Willow Mae haalt 17.045 euro op met crowdfunding

willow maeWillow Mae heeft met haar crowdfunding project op Voordekunst 17.045 euro op kunnen halen. Dit betekent niet alleen opnames voor de cd, maar ook een PR-campagne. Onmisbaar in deze tijden voor een artiest. Het album wordt medio 2015 verwacht.

Willemijn van Helden, zangeres van Willow Mae, had niet gedacht dat ze zoveel zouden ophalen met crowdfunding. “We hebben er zo hard voor gewerkt. Wij hebben inmiddels het bedrag gestort gekregen van Voordekunst. Dat betekent dat het publiek niet lang meer hoeft te wachten op al onze muziek op cd, dat we een tour kunnen plannen én dat er een PR-campagne opgezet kan worden. Spannend!” aldus de Rotterdamse.

En nu is het tijd voor Willow Mae om zich voor te bereiden. Willemijn: “Arrangeren, plannen, repeteren, discussiëren. We willen dat dit goed wordt, dat we de muziek recht doen en dat houdt soms in: kill your darlings…”

Tot die tijd speelt de band op een aantal evenementen:

23 augustus: Festival Dudeljo, Ommen
17:00 uur: Willow Mae akoestisch
17 euro voor een dagkaart

29 augustus: Pleinbioscoop, Rotterdam
20:00 – 21:15 Willow Mae akoestisch
4 euro + Jurrasic Park op een megagroot scherm

5 september: Live uit Lloyd
Willow Mae met full band op RTV Rijnmond

Voor meer informatie bezoek je de website van Willow Mae.

 

Tourverslag: The Sweet Release Of Death in Polen en Oostenrijk

sweetrelease posterOnze tweede keer naar Polen. De eerste keer waren we door de Popunie geselecteerd om, via een banduitwisseling in het kader van Stage Europe Network, naar Polen te gaan en o.a. op het Soundrive Festival in Gdansk te spelen. Hier hebben we toen vrienden gemaakt die toevallig ook nog in hele coole bands spelen. Na heel lang plannen was het dan eindelijk zover; onze eerste buitenlandse tour langs Polen en Oostenrijk. Lees hier ons verslag:

Een busje regelen bleek nog lastig want je mag niet met elke huurwagen naar Polen. De enige waarmee het wel mocht bleek een negen persoons bus (!) te zijn. We lachten ons helemaal kapot over alle ruimte voor onze drie persoonsband, maar die extra ruimte zou later nog heel handig blijken.

15 mei: Bremen / Maagdenburg
Er was geen optreden in Bremen. Een paar dagen voor de tour kwamen we erachter dat de avond waar we zouden spelen gecanceld was. C’est la vie. Ipv Bremen reden we naar een hostel in Maagdenburg om de trip naar Warschau door midden te snijden aangezien het een respectabel aantal kilometers rijden is (1.243 kilometer)

image-116 mei: Warschau – Chmury
Het optreden was in een armer deel van de stad, vertelde Mateusz (zanger van Brooks Was Here, ook onze gids en toeverlaat) waar we bij verbleven. Dat werd ook redelijk snel duidelijk toen een zwerver ons aan bleef staren tijdens het uitladen van de bus (en nog lang daarna). Martijn kocht nog een biertje voor een zwervende oma en toen was het naar binnen en opbouwen. De zaal waar we speelden was een beetje te vergelijken met het oude Roodkapje, als het zou volhangen met Twin Peaks referenties.

De bands waren goed, beter, en fantastisch. Het was de eerste keer dat we Evvolves, een soort shoegaze-achtige dreampop band, zagen en waar we later in de week nog een keer mee zouden spelen. Een andere band die opviel was Michael Pydo, een soort indie genie van hoog niveau.

Wij speelden als laatste band voor een inmiddels wild enthousiast publiek; dronken mensen stonden op het podium, mensen konden nummers meezingen, Martijn haalde zichzelf open, brak een snaar, er werd gedanst en mensen gingen los. Een bizar chaotisch en geslaagd eerste optreden. Daarna uiteraard: Piwo (bier!). Redelijk aangeschoten vonden we uiteindelijk onze weg terug naar het appartement van Mateusz.

We deelde hier het podium met: Test Prints, Evvolves en Michael Pydo.

IMG_247917 mei: Poznan – Troche Kultury
Die negen persoons bus, dat was dus een uitkomst. We konden Brooks Was Here inclusief totale backline gewoon meenemen in de bus, waardoor er ook flink bespaard kon worden op reiskosten en de gage dus hoger lag. Redelijk katerig maakten we bij het tankstation kennis met Pierogy: De Russische versie van gevulde dumplings, supervet en ideaal katervoedsel. We speelden in een hippe tent (witte muren, gigantische boom aan het plafond gemonteerd) met hoge opkomst.

