Interview: Niek Driesschen (Duct Tape Studio)

Bestand_005Op de 1e Middellandstraat stap ik van de fiets voor de Dirk. Een tram rammelt voorbij. Ik kijk naar twee jongens met hamburgers, vanwege de klodders saus in hun mondhoeken. Ze kijken boos terug. Mannen met hun bossen dreadlocks in panty’s en meiden met hoofddoeken en skinny jeans lopen voorbij. Dit stuk Rotterdam is real. Na een belletje gaat de deur open van Duct Tape Studio. Niek Driesschen staat in de deuropening. Een enthousiaste gast met lang haar en een bruine bandana à la Axl Rose; “We zaten eerst op een zolderkamer, toen in een schooltje op Zuid, en nu in dit geweldige gebouw waar alles kan…”

Bestand_001Tour
Ik loop achter hem aan de trap op en een paar klapdeuren door. We komen in een grote hal met beschilderde gitaren aan de muren. Links van me staat een plastic ficus in een floortom zonder vel. ‘Dit is de chillruimte en daar is het fixhok’, zegt Niek. ‘In dat hok repareren we van alles. We solderen aan buizenversterkers, taperecorders en gitaarpedalen. Die kennis sterft uit met de oudere generatie, en het is belangrijk dat dat behouden blijft.’

We lopen een andere ruimte in. ‘In deze live-room staan nog de spullen van de band die we hier net hebben opgenomen. Alle versterkers en drums van Forbidden Wizards werden in één keer opgenomen voor de echte vette live-sound.

Vooral bij hun genre, punk, wil je gewoon die feel hebben. Als je alles na elkaar moet opnemen, wordt het allemaal te klinisch. Als een band goed is en lekker speelt, kunnen we hier op onze tapemachines alles analoog opnemen en mixen om vervolgens met een echte mastertape direct naar de snijtafel voor vinyl te gaan.

Bestand_000(2)In dat proces raken we dus geen computer aan. We nemen ook vaak digitaal op hoor, vooral als het projecten zijn waarin veel geëdit moet worden.’

Soundbites
We lopen een derde ruimte binnen. De zonnige controlroom bevindt zich aan de straatkant en herbergt een indrukwekkende analoge mixtafel. We ploffen neer op een relaxbank voor de speakers. In de Duct Tape Studio namen uiteenlopende acts hun muziek op. Ik krijg bijvoorbeeld wat te horen van Daniel Clason, een jazz artiest die studeert aan de Codarts.

Maar ook de punk van The Peterlees en de funky soul van The Mutations. ‘Wat ook echt bizar was, was de act Ongeregeld. Die kwamen met een heel gospelkoor aanzetten’, aldus Niek.

‘Soms ben ik hier ook voor mijn eigen solo dingetje bezig. Als ik dan een idee heb neem ik het op op deze viersporen taperecorder. Dan drum ik eerst wat in, vervolgens bijvoorbeeld de bass, en dan zo verder. Op dit ding heb ik ook gewerkt voor de laatste plaat van Rats On Rafts. ‘Kom, ik laat je nog een repetitiehok zien’, zegt Niek. Ik loop achter hem aan en zie de vierde ruimte.

‘Deze plek is helemaal droog qua akoestiek. Hier kunnen we ook tot diep in de nacht lawaai in maken, niemand die er last van heeft.’ In nog weer een andere ruimte laat hij me zien dat hij bezig is met het repareren van een enorme studioconsole. ‘Het is gewoon heerlijk om zo veel plek te hebben om te kunnen werken.

We zijn bezig met de gemeente om te kijken of we deze lokatie voor vast kunnen krijgen. Op dit moment zitten we hier antikraak en ik ben als de dood dat we zouden moeten verhuizen.’

Bestand_003Lente
Na het maken van wat foto’s fiets ik terug naar huis. Deze stad blijft me verbazen om de veelzijdigheid van mensen die heerlijk bezig zijn met het maken van muziek. Het lentezonnetje schijnt en ik zet voor ’t eerst dit jaar mijn zonnebril op.

Wil je meer weten over Duct Tape Studio’s? Dit is de officiele website.

Rikke Korswagen

Rikke Korswagen (gitarist en oprichter van Half Way Station) is een productieve duizendpoot: recording engineer, producer, bandmanager muzikant en schrijver. 

