Stringcaster

Picking on You coverPicking On You
bluegrass / hillbilly / americana

Ry Cooder leeft nog immer, hij woont tegenwoordig in Rotterdam en heet Stringcaster. Na jarenlang in de States geploeterd te hebben om de oorspronkelijke muziekstijlen van het zuiden zo oorspronkelijk mogelijk te vertolken, wil Ry wel eens wat anders. Hij heeft zich gevestigd in Rotterdam en een band geformeerd met een paar uitstekende muzikanten:

Remco Prins: mandoline en lead vocals | Martin Voogd: gitaar en vocals | Tijmen Veelenturf: fiddle en vocals | Robert van Driesten: harmonica, banjo en vocals | Marcel Verbaas: contrabas en vocals.

In Rotterdam mag de handrem er eindelijk af en kunnen alle stijlen eindelijk eens een keer in de spreekwoordelijke melting pot.

Het resultaat mag er zijn. Wat een goede plaat! Vijf uitstekende muzikanten, die perfect op elkaar zijn ingespeeld. Hier horen we echte liefhebbers die het stadium van vertolken al lange tijd geleden achter zich hebben gelaten. Eigenlijk is het nog niet eens zo’n oude band; ik denk dat ze inmiddels zes jaar samenspelen en op een kleine wisseling na in dezelfde line-up als in de begintijd.

Voor Rotterdamse begrippen is het in zijn genre een band ‘too big to fail’. Persoonlijk denk ik dat ze in het buitenland groter gaan worden dan in onze stad. Niet voor niets hebben we het hier over één van de weinige niet-Amerikaanse bands die door de CMA (Country Music Association) uitgenodigd is om op het CMA Live Festival 2015 in Nashville, Tennessee (USA) te komen spelen. Rest my case…

De plaat begint perfect met de opzwepende instrumental Hey, dat op het eerste gehoor lijkt op een onvervalste bluegrass-fiddle, maar in de verte hoor ik toch ook klanken uit het Hongaarse grensgebied met Servië. Dat zit hem nu eenmaal in die razendsnelle tempowisselingen en de gebruikte akkoorden. Met Righteous stappen we Coen’s ‘O Brother Where Art Thou?’ binnen. Wat een heerlijk nummer is dat.

Tell Me Something is het eerste oi-bluegrassnummer ooit. Het titelnummer Picking On You laat, net als bij het slotnummer Whiskey, Tequila Or Gin, goed horen wat een uitstekende stem Remco Prins heeft! Van mij mag hij de plaat zelfs nog iets meer domineren met nummers in de lagere stemregionen. Bij Whiskey, Tequila Or Gin moest ik onbewust steeds aan Kenny Roger’s You Picked A Fine Time To Leave Me Lucille denken.

Het ideale nummer om de band tijdens een concert voor te stellen is Everybody Is Trying To Be My Baby; er is ruimte genoeg voor alle muzikanten om hun niet te onderschatten kunde op de instrumenten te etaleren.

Ik ben gek op krankzinnige fusies van stijlen en ik word op mijn wenken bediend door So Inconvenient en You Walked Away; nummer met een flinke dosis klezmer. You Walked Away is tevens mijn favoriet op deze plaat, alhoewel het titelnummer mij ook niet onbetuigd laat.

Het album bevat onvervalste bluegrass- en hillbillykrakers als: Come Around, They Always Kick Me Out Of Bars en I’m Going Down Of Hill. Maar, dan toch effe anders… toch even wat smarter. Ook een goede chaingang-blues wordt niet geschuwd met Move On en bij Rock This Joint moest ik meteen denken aan Country Joe & The Fish…

Stringcaster heeft maar één nadeel; en dat is dat ze tegenwoordig meer in het buitenland optreden, dan lokaal. Op 24 juni spelen ze op het Jazzfestival Hillegersberg en dan is het weer wachten tot 28 augustus wanneer ze verschijnen bij Once Upon A Time In The West – pt. 2

Recenseren is echt geen straf!

Het hele album is te beluisteren op Spotify.

Wil je meer weten over Stringcaster? Check de website en like de Facebookpagina.

