In quarantaine met: VVARD

Met deze ‘In quarantaine met‘ reeks van interviews nemen we een kijkje in het leven van Rotterdamse artiesten in de huidige social distancing maatschappij. Waar houden ze zich in dit coronatijdperk mee bezig? Hoe blijven ze gefocust op muziek? Waar is er juist nu aandacht voor en hebben zij tips?
Over dit en meer spreken we, op afstand natuurlijk, met verschillende acts en bands. De volgende die we spreken is VVARD!

Waar ben je tijdens deze lockdown dagen allemaal mee bezig?
“Wat ik in deze lockdown heb geleerd is dat tijd voor jezelf echt waardevol is. Omdat er nu minder verplichtingen zijn, zowel sociaal als op het werk gebied, heb ik mijn rust gevonden om echt aan mijzelf te werken. Dat betekent dat ik werk aan mijn mentale gezondheid en aan mijn passie als muzikant.”

Hoe blijf je in deze tijd bezig met muziek?
“In deze quarantaine hebben we ons huis opnieuw ingericht. Ik heb nu een betere ruimte waarin ik muziek kan maken en echt gefocust achter mijn bureau kan zitten. Voorheen had ik gewoon moeite met me te concentreren. Precies voordat corona uitbrak, had ik grote plannen om elke maand in ieder geval iets uit te brengen en op te treden. Dat optreden is nu wel van tafel, maar nu heb ik wel meer ruimte om aan mijn muziek te werken.

Ik probeer VVARD te hervormen. Terug te gaan naar de basis en een sound te creëren waar ik trots op kan zijn. Ik voel me de laatste tijd erg melancholisch en dat is goed terug te horen in mijn nieuwe muziek.”

Je bracht een tijdje terug In Her Shoes uit, kun je daar wat meer over vertellen?
In Her Shoes is geïnspireerd door mijn vriendin en het is haar verhaal dat ik vertel. Het gaat over een periode waarin het niet goed ging tussen haar en een familielid. Dat heeft mij erg geraakt, waardoor dit nummer is ontstaan. Deels is In Her Shoes ook een knipoog naar de film In Her Shoes met Cameron Diaz uit 2005, haha.”


Wat was jouw eerste kennismaking met de Popunie en hoe verliep dat?
“Mijn geschiedenis met de Popunie is behoorlijk lang. Het begon eigenlijk toen ik meedeed met Kunstbende op mijn 15de. (Wow, dat is echt 10 jaar terug!!!) Een paar jaar later was ik wat ouder en deed ik mee met de Grote Prijs van Rotterdam, maar strandde helaas in de halve finale. De workshops die toen werden gegeven waren echt heel handig en ik heb in die tijd veel geleerd.

Daarbij kwam ook het feit dat Popunie ervoor kan zorgen dat podia artiesten kunnen programmeren. Dit resulteerde in veel boekingen onder Rotterdam Music Support. Verder mocht ik tijdens mijn studie bij de Popunie werken en mijn afstudeerscriptie daar schrijven. Het was echt een geweldige periode en daar heb ik veel kunnen leren over de Rotterdamse muziek scene.

Vervolgens begon ik solo aan VVARD en de Popunie bleef als een beschermengel in mijn leven. Ik heb heerlijk veel kunnen optreden in Rotterdam en ook mijn Girls ep-release party werd mogelijk gemaakt door de Popunie. In 2018 won ik eindelijk de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam, dus toen voelde het wel als full circle.”


Zijn er dingen die altijd bleven liggen, waar je juist nu de ruimte en aandacht voor hebt om die op te pakken?
“Ja! Muziek afmaken! Haha. Ik ben nooit echt 100% tevreden wanneer ik een nummer bijna af heb. Dus om nu de ruimte te hebben om mijn muziek op een andere manier te bekijken en soms helemaal om te bouwen (omdat het kan en er is toch niks anders te doen) is wel zo fijn!”

Wat zijn je plannen voor straks, als de coronacrisis voorbij is en we weer de live muziek scene kunnen opstarten?
“Ik wil zo graag weer spelen! Optreden geeft mij echt een adrenaline kick en ik mis dat heel erg. Maar mijn plannen? Zoveel mogelijk nieuwe muziek maken en met de wereld delen wanneer het uitkomt. No stress. Ik wil mijzelf de ruimte geven om met een gezonde mindset mijn doelen te bereiken.”

Het is straks een restart voor de hele industrie natuurlijk. Wat zou je anders of beter willen doen of zien dan hiervoor?
“Het mooie is, dat ik zelf ook restart met muziek. Het is even uitvogelen hoe alles wordt geregeld en hoe anders het wordt dan voorheen. Wat ik wel hoop is dat er nu door de overheid anders wordt gekeken naar ZZP-ers en muzikanten. Ik vind dat we nog steeds tekort zijn gekomen. Eigenlijk iedereen binnen de pop en culturele sector.

Ik weet van mezelf dat ik daar heel erg down van ben geworden. Het voelt alsof je vergeten wordt. De toekomst voelt dan zo vaag en je ziet niet hoe het wel kan na deze pandemie. Ik probeer zo min mogelijk aan deze dingen te denken eigenlijk. What happens, happens.”