Mixtape in Rotown: stuiterballen in het donker met Book Of Eli

12593786_1163412300344953_5526853154651146559_oElke donderdag draait in Rotown een Rotterdamse band de plaatjes die zij tof vinden (om op te dansen!) tijdens Mixtape. Wij laten deze bands hun publiek alvast warm draaien in een speciale column. Book Of Eli neemt aanstaande donderdag 7 april de draaitafels over. Niks geen licht singer/songwriter gebeuren; sarcastische energie en rauw levensbesef is wat Aileigh Awad, zangeres van de band, aantrekt! Ze vertelt wat er voorbij gaat komen tijdens hun avond…

Eigenlijk is het altijd circus als Book Of Eli ergens heen moet rijden. Ik denk dat het maar goed is dat we niet met z’n allen in de Volvo passen, want je kan mij echt stuiptrekkend afvoeren na één uur met die lui. Misschien hebben we nog de meeste lol na een klote optreden. Gierende banden en keiharde gangsterrap blijken daarvoor het beste medicijn.

Book Of Eli klinkt vrij licht als je kijkt naar welke muziek mij inspireert. Ik word doorgaans aangetrokken tot zwaarmoedigheid en vind graag schoonheid in verdriet. Met een flinke dosis woede wek je ook al snel mijn interesse. Helemaal als die verstopt zit in een sarcastische energie, of juist zo erg is overdreven dat je het gevoel krijgt met elke maat een meter de lucht in te groeien. Een beetje zoals de zeeheks in De Kleine Zeemeermin. Dat gevoel hoop ik nog eens te bereiken in een lied.

16 Horsepower Black Soul Choir




Op de achtergrond van alle nieuwe muziek die voorbij komt, heb ik mij altijd aangetrokken gevoeld tot bluegrass, folk en swampachtige muziek. Het heeft een puurheid die in staat is je in een roes te brengen van rauw levensbesef, met daar doorheen zeldzame flarden van intens geluk. Erg verslavend dus. Ook onze bandbaby ‘Squeetz’ komt donderdag het Mixtape team versterken. Sinds zij zich bij de band aansloot is ze 45 bijnamen verder, maar eigenlijk weten we niet zoveel van haar muzieksmaak. Stille wateren hebben diepe gronden, maar er heerst wat lichte vrees dat ze de avond aan zal randen met mainstream tienermeuk.

Lil Hardin Armstrong & Her Swing Orchestra – Oriental Swing




Waar Squeetz en ik in ieder geval een liefde voor delen zijn oude 78 rpm jazz plaatjes. Het liefst zou ik dit soort muziek in elke supermarkt, kledingwinkel en koffiezaak horen. Maakt niet uit hoe rot je dag is, zet dit op en het is gezellig. Ik huurde laatst op een zwaarmoedige pisdag een oefenruimte bij Carlo op de Schietbaanstraat. Daar heb ik mij heel de avond in het zweet zitten drummen op een smerige doom track die ik de avond daarvoor had gemaakt. Dat is nou niet bepaald wat je visualiseert als je naar Book Of Eli luistert, maar vaak wel wat er achter zit. Het liedje komt net na de storm.

Mastodon – Quintessence




Mastodon kent een hele fijne balans tussen donker raggen en uiterst subtiele melodie. Als ik dit nummer luister opent zich echt een breed en kleurrijk universum. Alsof je even uit je lichaam treedt. En kijk dat artwork dan… De sfeer binnen onze band is een totaal ander verhaal, maar ook die wordt gevoed met muziek en verhalen rondom muziek. Bijvoorbeeld Linda, die ineens bevriend werd met ene Pilleriin Lillepalu uit Estland. Linda is inmiddels vijf keer naar Estland gevlogen omdat ze daar een alternatieve magische werkelijkheid heeft gevonden. Het is voor ons dan ook geen verrassing dat haar bijdrage aan deze avond klinkt als een Estse stuiterbal:

Trad. Attack – Reied




Linda: “Veel van Pilleriin dr vrienden zijn muzikant, en zo leerde ik de Estse muziek kennen. Een groot deel van de populaire muziek daar refereert aan de volksmuziek en dat maakt het hilarisch vrolijk”

Tot donderdag!

Aileigh Awad

mixtapeExtra informatie
Datum: donderdag 7 april
Locatie: Rotown, Nieuwe Binnenweg 17-19
Aanvang: 23.00 uur
Entree: gratis
Facebookevent

Komende edities van Mixtape
14 april – Mixtape: Kalulu
28 april – Mixtape: De Dood