Het Portret: Elephant

Er staat dan wel een stop op de evenementen in de Rotterdamse muziekscene maar dit betekent niet dat er een stop staat op de Rotterdamse maker. De band Elephant is ontstaan rond de eerste lockdown en is ondanks de omstandigheden uitgegroeid tot een ambitieuze, gepassioneerde band met al een paar successen op hun naam. De mannen brengen binnenkort hun debuut-ep uit, waarmee ze willen vertellen wie ze zijn als band. Via Zoom spreek ik Frank Schalkwijk (zang, gitaar), Michael Broekhuizen (zang, gitaar), Bas Vosselman (zang, basgitaar) en Kaj van Driel (drums) over de plaat en wat deze heeft geïnspireerd, het ontstaan van Elephant en de toekomst.

Twee kanten
“Wij zijn Elephant en kennen elkaar uit een andere band waar we samen in hebben gespeeld, daarmee traden we op met een theatervoorstelling over Fleetwood Mac. We zijn na die show samen gaan spelen in de studio en dat klikte zo goed dat we een band zijn gestart.”

Frank: “We zijn echt een band uit de corona tijd, we begonnen ongeveer tegelijk met de eerste lockdown. In het begin had dat veel voordelen, je wordt gedwongen om met elkaar de studio in te gaan en om super veel te schrijven. Dat was heel fijn, maar toen we vervolgens niet konden optreden werd de lockdown steeds vervelender. Het heeft twee kanten gehad voor ons.”

Bas: “Gewoon heal the world, heal the planet yay.”

“Waar de naam Elephant vandaan komt?”
Bas: “Ja, ik kwam er wat later bij en zij hadden die naam al, dus ik heb geen idee. Waarschijnlijk hebben ze die naam gekozen omdat die lekker kort is en het een leuk dier is.”

Kaj: “We zijn vernoemd naar een lied van Kamahl, The Elephant Song. Dat nummer heeft een hele mooie boodschap, dus we dachten we noemen de band zo.”

Frank: “De boodschap is eigenlijk heel zoetsappig, zoiets van dat je gewoon goed bent voor de natuur en voor de dieren.”

Bas: “Gewoon heal the world, heal the planet yay.”




 

Michael: “Je moet er ook gewoon voor zorgen dat je er klaar voor bent als alles wel weer allemaal kan.”

Debuut-ep
Kaj: “We gaan 19 maart onze debuut-ep uitbrengen.”

Frank: “Op 18 maart streamen we de releaseparty met een exclusieve luistersessie van de nog niet uitgebrachte nummers, een live sessie en een interactieve Q&A met het publiek en de band.”

Hebben jullie misschien tips voor andere bands in deze gekke tijden?
Frank: “Van iedereen krijg je het advies, van labels, boekers etc. dat je nu niks moet uitbrengen. Als nieuwe band zou je niks kunnen opbouwen omdat je niet live kunt spelen. Als je nu iets uitbrengt is het zo poef, weg.

Maar als je niks doet zit je, in ons geval, een jaar stil en dat is gewoon verschrikkelijk. Je moet dus wel gewoon dingen uitbrengen! En maar accepteren dat je muziek misschien iets anders landt dan dat het normaal zou doen. Je moet gewoon bezig blijven met je muziek en dat uitbrengen, al is het voor een kleiner publiek. Dan is het er namelijk wel.”

Michael: “Je moet er ook gewoon voor zorgen dat je er klaar voor bent als alles wel weer normaal is en kan. Als je weer kunt optreden moet je wel materiaal hebben.”




 

Michael: “Je wilt uiteindelijk dat het als een soort olievlek werkt natuurlijk.”
Bas: “Of een sneeuwbal nu!”

Tips om in deze tijd een publiek te bereiken?
Frank: “Goede liedjes schrijven.”

Kaj: “Wij hebben een strategie en dat is zoveel mogelijk het internet afstruinen naar blogjes en die gewoon mailen. Het heeft niet altijd effect maar er is er altijd wel eentje die reageert.”

Michael: “Je wilt uiteindelijk dat het als een soort olievlek werkt natuurlijk.”

Bas: “Of als een sneeuwbal nu! Wat ook werkt is op Spotify kijken wie de playlists heeft gemaakt waar je zelf graag naar luistert, dan kan je proberen daar in te komen. Als je nu niet met optredens mensen kan bereiken dan moet het maar op deze manier. Er zijn mogelijkheden, je moet je nu focussen op de dingen die wel kunnen.”

