Jesus Evil Highway – The Ghostwood Recordings

  • The Ghostwood Recordings

  • Jesus Evil Highway
    • Genre: bluegrass, hillbilly country
    • Release-type: album, 12"vinyl, digitaal
    • Label: Ghostwood Records

Iedere keer als ik een plaat mag recenseren, pijnig ik mijn hersens met de vraag: Waar heb ik deze band nou ooit een keer gezien? In het geval van Jesus Evil Highway bleken onze wegen elkaar gekruist te hebben op Noord Ongehoord, waar ik de heren zag optreden naast Red Herring.

Rotterdam heeft de laatste tijd echt iets met blues, country en bluegrass. Op hetzelfde Pijnackerplein waar ik de heren in 2014 zag is ieder jaar het enorm gezellige 3-daagse Bluegrassfestival. Ooit begonnen als een wijkfeest voor de wijk Noord, mogen we nu spreken over het grootste Bluegrassfestival van Europa. Iets zegt mij dat ik de heren daar dit jaar in de line-up zal aantreffen, want hun plaat is er echt naar!

Jesus Evil Highway (wat een geweldige naam!) heeft in 2017 een prachtig album afgeleverd, waar wat mij betreft alle elementen van de pure (mountain) bluegrass in aanwezig zijn: Uitstekende meerstemmige zang, double stops en de ‘chop’. De heren hebben het zich niet echt makkelijk gemaakt, omdat zij een zo oorspronkelijk mogelijk geluid willen neerzetten dat ze, trouwens, zelf ‘Pre War’ noemen. In de meeste songs echoën de Appalachen, het zuid-westen en Oklahoma op een oorspronkelijke en traditionele manier en hoor ik tot mijn vreugde ook de echo van Woody Guthrie zoals in het snaarwerk van Cemetry Square Dance of de invloed van de Franse immigranten in bijvoorbeeld Campsite In Paradise.

Het is al met al een plaat met behoorlijk wat hoogtepunten, zoals het swampy Hills Of Sand And Stone, Bring The Newborn In met z’n hypnotiserende banjo melodie; het uitstekend gezongen Downers Grove; het aanstekelijke Fire In The Woods Tonight; Home Before The Rain Comes met z’n hele strakke ‘chop’; Lynchburg County Jail waarin we duidelijke Ierse invloeden horen. Wat te denken van If God Is Willing And The Creek Don’t Rise? Johnny Cash, eat your heart out…

De absolute hoogtepunten van de plaat zijn voor mij Tell Me Something I Don’t Know en The Tabbert Song. Je hebt van die nummers die boven alles uitstijgen en dit zijn er twee van, alhoewel The Tabbert Song natuurlijk een afgeleide is van Tell Me Something I Don’t Know… Weet je wat, ik zie ze gewoon als één hele, hele goede song!

Het fijne van goede muziek beluisteren via Spotify is de wetenschap dat deze muziek nog beter klinkt op vinyl. Ik ga de lp daarom volgende week aanschaffen. Goed gedaan heren! Ik hoop dan toch echt snel op het Bluegrassfestival in Noord? (Jesus Evil Highway staat op het Bluesgrass Festival op zondag 24 juni).

Check de website en volg Jesus Evil Highway op Facebook.

Copyright foto header: Paul van der Blom

Popunie Live presenteert drie Rotterdamse acts op The Life I Live 2018

Popunie Live presenteert voor de tweede keer Rotterdams toptalent op het Haagse The Life I Live Festival.

The Lumes
DO 26 april, Hofplaats – 20:15 – 20:45

Van Spasmodique tot Rats On Rafts: voor de beste vaderlandse postpunk moet je sinds jaar en dag in Rotterdam zijn. Ook voor The Lumes, minder bekend nog maar minstens zo tof. Zet de drie twintigers op een rij en je kijkt naar de Daltons, maar hun met noise, reverb en schuurpapier geïntubeerde doemwave doet allesbehalve komisch aan. Harde, rafelige grotestadsmuziek, recht in je gezicht. Al overtuigend vastgelegd op een EP en een album, maar vooral live een schouwspel dat je de rillingen over je lijf doet lopen. Lumineus ja.

Los Paja Brava
DO 26 april, Grote Markt – 23:30 – 00:30

Je hoeft je niet af te vragen waar hun huis woont: de hoes van La Paja Brava’s vorig jaar verschenen debuutalbum ‘Mighty Mighty Freak’n Della Distropica’ toont een scala aan Rotterdamse architectuur- en kunstparels, van de Euromast tot Kabouter Buttplug en van de Erasmusbrug tot de gevel van het nieuwe Centraal Station. Logisch, want de aangewezen stad om zo’n onweerstaanbare smeltkroes te baren als deze zeven kosmopolieten en hun vrolijke fiësta van rock, ska, surf en, vooral, cumbia. Festivalmuziek par excellence, dus dat wordt hossen!

Boka de Banjul
VR 27 april, Hofplaats – 13:15 – 14:00

Boka Halat de Banjul, luidde de bandnaam aanvankelijk, waarbij de eerste twee woorden stonden voor ‘samengevoegde ideeën’. Maar om verwarring met terreurgroep Boko Haram te voorkomen, werd tot inkorting besloten. Begrijpelijk als je weet dat Boka de Banjul oorspronkelijk uit West-Afrika afkomstig is, met de Gambiaanse zanger/percussionist Ebou Gaye Mada als centrale man. En die opgestapelde ideeën zitten toch mooi in de muziek: een wervelwind van mbalax, afrobeat, jazz, reggae en veel meer, waarbij stilstaan geen optie is.

Popunie Live
Dit concept is in 2013 ontwikkeld met als doel de promotie van Rotterdamse popmusici en bands in de hogere regionen. Gericht op het neusje van de zalm dat inmiddels diverse stadia heeft doorlopen en wellicht aan de vooravond staat van een doorbraak en een professionele carrière in de muziek. Deze categorie blijft nog te vaak buiten het reguliere aanbod van podia en festivals. Te goed als voorprogramma, te riskant als hoofdact. Terwijl het juist loont om deze bands dat laatste zetje te geven, met goed betaalde optredens op gerenommeerde festivals die een impuls kunnen geven aan de volgende stap in de loopbaan. Popunie Live wordt mede mogelijk gemaakt door Sena Performers en Gemeente Rotterdam.