Wat zou je als tip meegeven aan andere muzikanten?
“Neem deze tijd om te leren, te schrijven, te maken. Wees niet te streng voor jezelf als het niet lukt, want je bent niet alleen. Als het niet lukt, neem even pauze. Gun jezelf de ruimte om te ontwikkelen, zeker in deze gekke tijden!”

Hoe kunnen mensen je volgen en supporten?
“Support door VVARD te volgen op Spotify! Elke stream, follow, like op In Her Shoes is liefde! Ik word er blij van als mensen toch nog luisteren. En natuurlijk: vergeet niet @verenaward te volgen op Instagram voor de laatste nieuwtjes!”

VVARD is te volgen via FacebookInstagram en Spotify.
Klik hier voor meer artikelen met VVARD!

Meet The Pro at Home | Tip 1 t/m 5

Meet The Pro at Home, een wekelijkse serie met tips voor de muzikant in quarantaine. In de loop der jaren hebben we met Meet The Pro een onwijs breed netwerk aan muzikale pro’s opgebouwd. Zodat jij vanuit huis kan blijven investeren en werken aan je muzikale carrière, geven zij in deze  wekelijkse serie tips voor de muzikant in quarantaine!

De afgelopen weken zijn de eerste vijf tips online gegaan. Mocht je ze gemist hebben, vind je hier alle tips handig op een rijtje:

Tip 1:
De eerste tipgever is Melanie Esther die als artist branding & social media coach  artiesten begeleidt in het vinden en vertellen van hun unieke verhaal.

Tip 2:
De tweede tipgever is Jochem Winterwerp die met zijn bedrijf Buro Bros actief is als creative producer, webdesigner en content creator en onder andere hoofd marketing is bij festival Grasnapolsky.

Tip 3

Onze derde tipgever is Marlies Waters, in het verleden o.a. perspromotor voor V2 Records en labelmanager voor ADA (Alternative Distribution Alliance). Tegenwoordig heeft Marlies haar eigen bedrijf, waarmee ze op freelance basis label- / projectmanagement, marketing en PR verzorgd.

“Mijn tip gaat over een bio schrijven.”

Nu je misschien wat extra tijd hebt is het een goed idee om eens na te denken over hoe je jezelf presenteert. Niet alleen op de socials of op een persfoto, maar wat is de tekst die je meestuurt? Ja, het is een mooie tijd om nu eens een goede biografie te gaan schrijven.

Een bio is handig om te hebben als je zalen gaat benaderen voor shows, of als je labels of andere partijen wilt benaderen. Daarbij misstaat het ook niet op je website.

Het hangt natuurlijk een beetje van de fase van de muzikale carrière af. Maar een aantal vragen gelden voor iedereen:

– Wie ben ik (of mijn band)? Wat is ons genre en wat willen we uitdragen?
– Wat heb ik te vertellen over de muziek die gaat komen?
– Is er een rode draad binnen het album?
– Wat was de aanleiding voor het schrijven van bepaalde nummers?
– Zijn er inspiratiebronnen geweest voor de muziek en/of teksten waar je wat over kunt vertellen?
– Is de muziek op een speciale plek geschreven en/of opgenomen?
– Is er iets anders bijzonders aan mij/ons wat ik toe kan voegen?

Als je die vragen beantwoord hebt, dan kun je daar een mooi verhaal van maken. Sla alsjeblieft het, ik werd geboren op 5 januari 1995 over en ik begon op m’n zevende met blokfluitles over, behalve als het echt wat toevoegt.
Mocht je internationale ambities hebben, is het handig om zowel een Nederlandse als Engelstalige bio te hebben.

Schrijven over jezelf is supermoeilijk. Dus schakel ook wat slimme vrienden in om je eerste opzet te bekritiseren. En mocht je er echt niet uitkomen, kun je hem natuurlijk ook door iemand anders laten schrijven. In Rotterdam woont bijvoorbeeld Jasper Willems die prachtige bio’s schrijft.”

Tip 4:
Onze vierde tipgever is onze welbekende host Martijn Crama!

Martijn is artiestenmanager. De artiesten die hij vertegenwoordigt (of vertegenwoordigde) zijn IX, Bells of Youth, Stefany June, Krach, Florian Wolff en Tapetoy. Naast zijn werk als manager, doceert hij één dag in de week op het ArtEZ conservatorium op de Popacademie en MediaMusic afdeling. Naast dit werk kan je hem tegenkomen in panels – of leidt hij deze – commissies, jury’s en op plekken waar hij kennis kan delen. In het kader van kennisdelen houdt Martijn een blog bij met allerlei ins en outs over de Nederlandse muziekindustrie.

Tip 5:
Onze vijfde tipgever is Anna Oosterling!

Anna is oprichter van Get Your Act Together, een platform voor persoonlijke ontwikkeling en coaching van muziekindustrie professionals en amateurs. Ze maakte op jonge leeftijd haar intrede in de muziekindustrie als tour manager en social media strateeg en werkte o.a. voor Chef’Special en Typhoon. Anna leert nu de nieuwe generatie music professionals de kneepjes van het vak op de Herman Brood Academie en verschijnt regelmatig als spreker/panellid op events als TEDx, ADE en Club NML.