Vijf jonge acts voor de Metropolis Talent Stage geselecteerd

Metropolis 16 tsTijdens het Metropolis Festival op 3 juli is er opnieuw plek voor jong talent. Want naast optredens van doorbrekende internationale artiesten als BØRNS (zonovergoten electropop), Vince Staples (hiphop) en Vaudou Game (onversneden afrofunk) konden muzikanten onder de 18 jaar zich de afgelopen maand inschrijven voor de Talent Stage (powered by Popunie). De uitslag is nu bekend…

Metropolis Festival-programmeur Joey Ruchtie is eruit en selecteerde uit de vele inzendingen de volgende vijf acts voor de Metropolis Talent Stage (powered by Popunie):

Metropolis 16 1

Dr. Meraki | jazz / funk / soul / fusion | Den Haag
Green Cabin | hiphop | Rotterdam
Mantra | psychedelische grunge | Haarlem
Something Like Sunshine | singer/songwriter / folk | Den Haag
Your Average Neighbours | indierock vs. hippe crossover jazz | Rotterdam

Metropolis 16 4Lekker Bezig Bokaal
Bovengenoemde acts kunnen aan het Metropolis publiek laten zien wat zij in hun mars hebben. Direct na deze optredens bepaalt een vakkundige jury wie de aanmoedigingsprijs de Lekker Bezig-bokaal mee naar huis neemt. Gekoppeld aan de prijs zijn een professionele fotoshoot, studiotijd, een adviesgesprek met de Popunie om de winnaar verder op weg te helpen en een plek op het Eendracht Festival. De driekoppige jury bestaat dit jaar in ieder geval uit Ronald van Oudheusden (Radio Rijnmond – Live uit LLoyd) en Job Smit (boekingskantoor Transmit Music) en iemand namens de LGM Studio.

Metropolis 16 3Metropolis is er vroeg bij
Metropolis Festival brengt vernieuwend en verrassend talent op het gebied van muziek. Academies en hogescholen in Rotterdam (en daarbuiten) doen dat met hun studenten op allerlei andere vlakken. Zij werken met de visuele kunstenaars, de video- en radiomakers, de geluidstechnici, de stagemanagers en de popjournalisten van morgen. Ontwikkeling van talent beperkt zich wat Metropolis betreft niet tot muziek.

Zo verzorgen studenten Geluidstechniek van de Herman Brood Academie dit jaar het geluid op Talent Stage, studenten Illustratie van de Willem de Kooning Academie (WdKA) maken voor iedere act op het festival een unieke bandposter welke worden aangeboden aan de artiesten en op het festival worden geëxposeerd. Daarnaast maken studenten Animatie van de WdKA een teaser om het publiek op te warmen voor komende editie op 3 juli. Studenten Media en Entertainment Management van INHolland gaan het veld op en interviewen festivalgangers voor hun videoreportages.

Metropolis 16 2Uniek én gratis
Het Metropolis Festival is een uniek evenement. Geen enkel gratis festival manifesteert zich zo specifiek met onbekend, maar altijd veelbelovend talent. Metropolis laat een groot publiek kennismaken met nieuwe popmuziek. Het eendaagse festival biedt een podium aan talentvolle bands en acts, die op het punt van doorbreken staan. Het biedt een zoektocht door de spannende line-up van artiesten met een live reputatie. Naar goede muziek moet je niet alleen luisteren, goede muziek moet je live ervaren.

Metropolis 16 5Toen nog onontdekt…
Veel artiesten krijgen op Metropolis de gelegenheid om, veelal voor het eerst, voor een groot publiek te spelen. Zo stonden ooit de, toen nog onontdekte, acts als The Black Keys, The XX, Interpol, The Strokes, Triggerfinger, Blaudzun, The Asteroids Galaxy Tour, The Killers, Kurt Vile en The Vaccines op het podium van Metropolis. Acts van recente edities die na het festival flink zijn doorgestoten zijn bijvoorbeeld Bear’s Den, twenty one pilots, Vintage Trouble en Tourist LeMC.

Daarnaast is er plek voor lokaal talent. Zo waren Rats On Rafts, The Kik, Sabrina Starke, Elle Bandita, Winne, Gers Pardoel en De Likt al eens te zien op Metropolis, en vorig jaar gooiden Sevdaliza en Half Way Station hoge ogen in het Zuiderpark.

Line-up Metropolis Festival 2016
De vijf talenten bands, Vince Staples, Alex Vargas, Methyl Ethel, WHITE, Loyle Carner, HÆLOS, BØRNS, Indian Askin, Death Alley, Vaudou Game en vier Popunie Live acts die we later bekendmaken.