Leuke voorvallen | deel 1

Als dj maak je veel mee, zoals het samenlopen van omstandigheden en incidenten die grappig uitpakken. Er zijn situaties waar je verwonderd over raakt en soms kun je achteraf ergens hartelijk om lachen. Omdat er in deze tijd op zich weinig te lachen valt, deel ik in een aantal fragmenten wat vrolijke verhalen en leuke voorvallen!

Expert timing

Ik draaide op een trouwerij. De beste mensen kende ik niet persoonlijk. Zij waren liefhebbers van alternatieve muziek en ik was als dj aanbevolen door een wederzijdse vriend. Rock voor de bruidegom, popmuziek voor de bruid, zoiets.

In de avond zou het feest losgaan en in de namiddag draaide ik meer ontspannen muziek om de binnenkomst van de gasten en het avondeten te begeleiden. Een fijne klus. Het eten werd door de gasten zelf opgehaald en aan lange tafels genuttigd.

Scrollend door mijn mapjes kwam ik Jaya The Cat tegen en het leek me goed voor dat moment. Ik draaide Late Night, een geweldige track.
Een vriendelijke jongeman kwam naar me toelopen die enthousiast mijn aandacht vroeg. Hij bleek de gitarist te zijn van de song die ik koos om te draaien!

Een vrolijk gesprekje volgde, waarna hij glimmend van trots naar zijn eten terugliep. Luchtgitarend zijn solo naspelend!

Binnenkort meer!

Okkie Vijfvinkel (1968) is net als Obelix bij zijn geboorte in een ketel met toverdrank gevallen. Vandaar dat hij al van jongs af als een bezetene in de weer is. Vooral met muziek! Door zijn eeuwige aanwezigheid in het uitgaansleven, zijn dj-werk en zijn avonturen als zanger en drummer van diverse bands, is hij een niet meer weg te denken steunpilaar uit de Rotterdamse muziekscene.

Interview: Dread Pitt

Tim Alkemade, a.k.a. Dread Pitt is iemand die aan 24 uur in een dag niet genoeg heeft. Nadat hij negen jaar geleden begon met produceren in FL studio, is hij veel terrein gaan verkennen in de muziekindustrie. Van beats verkopen via z’n eigen webshop, tracks die in playlists staan naast Marshmello, Dj Snake en Baauer tot een mentorship opzetten om andere producers te coachen.

Met zijn EDM trapmuziek heeft hij veel opgetreden via Run The Trap, maar is vorig jaar toch van muzikale richting veranderd. Veel nieuwe en toffe dingen, dus de hoogste tijd om even poolshoogte te nemen.

Fotocredit: Sharon Vos 

Je bent onlangs van stijl veranderd, waarom?

“Door de invloeden van hiphop en 808’s in combinatie met elektronische sounds ben ik van trap gaan houden. Toen de stijl zo’n drie jaar geleden veranderde naar meer dubstep en minder hiphop, besefte ik dat ik die richting niet op wilde gaan met mijn eigen muziek. Ik had minder inspiratie en vond dat ik in herhaling viel.

Ik vroeg me af welke tracks ik nog vet vond die ik zelf uitgebracht had en dat waren voornamelijk de tracks die ook jungle en wereld invloeden hadden. Toen ben ik gaan onderzoeken wat ik daar verder mee kon gaan doen en ontdekte ik heel veel mogelijkheden en inspiratie om meer met wereldgeluiden te doen.

Bij deze muziekstijl kan ik inspiratie halen uit veel meer dingen en genres combineren. Ik had in 2019 bijvoorbeeld een maand alleen maar naar Cubaanse salsamuziek geluisterd en dat vind ik oprecht heel goed en tof. Daar haal ik inspiratie uit. Ik heb het idee dat er in dit wat ik nu doe een oneindige bron van inspiratie is waar ik uit kan putten. Dat had ik niet bij de elektronische trap.”


Zijn er nieuwe doelgroepen ontstaan qua luisteraars?

“Mijn fanbase komt voornamelijk vanuit de harde trap via de trap-kanalen. Toch zijn er best mensen die ook mijn nieuwe sound tof vinden, het heeft natuurlijk nog raakvlakken. Ik ben ook gaan onderzoeken welke andere target audience ik kan gaan bereiken zoals fans van afro en salsa.”

Hoe vind je zo’n audience?

“Ten eerste gewoon het nummer uitbrengen. En zoeken naar de online plekken waar die luisteraars komen, YouTube channels, Spotify playlists, blogs… en dan je muziek daarheen sturen. Als zij het willen supporten, kun je daar een nieuw publiek mee bereiken.”

Ik zag Nederland niet in je top 5 luisteraars op Spotify. Op nummer één staat Istanbul. Hoe komt dit?

“Ik denk dat dit komt door playlists als Tribal Trap en Trap Mojito. Volgens mij zijn ze daar wel van de trapsounds. Duitsland staat ook altijd hoog in de lijst. Ook denk ik dat een groot gedeelte van mijn luisteraars nog naar de oude nummers luistert. Ik richt me gewoon met mijn muziek op online luisteraars, waar ze vandaan komen maakt niet uit.”

Naast je eigen muziek maken en uitbrengen, heb je ook een eigen beats shop en daarbij een Instagram en YouTube speciaal gericht op beats.

“Online beats verkopen via mijn eigen site trok mij aan vanwege het businessmodel, je hebt alles zelf in de hand. Het is een manier om passief inkomen te creëren. Ik ben hier nu twee jaar mee bezig geweest, maar ik heb besloten om daarmee te stoppen.”

