Kunstbende dj’s

In 2013 werd ik benaderd door de Popunie met de vraag of ik wilde jureren voor de Kunstbende in de categorie dj. Nou ligt dat wel in het verlengde van mijn dj- workshops en masterclasses dus dat leek me een goed plan.

De eerste voorronde
De eerste voorronde was wennen. Popunie had een panel deskundigen gevormd met Guido van Dieren (DJ Thelonious, Bird, North Sea Jazz Club), Guido van den Brink (DJ Atiq, Mindtrick Records) en ondergetekende. De voorronde van Zuid-Holland werd gehouden In Theater Zuidplein. Een paar uur lang werd de relatieve rust daar verstoord door bonkende beats van de deelnemers.

Het niveau verschilde best veel. Er waren echt jonge aspiranten die vijf nummers van dezelfde artiest er doorheen joegen. Ook waren er een paar die beter wisten hoe het publiek te vermaken. Elke dj werd na zijn/haar voorstelling besproken door één van de juryleden. Goede dj’s kregen kritische noten mee om te groeien naar professioneel niveau. Voor beginnende of mindere dj’s werd juist een positieve insteek gezocht. Een beetje Cruijffiaans.

Populair onderdeel van de Kunstbende

Na deze eerste keer jureren, leerde ik omgaan met een grote hoeveelheid dj’s die op één dag, een kwartier lang per persoon, kunsten mocht vertonen. Zonder andere onderdelen tekort te doen, stel ik dat het onderdeel dj het meest populaire onderdeel is van Kunstbende. Dat betaalt zich uit in het aantal deelnemers. In 2016 was er in Grounds een dubbele jury en line-up met in totaal 20 dj’s.

Stel je voor dat er 20 beginnende bands spelen, dat zou gewoonweg niet passen in het prachtige Groundsgebouw.

Jureren

Is dit leuk om te doen, dat jureren? Ja. Zeker wanneer je bij een beginnende dj door het minder goed gekozen materiaal heen kan horen dat er talent aanwezig is. Ook een dj die een eigen stijl heeft en het publiek kan vermaken, is fijn om mee te maken. De dj die zijn/haar vaardigheden laat zien evenals de dj die begrijpt dat je de jury en het publiek kan verrassen door andere muziek te draaien, set op te bouwen of het materiaal anders inzet maakt het verschil. Wat wonderwel altijd zeer goed binnenkomt zijn eigen tracks, remixen, bootlegs of mash-ups te draaien.

DJ-coach

Nu, vier jaar later, ben ik dj-coach. Wat inhoudt dat je dj’s begeleidt in de aanloop naar de voorronde en eventuele verdere rondes. Iets meer op de achtergrond. Dit ligt me wel, jonge dj’s op hun gemak stellen en de ouders informeren over het verloop van een ‘wedstrijddag’. Waarschijnlijk is het na drie jaar ook wel genoeg geweest met jureren. Alhoewel het prachtig blijft om jong talent te herkennen en te zien ontwikkelen.

Hele meneer

Een mooi voorbeeld is DJ S!rene. De kennismaking was bijzonder. De voorronde was in ’t Paard, Den Haag. Deze dj zette een track op en liep daarna gelijk rond zijn dj-booth. Snel volgde er een stilte in zijn mix. Dat zat in zijn zelf aangepaste liedje. Het leek net of er iets mis ging. Toen startte Adje met Hele Meneer. Wat toen zo nieuw was dat geen jurylid het liedje kende. Gelijk was er volle aandacht voor deze man. Het viel ook op dat hij geen headphones gebruikte, wat betekent dat hij alle liedjes zo goed dient te kennen omdat anders de mix misgaat.

Zijn talent, in combinatie met zijn gedrevenheid, is een plezier om mee te maken. Na winst van de Kunstbende Zuid-Holland kreeg hij masterclass-lessen van Kunstbende aangeboden die ik mocht geven. Ik deed live mash-ups maken en scratchte om voor te doen waar ik me mee bezighoud. Beide disciplines maakte hij zich eigen. Hij eindigde landelijk als 3e in 2016 en besloot nog een keer mee te doen. Wat hij liet zien bij de voorronde 2017 in het Haagse Korzo was nog beter als de eerste keer dat ik hem zag. Alles klopte: liedjeskeuze, tempo-drops, scratchen en ondertussen het publiek laten zien dat hij een showman is.

Op het moment van schrijven is bekend geworden dat hij weer in de landelijke Kunstbende finale staat. De bootlegs (ongeautoriseerde remixen van bestaande tracks) van DJ S!rene worden inmiddels door andere dj’s gebruikt in hun optredens. Hij ontwikkelt zich dus goed en is de tweede persoon – na DJ Revise-  die ik begeleid heb waarvan ik niet verwonderd zou zijn als hij doorbreekt.

