Goodnight Moonlight

goodnight moonlightEurope
download-ep
lo-fi pop
Coaster Records

De nog maar zeventien lentes jonge Rotterdammer Jasper Boogaard is de grote man achter het project Goodnight Moonlight. Onder een heldere nachtelijke hemel heeft hij zijn slaapkamer verbouwd tot een inspiratieoord en smederij voor akoestische gitaarliedjes.

De bak ruis, de vervorming van de recorder en het hoorbaar omdraaien van notitieblaadjes maken de songs tot echte field recordings. In Alcoholic moet Johnny Cash op bezoek zijn geweest, net als Bob Dylan in het eveneens plattelandse Salmon. Van The Velvet Underground leende de singer/songwriter Stephanie Says en met het eenvoudig mee te zingen Teenage Party Massacre komt er al razendsnel een duister einde aan deze vier nummers tellende lo-fi ep Europe, uitgebracht op het eigen label Coaster Records.

De muziek van Goodnight Moonlight zit in de groei en staat op dit debuut uit 2014 zeker nog niet in volle bloei zoals oma’s tuin op de cover. Het gitaarspel, zang en arrangementen mogen nog meer rijpen en de nodige diepgang krijgen. De balans blijft daarbij lastig te bepalen tussen schoonheidsfoutjes die het genre toekomen en de slippertjes die gewoon onnodig zijn.

De ep Europe moet hoe dan ook gezien worden als een vroege mijlpaal langs het nog wijdlopende carrièrepad van Jasper Boogaard. Het is nu simpelweg een kwestie van meters maken. En gezien Jasper’s productiviteit gaat dat helemaal goed komen want inmiddels zijn er alweer twee nieuwe ep’s verschenen!

Meer informatie over Goodnight Moonlight vindt je op zijn Bandcamp pagina, waar je deze ep ook kunt downloaden, of op zijn Facebook.

Jos Kamps

Only happy when it’s AABA

Only Happy When It Rains van Garbage heeft een bijzondere structuur voor een pop hit: het lied bestaat niet uit coupletten en refreinen, maar uit A en B secties.

De muzikale en tekstuele hook, “I’m only happy when it rains”, is de eerste regel van de A sectie. Na twee A secties komt er geen refrein, maar een B, waarin zangeres Shirley Manson “Throw your misery down” zingt. Daarna horen we weer een A.




De klassieke AABA

Deze liedvorm heet AABA en wordt het meest gebruikt door artiesten die “de klassieke kaart spelen,” aldus songwriting docent en musicoloog Joe Bennett. Denk bijvoorbeeld aan Norah Jones met Don’t Know Why, of Nine Million Bicycles van Katie Melua.

Ze grijpen terug op de songs die tussen 1925 en 1950 populair waren: dat zijn vrijwel allemaal AABA’s. Oorspronkelijk geschreven voor musicals, werden sommige songs ook daarbuiten steeds opnieuw gezongen – die kennen we nu als jazz standards.

Somewhere Over the Rainbow uit de musical Wizard of Oz is een goed voorbeeld van zo’n traditionele AABA, vereeuwigd door Judy Garland als Dorothy, en nieuw leven ingeblazen door Eva Cassidy.




Recept voor een AABA

Als je aan de traditionele vorm vasthoudt, hoef je qua muziek alleen maar een A van acht maten en een B van acht maten te schrijven. Plaats de titel op de belangrijkste muzikale hook in de eerste of laatste regel van de A. De B hoeft muzikaal niet op zichzelf te staan, maar moet vooral contrasteren met de A en bevat vaak een wisseling van toonsoort.

Vertel je verhaal in de A secties – introduceer een idee in A1, bouw het uit in A2, en maak het verhaal af in A3. Geef een nieuwe invalshoek in de B sectie tussen A2 en A3. Herhaal delen eventueel om ruimte te maken voor instrumentale solo’s.

Je kunt de AABA vorm natuurlijk ook losser benaderen. Zo is de A in Yesterday van The Beatles maar zeven maten lang en varieert Paul McCartney de tekst op de hook – de tweede A begint met “Suddenly”. Ook kun je een extra brug toevoegen: in Karma Police voegt Radiohead bijvoorbeeld een C sectie toe (“For a minute there”).

Experimenteer! Garbage en Radiohead laten immers horen dat de AABA vorm ook in alternatieve popmuziek goed kan werken.

Maaike Siegerist

 

Foto-maaike siegeristMaaike Siegerist is een Rotterdamse zangeres en songwriter. In 2014 kwamen haar debuut single Half A World Away en eerste ep Acoustic uit. Om haar songwriting skills verder te ontwikkelen, meer te leren over de Britse muziekindustrie, en technisch wegwijs te worden in de studio, volgt ze een Master in Songwriting studie aan Bath Spa University in Engeland.