Frank: “We proberen met onze eigen socials ook leuke dingen te doen. Toen we aan het einde van de zomer bijna geen optredens meer hadden zijn we naar een oude kerk gestapt met de vraag of we daar een sessie mochten opnemen. Die sessie hebben we gefilmd en dat was gelijk leuke content wat we weer konden delen. Je wilt de mensen toch iets moois geven.”

Michael: “Je wilt het leven er ook een beetje inhouden.”

Bas: “Als dat stil valt, valt er ook heel veel weg en dan kan je een beetje de hoop verliezen. Je moet je ergens aan vast kunnen houden.”




 

“Het neigt nu wel naar Americana/indie maar deze muziek had niemand individueel kunnen maken, het is echt een product van ons vieren en dat is best mooi.”

In de studio geboren

Michael: “We zijn als Elephant in de studio geboren. Daar waar we samen liedjes schrijven en spelen. Samen is ook echt wel het idee dat we bij de aankomende ep hadden, we moesten het o.a. alle vier eens zijn met de liedjes die op de plaat staan.

Alles wat er nu op staat is volgens ons wel het beste van het beste. We hebben het geprobeerd vast te leggen zoals we echt willen dat het klinkt. Live willen we dit dan weer precies zo spelen. Ja, dat is wel een goed debuut naar mijn idee. Deze ep laat zien hoe de band is vormgegeven qua rolverdeling en waar we voor staan.”

Frank: “We hebben nooit echt gezegd: we gaan dingen doen in een bepaalde stijl. We zijn als band echt voortgekomen uit de invloeden van ons vier en daardoor is een bepaald stijltje ontstaan. Het neigt nu wel naar americana/indie maar deze muziek had niemand individueel kunnen maken, het is echt een product van ons vieren en dat is best mooi.”

Michael: “Het is voor ons nu ook duidelijk wie we zijn en de ep communiceert dat. We gaan hierop voortborduren, de ep heeft voor een basis gezorgd.”

Bas: “Het heeft een beetje de toon gezet voor wie we zijn.”

Michael: “De rolverdeling van de band is nu best duidelijk maar we zijn ook heel divers, iedereen heeft ook verschillende rollen. Iedereen zijn kracht wordt steeds duidelijker en sterker. Kaj, de drummer, heeft bijvoorbeeld ook weleens een gitaar riffje bedacht waardoor een nummer is ontstaan. Of Bas komt bijvoorbeeld met een gitaarlijn en ik met een baslijn.”

Kaj: “We proberen allemaal kunstenaar te zijn en we denken aan het totaalplaatje. We proberen boven ons instrument te staan.”




 

“Ze hebben dezelfde benadering maar een andere muziekstijl.”

“We nemen op bij de studio van Pablo van de Poel van DeWolff. We zijn fan van hun en we vinden het heel tof hoe zij muziek zien.”

Kaj: “Wij gaan best wel voor de less is more vibe dus over produceren is nooit de bedoeling. Pablo neemt alles analoog op, dus echt met taperecorders en oude microfoons. Dat is natuurlijk ook heel puur en spreekt ons daarom aan. Ze hebben dezelfde benadering maar een andere muziekstijl. Dat maakt het leuk om met hem te werken, hij is soms ook bijna een vijfde bandlid als we in de studio zijn. Hij heeft goede ideeën en inbreng, hij snapt goed wat we willen en doen.”




(In deze clip speelt Michael)

 

“We kijken niet naar een band met het idee van zo moeten we klinken, we doen meer inspiratie op.”

De ultieme legend
Bas: “Mijn grote inspiratie is Paul McCartney, ik vind dat de ultieme legend. Als je vanaf het begin van je carrière tot aan bijna het einde relevant kan blijven, verantwoordelijk bent voor het geluid van iemand zijn leven en zo veel creatieve input kan geven wat gewoon nooit opraakt naar mijn idee, ja dat vind ik heel sick. Hij kan gewoon alles, de master of melody. Iedereen is door hem geïnspireerd.”

Michael: “Abba is ook een grote inspiratiebron.”

Bas: “Mijn andere is Andy Shauf, dat vind ik de beste songwriter die nu zeg maar ook een beetje mijn leeftijd is, hij is heel goed en heeft een hele eigen sound.”

Michael: “Voor mij is het Big Thief. Toen ik bij Elephant kwam en me meer in indie muziek ging verdiepen was ik heel erg geïnspireerd door het gitaarspel wat ook in die band zit.”

Kaj: “Ik heb Cass McCombs als absolute held. Hij gaat al heel lang mee, is ontzettend veelzijdig en doet volledig wat hij zelf wil en mooi vindt. Dat vind ik heel cool.”

