HipHop is niet dood: Stop naggin, start trappin’

Je kan niet meer om trap heen. Rappers zoals Roddy Ricch, DaBaby en Travis Scott domineren streamingsdiensten en hitlijsten. Trap wijdt zelfs uit naar andere landen en heeft veel momentum. Bijvoorbeeld ‘latin trap’ baart artiesten zoals Bad Bunny en Ozuna. Met deze populariteit is haat onvermijdelijk.

Trap staat niet langer alleen voor de constructie dat verdiepingen verbindt. Het is een subgenre in hiphop dat zich kenmerkt door 808’s en snares. Trap vindt zijn oorsprong in de jaren 90 in het zuiden van de Verenigde Staten. In het laatste decennium heeft het pas echt een stempel gedrukt. Niet alleen in hiphop, maar ook ver buiten haar oevers.

 

 

“If it talk like an opp, then it must be”
Niet iedereen is fan. Begrijpelijk, je moet er maar net van houden. Echter, de kritiek kan je herleiden naar één bron. De media, voornamelijk traditionele media. Als het om rap gaat, bombardeert de media je nu voornamelijk met trap. Als je je oogkleppen afdoet, zal je zien dat hiphop veel meer is dan dat. Beetje graven en je komt achter pareltjes. Hiphop is diep. Altijd geweest. Alles wordt besproken: mentale gezondheid, trauma’s, verdriet, alles.

Rap kan je eigenlijk zien als een soort dagboek. Het feit dat rappers je de kans geven om in hun dagboek te kijken, is wat het zo mooi maakt. Je krijgt een exclusief beeld van wat er in hun hoofd omgaat.

Maar, zoals ik eerder zei, traditionele media laat jullie niet alle kanten zien. Voornamelijk de negatieve kanten worden hier belicht. Dat is ook de reden waarom outsiders schreeuwen dat hiphop slechts een kweekvijver van negativiteit is. Dit is uit onwetendheid, want dat is het enige waaraan ze worden blootgesteld. Dus, kunnen we echt boos op ze zijn?

 

For Us By Us
Daarom het belang van het vertellen van ons eigen verhaal. User-generated content, in dit geval content generated by the culture. Zij die wel geaffilieerd zijn met hiphop doen hun uiterste best om alle facetten te belichten, goed en slecht. Via o.a. social media nemen hiphop liefhebbers het heft in eigen handen. Neem bijvoorbeeld Rotterdams’ eigen hiphop podcast Vlotte Babbels, waarin rappers zelf aan het woord komen, en sinds kort ik, Imani Sigourney. Op mijn website geef ik, iemand met affiniteit en adoratie, mijn ongezouten mening geven over alles betreffende the culture, goed én slecht.

Was dit allemaal een grote omweg om mezelf te pluggen? Ja. User-generated content, toch?

Imani Sigourney is cultural commentator, hiphopjournalist en storyteller. Opgegroeid met haar moeder die elke zondagochtend het huis schoonmaakte met Al Green en The Temptations en haar broer die het huis wakker hield met producties van The Neptunes en Timbaland, heeft ze haar liefde voor muziek gevonden. Met haar platform geeft ze haar ongezouten mening over alles betreffende the culture.

Volg Imani op Facebook of Instagram.

Muzikantendag Popworks 2020 bij Popcentrale

Ben jij muzikant en zou jij je muziek tot een hoger niveau willen tillen? Zondag 16 februari organiseert de Dordtse Popcentrale in samenwerking met ToBe en Bibelot een muzikantendag om talent een steun in de rug te geven.

Je krijgt antwoord op de vragen als: Waarom speel jij deze zomer niet op Lowlands? Wat moet je allemaal zelf kunnen als artiest en wanneer ga je op zoek naar ondersteuning van buitenaf? Het programma bestaat uit verschillende workshops over songwriting tot On The Couch sessies met muzikanten en boekers.

On The Couch Sessies
Met Angelo Pertijs (boeker bij Agents After All)
Angelo studeerde Music Business en Basgitaar aan de Rockacademie in Tilburg. Tijdens zijn opleiding heeft hij zowel voor- als achter de schermen veel ervaring opgedaan. Daarnaast was hij werkzaam als programmeur, stage- en productiemedewerker voor diverse festivals en bij het Amsterdamse poppodium Studio/K. Bij Agents After All is Angelo de boeker van diverse artiesten uit allerlei muzikale stromingen, zoals Van Dik Hout, Paul de Munnik, Nemesis en Splendid.

Met Joey de Boer (drummer Delain)
Drummer Joey de Boer is bij de  Popschool begonnen, speelde in de metalband Timeless Hour, won daarmee de Band Boost in 2014 en tourt nu over de hele wereld met de bekende symfonische metalband Delain.

Met Immanuel Spoor (eigenaar en boeker On Track Agency, o.a. De Likt en Het Gezelschap)

Workshops etc.
– Social media workshop met kunstenares en influencer Mignon Nusteling,
– Productieworkshop met Keymusic,
– Songwriting workshop met singer/songwriter Laura Overbeeke
– Een kijkje in de Pro-Sound-studio
– Jamsessie met liveband en nog veel meer.

Sluit je dus aan bij Popworks 2020 en blijf jezelf ontwikkelen als artiest. Want zelfs als je denkt dat je alles weet, valt er altijd nog wat te leren!