinkt alsof de zon elke dag aanwezig is.




Een band die Jente heel vet vindt is Crying, een band die begon als chiptune/8-bit band en vorig jaar opeens een geweldige powerpop plaat op Run For Cover Records dropte (één van onze favoriete labels). Je hoort nog enigszins hun gameboy roots, en dat is alleen maar supervet.

http://www.youtube.com/watch?v=l9-NOIalUYU

En omdat we allemaal geen genoeg kunnen krijgen van de 90’s shoegaze van My Bloody Valentine, gooien we die er ook nog even in. Omdat je af en toe gewoon helemaal weg moet dromen. Tot vanavond!

Jasper Boogaard

Extra informatie
Datum: Donderdag 26 januari
Locatie: Rotown, Nieuwe Binnenweg 17-19
Aanvang: 23.00 uur
Entree: gratis
Facebookevent

Grote Prijs van Rotterdam 2016 winnaar Urban: Jaskelis

Sena grote popprijs Rotterdam 2016
Het jaar 2017 is een maand onderweg. Vele goede voornemens zijn inmiddels gesneuveld, naar de lente wordt verlangend uitgekeken, de zomervakantie vast geboekt. Voor de vier prijswinnaars van de Sena Grote Prijs van Rotterdam moet 2017 minstens zo succesvol worden als vorig jaar. Gaat dat ook lukken? Wij spraken afgelopen weken met ze over hun wensen en ambities. Als laatste in dat nu al illustere rijtje spreken wij met de winnares van zowel de jury als de publieksprijs in de categorie Urban: Jaskelis.

Het was niet makkelijk om met Jasmine, zangeres en creatief brein achter haar band Jaskelis, een afspraak te plannen. Wat wil je ook, ze maakt muziek, schrijft en produceert, studeert International Business Law aan de Universiteit Leiden en heeft daarnaast nog een bijbaan van 24 uur per de week. ‘Ik ben een beetje te druk,’ zegt ze, ‘en daar moet ik dit jaar ook iets aan gaan doen.’

Sleuteljaar
Maar het is gelukt en Jasmine heeft genoeg te vertellen. Om te beginnen over afgelopen jaar. Geloven we de geluiden om ons heen, dan was 2016 voor velen een rampjaar.

Voor Jasmine betekende vorig jaar een sleuteljaar, ze tekende bij het label HardHeaderz en nam een aantal belangrijke besluiten: ‘Ten eerste ben ik met mijn band bij elkaar gaan zitten en besloten we het professioneler aan te pakken. We hebben echt een stijgende lijn ingezet.’

‘We zijn nu met tien man en alle neuzen staan dezelfde kant op, daar ben ik trots op. Iets wat zeker ook heeft geholpen bij het winnen van de Grote Prijs.’

Sena Grote Prijs van Rotterdam
Dat winnen kwam voor Jasmine toch wel onverwacht. ‘Mijn band had er wel volop vertrouwen in en we begonnen heel relaxed aan de finale. Ik ben ontzettend perfectionistisch en streng voor mezelf, maar toen ik zag hoe de band met de spanning omging, heb ik dat wel los kunnen laten.

Dat is ook iets wat ik heb geleerd, minder streng zijn voor mezelf. Ik ervaar door dat te doen veel minder remmingen. Ik had er ook wel vrede mee gehad als we niet hadden gewonnen, hoor. Ik geef liever 110 procent en win niet, dan dat ik 60 procent geef en achteraf baal dat ik niet gewonnen heb.’




Gin & Jazz
Haar eerste ep, Gin & Jazz genaamd komt 30 januari uit. Op 17 februari zal dit heugelijke feit in BIRD gevierd worden.

Aan de plaat heeft ze keihard gewerkt. Het resultaat is vijf hoogst persoonlijke liedjes: ‘Al mijn liedjes gaan over dingen die ik zelf heb meegemaakt. Ik heb muziek altijd gebruikt om dingen van me af te schrijven. Ik was nooit een prater, maar word nu steeds opener.’

‘Als eerste komt de tekst, altijd. Iets triggert me en ik weet, daar moet ik over schrijven. Die momenten van inspiratie overvallen me bijvoorbeeld in de auto of om drie uur in de nacht. Ik moet er dan gelijk iets mee.’

Gin&Jazz wordt heel bewust nu uitgebracht. Jasmine achtte zich er de afgelopen jaren nog niet klaar voor. Ze was zoekende. Zoekende naar een identiteit die onder haar perfectionisme gebukt gaan, zich maar weinig vorm liet geven.

‘Ik wilde een visie, een strakke lijn, maar ik weet nu dat ik het juist leuk vind om heel divers te zijn in mijn muziek. Ik heb losgelaten wat mensen om mij heen zeggen en ben gaan doen wat ik zelf wil. Je kunt bij mij van alles verwachten. Na de ep ga ik beginnen aan een album waarop dat allemaal terug te horen zal zijn.’

Taboes doorbreken
Dat album, daar moeten we het nog even over hebben, want dat belooft wat te worden.

Zoals Jasmine het zelf zegt: ‘Het is iets waar ik al jaren mee bezig ben. Zoals ik al zei gebruik ik mijn persoonlijke leven als inspiratie. Heel veel leuke, maar ook veel niet leuke ervaringen komen daarin terug. Zo ben ik bijvoorbeeld echt een product van het systeem.’

‘Ik heb alle jeugdzorgtrajecten wel doorlopen, heb te kampen met een moeder die ziek is… het voelt als een plaat die ik echt moet maken. Het moet eruit, ik durf over alles te schrijven. Met dit album ga ik taboes doorbreken.’

Extra informatie releaseparty
Datum: vrijdag 17 februari
Locatie: BIRD, Raampoortstraat 26
Aanvang: 20.30 uur
entree: €7,50 (vvk & door) | Koop hier alvast je kaartjes.