Frank: “Wat de band ook echt beïnvloed heeft is Wilco en als ik voor mezelf spreek wil ik Carpenters graag in het rijtje zetten.”

Michael: “Ja ik wist het, daarom begon ik ook over Abba.”

Frank: “Carpenters vanwege de ultieme muzikaliteit op het gebied van zang en productie. Het is super glad, maar zo mooi. Qua songwriting vind ik Ron Sexsmith echt geweldig goed, wat hij doet is echt back to basic songwriting. Al deze invloeden komen terug in de band, iedereen wordt beïnvloed door zijn muzieksmaak en dat komt terug in ieders spel. We kijken niet naar een band met het idee van zo moeten we klinken, we doen meer inspiratie op.”




 

“En een gigantisch kasteel hebben met z’n allen. Waar iedereen een aparte vleugel heeft en waar een studio bij zit.”

Dromen/doelen
Bas: “Een droom/doel voor de toekomst is in ieder geval optreden.”

Michael: “Ja en spelen op Pitchfork.”

Kaj: “En een gigantisch kasteel hebben met z’n allen. Waar iedereen een aparte vleugel heeft en waar een studio bij zit.”

Bas: “Waar onze kinderen samen kunnen spelen.”

Michael: “En waar een Playstation 5 staat.”

Frank: “We spreken ook naar elkaar uit dat het meest ultieme haalbare doel leven van de muziek is. Gewoon dat je dit kunt doen zonder dat je ernaast hoeft te werken.”

Michael: “Dit is ‘m. We zijn met al onze andere muzikale projecten gestopt en onze volle focus ligt nu hierop, met deze band gaan we ervoor. Elephant, the next big thing. Dat is een beetje een grapje maar ook weer niet, het is een instelling die je wilt hebben, dat je gelooft in dat het iets kan worden. We gaan hier gewoon keihard voor.”





Hoe consumeren jullie muziek in Rotterdam?
Kaj: “Lekker naar de Plaatboef gaan, tweedehands platen kopen en als Dawn Brothers ergens spelen daar vooraan staan.”

Michael: “Elk feestje en bandje in Rotown en Duizel In Het Park was echt mijn meest favoriete festival ooit maar dat is helaas gestopt.”

Kaj: “Werelds Delfshaven was ook heel leuk, ik ben wel van die wereldmuziek achtige dingen in Rotterdam, dat maakt Rotterdam ook wel uniek. Charlois Speciaal is ook een tof festival, deze stad heeft veel te bieden.”

Frank: “Er zijn sowieso veel toffe festivals in Rotterdam en dat gaat zo voor het tweede jaar al niet door, het voelt echt als een eeuwigheid.”

Michael: “Ik weet nu ook niet echt wat er upcoming is qua Rotterdamse muziek want ik heb echt geen één band gezien.”

Bas: “Marlon Pichel gaat een soloproject opstarten, richting de soulkant op. Hou dat in de gaten.”

Frank: “En volg zeker de Rotterdamse bands St. Solaire, King Miles en I Am Lotus! Tenslotte willen we zeker nog benoemen hoe waardevol het is dat de Popunie de Rotterdamse muziekscene in deze tijden blijft steunen.”

Om af te sluiten
Michael: “Je kunt je aanmelden voor de releaseparty van de ep op 18 maart door ons een mailtje te sturen via info@elephantmusic.nl.”

Bas: “En we gaan gewoon door met muziek maken! Zo veel mogelijk schrijven, de studio in en dat uitbrengen. Dat is toch wat we het liefste doen. We hopen dat zo veel mogelijk mensen geraakt raken door onze muziek. Zo van yes, ik vind hier troost in. Dat is onze visie.”




 

LIJSTJES:

Kaj:
Favoriete artiesten & platen: Jessica Pratt – Quiet Signs, Jack Name – Magic Touch, Vetiver – To Find Me Gone, Brian Eno – Apollo, Velvet Underground – 1969, Yo La Tengo – Summer Sun

Favoriete evenementen: Oerol, Parade & Crossing Border.

Favoriete platform/kanaal: Sterrenplaten, Aquarium Drunkard, Mixcloud, Instagram & Popunie.

