MiXin’Music Zomerkamp 2019

Van maandag 22 juli tot en met woensdag 24 juli 2019 vindt de muziek3daagse plaats bij MiXin’Music aan de Weteringstraat 275. Het team van MiXin’Music organiseert dan een muzikaal dagactiviteitenkamp, waarbij plezier maken met muziek voorop staat. Zo kan je geïnspireerd, vol muziekkennis en met soepele vingers de zomer in!

Voor wie?
Het dagactiviteiten kamp is bedoeld voor muziekstudenten op alle instrumenten en niveaus van 7 tot 16 jaar oud. De aangemelde kampers worden verdeeld in groepen die samengesteld worden afhankelijk van het muziekinstrument, leeftijd en niveau. Je kunt je aanmelden als leerling bij een MiXin’Music docent, maar ook leerlingen die ergens anders muziekles volgen kunnen zich opgeven voor het kamp!

Het programma
Onder leiding van het te gekke en gediplomeerde docententeam krijg je drie dagen lang tussen 08.30-17.30 uur allerlei activiteiten aangeboden die met muziek te maken hebben. Zo krijg je hoofdvakles, afgewisseld met spelenderwijs aangeboden muziektheorie, je zult samen met anderen een band/ensemble vormen met wie je een te gek muziekstuk gaat instuderen, muzikale spelletjes zullen er zijn in overvloed en op de laatste dag wordt er een bonte avond  georganiseerd waar je laat horen met je band/ensemble wat je in die vier dagen hebt geleerd.

Kosten
Wie zich voor 15 juni 2019 opgeeft ontvangt een korting van 15% en betaalt  slechts €127,50 per deelnemer! Na 15 juni is de contributie €150,- per aanmelding (elk 2e gezinslid is slechts €130,-). Van deze bijdrage worden de docenten uitbetaald, de huur van de lesruimtes bekostigd, etenswaren geregeld (lunch en pauzesnacks en drinken zijn inbegrepen) en worden de materiaalkosten gedekt. Maar, voor de snelle beslissers die zich opgeven.

Aanmelden
Je kunt je aanmelden voor het kamp via deze website tot 1 juli. Check de verdere informatie op de website van Mixin’Music.

Extra informatie
Datum: maandag 22 juli t/m woensdag 24 juli 2019
Locatie: MiXin’Music, Weteringstraat 275, Rotterdam
Website 

Feedback: zeg Masterenzo, wat vind je van mijn mix?

Die vraag krijg ik nogal eens voorgeschoteld. Het is toch gek; eigenlijk zou iedere mixer of producer zijn mixen eerst aan een mastering engineer moeten voorleggen voordat ze definitief doorgestuurd worden om te worden gemasterd. Grote kans dat ik als masteraar (bij een goede mix) zeg: “Ok prima, straffe mix. Kom maar door.”

Het gebeurt regelmatig dat een mix met wat kleine aanpassingen een nogal flinke sprong in kwaliteit, impact en muzikale connectie maakt. De kwaliteit van een mix is leidend voor de kwaliteit van het eindproduct (de master). Er wordt mij nogal eens gevraagd om van water goud te maken, om zaken die eigenlijk in de mix hadden moeten gebeuren recht te trekken. Tijdens mastering kan een hoop, maar het omzetten van water in goud is (tot op heden, en ook chemisch) nog niet mogelijk.

Dus mixers en producers: zorg voor een puike en straffe mix!

En hup, ik gooi er gelijk maar weer een tegelwijsheid tegenaan:
“Hoe beter de mix en hoe minder er tijdens mastering nodig is, des te beter uw song uiteindelijk zal klinken!”

Het is dan weer niet zo dat wij als mastering engineers niets doen. Aan ons de edele taak om een goede mix nog beter uit de verf te laten komen voor meer impact, meer emotie en meer connectie. Door te luisteren, écht te luisteren, en door kritisch te zijn op je mix zal het eindresultaat alleen maar beter worden. Sowieso is het verstandig om, voordat je de mix naar de mastering studio stuurt, een mix ‘ns helemaal goed door te luisteren. Het komt meer dan eens voor dat er toch nog een ongewild foutje in de mix zit.

Een kleine checklist ter controle van een mix: is het de juiste versie van de mix? Denk aan (mogelijk verwarrende) naamgeving van files. Is de mix ‘schoon’ van pratende muzikanten net na hun meesterlijke solo of andere niet gewenste geluidjes in de achtergrond? Kloppen de fades en andere edits?

En last but not least: blijven de pieken van de levels van je mix onder 0dBFS? Dit geldt trouwens ook als je de fader van de eindbus (master bus, Engels maar veelgebruikt) op 0 zet. Als deze overstuurt (alles boven 0dBFS) wanneer ie op 0 staat, dan zul je de individuele faders en/of bussen in je mix zachter moeten zetten.

Met het alleen omlaag schuiven van de fader van de master bus ben je er niet. Het lijkt alsof je geen digitale ‘overs’ meer hebt, maar niets is minder waar. Feitelijk hou je de boel voor de gek want intern in je DAW overstuurt de mix nog steeds. De master bus kun je zien als de som der delen; alle individuele kanalen en bussen komen uit op de master bus. Dus mixers en producers: hou je levels goed in de gaten als je mixt!