De Kunstbende Finale vindt plaats op 1 juli a.s. in de Westergasfabriek. Meer informatie vind je hier.


Okkie Vijfvinkel (1968) is net als Obelix bij zijn geboorte in een ketel met toverdrank gevallen. Vandaar dat hij al van jongs af als een bezetene in de weer is. Vooral met muziek! Door zijn eeuwige aanwezigheid in het uitgaansleven, zijn dj-werk en zijn avonturen als zanger en drummer van diverse bands, is hij een niet meer weg te denken steunpilaar uit de Rotterdamse muziekscene.

copyright foto: Jeroen Moerdijk

 

Live-verslag: 37ste Parkpop ondanks beetje regen weer een ouderwets feestje

Rond een uur of twee is het nog niet druk in het Haagse Zuiderpark. Reden: Het weerbericht en de zon laten het afweten. Het succes van het Haagse Parkpop valt en staat met mooi weer. Staat de zon hoog aan de hemel dan loopt het Zuiderpark vol voor dit grootste Haagse festival. Zondag 25 juni 2017 is een editie voor de die-hards, Parkpopfans en authentieke festivalgangers.

Den Haag speelt uiteraard een grote rol in het programma van dit festival. Niet alleen een Haags podium met een programmering voor elk wat wils waar acts als Jon Tarifa, G.O.D. en Henk & Melle hoge ogen gooien. Maar ook de Haagse Flamencoband De Règâhs’, die de eer hebben het festival te openen. De band rond Opper-Règâh Johan Frauenfelder doet dit met verve. Uitgebreid met danseressen wordt er niet alleen een ode gebracht aan de Mooie Meisjes Uit Den Haag, maar ook aan Mariska Veres op de melodie van Venus van Shocking Blue.

Toch is het DOOL uit Rotterdam dat voor een vroeg hoogtepunt zorgt. De nieuwe formatie rond Ryanne van Dorst gooit alle remmen los en is duidelijk net zo Rotterdams als het water in de Maas. ‘Niet lullen maar spelen’ lijkt het credo van de band. Het werk van het debuutalbum Here Now, There Then wordt vol passie en overgave gespeeld. Stevige doom met een vleugje stonerrock, dat is DOOL. De cover Love like Blood van Killing Joke vormt voor het publiek een feest der herkenning. Als Ryanne dan ook nog even de boel op scherp zet met de bekende woorden “Hallo Parkpop! Jullie staan erbij als zoutzakken”, is de toon gezet. rock ’n roll in optima forma.

Op het andere podium staat de indiepopband Causes dat moet opboksen tegen de regen. De viermansformatie wint van de druppels als blijkt dat het publiek gewoon blijft staan. Als later de Britse bluesgitariste Joanne Shaw Taylor aantreedt, komt de zon door en krijgt deze blonde snarenvirtuoos de lachers op haar hand. Vol overgave en met kwalitatief hoog spel weet ze Parkpop voor zich te winnen met materiaal afkomstig van haar nieuwste album Wild.

Op het laatste moment moest de reggaelegende Toots And The Maytals het optreden op Parkpop annuleren. Blaas Of Glory valt in en overwint met ‘gezellige’ uitvoeringen van hardrockklassiekers als The Final Countdown en I Was Made For Lovin’ You. Waarna de jaren tachtig ster Paul Young met zijn hobbyband Los Pacaminos het publiek vermaakt tapt collega eighties idool Alison Moyet uit het bekende electronica-vaatje en laat al haar grote hits de revue passeren.

En dan natuurlijk Broederliefde. Dé hit van de dag! Het is vandaag niet eerder zo druk geweest bij het podium. De vijf heren van Broederliefde doen dan ook precies waarvoor zij naar het Zuiderpark zijn gekomen. Een ouderwets feestje maken, vol met vuur, rook en serpentines. Het kan niet op. Alle overbekende cliché’s komen in hoog tempo voorbij. Het publiek slikt het als zoete koek en laat zich meeslepen met de rapsensatie uit Rotterdam. Het kwintet houdt het tempo hoog en laat naast werk van het album Hard Work Pays Off 2 enkele livekrakers horen. Parkpop heeft zijn hoogtepunt binnen.

Na Broederliefde loopt de Parkpopweide leeg en pakken slechts een handjevol festivalgangers nog de slotacts mee. GLOWINTHEDARK sluit het Haagse gedeelte af, terwijl de oergezelligheid van de jaren vijftig rock ’n roll van The Baseballs prima de menigte vermaakt. Tot slot bewijst La Peganita uit Barcelona op het Jupiler Podium een waardige feest- en slotact te zijn. Parkpop 2017 kan ondanks het geringe aantal van 200.000 bezoekers wel de boeken in gaan als geslaagd.