Frank:
Favoriete muzikanten/bands: Anaïs Mitchell, Pinegrove en Phoebe Bridgers

Favoriete platen: Bonny Light Horseman – Bonny Light Horseman, Adrianne Lenker – Songs

Favoriete evenement: Crossing Border

Favoriete platform/kanaal/zender: The Influences (YouTube kanaal)

Bas:
Favoriete platen: Foxwarren – Foxwarren, Buck Meek – Two Saviors, J.E Sunde – 9 Songs About Love, Feist – Metals, Paul McCartney – Red Rose Speedway

Favoriete evenementen: Into The Great Wide Open, Pitchfork en Crossing Border

Favoriete kanalen: Tiny Desk, KEXP en Paste Studio

Michael:
Favoriete artiesten/platen: Buck Meek – Two Saviors, Big Thief – Two Hands, J.E. Sunde – 9 Songs About Love

Favoriete evenementen: Into The Great Wide Open, Pitchfork en Crossing Border

Favoriete kanalen: Tiny Desk, KEXP en ook Paste Studio

Volg Elephant op FacebookInstagram en Spotify.

Facebook event release party.

Metropolis lanceert jong en opkomend talent uit Rotterdam

Metropolis Festival presenteert jong en opkomend talent uit Rotterdam met het nieuwe initiatief Metropolis Lanceert! Hiermee hoopt het Rotterdamse festival nog meer een platform te kunnen worden waar artiesten hun eerste stappen maken en voor juist díe artiesten waar Metropolis in gelooft het publieksbereik te vergroten.

Het eerste wapenfeit van Metropolis Lanceert! is de video van de talentvolle artiest Safa Liron voor haar single Hold Me die vorige week is verschenen. De komende maanden worden diverse talentvolle artiesten door Metropolis gelanceerd.




 

Metropolis Lanceert!
Sinds het ontstaan van Metropolis heeft het festival zich gericht op opkomend talent uit binnen en buitenland. Zo is het festival voor menig Rotterdamse artiest het eerste grote festival geweest waar men zich heeft kunnen presenteren en heeft het festival veel buitenlandse artiesten voor het eerst naar Nederland gehaald. Deze formule blijkt al meer dan 30 jaar een succes te zijn.

Door de omstandigheden die COVID-19 met zich meebracht heeft het festival in 2020 niet plaats kunnen vinden in de originele setting, wel is het festival online aan de slag gegaan met Rotterdamse artiesten. Door live-sessies op te nemen hebben ze het festivalgevoel toch kunnen voortzetten. Deze situatie heeft nu geleid tot een nieuw initiatief; Metropolis Lanceert!

Metropolis Lanceert! is een nieuw initiatief van het festival dat zich richt op jong en opkomend talent uit Rotterdam. In een vroeg stadium worden de acts gesignaleerd en biedt Metropolis een plek in de festival line-up. Daarnaast wil Metropolis ook een bijdrage leveren aan de online exposure in de aanloop naar het festival.

Artiesten in het begin van hun loopbaan zitten vaak verlegen om (financiële) middelen om zich professioneel te profileren op de verschillende online kanalen. Metropolis Lanceert! biedt die middelen aan de artiest om hun eerste echte videoclip te maken en te lanceren. Op deze manier krijgt de artiest een steuntje in de rug om op een professionele manier zich (vaak voor het eerst) naar buiten toe te tonen. Samen met Studio Nul wordt per artiest een uitgebreid plan op maat gemaakt.

Safa Liron
Safa Liron is een 24-jarige all-round artiest. Zangeres, songwriter, producer en muzikant. Vanaf jonge leeftijd is zij omringd met muziek; haar vader speelt basgitaar, moeder zingt en haar zus drumt. Safa leerde zichzelf drummen, gitaar en piano spelen. Ze is geïnspireerd door de verschillende muziekgenres waarmee ze opgroeide, van rock en metal tot soul en r&b, en door de zangeressen Erykah Badu, Sade en Amy Winehouse.

Vanuit haar slaapkamer is zij begonnen met het opnemen van eigen nummers en covers, die op Youtube zijn uitgebracht. Hier vanuit is haar publiek gegroeid en mocht zij haar eerste stappen in de muziekindustrie zetten. Waaronder een mentorschap van Willem de Bruin (The Opposites) en een samenwerking met Vodafone.

Safa heeft nu een eigen studio in het hart van Rotterdam, waar zij haar nummers schrijft, componeert, produceert en opneemt. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor andere artiesten. De muzikaal-allrounder heeft als doel om herinnerd te worden als de vrouwelijke versie van Quincy Jones of Pharrell Williams.

Hold Me
De splinternieuwe song Hold Me is geboren uit Safa’s besef dat voor haarzelf en haar mentale gezondheid zorgen erg belangrijk is. De liefde en zorg die de een aan een ander geeft, moeten we ook aan onszelf geven; de betekenis van het refrein: “Ik verdien het om vast te houden en weer van me te houden“. Het is een notitie voor haarzelf, maar moedigt de luisteraar aan om zichzelf eraan te herinneren dat eigenliefde belangrijk is.