Brooks Was Here, waarvan we alleen nog maar op internet de ep geluisterd hadden, speelde verpletterend goed in een vrijwel donkere zaal. Een van de hoogtepunten van de avond was een nummer van Social Cream, dat gezongen werd door de in biker-leer geklede vader van de zanger. Awesome. We speelden wederom als laatste band, en het leek even alsof de zaal leeg trok en en we maar voor een paar mensen zouden spelen, maar zodra we begonnen liep het weer vol. Een stuk minder chaotisch dan Warschau, maar het publiek was zeker niet minder enthousiast en we speelden technisch een stuk strakker dan in Warschau. Uiteindelijk eindigden we op een soort huisfeestje met Social Cream waar we samen met Brooks Was Here op de vloer sliepen aangezien we de dag erna ook samen in Lodz zouden spelen.




Optreden in Poznan

We deelden het podium hier met: 2nd Wind, Brooks Was Here en Social Cream.

IMG_242318 mei: Lódz – Stereo Kogs
“Kijk uit als je naar Lódz gaat” hoorden we meerdere keren in Poznan. Dat bleek nogal mee te vallen, maar Lódz is duidelijk een arme, kapotte stad, die na het wegtrekken van de industrie in verval is geraakt. Overal hopeloze gebouwen die uit elkaar aan het vallen waren. We twijfelden al aan de opkomst (zondagavond) en uiteindelijk speelden we in een soort grot voor drie mensen en de bandleden waar we mee waren. Brooks Was Here was wederom briljant, maar de echte verassing van de avond was Skinny Girls. Een kettingrokende hippe jongen met Macbook die een noise set van een half uur neerzette waardoor we compleet in trance zaten te spacen op de vloer van de zaal. Ondanks de grot en lage opkomst toch een hele geslaagde avond.

We deelden hier  het podium met: Brooks Was Here en Skinny Girls.

19 mei: Krakau – Club:RE
Na Evvolves in de bus te hebben gepropt en onderweg een soort mini picknick (met wodka) genoten te hebben kwamen we aan in Krakau. We speelden in een kennelijk prestigieuze club (wederom een grot) waar al flink wat grote namen hebben gestaan. Het was echter wel maandagavond, dus niet de beste dag om te spelen. Het dan was ook niet druk, maar de mensen die er wel waren, waren duidelijk enthousiast en Evvolves speelde ook een sterke set. Het is gestoord hoe weinig je ziet van een stad als je aan het touren bent, maar Krakau was de enige stad waar we een dag vrij hadden en toerist konden spelen. Na afscheid genomen te hebben van Evvolves chillden bij de rivier, bezochten we het kasteel, aten we Pierogy en kocht Sven wat Poolse platen.

We deelden het podium hier met: Evvolves.

image21 mei: Wroclav – Lykend
Dit was een optreden waar we veel van verwacht hadden qua show en opkomst. We hebben wel eens eerder met Repetitor (Belgrado, Servië) gespeeld in Nederland. Een fantastisch energieke band die hard aan ’t opkomen is. Bij aankomst en tijdens het eten bleek de communicatie direct moeilijk en vormde taal opeens wel een barrier en was de sfeer lichtelijk vreemd te noemen. Daarnaast was de soundcheck ontzettend gehaast en moesten we binnen een paar minuten spelen voor een publiek dat ons duidelijk niet zag zitten (en ook gewoon bleef zitten) op één dansende jongen na die voor ons de avond gered heeft. Het publiek kwam uiteindelijk bij Repetitor wel tot leven maar dit was voor ons zeker de minste avond, we waren flink aan het balen. Enige goedmaker was het fabuleuze Oostblok hotel waarin we verbleven op kosten van de club.

We deelden hier het podium met: Repetitor.

IMG_247622 mei: Graz – Sub
 (Oostenrijk)
Vanuit Wroclav was het acht uur rijden door Polen, Tsjechië en Oostenrijk, een prachtig gebied vol bergen en bossen. Eenmaal aangekomen bleek de Sub in Oostenrijk flink wat gelijkenissen te vertonen met de Sub in Leiden: een donker hol, krakers, veganistisch eten en een fantastische sfeer. Dit was de dag dat we er totaal doorheen zaten. Alicia en Sven waren zo kapot dat ze tot een kwartier voor het optreden in de bus lagen te slapen. Slecht begin voor een show zou je denken, maar eenmaal op het podium kwam alle frustratie en woede van de dag ervoor eruit en we speelden het felste optreden van de tour in de donkere en volgestouwde Sub.

Nadat we totaal kapot en zwetend maar voldaan van het podium kwamen was “intens” het woord waar iedereen mee aankwam. We waren ontzettend blij dat dit (en niet Wroclav) het laatste optreden was, voor ons de perfecte manier om deze tour te eindigen.
 Goddank konden we bij iemand van de Sub in de buurt slapen, om de volgende dag redelijk uitgerust aan onze reis terug te beginnen.

We deelden het podium hier met: Női Kabát, Dot Dash en Panoramic Barrier feat. Sir Weirdo.

Voor meer informatie bezoek je de Facebook pagina van The Sweet Release Of Death.

Deze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.