Waarom?

“Ik heb het idee dat ik mijn tijd beter kan besteden aan mijn eigen muziek. Ik wil liever produceren voor anderen in plaats van verkopen. De wereld van beats verkopen is toch niet echt aan mij besteed. Toentertijd maakte ik veel beats en die wilde ik gewoon kwijt, dus op dat moment was het logisch om dat te onderzoeken en op te zetten.

Er zit een hele wereld achter het online beats verkopen en je kunt duizenden video’s kijken over hoe je dit kunt doen. Ik vond het super interessant en ben er veel mee bezig geweest, maar kon er niet genoeg tijd voor vrijmaken. De markt is nu ook zo verzadigd, dat als je het doet, je er vol voor moet gaan. Elke dag een beat uploaden, nieuwe kopers aantrekken, mailinglists sturen bijvoorbeeld.

Mijn tip aan startende producers is om al deze verschillende kanten wel te proberen. Bedenk dat er maar 24 uur in een dag zit, dus je kunt niet alles tegelijk doen. Op een begeven moment kies je waar je goed in bent en wat je het leukst vindt. Dat weet je pas als je dingen hebt geprobeerd. Ik heb er veel van geleerd.”

Fotocredit: Sharon Vos

Independent zijn is belangrijk voor je, merk ik. Waarom deze keuze?

“Uit nieuwsgierigheid ben ik veel gaan lezen en heb ik onderzoek gedaan naar hoe de muziekindustrie werkt. Je leest vaak slechte verhalen over bijvoorbeeld contracten die zijn getekend en dat ze daar spijt van hebben. Eerst kende ik in de trap-wereld maar één manier van muziek uitbrengen: je stuurt je track naar labels en channels. Soms bracht ik dan een track uit bij een label en werden royalties 50/50 gesplit. Soms dacht ik dat labels geen interesse zouden hebben en bracht ik het zelf uit.

Toen zag ik wat het voor mij opbracht en de voor- en nadelen. Ik had tracks uitgebracht op labels die hard gingen en waar ik veel effecten van zag. Andere tracks via labels deden niet wat ik hoopte en dan was ik alsnog 50% van mijn inkomsten kwijt. Uiteindelijk werden de tracks die ik zelf uitbracht toch gepromoot door grote channels en kreeg ik 100% van de inkomsten. Als je zelf je muziek uitbrengt, is de streamwaarde zoveel hoger.

Labels doen er vaak maanden over om te reageren. Soms ging er wel twee jaar overheen vanaf het moment dat ik iets af had en het uitkwam. Dat is niet handig als je veel muziek maakt en wilt uitbrengen.

Mijn grote voorbeeld is Russ, een rapper. Hij legt veel uit over independent artiest zijn. Door zijn muziek in eigen beheer te houden, is hij nu multimiljonair. Hij begon tien jaar geleden met mixtapes uitbrengen, waar hij in het begin niks aan verdiende. Vanaf het moment dat hij elke week een nummer uitbracht op Soundcloud en via Tunecore, zag hij de inkomsten groeien. De consistentie van het uitbrengen van je muziek en het houden van je rechten, daar is hij rijk van geworden. Als hij had getekend bij een major label, dan was het een ander verhaal geweest.”

 

Ik zag ook een kopje ‘syncs’ op je site staan.

“Dat is een gebied wat ik ook meer wil bewandelen. Deels vanwege corona ben ik goed gaan nadenken welke kant ik op wil gaan. Enerzijds vind ik syncs interessant omdat het een beter betaalde output is, maar ik vind het oprecht ook tof om eigen muziek te horen in een film of game.”

Jouw muziek zit in een game. Hoe is dat gegaan?

“Ik had geen idee van hoe die wereld in elkaar stak. In 2016 stuurde ik gewoon naar heel veel game-bedrijven een mail, dat waren zo’n 100+ emails. En één hapte toe, ik mailde precies op het goede moment.”

Waar ben je nu mee bezig? Wat zijn je plannen?

“Ik ben bezig geweest met het bouwen van mijn live-set. Ik zou met percussie live gaan optreden, maar de eerste shows zijn gecanceld door corona. Zodra het weer kan, ga ik ook daar weer mee verder.

En ik ben druk bezig met het opzetten van mijn mentorship. Ik ben al een tijd lesmateriaal aan het schrijven en geef momenteel les aan een klein aantal studenten. Op dit moment ben ik bezig met het afronden van het curriculum wat ik heb geschreven. Het mentorship dat ik aanbied, is voor de producer die al even bezig is en zich wil gaan professionaliseren. Ik heb psychologie gestudeerd, dus ik bekijk ook veel dingen vanuit dat standpunt. Het bestaat uit vier onderdelen:

  • het creatieve gedeelte: hoe maak je een nummer interessant door bijv. arrangement, akkoorden, songwriting?
  • mixing/mastering: hoe laat je je muziek professioneel klinken?
  • releasen van muziek en geld: hoe werkt de muziekindustrie?
  • mindset: hoe ga je het op lange termijn volhouden? Een goede mindset om het leven als producer aan te kunnen. Met opdrachten en lessen over bijvoorbeeld goede doelen stellen, time management, prioriteiten en verwachtingen.

Als mensen interesse hebben, kunnen ze zich aanmelden voor een vrijblijvend introductiegesprek, want ik ben al bezig met verschillende studenten. De website komt later dit jaar!”

Interesse? Mail Tim via tim@dreadpitt.com.