Maar anderen doen het altijd gewoon voor 200 euro

maaike van steenis‘Wij betalen altijd standaard 200 euro voor een workshop’. Ik lees het mailtje nog eens na. Het staat er echt.

Verbaasd trek ik mijn wenkbrauw op. Joris, een kennis van me, geeft ook een workshop voor deze organisatie.

Hij kreeg hetzelfde mailtje. Alleen in zijn geval stond er 150 euro. Oftewel: ze roepen maar wat.

Veel opdrachtgevers komen ermee weg. De opmerking dat ze nu eenmaal altijd een bepaald bedrag betalen.

‘We hanteren een vast tarief’ wordt er dan gezegd. En dat is hun goed recht natuurlijk. Maar, onder ons gezegd en gezwegen, ik heb nog nooit meegemaakt dat er GEEN uitzonderingen werden gemaakt.

Deze aanpak heeft nogal eens een ‘take it or leave it’ effect. Als opdrachtnemer ben je al snel geneigd om te denken ‘O, vaste prijs, dan doe ik het er maar mee’. Het onderhandelen is klaar. De kaarten zijn geschud. Maar is dat wel echt zo?

Uiteindelijk is het nooit zo dat één partij de prijs in zijn eentje kan bepalen. Er is altijd een tweede partij nodig om daarmee akkoord te gaan. Of niet. Je kunt nog steeds met een tegenvoorstel komen. In veel gevallen blijkt die vaste prijs dan zo vast niet te zijn.

Zo ging het ook bij mij in dit geval. Nu had ik het geluk dat ik wist dat die vaste prijs een loze opmerking was. Ik had immers tussendoor contact met Joris, en wist dat ze hem een ander bedrag hadden genoemd. Uiteindelijk hebben we beiden voor een hoger tarief onze workshops gegeven. Dat is vaak een kwestie van voet bij stuk houden. Niet te makkelijk toegeven dus.

Wat dit lastig maakt, is dat we bang zijn dat de klus aan onze neus voorbij gaat. En, toegegeven, dat risico is natuurlijk best reëel. Het is mij in ieder geval wel eens overkomen dat ik er niet uit kwam met een opdrachtgever. Dat ze mij te duur vonden. En ik niet bereid was om mijn prijs te verlagen naar een bedrag dat voor hen acceptabel was.

Ik heb het niet bijgehouden, maar ik kan me maar twee van dat soort situaties herinneren. In de afgelopen vijf jaar. Daarmee heb ik ongeveer 400 euro omzet misgelopen. Aan de andere kant: het aantal keren dat ik uiteindelijk aanzienlijk beter betaald kreeg, puur omdat ik geen genoegen nam met de vaste prijs, is veel hoger. Dat heeft me veel meer opgeleverd dan die 400 euro.

We zijn geneigd vooral te kijken naar die enkele keer dat er een opdracht aan onze neus voorbij ging. Op de korte termijn lopen we inkomsten mis en dat voelt zuur. Maar als ondernemer is het veel relevanter om de lange termijn in gedachten te houden.

Zo lang jouw onderhandelingen je op de lange termijn meer opleveren dan ze kosten, is het niet erg om af en toe naast het net te vissen. Dat hoort er nu eenmaal bij.

Maaike van Steenis

Maaike van Steenis is trainer en leert  creatieve ondernemers, zoals muzikanten, hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Daarnaast is ze initiatiefnemer van de award ‘Creatieve Ondernemer van het Jaar’. Via haar website kun je haar gratis E-book opvragen met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om meer te verdienen met je werk.

Certain Animals – Wood, Steel & Stone

  • Wood, Steel & Stone

  • Certain Animals
    • Genre: Bluesrock
    • Release-type: Casette, digitaal
    • Label: Self-released

In de geschiedenisboeken staat dat in de Verenigde Staten de blues is geboren tijdens de vorige eeuwwisseling. Dat moment definieerde de muziekwereld.

Zonder de blues had de muziekwereld er heel anders uit gezien. Ook in Rotterdam vinden wij artiesten die geïnspireerd zijn door deze hartverscheurende stroming, zoals Certain Animals.

In hun zelf gebouwde studio hebben deze drie heren hun album, Wood, Steel & Stone, opgenomen. Hierin speelt bovengenoemde zeker een rol, maar er wordt ook een heel modern geluid gepresenteerd.

Het gitaarspel van Thijs van Leeuwen swingt en rockt tegelijkertijd. Kees Braam heeft duidelijk oog voor excellente dynamiek in zijn drumwerk en ook Niels-Jan van Dijk speelt de sterren van de hemel met zijn virtuoze basspel.

Ook is de kwaliteit van de opname voor een zelf gebouwde studio echt fantastisch, en daarvoor verdient Certain Animals zeker een schouderklopje!

Eén naam komt bij mij gelijk naar voren wanneer ik het album van Certain Animals beluister. White Denim. Deze band uit de Verenigde Staten staat bekend om hun nummers waarbij ze rock combineren met een ritmisch bluesgeluid.

Hun sound rijmt erg met dat van Certain Animals, waarbij virtuositeit, spannende samenzang en grandioos samenspel centraal staan. Deze sound komt vooral naar voren in de nummers Midnight Shaker en Down, Down.

De plaat kent een goede dynamiek, waarin ritmische, lichtere nummers worden afgewisseld met een rustiger nummer en een wat harder rock geluid in een ander nummer.

De single van de drie heren heet Midnight Shaker en is het eerste nummer van de plaat. Het is zeer aanstekelijk, met een lekker refrein en een swingende cadans, waarbij je wel moet bewegen!

Down, Down staat op nummer drie en hierin komt weer die White Denim sound naar boven met virtuoos gitaarspel en de roetsjende bas.

Het vierde nummer van de plaat heet Shuffling, wat ook zeker de White Denim sound heeft. Maar het rauwere geluid voert hier duidelijk de boventoon.

Het tweede nummer van de plaat heet Summer, een lied over een meisje dat door gewoon met de protagonist te praten en met hem te wandelen hem al niet alleen meer laat voelen. Het nummer begint rustig, waarin het een beetje doet denken aan de mystieke sfeer van Bonnie Beecher’s Come Wander With Me.

Maar, daarna valt met de lyric ‘I don’t feel alone’ een wat duistere sound in die juist meer doet denken aan nummers van Pink Floyd’s album The Wall.

Naar mijn mening is dit het mooiste nummer van de plaat, juist door de dynamiek tussen de verschillende segmenten, de prachtige tekst (hoogtepunt: “She said she saw me coming from a million miles away”) en het grootse einde.

De combinatie van verschillende muzikale werelden en een moderne kijk op een toch al heel oude muziekstijl zorgen ervoor dat de Wood, Steel & Stone een sterk debuut is.

Al met al hebben de mannen van Certain Animals duidelijk een mooie toekomst voor de boeg! Dit album is in ieder geval een goed begin.